Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskon, että suolistobakteeriston epätasapaino, tms. on lihavuuden taustalla

Vierailija
14.03.2026 |

Koska kaiken järjen mukaan syömieni herkkujen ja isojen annosten olisi pitänyt lihottaa minut ihan muodottomaksi. Silti painan vain 50 kg ja olen 170 cm pitkä. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietojeni mukaan valkoinen sokeri/jauho ovat kaikkein pahin terveydelle. Se joku kuuluisa luontolääkäri mainitsi nämä kaksi ihmisen rappeuttajaa ja rumentajaa. 
Öljyistä vain kylmäpuristettu oliiviöljy oli top salaateissa.

Tunnen yhden luontaisesti laihan henkilön, joka syö päivittäin pullaa, munkkeja ja muita leivonnaisia. 

Vierailija
22/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylenmääräiseen mussutukseen on aina keksitty tekosyitä. Jostain syystä näitä ilmasta lihonneita ei keskitysleirikuvissa näy 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin syön joka päivä karkkia enkä liho, koska en syö sen päälle mitään lasagneja ja muita raskaita seka-aterioita. Puuroa ja salaatteja. Ongelma ei ole siinä mitä syö vaan miten paljon syö

Jotkut lihavat ovat täällä kertoilleet joskus ruokavalioitaan ja joka ruualla on hiilaria, lihaa sekä maitotuotteita. Vihanneksia olemattomasti. Vinkeissä on jopa kehotettu VÄHENTÄMÄÄN vihanneksia mutta säilyttämään rasva-kinkku-juustoleivät :D Lisäksi nämä syövät aamusta iltaan, eivät juo kahvia tai teetä, vaan jokainen asia mitä menee suusta alas on kaloripitoista ja usein vielä sekakaloreita eli hiilareita ja lihaa samanaikaisesti

Hyvä miettiä asiaa siltä kannalta, paljonko ruuansulatuselimistöllä kestää prosessoida tietty ruoka. Esim. lihassa kestää n. 72 tuntia. Hiilarit valuvat fermentaatio-osastolle alasuoleen ja aiheuttavat turvotusta. Kun syö näitä kaikkia sekaisin ja mättää niitä aamusta iltaan niin suoli on kuin kaatopaikka

Vierailija
24/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia asioita. Mä olen suvusta, jossa kaikki koiraa myöten ovat ylipainoisia. Itse olin 45-vuotiaaksi saakka hoikka, vaikka söin kuin porsas. En ole keksinyt tälle mitään selitystä. Nyt olen 49, syön edelleen kuin porsas mutta olen ylipainoinen. 

Vierailija
25/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiede on päässyt jyvälle suoliston mikrobiston vaikutuksesta painokehitykseen ihan Suomessakin professori Erika Isolaurin kymmeniä vuosia jatkuneen tutkimusprojektin avulla. Siinä seurataan raskaana olevia naisia ja heille syntyneitä lapsiaan. Suolistojen mikrobistot ovat köyhtyneet niin paljon tutkimuksen alun 1990-luvun jälkeen, että nykyään normaalipainoa ylläpitävän suoliston mikrobiston kanssa syntyminen on harvinaista. Sen vuoksi Turussa annetaan koeryhmän vauvoille erikseen kehitettyä valmistetta, jolla pyritään kääntämään suolistomikrobistotilannetta taaksepäin kohti 1900-lukua. Helppoa se ei ole, mutta onnistuessaan se olisi merkittävä läpimurto."

No, mitä minä sanoin! 🤗

Ap

Vierailija
26/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiede on päässyt jyvälle suoliston mikrobiston vaikutuksesta painokehitykseen ihan Suomessakin professori Erika Isolaurin kymmeniä vuosia jatkuneen tutkimusprojektin avulla. Siinä seurataan raskaana olevia naisia ja heille syntyneitä lapsiaan. Suolistojen mikrobistot ovat köyhtyneet niin paljon tutkimuksen alun 1990-luvun jälkeen, että nykyään normaalipainoa ylläpitävän suoliston mikrobiston kanssa syntyminen on harvinaista. Sen vuoksi Turussa annetaan koeryhmän vauvoille erikseen kehitettyä valmistetta, jolla pyritään kääntämään suolistomikrobistotilannetta taaksepäin kohti 1900-lukua. Helppoa se ei ole, mutta onnistuessaan se olisi merkittävä läpimurto."

No, mitä minä sanoin! 🤗

Ap

No onhan nämä ollut tiedossa. Asiaa on tutkittu paljon. Vauvoille saatetaan antaa "kakkamaitoa" jos he syntyvät keisarileikkauksella eivätkä siten saa syntyessään hyviä bakteereita. Myös antibioottien osuus on merkittävä. Se on vähän jännää, että lääketeollisuus osittain pelastaa ja parantaa ihmisiä, mutta samaan aikaan sairastuttaa.

Vierailija
27/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juttua kakkamaidosta: 

https://kaksplus.fi/vauva/tutkijat-ripaus-aidin-kakkaa-maitoon-keisarin…

Itse mietin tuossa sitä, että jos äiti on lihava, niin eihän hänen kakkaa kannata lapselle tarjota, kun ne mikrobit on vääriä silloin. Pitäisi tarjota vain hoikkien kakkaa.

Vierailija
28/28 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet osittain oikeassa, ja on se tieteellisesti todistettu. En nyt jaksa hakea tähän linkkiä sellaiseen tutkimukseen.

Aika paljon vaikuttavat perintötekijät ja ympäristö, siis nimenomaan suolistobakteereihin. Elämäntavat enemmän siihen, miten ne toimivat.

Lihavia ihmisiä on ollut aina. Eräs isovanhempani ja hänen sisarensa olivat ennennäkemättömän lihavia jo 1800-luvulla ennen kuin antibiootteja oli edes keksitty, tai ei niitä ainakaan tavallisten suomalaisten käytössä ollut. Muoto on periytynyt jälkeläisille tähän mennessä ainakin 5. sukupolveen.

Sittenhän nämä pullukat sukulaiset ovat selviytyneet suomen nälänhädästäkin tai monesta niistä, esim nykyisestä köyhyysnälästä. Periaatteessa ihan kätevää. Harvinaista kuitenkin tuollainen sukupolvelta toiselle periytyvä lihavuus, ellei se sitten ole tapaperinnäistä. Geenimuutos selittää vain 5% lihavuuksista ja 95% on elintavat. Suoliston mikrobit ovat muokkautuvausia ja jos suvussa on lihavuutta, niin se voi olla opittu elintapa ja ruokavalio joka on muuttanut suoliston mikrobit lihavuutta edistäväksi. 

Ihmisen DNA toimii aika paljon monimutkaisemmin kuin sinä kuvittelet. Esimerkiksi nälkää nähneen ihmisen jälkeläinen on kaikkein todennäköisimmin aineenvaihdunnaltaan sellainen jolle riittää vähäinen määrä kaloreita lihomiseen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme