Näitä nimiä puheterapeutti ei antaisi lapselle
K, l, s, d ja r. Siinä karkea lista kirjaimista, jotka aiheuttavat lapsille eniten puhevikoja. Eli pelkkiä vokaaleja.
Kommentit (33)
Tuskin kovinkaan monelle jää r niin pahasti puuttumaan, että sen älläksi sanoo.
Puhevikaa ei voi tietää etukäteen, itse en missään nimessä antaisi nimeä missä on r-kirjain. R- vika voi olla todella raskas taakka kantaa ja olisi kamalaa, jos lapsen nimessä olisi se kirjain
Höpö höpö, mulla on nimi jossa on k,r,,s ja eipä ollut lapsena ongelmaa sanoa sitä. Samaten mun lapsellani on nimi jossa myös samat kirjaimet ja hyvin se tuli suusta ulos vuoden ikäisenä. Naurettava ajatus ruveta nimeämään lasta jonkun mahdollisen lyhytaikaisen ärrä vian takia :D
Vierailija kirjoitti:
Puhevikaa ei voi tietää etukäteen, itse en missään nimessä antaisi nimeä missä on r-kirjain. R- vika voi olla todella raskas taakka kantaa ja olisi kamalaa, jos lapsen nimessä olisi se kirjain
Joo, lapselle on annettava myös kirjoja luettavaksi jossa ei käytetä R kirjainta. Saattaa tulla muuten traumoja.
JUURI NYT: Ethän ole aina nimennyt lastasi väärin?! Tästä pikkuasiasta tiedät olevasi HUONO äiti!
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, mulla on nimi jossa on k,r,,s ja eipä ollut lapsena ongelmaa sanoa sitä. Samaten mun lapsellani on nimi jossa myös samat kirjaimet ja hyvin se tuli suusta ulos vuoden ikäisenä. Naurettava ajatus ruveta nimeämään lasta jonkun mahdollisen lyhytaikaisen ärrä vian takia :D
Kirsi?
Minä taas en antaisi nimeä, joka päättyy konsonanttien, sillä Suomen kielen taivutuksesta johtuen siihen lisätään automaattisesti vokaali perään.
Esimerkiksi Walter(i), Elliot(ti), Ellen(i), Robert(ti), Axel(i), Oliver(i), jne.
Kyseenalaistan näiden puheterapeuttien järjenjuoksun ja elämänkokemuksen: moni lapsi elämänsä alkuvuosina ei osaa ääntää täydellisesti jotain kirjainta tai kirjainyhdistelmää, ja ongelma kestää yleensä maksimissaan päiväkoti-iän loppuun saakka. Lapsi kuitenkin oppii, ja aniharvalle jää ongelmia lausua oma nimi, eikä varmuudella voi tietää mikä kirjain tuottaa kyseiselle lapselle ongelmia.
Nimimuoti taas noudattelee noin sadan vuoden sykliä ja muotinimet antavat tilaa uusille noin 10 vuoden kuluessa. Pidän epäammattaisena ja lapsellisena ajatusta, että lapsille annettaisiin ikuisesti tämän hetken nimimuodin mukaisia nimiä pikkulapsen ääntämisongelmapelon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
JUURI NYT: Ethän ole aina nimennyt lastasi väärin?! Tästä pikkuasiasta tiedät olevasi HUONO äiti!
Puheterapeutti antaa siunauksensa AAVA-nimelle, koska kolmevuotiaskin osaa ääntää sen oikein. Puheterapeutti tosin unohtaa, että myös Aava on hyvin nopeasti teini, aikuinen ja jopa keski-ikäinen. Aava on varmasti kaunis nimi, mutta jösses, jos lapsi nimetään vain taaperoaikaa ajatellen.
Mun mielestä tuo oli kyllä ihan mielenkiintoinen artikkeli, ei kaikkea tarvi ottaa ihon alle ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirsi?
Gilhi ja tyttärensä Gilhigga.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että nuo terapeutit ovat itse pikkulasten vanhempia tai sitten työssään sokaistuvat lasten kasvamiselle ja elämänvaiheen jatkuvalle muutokselle, kun kaikki asiakkaat ovat pikkulapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kyseenalaistan näiden puheterapeuttien järjenjuoksun ja elämänkokemuksen: moni lapsi elämänsä alkuvuosina ei osaa ääntää täydellisesti jotain kirjainta tai kirjainyhdistelmää, ja ongelma kestää yleensä maksimissaan päiväkoti-iän loppuun saakka. Lapsi kuitenkin oppii, ja aniharvalle jää ongelmia lausua oma nimi, eikä varmuudella voi tietää mikä kirjain tuottaa kyseiselle lapselle ongelmia.
Nimimuoti taas noudattelee noin sadan vuoden sykliä ja muotinimet antavat tilaa uusille noin 10 vuoden kuluessa. Pidän epäammattaisena ja lapsellisena ajatusta, että lapsille annettaisiin ikuisesti tämän hetken nimimuodin mukaisia nimiä pikkulapsen ääntämisongelmapelon vuoksi.
Näiden puheterapeuttien?
Tässä oli haastateltu tasan yhtä puheterapeuttia ;)
Minulle ja siskolle ei annettu r-nimiä puhevien pelossa. Sekä minulla että siskolla on nykyisessä sukunimessä r.
Tuo on syrjintää konsonantteja kohtaan.
Miksi puheterapeutti haluaa töidensä vähenevän?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en antaisi nimeä, joka päättyy konsonanttien, sillä Suomen kielen taivutuksesta johtuen siihen lisätään automaattisesti vokaali perään.
Esimerkiksi Walter(i), Elliot(ti), Ellen(i), Robert(ti), Axel(i), Oliver(i), jne.
Päiväkodissa lastenhoitajana tuo ärsytti. Niin se korkeasti koulutettu opettajakin puhui. Elleni tule tänne, Joonatani haluatko lisää maitoa. Teki mieli ärjäistä että sanokaa lapsen nimi oikein. Itse sanoin niin kuin nimi oikeasti on.
Kutsuuko puheterapeutti itseään puhetelapeutiksi
Oonkin aina miettinyt mistä puheviat johtuu. Ne siis johtuu altistumisesta tietyille kirjaimille.