Näitä nimiä puheterapeutti ei antaisi lapselle
K, l, s, d ja r. Siinä karkea lista kirjaimista, jotka aiheuttavat lapsille eniten puhevikoja. Eli pelkkiä vokaaleja.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ja siskolle ei annettu r-nimiä puhevien pelossa. Sekä minulla että siskolla on nykyisessä sukunimessä r.
Osaatteko lausua uudet sukunimenne oikein?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo oli kyllä ihan mielenkiintoinen artikkeli, ei kaikkea tarvi ottaa ihon alle ;)
Itse otin etuotsalohkon päälle, eli ärsyynnyin ja hämmennyin haastateltujen suoranaisesta typeryydestä. Onko sinutkin nimetty sillä periaatteella, että osasit varmasti lausua nimesi heti puhumaan opittuasi? Ovatko 2000-luvun muotinimet parhaita nimiä vauvoille myös 2030- ja 2040-luvuilla, jolloin kaimat alkavat olla keski-ikäisiä?
Asiantuntija unohtaa, että nimi annetaan ihmiselle, ei ikuiselle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en antaisi nimeä, joka päättyy konsonanttien, sillä Suomen kielen taivutuksesta johtuen siihen lisätään automaattisesti vokaali perään.
Esimerkiksi Walter(i), Elliot(ti), Ellen(i), Robert(ti), Axel(i), Oliver(i), jne.Päiväkodissa lastenhoitajana tuo ärsytti. Niin se korkeasti koulutettu opettajakin puhui. Elleni tule tänne, Joonatani haluatko lisää maitoa. Teki mieli ärjäistä että sanokaa lapsen nimi oikein. Itse sanoin niin kuin nimi oikeasti on.
No toisilta lapsilla tuo ensin tulee noin, että i lisätään loppuun. Siihen saa tottua, että se vokaali lisätään vielä aikuisenakin. Suomenkielisen ei kannata nimetä lastaan konsonanttiin loppuvalla nimellä. Emil on Emili, Oskar Oskari, Joel Joeli jne. Tulee taivutuksesta. Leikin Emilin kanssa, Rakastan Oskaria, Otan Joelin mukaan.
Kaikki suomen kieliset sanat, missä on R-kirjain pitää lakkauttaa, ettei kukaan puhevikainen vaan kärsi
Vierailija kirjoitti:
Oonkin aina miettinyt mistä puheviat johtuu. Ne siis johtuu altistumisesta tietyille kirjaimille.
Jep, he o syöneet sanansa ja seassa oli liikaa vokaaleja!
Janni/Jonna/Janne on sallittu nimi.
Ihan varuuksi voisi kieltää kaikki kirjaimet. Mun lapsi ei osannut pienenä sanoa Y kirjainta, kuvitelkaa! Kyllä se sen toki oppi mutta huonona äitinä en oo koskaan hoksannut kysyä kuinka raskas taakka se on lapselle ollut :(
Meillä on suvussa r-vikainen henkilö minkä vuoksi on ohjeistettu että tämän läsnäollessa ei saa käyttää sanoja joissa on r-kirjain, etenkin kun kyseessä on vielä 5-vuotias joka ei ymmärrä sitä miksi ei pysty kyseistä kirjainta lausumaan. Esimerkiksi Karin sijaan sanotaan vesikivi, kirjan sijaan buukki ja koiran sijaan sonataan hauveli.
Luin artikkelin, ja taas hämmästyin siitä väärinymmärryksen määrästä, mitä tässä palstakeskustelussa on. Osaatteko te edes lukea 😂
Vierailija kirjoitti:
Puhevikaa ei voi tietää etukäteen, itse en missään nimessä antaisi nimeä missä on r-kirjain. R- vika voi olla todella raskas taakka kantaa ja olisi kamalaa, jos lapsen nimessä olisi se kirjain
ei se häiritse, jos ei adu suomessa tai baijerissa.
Voi minua raukkaa. Etunimessäni on K,R ja L, toisessa R ja L ja sukunimessäni S ja R. Olen aina ollut tyytyväinen nimeeni, pikkuisenakin.