Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (427)

Vierailija
321/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

Mä lihoisin valaaksi tuolla hiilarimäärällä. Mulla toimii vhh ja pätkäpaasto, sekä puolen tunnin kävelylenkki joka päivä, pinttia sitten kun tuo käsi on taas kunnossa. Olen erittäin herkkä insuliinille, joten syön paljon tärkkelyksettömiä kasviksia perunan, pastan ja riisin tilalla.

N52

Kukaan ei kyllä liho valaaksi 1500 kilokalorilla päivässä. Sellaista ihmettä ei ole vielä missään aineenvaihduntatutkimuksissa havaittu. Toki joku esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa tms. aineenvaihduntaa hidastavaa sairautta sairastava voi olla noilla kilokaloreilla lievästi ylipainoinen, vaikka useimmille ne on laihdutuskalorit. Mutta että lihoisi valaaksi, ei mahdollista.

1500kcal on  keski-ikäisen naisen peruskulutus, ei mikään laihdutuskalorimäärä.

Mä laihdutan syömällä 1800-2000 kaloria. Hyvin toimii. Missään vaiheessa ei mennä alle 1700

Sama, ja välillä syön 2500 kcal, silloin kun kulutus menee lähelle 3000 kcal. Keskikulutukseni on 2400 kcal/ vrk, joten on pakkokin syödä tarpeeksi. Nimittäin jos on liian suuri vaje, se kostautuu makeanhimona ja suden nälkänä. Eli jos kovan kulutuksen päivä, syön vöhuntään n 6 krt/ vrk ja normaalisti aina se 5 ateriaa päivässä. Jos elimistö menee stressitilaan ja kortisoli nousee, niin se kuulemma kerryttää juuri vatsamakkaroita helposti keski-ikäisellä. Pahimmassa tapauksessa siis voi käydä niin, että mitä enemmän treenat ja vähemmän syöt, sitä vähemmän laihdut. Tämän kun  on ottanut huomioon niin sitkeätkin kilot on tippuneet hitaasti mutta varmasti

Mistä tiedät kulutuksesi noin tarkasti? 

Älykello 

Heh :D

Ei kai kukaan luota tuohon?

Vierailija
322/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pienentänyt ruoka-annoksiq, lisännyt kasviksia, juon vettä ja menen lenkille, jos näläntunne yrittää iskeä ennen ruoka-aikaa. On toiminut hyvin ja laihdutin 15 kg ja ne kilot eivät ole tulleet takaisin. 

Mulla ainakin näläntunne iskee illalla, kun yritän lopettaa syömisen. Maha on täynnä, mutta kroppa on paniikissa luullen, ettei ole saatu tarpeeksi energiaa. Eikä varmaan olekaan saatu niin paljoa energiaa, että saavutettu varastorasva säilyisi.

No anna iskeä! Nälän tunne on ihan normali asia jossain kohdissa päivää.

"Kroppa on paniikissa". Voihan vee teidän kanssa.

Huomaa, ettet ole koskaan kokenut sitä. Se on samanlainen tunne kuin nesteenvajauksen aiheuttama jano. Kun saat vesilasin huulillesi, kulautat pakonomaisesti kaiken, vaikka olisit jostakin syystä tehnyt päätöksen juoda vain puolet.

Se johtuu hormoneista ja siksi laihdutuslääkkeet toimivat. Ne poistavat tuon kehon paniikin ja siksi laihduttaja pystyy lopettamaan syömisen siinä kohtaa, kun on saanut sopivan määrän energiaa. Ilman lääkettä syö pakonomaisesti niin kauan, että kehon paniikki sammuu.

Jos laihdutus olisi noin yksinkertaista kuin kuvittelet, ei kukaan olisi ylipainoinen.

Mä olen kanssa kokenut tuota paniikkinälkää, kun söin unilääkkeenä Mirtazapiinia. Onneksi ei tarvi enää syödä sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se helppoa muuttaa elämäntapoja, jos on tosiaan syönyt aiemmin karkkia, sipsiä ja hampurilaisia jatkuvasti. Liikuntaakin on helppo lisätä, jos voi vaihtaa hissin portaisiin ja alkaa kävellä kauppaan.

Tässä nyt kumminkin aika monella on jo terveelliset elämäntavat, askelmäärät ovat jo niin korkeita, ettei niitä ole järkevää lisätä, ja ruokamääriäkin on jo vähennetty niin, että seuraavaksi alkaakin tulla jo oikeasti kova nälkä. Sitä ei nimittäin suositella sitä kittuuttamista kovassa nälässä. Niin ja punttiksellakin on jo ruvettu käymään.

Silloin on konstit kyllä vähissä. Se epätoivon tunne on myös merkittävä, kun elää terveellisemmin kuin ikinö elämässään, eikä se näy yhtään missään. Väkisinkin alkaa miettiä, onko terveellisyyden määritelmässä jotain vikaa. Vai kuuluuko tämä nyt sitten vaan vanhenemiseen.

Tätä eivät nuoret personal trainerit ymmärrä: nainen saattaa elää aivan kuten ennenkin eli liikkuu riittävästi, syö terveellisesti ja on normaalipainoinen. Silti paino nousee vaihdevuosissa. Itselleni kävi näin ja oli melkoinen näpäytys omalle egolle. Naishormoneilla on niin valtava vaikutus naisten metaboliaan.

Minulle paras ratkaisu oli kala-kasvispainotteinen ruokavalio sekä kevyt treeni. Naurattaa nämä pt:t, jotka tyrkyttävät raskasta lihaskuntotreeniä vv-ikäisille naisille. Ei ei ja ei.

Itse asiassa lihaskuntotreeniä ja raskasta sellaista suositellaan vaihdevuosi-iässä ja siitä eteenpäin. Lihaksia tarvitsee vanhuudessa! Esim. Jos joutuu petipotilaaksi, on sitten reserviä mistä ottaa.

Joku keppijumppa  tai kevyt voimistelu on yhtä tyhjän kanssa terveelle 50-v naiselle.  Kyllä pitäisi pystyä 50v nostamaan penkistä 40kg ja maasta 80kg, kyykätä 50kg. Mielummin enemmänkin

No jaa, mitään tarkkoja kiloja nyt ei kannata heitellä, riippuu paljon siitäkin kauanko on treenannut ja millainen treenitausta on. Itse aloitin 13.1. treenit lähes 3v liikkumattomuuden jälkeen ja minä teen jalkaprässiä nyt 190kg, penkissä sarjaa 50kg mutta maasta en vedä yhtään, koska alaselkä on rikki. Mulla on vuosien treenitausta, joten vasta-alkaja ei voi voi, eikä kannata verrata tuloksia. Mutta siitä olen samaa mieltä, että lihaskuntotreeni sopii kaikenikäisille, se on fakta

Minä rikoin vasemman käteni punttitreenissä, nyt odotellaan, milloin käsi parantuu. Sillä aikaa ei siis treenata.

Muutenkaan en pidä kovasta treenistä, ne vievät mut ylikierroksille ja yöunet kärsii. Astangajooga on mulle parasta lihaskuntotreeniä, kunhan nyt saan tuon käden kuntoon, että voin tehdä punnerruksia.

Voit treenata jalkoja

Hänhän treenaa joogaa. Mikä pakko sulla on tyrkyttää omia tapojasi toiselle, kun hänellä on jo omat toimivat jutut?

Vierailija
324/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei paino putoa, pitää syödä hieman vähemmän. Ei siihen muuta selitystä ole.

Kuka haluaa elää loppuelämänsä nälässä? En minä ainakaan. 

Mikään ruoka ei maistu yhtä hyvältä kuin hoikkuus.

Hoikkuutta ei voi syödä.

Jos yrität päteä, yritä edes lainata oikein.

Vierailija
325/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole havainnut samaa. Painan 5-6 kiloa vähemmän kuin parikymppisenä.

N51

Vierailija
326/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se tuppaa menemään.

Ei oman kokemukseni mukaan, jos ajattelen opiskeluaikaista kaveripiiriäni. 

Vierailija
327/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkuutta ei voi syödä.

Jos yrität päteä, yritä edes lainata oikein.

Jep.

"Nothing tastes as good as skinny feels"

- Kate Moss

Vierailija
328/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjullinen ylipainoisia keksimässä paniikkinälkiä, hormonisyitä ja mitä mielikuvituksellisimpia tekosyitä sille miksi eivät viitsi nähdä vaivaa.

Nössöt.

Vierailija
329/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksusti sanottu, mutta viisikymppisenä lihoo, vaikka söisi vain salaattia.

Jos lihoo vaikka söisi vain salaattia (sinänsä kaupan valmissalaateissa on yleensä jo valmiiksi mukana kaikenlaista ylimääräistä lihottavaa.), niin sitten alle pienempi lautanen + ateriointikertojen vähentäminen 1-2 kertaan päivässä. Vettä juomaksi. Ja ainakin tunti liikuntaa joka päivä.

Vierailija
330/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

Mä lihoisin valaaksi tuolla hiilarimäärällä. Mulla toimii vhh ja pätkäpaasto, sekä puolen tunnin kävelylenkki joka päivä, pinttia sitten kun tuo käsi on taas kunnossa. Olen erittäin herkkä insuliinille, joten syön paljon tärkkelyksettömiä kasviksia perunan, pastan ja riisin tilalla.

N52

Kukaan ei kyllä liho valaaksi 1500 kilokalorilla päivässä. Sellaista ihmettä ei ole vielä missään aineenvaihduntatutkimuksissa havaittu. Toki joku esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa tms. aineenvaihduntaa hidastavaa sairautta sairastava voi olla noilla kilokaloreilla lievästi ylipainoinen, vaikka useimmille ne on laihdutuskalorit. Mutta että lihoisi valaaksi, ei mahdollista.

Mä laihdutan syömällä 1800-2000 kaloria. Hyvin toimii. Missään vaiheessa ei mennä alle 1700

Sama, ja välillä syön 2500 kcal, silloin kun kulutus menee lähelle 3000 kcal. Keskikulutukseni on 2400 kcal/ vrk, joten on pakkokin syödä tarpeeksi. Nimittäin jos on liian suuri vaje, se kostautuu makeanhimona ja suden nälkänä. Eli jos kovan kulutuksen päivä, syön vöhuntään n 6 krt/ vrk ja normaalisti aina se 5 ateriaa päivässä. Jos elimistö menee stressitilaan ja kortisoli nousee, niin se kuulemma kerryttää juuri vatsamakkaroita helposti keski-ikäisellä. Pahimmassa tapauksessa siis voi käydä niin, että mitä enemmän treenat ja vähemmän syöt, sitä vähemmän laihdut. Tämän kun  on ottanut huomioon niin sitkeätkin kilot on tippuneet hitaasti mutta varmasti

Älykello 

Heh :D

Ei kai kukaan luota tuohon?

Heh Heh vaan sulle. Minäpä luotan ja on näköjään kannattanut, kun 10 kg tippunut siihen luottamalla ja suhteuttamalla syömiset sen mukaan 

Vierailija
331/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se helppoa muuttaa elämäntapoja, jos on tosiaan syönyt aiemmin karkkia, sipsiä ja hampurilaisia jatkuvasti. Liikuntaakin on helppo lisätä, jos voi vaihtaa hissin portaisiin ja alkaa kävellä kauppaan.

Tässä nyt kumminkin aika monella on jo terveelliset elämäntavat, askelmäärät ovat jo niin korkeita, ettei niitä ole järkevää lisätä, ja ruokamääriäkin on jo vähennetty niin, että seuraavaksi alkaakin tulla jo oikeasti kova nälkä. Sitä ei nimittäin suositella sitä kittuuttamista kovassa nälässä. Niin ja punttiksellakin on jo ruvettu käymään.

Silloin on konstit kyllä vähissä. Se epätoivon tunne on myös merkittävä, kun elää terveellisemmin kuin ikinö elämässään, eikä se näy yhtään missään. Väkisinkin alkaa miettiä, onko terveellisyyden määritelmässä jotain vikaa. Vai kuuluuko tämä nyt sitten vaan vanhenemiseen.

Tätä eivät nuoret personal trainerit ymmärrä: nainen saattaa elää aivan kuten ennenkin eli liikkuu riittävästi, syö terveellisesti ja on normaalipainoinen. Silti paino nousee vaihdevuosissa. Itselleni kävi näin ja oli melkoinen näpäytys omalle egolle. Naishormoneilla on niin valtava vaikutus naisten metaboliaan.

Minulle paras ratkaisu oli kala-kasvispainotteinen ruokavalio sekä kevyt treeni. Naurattaa nämä pt:t, jotka tyrkyttävät raskasta lihaskuntotreeniä vv-ikäisille naisille. Ei ei ja ei.

Itse asiassa lihaskuntotreeniä ja raskasta sellaista suositellaan vaihdevuosi-iässä ja siitä eteenpäin. Lihaksia tarvitsee vanhuudessa! Esim. Jos joutuu petipotilaaksi, on sitten reserviä mistä ottaa.

Joku keppijumppa  tai kevyt voimistelu on yhtä tyhjän kanssa terveelle 50-v naiselle.  Kyllä pitäisi pystyä 50v nostamaan penkistä 40kg ja maasta 80kg, kyykätä 50kg. Mielummin enemmänkin

Pahimmassa vaihdevuosivaiheessa ei pystynyt kuin kevyeen jumppaan ja pilatekseen, kaikki raskaampi oli pakko jättää. Lihakset kipeytyivät pienestäkin rasituksesta eivätkä palautuneet muutamassa päivässä vaan kipu kesti viikkoja. Siihen päälle nivelkivut. Sitä tarkoittaa, kun sanotaan, että vaihdevuosissa ei palaudu samalla tavalla kuin aikaisemmin. Onneksi tuokin meni ohi, nykyään taas nukkuu normaalisti ja pystyy liikkumaan.

Vierailija
332/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjullinen ylipainoisia keksimässä paniikkinälkiä, hormonisyitä ja mitä mielikuvituksellisimpia tekosyitä sille miksi eivät viitsi nähdä vaivaa.

Nössöt.

Sun kuvaamiseen tarvitaan vain yksi sana: idiootti.

Vierailija
333/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ikää tulee, sitä varovaisempi kuntoilun kanssa olla. Keski-ikäinen ei palaudu treeneistä kuten nuori, vaikka jaksaisikin suorittaa. Jos lepopäivät jää väliin, niin ylikunto iskee helposti päälle. Ylikunto ei tarkoita erinomaista kuntoa, vaan sitä, että alkaa kärsimään esim. sekä univaikeuksista että mielialan heikkenemisestä, jolloin kaikki menee lopulta vain huonompaan suuntaan.

Ja koska kuntoilu vain lisää nälkää ja mässäilyrepsahtmisen riskiä,  niin ruokavalio tärkeämpi asia laihdutuksessa kaikilla, mutta nuoruuden ohittaneilla erityisesti. Viisikymppisenä pystyy aivan hyvin laihduttamaan jopa kymmeniäkin kiloja, kunhan muistaa levätä, treenata kohtuudella ja keskittyä ensisijaisesti dieettiin.

Vierailija
334/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fatsoille kaikki on vaikeaa.

Vierailija
335/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fatsoille kaikki on vaikeaa.

Jos et ole viisikymppinen nainen, sinulla ei ole mitään annettavaa tähän ketjuun.

Vierailija
336/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

N52

Älykello 

Mikään kello tai mittari ei kulutusta pysty tietämään.

Vierailija
337/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksusti sanottu, mutta viisikymppisenä lihoo, vaikka söisi vain salaattia.

Pelkkää salaattia syömällä lihoo kuka vain, iästä riippumatta.

Vierailija
338/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pienentänyt ruoka-annoksiq, lisännyt kasviksia, juon vettä ja menen lenkille, jos näläntunne yrittää iskeä ennen ruoka-aikaa. On toiminut hyvin ja laihdutin 15 kg ja ne kilot eivät ole tulleet takaisin. 

Mulla ainakin näläntunne iskee illalla, kun yritän lopettaa syömisen. Maha on täynnä, mutta kroppa on paniikissa luullen, ettei ole saatu tarpeeksi energiaa. Eikä varmaan olekaan saatu niin paljoa energiaa, että saavutettu varastorasva säilyisi.

No anna iskeä! Nälän tunne on ihan normali asia jossain kohdissa päivää.

"Kroppa on paniikissa". Voihan vee teidän kanssa.

Tuohon iltasyömishimoon auttaa se, että on syönyt kunnon aamupalan, lounaan ja päivällisen, silloin ei kroppa joudu paniikkiin illalla kun pitäis lopettaa syöminen. 

Mulle se tulee aina, jos en ole saanut tarpeeksi energiaa päivän aikana. Jopa ketoosissa, joskin se on silloin lievempi. En siis voi vähentää energiamääriä yhtäkkisesti, vaan joudun laihduttamaan tosi hitaasti.

-se, joka alunperin puhui kehon paniikista

Vierailija
339/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 51 ja laihduttanut 35kg 9kk:n aikana. Vielä muutama kilo jäljellä. "Helposti" on lähtenyt. Toki onhan tämä hitaampaa ollut kuin nuorena, mutta kyllä ne kilot lähtee, kun vaan syö vähemmän. Parhaimpana keinona olen huomannut, että iltaisin ei pidä syödä mitään. Klo kuuden jälkeen pelkkää vettä. Ei mitään muuta. Siihen tottuu, että menee tyhjällä mahalla nukkumaan. Kolme ateriaa syön päivässä. Pieni annoskoko. Herkuttelen ehkä 2-3 krt/kk, jolloin käyn syömässä ulkona ja saatan ottaa muutaman suklaanpalasen. 

Mitä olen tässä tarkkaillut hoikkia ikätovereitani, niin ne syö oikeasti vähän. Pieniä annoksia. Yksi peruna ja 3-4 lihapullaa + hirveästi salaattia kaveriksi. Tai yksi 10cm*7cm palanen lasagnea ja 2/3 lautasesta jotain raastetta kaveriksi. Leivän päälle eivät laita rasvaa, jos tulee juustoa. Ei koskaan kumpaakin. Tämä on selkeä ja se on vaan syötävä samalla tavalla tai on  taas hetken päästä läski. 

Vierailija
340/427 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieetit ei laihduta. Pitää olla selkee suunnitelma ja pysyä siinä. Muuttaa ruokavaliota niin, että pystyy elämään loppuelämän niillä valinnoilla. Eli ei mitään kaalikeittoja eikä nutrilettia. Ei kilot tuu yhessä yössä eikä ne lähde sormia napsauttamalla. Ite yritän pudottaa ylipainosta edes 10kiloa tän vuoden aikana. Ylipainoa yli 30kg ja ikää yli 50. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme