Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paljon, jos ruokaan on mennyt kahdessa viikossa 130 euroa?

Vierailija
13.03.2026 |

Taloudessa kaksi henkilöä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on edes mahdollista syödä noin halvalla?

Syödään pääosin kasvisruokaa. Ja musta tuntuu, että oon törsännyt liikaa, kun olen ostanut esim. karkkitaateleita ja savukalaa. Todella paljon halvemmalla pystyisi syömään, jos olisi tarkempi ostosten kanssa.

Ap

Annokset täytyy olla todella pieniä, jos se n. 32 e/viikko riittää yhdelle.

Miten niin ? Alle 10 eurolla saa kolme litraa keittoa, siitä syö kaksi aikuista kyllä useamman annoksen eikä pidä pihtailla 

Vierailija
42/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödään pääosin kasvisruokaa. Ja musta tuntuu, että oon törsännyt liikaa, kun olen ostanut esim. karkkitaateleita ja savukalaa. Todella paljon halvemmalla pystyisi syömään, jos olisi tarkempi ostosten kanssa.

Ap

Annokset täytyy olla todella pieniä, jos se n. 32 e/viikko riittää yhdelle.

Miten niin ? Alle 10 eurolla saa kolme litraa keittoa, siitä syö kaksi aikuista kyllä useamman annoksen eikä pidä pihtailla 

Ei kukaan pelkällä keitolla elä, saati jos sillä pitää pärjätä lounaasta suoraan iltapalaan asti. Tuo keitto riittää kahdella vaikka kolmeksi päiväksi, entäs ne päivän muut syömiset ja loppuviikko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kahdelta hengeltä noin 800€ kuukaudessa. Ap:n kulutustaso on todella pieni. 

Olis todella kiinnostavaa nähdä ap:n ruokalista kahdelta viikolta, eli mitä tuolla rahalla on saatu. 

Ottamatta mitään kantaa ap:n tilanteeseen, välillä jossain nettikeskustelussa näkee kommentteja kuinka jollakulla ei mene rahaa ruokaan juuri ollenkaan, mutta syövät kuulemma hyvää, ravitsevaa ja monipuolista ruokaa. Sitten kun vähän kyselee niin sieltä paljastuu jotain sen suuntainsta että arki-illan illalliset on kaurapuuroa ja viikonloppuisin pistetään elämä risaiseksi ja syödään sen kaurapuuron lisäksi riisikakku jonka päällä on tomaattiviipale.

Vierailija
44/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee kahden hengen viikonlopun ruoka- ja taloustavaraostoksiin helposti tuon verran.

Läskejä?

Vierailija
45/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jonkinlainen ihannetavoite, että ruokakulut olisivat mahdollisimman pienet?  - siis tämän aloittajan ja pääosan vastaajista. Jos, niin olisi kiva tietää, miksi. Kuulostaa näin toisin elävästä ankealta ponnistelulta kieltäymysten ja nuukuuden maisemissa.

Vierailija
46/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä myös 2 aikuista ja ruokalasku yleensä n. 200 - 250 e/kk. Korkeampi silloin, jos ostellaan esim. savukalaa tai muuta herkkua, karkkiakin joskus. Syömme mielestäni hyvin ja suht terveellisesti, erittäin kasvispainotteisesti ja ruoka tehdään itse kotona. Kuluihin sisältyy myös normaalit hygieniatarpeet eli WC- ja talouspaperit, tiskiaineet jne.. Eli täysin maltillinen lasku.

Vierailija
47/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2€ saa päivän ruoat per henkilö

Saa kyllä kunhan on tarkkana. Itselläni oli tuo 2€ pitkään tyypillinen kulu, nykyään vastaaviin ruokiin menisi 3€ mutta oli mullakin siinä kahdessa eurossa esmes suklaata ja kahvia mitkä olisi voinut jättää pois.

Paino tosin tuppasi laskemaan eikä valkuaista tainnut olla ihan riittävästi.

Valmis leipä esmes on täysin tarpeeton ylellisyystuote...

Vierailija
48/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä myös 2 aikuista ja ruokalasku yleensä n. 200 - 250 e/kk. Korkeampi silloin, jos ostellaan esim. savukalaa tai muuta herkkua, karkkiakin joskus. Syömme mielestäni hyvin ja suht terveellisesti, erittäin kasvispainotteisesti ja ruoka tehdään itse kotona. Kuluihin sisältyy myös normaalit hygieniatarpeet eli WC- ja talouspaperit, tiskiaineet jne.. Eli täysin maltillinen lasku.

Jatkan vielä, että emme nuukaile tai ankeile. Ruoka on hyvää; wokkia, uunipaistoksia ja -kiusauksia, joskus keittoa, ruokasalaattiakin välillä. Syömme reilun aamupalan, hyvin kevyen lounaan ja kunnollisen iltaruuan. Ns. iltapala on sitten kummallekin omansa, itselle jugurttia, marjoja, kauraa, siemeniä - miehelle paahdettua juustoleipää ja tomaatia (nämä näkyvät olevan lähes jokapäiväisiä appeita).

Vierailija
49/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jonkinlainen ihannetavoite, että ruokakulut olisivat mahdollisimman pienet?  - siis tämän aloittajan ja pääosan vastaajista. Jos, niin olisi kiva tietää, miksi. Kuulostaa näin toisin elävästä ankealta ponnistelulta kieltäymysten ja nuukuuden maisemissa.

Ei tää ole ihanne vaan pakko. Tuntuu, että tuokin summa on ihan liikaa.

Ap

Vierailija
50/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi pienellä ruokabudjetilla pärjäätte. Minä asun yksin ja menee melkein 400 euroa kuukaudessa ruokaa. Tosin minulla käy vieraita melkein joka viikonloppu mikä nostaa ruokalaskua.

Vierailija
51/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee kahdelta hengeltä noin 800€ kuukaudessa. Ap:n kulutustaso on todella pieni. 

Olis todella kiinnostavaa nähdä ap:n ruokalista kahdelta viikolta, eli mitä tuolla rahalla on saatu. 

Ottamatta mitään kantaa ap:n tilanteeseen, välillä jossain nettikeskustelussa näkee kommentteja kuinka jollakulla ei mene rahaa ruokaan juuri ollenkaan, mutta syövät kuulemma hyvää, ravitsevaa ja monipuolista ruokaa. Sitten kun vähän kyselee niin sieltä paljastuu jotain sen suuntainsta että arki-illan illalliset on kaurapuuroa ja viikonloppuisin pistetään elämä risaiseksi ja syödään sen kaurapuuron lisäksi riisikakku jonka päällä on tomaattiviipale.

Perunaa, porkkanaa, banaania, omenoita, kiiviä, päärynää, punaherukoita, mustikoita, kukkakaalia, parsakaalia, sipulia, kikherneitä, tomaattimurskaa, riisiä, pastaa, tonnikalaa, maustamatonta jogurttia, paneerjuustoa, tonnikalaa, pastaa, oivariinia, juustoa, ruisleipää, pähkinöitä, kermaa, savulohta, grillimakkaraa, kahvia, taateleita, maapähkinävoita, kananmunia, mausteita, popcornia, yksi pakastepizza ja olut.

Ap

Vierailija
52/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunaa, porkkanaa, banaania, omenoita, kiiviä, päärynää, punaherukoita, mustikoita, kukkakaalia, parsakaalia, sipulia, kikherneitä, tomaattimurskaa, riisiä, pastaa, tonnikalaa, maustamatonta jogurttia, paneerjuustoa, tonnikalaa, pastaa, oivariinia, juustoa, ruisleipää, pähkinöitä, kermaa, savulohta, grillimakkaraa, kahvia, taateleita, maapähkinävoita, kananmunia, mausteita, popcornia, yksi pakastepizza ja olut.

Ap

Kahvi ja sinappi unohtui listalta.

Ap

Vierailija
53/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuolla summalla sen 2 viikkoa syö 1.

Eikä meillä lämpimän ruuan pääaines ole tonnikala, kikherne, kananmuna tai grillimakkara kuin joskus. Ok, oli sulla savukalaakin,mutta se mainittiin tuhlailuna?!

Vierailija
54/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta jos on varaa niin miksi ihmeessä pitäisi syödä koko ajan vaan halvalla? Minulla meni pakastin aika tyhjäksi kaikesta ja niin lähdin eilen isommille ostoksille. Asun maaseudulla mutta lähellä on erinomainen lihatila, josta saa ostaa mitä tarvii. Siellä leikkailtiin minulle lihat, kanat ja jauhettiin jauhelihat plus lammasta ostin kanssa kun pääsiäinen tulossa. Yhtä ja toista muutakin ostin. Pari sataa siihen meni. Sekoitan lampaan ja naudan jauhelihaa keskenään ja teen kreikkalaisia lihapullia, ovat erittäin maukkaita kreikkalaisen jugurtin kanssa. Vielä mentävä kalaostoksille, pakasteeseen mahtuu. Yksin elelen mutta vieraita käy säännöllisesti myös syömässä. Kokkailu on kivaa kunnon aineista. 

Vierailija
55/56 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta jos on varaa niin miksi ihmeessä pitäisi syödä koko ajan vaan halvalla? Minulla meni pakastin aika tyhjäksi kaikesta ja niin lähdin eilen isommille ostoksille. Asun maaseudulla mutta lähellä on erinomainen lihatila, josta saa ostaa mitä tarvii. Siellä leikkailtiin minulle lihat, kanat ja jauhettiin jauhelihat plus lammasta ostin kanssa kun pääsiäinen tulossa. Yhtä ja toista muutakin ostin. Pari sataa siihen meni. Sekoitan lampaan ja naudan jauhelihaa keskenään ja teen kreikkalaisia lihapullia, ovat erittäin maukkaita kreikkalaisen jugurtin kanssa. Vielä mentävä kalaostoksille, pakasteeseen mahtuu. Yksin elelen mutta vieraita käy säännöllisesti myös syömässä. Kokkailu on kivaa kunnon aineista. 

Mulla ei ole varaa. Ei olisi oikeasti varaa edes siihen 200 euron ruokabudjettiin mihin tää nyt todennäköisesti asettuu.

Ap

Vierailija
56/56 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee suunilleen tuon verran. Syömme kyllä ihan hyvin, mutta syömme kaiken, mitä ostamme. Hävikkiä ei juuri ole. Meitäkin on 2.