Perintöveron poisto on taas isku tavalliselle tallaajalle
Ruotsissa perintövero lopetettiin noin 20 vuotta sitten ja nyt rikkain 10 % omistaa 74 % kaikesta varallisuudesta. Kannattaa lukea joidenkin itseäni fiksumpien laskelmia mitä muutos tarkoittaa isolle osalle tavallisista ihmisistä: ei ole hyvä. Ja lisäksi tietenkin se miljardin aukko valtion tuloissa täytetään nostamalla arvonlisäveroa tai leikkaamalla taas työttömyysturvaa. Eli tuplasti tulee takkiin suurelle enemmistölle.
Kommentit (64)
Menetetty verosumma kompensoidaan lisäämällä muuta verotusta. Esimerkiksi työn verotusta tai kulutusveroja.
Kyllä ne rikkaat osaavat siirtää varansa ajoissa perijöille. Mutta näköjään jotain pikku ongelmaa vielä ja hienosäätöä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kerryttää perittävää. Kädestä suuhun vaan.
The demaritorakka-kommariway.
Et omista mitään ja olet onnellinen. Demarijallitus annostelee sinulle ötökät suoraan putkesta kurkkuun ja sitten takaisin linjalle tekemään punikkirälssille tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tavikselle sattuu joka myy perimänsä omakotitalon tms. Myyntivoiton vero on moninkertainen perintöveroon nähden.
No tämä just! Nythän sitä maksettavaa vasta tuleekin!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Koko perintövero on aivan älytön. Miksi kaikesta jo kertaalleen raskaasti verotetusta omaisuudesta täytyy maksaa poskettomia summia valtiolle siinä vaiheessa kun omaisuus vaihtaa omistajaa?
Paljon mielummin maksan sen kuin 30% veron myydystä omaisuudesta.
Perintövero on pienten summien kohdalla aivan mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin Suomen ongelma kun meillä ei ole tässä maassa riittävästi pääomia, suurinosa on pelkkiä tyhjätaskuja.
Isäni halusi jakaa jo perintöä ennakkoon ja sain paljon käteistä ja kesämökin josta maksoin verot. Isän idea oli ettei perintöveroja makseta koska hän on maksanut elämänsä niin paljon veroja. Isä antoi myös käteistä kesämökin remonttiin 70000 euroa. Tein remontin pääosin itse.
Ei kait kenelläkään voi tulla yllätyksenä, kenen etua äärioikeisto (Kokoomus ja Persut) hallitus ajaa? Elinkeinoelämän ja yläluokan, varakkaiden ja raha otetaan pieni- ja keskituloisilta, jotka häviävt eniten.
Suurimmat voittajat nykyisen äärioikeisto-hallituksessa on, joiden tulot ovat yli 14.000 €/kk eli 170.000 €/v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tavikselle sattuu joka myy perimänsä omakotitalon tms. Myyntivoiton vero on moninkertainen perintöveroon nähden.
Osaatkos matikkaa sen verran, että tajuaisit että jos myyntivoiton vero maksetaan vain siitä voitosta, mutta perintövero koko summasta, niin kumpi kokonaisuutena on isompi? Se jossa on isompi prosentti vai se jossa liikkuu enemmän euroja? Plus että juuri se tavishan on ongelmissa perintöveron kanssa, joka pitää maksaa heti kun on sen talon saanut, ei vasta sen mukaan saako sen joskus myytyä.
Juuri näin! Perintöveron poisto auttaa nimenomaan tavista! Kun rikas perii jotain, hän maksaa siitä kyseisen veron ja se siitä. Kun tavis, esim pienituloinen minä, perin tätini asunnon, ei minulla ole rahaa maksaa tuota veroa!! Siihen pitäisi ottaa laina eikä todellakaan halua. Jos taas saisin asunnon ilman veroa, olisi minulla hieman omaisuutta ja mahdollisuus myydä tuo asunto. Siitä myyntivoitosta sitten vero, mutta se olisi vasta sitten, ei heti! Tämä perintövero on huono asia nimenomaan pienituloisille taviksille, ymmärtäkää nyt.
Ei auta tavista, koska tavis joutuu myymään perimänsä asunnon osan.
Tässä kohtaa maksat huomattavasti suuremman veron kuin mitä perintövero olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan tavoite on aina jättää perinnöksi hiukan enemmän kuin mitä itse on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait kenelläkään voi tulla yllätyksenä, kenen etua äärioikeisto (Kokoomus ja Persut) hallitus ajaa? Elinkeinoelämän ja yläluokan, varakkaiden ja raha otetaan pieni- ja keskituloisilta, jotka häviävt eniten.
Suurimmat voittajat nykyisen äärioikeisto-hallituksessa on, joiden tulot ovat yli 14.000 €/kk eli 170.000 €/v
Suomessa ei ole äärioikeistoa. Kokoomuskin on loppujen lopuksi aika keskikastin puolue.
Kukaan vasemmistoa kannattava ei ole minulle vielö onnistunut perustelemaan miten esim. tulovero joka on yli 50% olisi oikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perintövero on aivan älytön. Miksi kaikesta jo kertaalleen raskaasti verotetusta omaisuudesta täytyy maksaa poskettomia summia valtiolle siinä vaiheessa kun omaisuus vaihtaa omistajaa?
Paljon mielummin maksan sen kuin 30% veron myydystä omaisuudesta.
Perintövero on pienten summien kohdalla aivan mitätön.
Alle 30 000 euron perinnöstä vero on 0 %.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen tallaaja ja en halua maksaa perintöveroa minulle jäävästä metsäomaisuudesta.
Kyllä. Ihan tavallisia tallaajia useimmat perintöveroa maksavat ovat, eikä mitään rikasta eliittiä. Minäkin joudun joskus vielä maksamaan paljon veroa minulle jäävästä kesämökista ja kotitilan metsäosuudestani. Ihan tavallinen duunari minä olen ja raskasta se on maksaa yhtäkkiä melkein kymppitonni veroja.
Jos joku saa 100 000e perintöa, kertokaahan miten se sijoitetaan/tuhlataan ettei se muutu veroksi valtiolle??
Se on mahdotonta, aina menee veroa.
Joten te kateelliset, miettikää.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatkos matikkaa sen verran, että tajuaisit että jos myyntivoiton vero maksetaan vain siitä voitosta, mutta perintövero koko summasta, niin kumpi kokonaisuutena on isompi? Se jossa on isompi prosentti vai se jossa liikkuu enemmän euroja? Plus että juuri se tavishan on ongelmissa perintöveron kanssa, joka pitää maksaa heti kun on sen talon saanut, ei vasta sen mukaan saako sen joskus myytyä.
Juuri näin! Perintöveron poisto auttaa nimenomaan tavista! Kun rikas perii jotain, hän maksaa siitä kyseisen veron ja se siitä. Kun tavis, esim pienituloinen minä, perin tätini asunnon, ei minulla ole rahaa maksaa tuota veroa!! Siihen pitäisi ottaa laina eikä todellakaan halua. Jos taas saisin asunnon ilman veroa, olisi minulla hieman omaisuutta ja mahdollisuus myydä tuo asunto. Siitä myyntivoitosta sitten vero, mutta se olisi vasta sitten, ei heti! Tämä perintövero on huono asia nimenomaan pienituloisille taviksille, ymmärtäkää nyt.
Suurin osa saa perintöä kuitenkin alle 30.000€/vanhempi eli ei maksa lainkaan veroa. Ja jos saa perintöä 100.000€.maksaa n.8000 €veroa. Ja suurin osa myy perintönsä, jolloin tulevaisuudessa maksetaan jo 1€ myyntivpittoveroa n. 30%
Perintöveron poistamisessa suurin voittajat ovat yritykset, sukupolvenvaihdokset ja kun omaisusmassat pidetään suvussa ja sukupolvet vain siirtävät sukupolvelta toiselle omaisutta, jolloin se tapahtuu verovapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo riippuu ihan siitä, millä hinnalla talo on aikanaan ostettu ja mikä on veroprosentti. Myyntivoittovero on aika nopeasti isompi kuin perintövero.
Tuo uudistus saa parikseen oman asunnon myyntivoiton verollisuuden hyvin äkkiä, ja se käy kipeää kaikkiin meihin, jotka emme saa perintöä jo nuorena vaan ostamme itse omat asuntomme. Yleensähän ensin ostetaan pieni asunto ja siitä sitten vaihdetaan isompaan. Tämä käy vaikeaksi, jos pitää maksaa isot verot siitä pienen asunnon arvonnoususta, joka nuorilla ihmisillä usein syntyy jo remonttienkin vuoksi. Siis nuorena ostaa helposti huonokuntoisen pienen asunnon, koska se on halpa, ja sitten remontoi sen mieleisekseen ja myy parempikuntoisena ja houkuttelevampana. Tästä syntyvä voitto on ollut verotonta ja mahdollistanut asuntokauppaketjuja. Jos tuohon väliin tulee myyntivoittoveroa joka kierroksella, se vaikeuttaa kaikkien tavisten elämää. Hyvin harva syntyy niin rikkaaseen sukuun, että asunnon ostoon tarvittavat rahat tulevat suvulta jo nuorena aikuisena.
Ihan pimeitä mielipiteitä ihmisillä. Ihanko tosissanne väitätte, että jos olen saanut jotain elämäni aikana säästöön niin olisi oikeudenmukaista etten saisi jättää sitä omille lapsilleni, vaan että osa omaisuudestani pitäisi kuollessani takavarikoida valtion pohjattomaan kassaan??
Tai miten yhteiskunta muuttuu paremmaksi siitä että itse jouduin myymään perinnöksi saamani sukutilan ja sen ympärillä olevan pienen metsäpalstan, sen sijaan että olisimme voineet säilyttää tämän muutaman hehtaarin metsäalueen luonnontilassa ja suvun yhteisenä kesäpaikkaan ja yhteytenä juuriimme? Kyseinen metsäpalsta ei tuota juuri mitään muuta kuin kuluja koska emme halua hakata sitä sileäksi, mutta perintövero lasketaan sillä perusteella että mikä olisi puun arvo jos hakkaisimme järven ympärillä olevan sata vuotiaan metsän avohakkuuta ja myisimme puut.
Nyt joudumme myymään palstan suurelle metsäyhtiölle melko pienellä hinnalla jotta saamme verot maksettua, ja metsäyhtiö hakkaa vanhan metsän nurin.
Perintövero on aivan sairas konsepti jo senkin takia, että siitä omaisuudesta on jo kertaalleen maksettu verot silloin kun se on hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen äärioikeisto?
Kokoomus on aikalailla keskellä vasemmisto-oikeistoakselilla, ja persutkaan eivät mikään oikeistopuolue ole. Suomessa ei ole mitään äärioikeistoa, ja oikestonkin olemassaolo on hieman kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen tallaaja ja en halua maksaa perintöveroa minulle jäävästä metsäomaisuudesta.
Kyllä. Ihan tavallisia tallaajia useimmat perintöveroa maksavat ovat, eikä mitään rikasta eliittiä. Minäkin joudun joskus vielä maksamaan paljon veroa minulle jäävästä kesämökista ja kotitilan metsäosuudestani. Ihan tavallinen duunari minä olen ja raskasta se on maksaa yhtäkkiä melkein kymppitonni veroja.
Verovapaa osuus on 30.000 € eli jos molemmat vanhemmat niin 60.000€ saaja
Jos saat perintöä 100.000€ maksat siitä n.8000 € eli 2 vanh. 200.000€ 16.000€
Tulevaisudessa jos perintö realisoidaan (myydään) maksat veroa jokaisesta eurousta.
Nykyisin suurin osa ei maksa veroa lainkaan.
Ongelma se on sekin, suuri perintö. Voi teitä parkoja.