HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa
Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.
Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.
Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.
Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Minimieläke on 1000 euroa, työmarkkinatuki 600 euroa. Itse pärjäisin ainakin ihan helposti tuolla eläkkeellä, kun siihen saa vielä päälle useamman satasen asumistuen. En tiedä mitä nuo vanhukset itkevät.
T. Työtön
Vai niin. Minulla alle 1400€ netto, siis vähän yli 1500€ brutto, mitään lisää eli tukia en saa mistään. Ei oikein pärjää. No, tämä onkin työeläke joka on tienattu yli 40 vuotisella työuralla. Todellakin tienattu.
Eläkeliiton kysely, just joo. Vastaajia kokonaista 12400, eläkeläisiä 1.5 miljoonaa. Naurettavaa tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä tuollaisen hutkimuksen perusteella. Puhdasta lobbausta Eläkeliitolta.
Ansiosidonnaisesta poistettiin jo lapsikorotukset ja se porrastettiin.
Koulunkäyntiavustaja saa palkkaa 1300 netto, tekee 30 h viikossa työtä.
KÄÄNTEINEN ASUNTOLAINA
Miksi ihmeessä valtio tukee tällaista holtitonta perintöjärjestelmään, jossa ihminen koko elämänsä kerää omaisuutta, mutta eläkkeellä ei joudukaan maksamaan itse elämäänsä, vaan istuskelee siellä 150 000 euron talossa, siinä missä työikäinen joutuisi sen myymään, ja jättää sen sitten tyytyväisenä lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimieläke on 1000 euroa, työmarkkinatuki 600 euroa. Itse pärjäisin ainakin ihan helposti tuolla eläkkeellä, kun siihen saa vielä päälle useamman satasen asumistuen. En tiedä mitä nuo vanhukset itkevät.
T. Työtön
Vai niin. Minulla alle 1400€ netto, siis vähän yli 1500€ brutto, mitään lisää eli tukia en saa mistään. Ei oikein pärjää. No, tämä onkin työeläke joka on tienattu yli 40 vuotisella työuralla. Todellakin tienattu.
Olisit pistänyt edes jotain säästöön työurasi aikana. Niin ihmiset tekevät muuallakin maailmassa.
On köyhiä vanhuksia ja sitten taas rikkaita vanhuksia.
Jos saisi eläkettä 1400 netto ja olisi yhtiövastike 300 niin se olisi tosi hyvin.
Moni työtön asuu vuokralla ja vuokrat on kalliimpia. 2400 bruttopalkalla saa ansiosidonnaista nykyään 800.
Eläkeläisten tulisi ilman muuta olla vastuussa elämästään toimeentulotuen ylittävän rajan osalta. Myydä oma talonsa, kesämökkinsä ja muu 200 000 euron varallisuus ennen kuin kukaan työelämäsäs alkaa maksaa heille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on usein suuret hoitokulut, jotka nielevät rahaa. En nyt puhu terveyskeskusmaksuista, vaan muista hoitokuluista.
Eli muilla ei ole muka hoitokuluja? Hampaat mätänee suussa ja on vain ajankysymys milloin se on sydämessä ja sitten meneekin työkyky.
-40vJulkisella puolella hoidetaan edullisesti. Varaa nopeasti aika!
Muut kuin eläkeläiset eivät pääse julkiseen terveydenhuoltoon. Sen resursseista 75% menee eläkeläisiin.
Ei pääse eläkkeelläkään olevat , monta kertaa olen yrittänyt mutta kun lääkäriin ei pääse. Näin meillä päin on asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön
Sinun kaltaiset ihmiset laittavat vihaksi. Saat sosiaalitukea (sillä sitä eläkkeet ovat) lähes 1400 euroa nettona ja kehtaat valittaa??
Nuorille itsestäänselvyys, että omaa eläkettä varten pitää säästää, eletään nuukasti nykyhetkessä. Miksi boomerit tuhlasi rahansa kun olivat työelämässä?
Suomalainen eläkejärjestelmä on käytännössä yksi vaurauden uudelleenjakamisjärjestelmä, jossa hyviin töihin päässeet ja siellä etuja nauttineet nauttii korkeasta elintasosta myös eläkkeellä yhteiskunnan piikkiin ja sitten jättää omaisuuden lapsilleen, jotka rikastuvat entisestään. Tämä on pakko loppua! Myös varallisuus tulisi ottaa huomioon eläkkeiden maksussa!
Hyvä niin, katkeavat ja jää vähemmän eläkeläisiä tilalle. Eläkeläinen on ainut jolla on varmat tulot
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön
joo haaveissa elät kun se ei mene niin .
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
Paitsi ei työeläkkeisiin. Niitä ei valtio maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä on eniten omaisuutta. Lisäksi keskimääräinen eläke on 2300 euroa nykyään. Mutta yhä jaksavat valittaa. Niin ahnetta väestöryhmää ei ole koskaan nähty kuin nykyeläkeläiset.
Ahneempia ovat vain sohvalla makaavat paskaperseet, joiden pitäisi saada sama elintaso kuin työssäkäyvillä,on.
Voin kertoa, että perikunnan asuntoja ei saa nykyään myytyä, koska työikäiset ei saa vakituista työtä ja lainaa.
On sekin kääntöpuoli, että et saa eläkeläisenä myytyä omakotitaloa etkä asuntoa kerrostalon ylimmästä kerroksesta, missä ei ole hissiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
Paitsi ei työeläkkeisiin. Niitä ei valtio maksa.
Työeläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien eläkemaksuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön
joo haaveissa elät kun se ei mene niin .
Joo-o, mutta kun eläkeläisellä on siellä se 150 000 euron asunto ja koko elämän aikana hankittu omaisuus, siinä pärjää ihan hyvin pienelläkin kuukausitulolla
Suurin osa eläkkeen saajista ovat todella huonolla eläkkeellä. Ja vain jotain 1000 € vähän yli tai alle. En itse myöskään saa hyvää eläkettä hoitoalalta tai miltään alalta, vaikka ei toki hoitajille tarvitse maksaa paljon rahaa, kun ovat vain mukamas yhteiskunnan piikki lihassa? Ja ei työtä tehneenä saa eläkettä, kun eläkettä sai vasta sai yli 23-vuotiaana. Vaikka olin aloittanut työt jo 16-vuotiaana ja opiskelin myös samaan aikaan myöhemmin. On todella julmaa haukkua eläkkeellä olevia ihmisiä.
ps. Minä olen se pyramidi huijari, joka huijasi nuoria ja lapsia, joka huijasi ennen jopa heidän syntymää.