Miten suomessa on varauduttu tekoälyn työpaikkojen katoon
1-5 vuodessa katoaa vähintään puolet työpaikoista asiantuntijoiden mukaan
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
No minä en tiedä valtiosta, tokkopa koko valtiota on enää olemassa vuosikymmenen päästä.
Mutta itse olen alkanut varautumaan verkostoitumalla erilaisten öh "järjestöjen" kanssa.
Jos lain rikkominen on sallittua päättäjille ja rikkaille, niin en minä aio tippua kilpailusta vain koska se kilpailu on moraalitonta. Tällä hetkellä kartoitetaan missä kaikkialla sitä omaisuutta säilytetään, vähän kuin linto-bongausta.
Ihan vinkkinä että paikalliset järjestöt maksaa moisista kartoista ja se on täysin laillista.
Just.. no tuo selittää mm tampereen seudun murto-aallot, työttömät on aktivoitunu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varauduttu leikkaamalla työttömyysturva ja sosiaalituet. Jos et ehdi aloittaa sijoittamista ja pärjätä siinä, niin loputon köyhyys kutsuu.
Tämän päivän hyvätuloinen on huomisen köyhä. Tämän päivän rikas on huomisen hyvätuloinen. Ikävä tosiasia on, että kaikki nuut häviävät paitsi ne muutama sata rikkainta. Eikä Suomessa taida olla ainuttakaan tolta listalta. Eli jatketaan vaan iloisina oman jalan sahaamista.
Niin, säästäkää ja sijoittakaa nyt vaan, sitten kun tekoäly tai joku vie ne työt, ne varat siirretään rikkaille. Työelämässä tuskin enää kysyntää ole, työpaikat kun vähenee ja vähenee ja niihin uusiin hienoihin tekoälytyöpaikkoihin ei todellakaan mitään vanhoja urautuneita jääriä oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en tiedä valtiosta, tokkopa koko valtiota on enää olemassa vuosikymmenen päästä.
Mutta itse olen alkanut varautumaan verkostoitumalla erilaisten öh "järjestöjen" kanssa.
Jos lain rikkominen on sallittua päättäjille ja rikkaille, niin en minä aio tippua kilpailusta vain koska se kilpailu on moraalitonta. Tällä hetkellä kartoitetaan missä kaikkialla sitä omaisuutta säilytetään, vähän kuin linto-bongausta.
Ihan vinkkinä että paikalliset järjestöt maksaa moisista kartoista ja se on täysin laillista.
Just.. no tuo selittää mm tampereen seudun murto-aallot, työttömät on aktivoitunu
Juu ja työttömiä ja kaduilla eläviä on niin paljon että noiden järjestäjät ei joudu itse edes tekeen sitä keikkaa, jos käry käy vastuun kantaa epätoivoiset köyhät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varauduttu leikkaamalla työttömyysturva ja sosiaalituet. Jos et ehdi aloittaa sijoittamista ja pärjätä siinä, niin loputon köyhyys kutsuu.
Tämän päivän hyvätuloinen on huomisen köyhä. Tämän päivän rikas on huomisen hyvätuloinen. Ikävä tosiasia on, että kaikki nuut häviävät paitsi ne muutama sata rikkainta. Eikä Suomessa taida olla ainuttakaan tolta listalta. Eli jatketaan vaan iloisina oman jalan sahaamista.
Niin, säästäkää ja sijoittakaa nyt vaan, sitten kun tekoäly tai joku vie ne työt, ne varat siirretään rikkaille. Työelämässä tuskin enää kysyntää ole, työpaikat kun vähenee ja vähenee ja niihin uusiin hienoihin tekoälytyöpaikkoihin ei todellakaan mitään vanhoja urautuneita jääriä oteta.
No ne sijoitukset ei riitä tuottamaan enää mitään. Ellei käy uskomaton munkki. Eli vain ne rikkaimmat hyötyy. Kaikille muille tarjolla on vain köyhyyttä. Oli niitä sijoituksia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Luin että vain toimistoväeltä lähinnä katoaa ne työt mutta töitä löytyy edelleen esim. putkimiehillä ja maanviljelyssä, eli tekoäly tulee ja vie vaan ne kivat työt. Ihminen joutuu takaisin pellolla ähkiväksi raatavaksi orjaksi.
No eipä ole meillä putkiasentajillakaan ruusuiset oltavat. Nyt on rakennusala pohjamudissa ja jopa meikäläisiä on kortistossa, tulokkaat valmistuu kortistoon. Eikä ole parempaa tulossa. Lisäksi tekoäly vaikuttaa meidän töihin niinkin välillisesti, että kun keskiluokka eli potentiaaliset asunnon ostajat vähenee, ei ole enää meillekään niin paljon tarvetta.
Toki itsessään meidän työtä ei ihan noin vaan korvata ja osalle varmasti riittääkin töitä, mutta vähenemään päin on.
Ja tiedoksi, tää työ on nimenomaan KIVAA.
Tjaa, paska lentää tuulettimeen niin pörssit ja data-keskukset poltetaan maan tasalle ensimmäisenä, sinne män sijoitukset PUFF savuna taivaalle.
Tekoäly on vienyt puolet työpaikoista vuoden sisään nyt ainakin viimeiset kolme vuotta. Veikkaan että Jeesuksen tulo on lähempänä kuin niiden työpaikkojen häviäminen.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, paska lentää tuulettimeen niin pörssit ja data-keskukset poltetaan maan tasalle ensimmäisenä, sinne män sijoitukset PUFF savuna taivaalle.
Oon miettiny vähän samaa, mutta ennemminkin siitä vinkkelistä että johan tuhotaan kaikki ihan vaan tasa-vertaisuuden nimissä, jos minulla ei ole mitään, minä otan muilta pois sen mitä heillä on, ei siksi että siinä olisi mitään suunnitelmaa, vaan siksi että haistakee kaikki vttu
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdollista. Maailmassa on ihan tarpeeksi hulluja ja tyhmiä tuon toteuttamiseen. Ja aina on olemassa ulkoiset voimat, joille ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jäisin mielelläni työttömäksi. Tulisipa jo se tekoäly.
Mikä estää jäämästä et vaan mene töihin enää ja kun inritsanotaan alat nauttia 590 euro korvauksesta jos edes sitä saat uuden lain myötä suurin osa ei saa.
Miksi luulet etten saisi ansiosidonnaista? Sitä paitsi työsuhde puretaan, jos ei tule töihin. Minä odotan sitä tekoälyä tullakseni irtisanotuksi. Et taida itse olla työelämässä.
Sä olet ylimielinen nilkki ja niin lahjaton ettet edes sitä tiedä että ansiosidonnainen kestää vain muutaman kuukauden.
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on kuin liukuhihna tai teollisuusrobotti joka automatisoi tyhmät ja monotoniset työvaiheet. Kun robotit ja liukuhihnat tekivät sen fyysisen työn osalta niin tekoäly tehostaa tietotyön tekijöiden työpäivää.
Se että tekoäly tehostaa omaa työpäivääni 20% ei tarkoita että joka viides työtäni tekevä olisi sen jälkeen tarpeeton, vaan että firman tuottavuus nousee.
Asiaa voi ajatella myös niin, että jos palkkani on noin 4500€ ja työni tuotti aiemmin firmalle 6000€ arvosta hyötyä, niin niin silloin palkkakulujen jälkeen katetta muihin kuluihin jäi yhteensä 6000-4500=1500€ eli jokainen palkkana maksettu euro tuotti 33% hyötyä.
Tekoälyn tuottavuushyöty ei vaikuta palkkaani mutta nostaaa tuottavuutta 20% eli 7200€:oon. Tällöin firmalle jää palkkani jälkeen katetta 2700€ eli 60% palkkakulusta!
Ja tämä tekee ihmisten palkkaamisesta suhteellisesti edullisempaa, ja toisaalta mahdollistaa sen että hyville asiantuntijoille voidaan maksaa reilusti parempaakin palkkaa.
Tekoälyä kauhistellaan ja synkistellään ihan turhaan. Mielestäni se on yksi elämänlaatua eniten parantavia keksintöjä tällä vuosituhannella.Onko kaikille näitä Vaativia Asiantuntijatöitä? Mites kaikki rutinoitunutta näpyttelyä tekevät etuuskäsittelijät, tilauskäsittelijät, kirjanpitäjät? Entä kaupan kassat, tehdastyöläiset jne?
Katse pois omasta navasta arvon Vaativa Asiantuntija.
Se on tietysti ongelma että ensin on luterilaisella perinteellä pakkohakattu ihmisten kalloihin että vain työtä tekemällä he ovat arvokkaita ihmisiä koska vain silloin ovat oikeasti yhteiskunnan kunniallisia jäseniä.
Ja sitten samalla ison rahan päällä istujat omistaa somet ja valjastaa algoritmeillä tavalliset ihmiset kadehtimaan toisiaan. Keskiluokka matalapalkkaisia, matalapalkkaiset tukia saavia ja kaikki myös toisiaan.
Kun kyse on kuitenkin siitä, että teknologian avulla vapautetaan ihmiset käyttämään aikaansa paremmin eikä vain raatamaan aamusta iltaan pelloilla leipänsä eteen.
T. eri
Se vapaa-aika ei vaan rahattomana ole kovin kivaa. Työttömyys tuo mukanaan köyhyyden.
En usko hetkeäkään, että superrikkaiksi rikastuvat yrittäjät alkaisivat elättämään löytynyttä keskiluokkaa ja työttömien valtavaa joukkoa.
Ihmiset saavat alkaa taas kasvattamaan ruokansa itse ja parsimaan vaatteensa. Kun ei ole enää palkkatyötä ja rahat loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa erittäin todennäköiseltä, eräänlainen tasapuolisuuden pakko-palautus, suomessa koko roskan saa polvilleen vaikka ihan pienen porukan koordinoimana koska sitä infraa ei ole loputtoman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on kuin liukuhihna tai teollisuusrobotti joka automatisoi tyhmät ja monotoniset työvaiheet. Kun robotit ja liukuhihnat tekivät sen fyysisen työn osalta niin tekoäly tehostaa tietotyön tekijöiden työpäivää.
Se että tekoäly tehostaa omaa työpäivääni 20% ei tarkoita että joka viides työtäni tekevä olisi sen jälkeen tarpeeton, vaan että firman tuottavuus nousee.
Asiaa voi ajatella myös niin, että jos palkkani on noin 4500€ ja työni tuotti aiemmin firmalle 6000€ arvosta hyötyä, niin niin silloin palkkakulujen jälkeen katetta muihin kuluihin jäi yhteensä 6000-4500=1500€ eli jokainen palkkana maksettu euro tuotti 33% hyötyä.
Tekoälyn tuottavuushyöty ei vaikuta palkkaani mutta nostaaa tuottavuutta 20% eli 7200€:oon. Tällöin firmalle jää palkkani jälkeen katetta 2700€ eli 60% palkkakulusta!
Ja tämä tekee ihmisten palkkaamisesta suhteellisesti edullisempaa, ja toisaalta mahdollistaa sen että hyville asiantuntijoille voidaan maksaa reilusti parempaakin palkkaa.
Tekoälyä kauhistellaan ja synkistellään ihan turhaan. Mielestäni se on yksi elämänlaatua eniten parantavia keksintöjä tällä vuosituhannella.Onko kaikille näitä Vaativia Asiantuntijatöitä? Mites kaikki rutinoitunutta näpyttelyä tekevät etuuskäsittelijät, tilauskäsittelijät, kirjanpitäjät? Entä kaupan kassat, tehdastyöläiset jne?
Katse pois omasta navasta arvon Vaativa Asiantuntija.
Se on tietysti ongelma että ensin on luterilaisella perinteellä pakkohakattu ihmisten kalloihin että vain työtä tekemällä he ovat arvokkaita ihmisiä koska vain silloin ovat oikeasti yhteiskunnan kunniallisia jäseniä.
Ja sitten samalla ison rahan päällä istujat omistaa somet ja valjastaa algoritmeillä tavalliset ihmiset kadehtimaan toisiaan. Keskiluokka matalapalkkaisia, matalapalkkaiset tukia saavia ja kaikki myös toisiaan.
Kun kyse on kuitenkin siitä, että teknologian avulla vapautetaan ihmiset käyttämään aikaansa paremmin eikä vain raatamaan aamusta iltaan pelloilla leipänsä eteen.
T. eriSe vapaa-aika ei vaan rahattomana ole kovin kivaa. Työttömyys tuo mukanaan köyhyyden.
En usko hetkeäkään, että superrikkaiksi rikastuvat yrittäjät alkaisivat elättämään löytynyttä keskiluokkaa ja työttömien valtavaa joukkoa.
Ihmiset saavat alkaa taas kasvattamaan ruokansa itse ja parsimaan vaatteensa. Kun ei ole enää palkkatyötä ja rahat loppuu.
No ei varmaan alakkaan mutta noissa tilanteissa ei yleensä kysellä vapaa-ehtoisia kun syyllisiä haetaan giljotiineille.
Eli näillä näkymin nyt vaan viivytellään kunnes suomalaiset kieltäytyy tunnustamasta euroa rahaksi, sijoitukset nullifioidaan, syyllisiksi koetut lynkataan ja sitten aletaan koko paska uusiks markalla ja banaanivaltiolla.
Noh, suunitelma se kai tuokin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdollista. Maailmassa on ihan tarpeeksi hulluja ja tyhmiä tuon toteuttamiseen. Ja aina on olemassa ulkoiset voimat, joille ei voi mitään.
Hulluja ja tyhmiä? Minä ehkä muotoilisin sen rohkeudeksi ja älykkyydeksi mutta ehkäpä se johtuu siitä kun minulla ei ole mitään hävittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iranin sodassahan niitä datakeskuksia pidetään strategisina kohteina koska niissä voidaan pyöritellä vaikka mitä sotasimulaatioita.
"-nyt puhutaan, että tietotyöläisten työpaikat katoavat tekoälyn myötä. Tunteeko tekoäly oikeuskirjallisuutta ja osaako se perustella haastehakemuksen vaateet yhdistelemällä tietoja oikeaan juttutyyppiin? No kuule, ei osaa. Työn luonne voi muuttua, mutta jos asiantuntija luottaa työssään tekoälyyn, oman älyn/tiedon puuttuessa, valitse toinen asiantuntija. Tämä koskee ihan kaikkia aloja. "
Kyllä se tuntuu oikeuskirjallisuutta. Vielä ihan ei voi täysin luottaa tekoälyyn, vaan ihmisen täytyy olla mukana prosessissa, mutta niille juniorimmille ei oikein ole enää hommia, koska niiden hommat voi hoitaa tekoäly. Esim. lakiasiaintoimistoissa käytetään jo todella paljon tekoälyä.
Ei suomalaiset kykene mihinkään terroritekoihin. Eihän suomalaiset osaa edes osoittaa mieltään niin että saa vaikutusta päättäjiin.
Valitettavasti ei mitenkään. Eikä oikein missään muuallakaan.
Itse olen jopa sitä mieltä, vaikka olenkin IT-alalla, ja sinänsä innostunut teknisesti tekoälystä, että tekoälyn työelämään tuomiselle, ja ehkä jopa kehitykselle, pitäisi laittaa jarrua nyt. Monestakin syystä. Yksi on se, että ihmiset ei pian pysty hallitsemaan tekoälyjään - enkä tarkoita että ne olisivat "pahoja" ja haluaisivat tuhota ihmiskunnan, vaan ne on funktion optimoijia, eikä ihmiset välttämättä osaa käskyttää niitä niin, ettei tulisi pahoja sivuvaikutuksia.
Mutta vielä pahempi on se, että yhteiskunnat ei ole valmiita sellaiseen tahtiin, millä Elon Muskit ja Sam Altmanit tekoälyä työntää työelämään. He puhuvat visioista, joissa kaikille jaetaan runsas perustulo, ja ihmiset saa vaan olla möllötellä nauttien kaikesta hyvästä mitä koneet tuottaa. Mutta enpä usko, että tuosta vaan omistava luokka suostuu siihen, että jaetaan kaikkea kansalle tuosta vaan. Siksi toiseksi, vaikka tuo toteutuisikin, luultavasti tulisi silti yhteiskunnallista rauhattomuutta, koska niin monen elämän tarkoitus on sidottu työhön ja ammattiin. He alkaisivat ahdistua ja kokea tyhjyyttä.
Siksi olen sitä mieltä, että tekoälyn työntymistä työelämään pitäisi jarruttaa, eikä antaa vaan markkinatalouden kilpailumekanismien työntää sitä väkisin joka paikkaan yhtäkkiä. Sitä voitaisiin vähitellen lyhentää työtunteja per viikko, niin että ihmiset asteittain tottuvat siihen ettei ole työtä niin paljon. Samalla kehittää menetettyjä tuloja korvaavia tukimalleja, ja uusia talouden malleja yleensä.
Jotkut täällä on optimistisia, ettei tekoäly paljon mitään tekee. Varmaan kokeilleet jollain ilmaisversiolla ChatGPT:stä, epämääräisellä kysymyksellä, ja saaneet epämääräisen vastauksen. Itse koodarina taas päivittäin tekoälyagentteja käyttäessäni olen sitä mieltä, että nykyiset tekoälyt on aivan uskomattoman hyviä, eikä oikeasti ihmiskoodareita tarvittaisi enää kuin kymmenesosa nykyisestä määrästä. Valitettavasti. Lähinnä yhteiskunnan ja organisaatioiden hitaus reagoida muutokseen on syy, että meikäläiselläkin on vielä työ.
Luin että vain toimistoväeltä lähinnä katoaa ne työt mutta töitä löytyy edelleen esim. putkimiehillä ja maanviljelyssä, eli tekoäly tulee ja vie vaan ne kivat työt. Ihminen joutuu takaisin pellolla ähkiväksi raatavaksi orjaksi.