Tyhjät asumisoikeusasunnot - Stadissa 1176 kpl
Muutama vuosi sitten näitä asuntoja jonotettiin. Oli jononumeroita ja vanhimman numeron haltija 'voitti' osto-oikeuden asuntoon. Suosituimmissa uudiskohteissa voittajilla oli vuosikymnenenkin vanhoja jononumeroita. Nyt näitä samoja asumisoijeusasuntoja näyttää roikkuvan tyhjänä kuukaudesta toiseen. Äsken katsoin Etuovesta ja niitä oli Helsingissä myynnissä 1176 kpl.
Samat asunnot joita muutama vuosi sitten jonotettiin eivät kelpaa kenellekään. Mitä tapahtui?
Kommentit (70)
Asumisoikeusnumeroiden muuttaminen kaksivuotisiksi oli ainoa hyvä uudistus. Vtutti kun jotkut hillosivat niitä numeroita 90-luvulta ja itsellä ei ollut mitään mahdollisuuksia hyville sijainneille kun olin niin nuori että olin saanut numeron joskus ennen koronaa. No nyt kun tämä viimein uudistettiin ja sain ihan hyvän numeron, niin sitten nostettiin vastikkeet tappiin ja paskottiin koko järjestelmä. Että se siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Monissa näissä on aivan veret seisauttavat vastikkeet vaikka pitäisi olla edullista, käykääpä vaikka Oikotiellä katsomassa. Lisäksi Helsingissä sijaitsevat aina jossain joutomaalla eikä palveluja ole lähimaillakaan, joskus edes ruokakauppaa.
Aina?
Et tiedä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan nykyisestä asunnosta vähemmän vuokraa, kuin saman kokoisesta/tasoisesta ASO:sta menisi vastikkeita täällä Espoon Leppävaarassa.
Ero on melkein 100e. ASOihin menisi vesineen ja autopaikkoineen noin 900e kuussa, kun vuokra-asunnossani kulut on kaikkineen noin 800e.
Äitini asui jossain vaiheessa ASOssa, silloin se tuli halvemmaksi.
Silti mä ehkä maksaisin sen satkun, kun Asoissa ei asu niin paljon tulijoita ja juoppo-narkkeja tms järjestyshäiriöitä. Taloyhtiöt ovat järjestäen parempia ja rauhallisempia meilläpäin.
Vuokra-asuntoja on myös omistustaloissa ja voit saada halvemmalla kuin aso-kämpän.
Ason saa lunastettua omaksi, vuokrakämppää ei.
Ei se ole mikään automaatio. Ruoholahdessa on näin tapahtunut Suomen asohistoriassa.
Itse en ole varma haluaisinko mä edes tätä lunastaa omakseni, jos sellainen vaihtoehto tulisi. Jos olisi reippaasti alle markkinahintojen ehkä voisinkin.. On tää sen verran kuppanen ja bulkkitavarasta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeusnumeroiden muuttaminen kaksivuotisiksi oli ainoa hyvä uudistus. Vtutti kun jotkut hillosivat niitä numeroita 90-luvulta ja itsellä ei ollut mitään mahdollisuuksia hyville sijainneille kun olin niin nuori että olin saanut numeron joskus ennen koronaa. No nyt kun tämä viimein uudistettiin ja sain ihan hyvän numeron, niin sitten nostettiin vastikkeet tappiin ja paskottiin koko järjestelmä. Että se siitä sitten.
Miksi just sinulla olisi pitänyt olla mahdollisuus hyville sijainneille, jos niilläkään ei ollut, jotka hillosivat numeroita 90-luvulta asti?
Vierailija kirjoitti:
Heh sama. Hason hauissa ei ollut toivoakaan, että saisi asuntotarjouksen muutamaa vuotta vanhalla numerolla kun joillain oli niitä hillottuna useita jostain vuosien takaa ja vaihtoivat aina muutaman vuoden välein uuteen kämppään. Ehtivät asua aika monta vuotta erittäin halvalla uusissa kämpissä. No nyt niitä ei halua enää kukaan, vaikka saisikin uudemmalla numerolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan nykyisestä asunnosta vähemmän vuokraa, kuin saman kokoisesta/tasoisesta ASO:sta menisi vastikkeita täällä Espoon Leppävaarassa.
Ero on melkein 100e. ASOihin menisi vesineen ja autopaikkoineen noin 900e kuussa, kun vuokra-asunnossani kulut on kaikkineen noin 800e.
Äitini asui jossain vaiheessa ASOssa, silloin se tuli halvemmaksi.
Silti mä ehkä maksaisin sen satkun, kun Asoissa ei asu niin paljon tulijoita ja juoppo-narkkeja tms järjestyshäiriöitä. Taloyhtiöt ovat järjestäen parempia ja rauhallisempia meilläpäin.
Vuokra-asuntoja on myös omistustaloissa ja voit saada halvemmalla kuin aso-kämpän.
Ason saa lunastettua omaksi, vuokrakämppää ei.
Ei se ole mikään automaatio. Ruoholahdessa on näin tapahtunut Suomen asohistoriassa.
Itse en ole varma haluaisinko mä edes tätä lunastaa omakseni, jos sellainen vaihtoehto tulisi. Jos olisi reippaasti alle markkinahintojen ehkä voisinkin.. On tää sen verran kuppanen ja bulkkitavarasta tehty.
Ei sitä pysty lunastamaan, ainakaan vielä, pitäisi tehdä lakimuutos. Jos jossakin on lunastettu niin täytyy olla asumisosuuskunta mikä ei ole varsinainen aso.
Mua vähän kiristeli hampaista, kun tuli TA.fin mainos, jossa kehuttiin systeemiä ja asukkaat oli tyytyväisiä. Uusille asukkaille luvattiin kahden kuukauden vapaus vastikkeista!
Entäs me vanhat uskolliset asukkaat. Kyllä semmoinen muakin kiinnostelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa näissä on aivan veret seisauttavat vastikkeet vaikka pitäisi olla edullista, käykääpä vaikka Oikotiellä katsomassa. Lisäksi Helsingissä sijaitsevat aina jossain joutomaalla eikä palveluja ole lähimaillakaan, joskus edes ruokakauppaa.
Jep, ensin maksat kymmeniä tuhansia joka ei kasva sinulle korkoa, vaan pois muuttaessasi päälle vain indeksikorko. Ja ne vastikkeet, ihan jäätäviä!
Taas tätä köyhän ulinaa.
Helsingin kantakaupungissa aso-vastikkeet on liian korkeat. Sen vielä jotenkin ymmärrän että kynnysraha on kaksiosta vaikka 50 tonnia, mutta siihen pitäisi sitten vastineeksi saada oikeasti huokeampi vastike. Eikä niin että maksat 50 tonnia ja maksat markkinavuokraa.
Voi nyyh, kun et pääse kantakaupunkiin asumaan ilmaiseksi.
Katsele asoja vähän kauempaa, niin ei tarvitse maksaa kuin 20 tuhatta, jos sitäkään .
Asuin asoasunnossa 2 vuotta. Muinoin. Idea niissä oli se, että aso vaati kynnsrahan: ts. niissä porukka oli ainakin vähän "siistimpää" kuin vuokrataloissa. Nythän tämä etu on menetetty, koska asumusoikeusyhtiöt vuokraavat myymättä jääneet kämpät.
Että se siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kantakaupungissa aso-vastikkeet on liian korkeat. Sen vielä jotenkin ymmärrän että kynnysraha on kaksiosta vaikka 50 tonnia, mutta siihen pitäisi sitten vastineeksi saada oikeasti huokeampi vastike. Eikä niin että maksat 50 tonnia ja maksat markkinavuokraa.
Katsele asoja vähän kauempaa, niin ei tarvitse maksaa kuin 20 tuhatta, jos sitäkään .
Ongelma siinä että on jo päästy mutta sitten vastike nousee parissa vuodessa 30%, kuka sellaista osaa ennakoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi just sinulla olisi pitänyt olla mahdollisuus hyville sijainneille, jos niilläkään ei ollut, jotka hillosivat numeroita 90-luvulta asti?
Mitäpä luulet? Järjestelmä suosi vanhempia ihmisiä ja jätti monet nuoremmat jonon hännille. Nykyinen systeemi on siinä suhteessa parempi, että numeroita ei voi hillota vuodelta 1997. Paras olisi kuitenkin arvonta.
Tämmöstä se on se julkkarin asomis oy-bisnes, rahart pois kurjalistolta.
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokra-asuntoja on tyhjillään yli 5000 kpl, omistusasunnot eivät mene kaupaksi ja silti asukasmäärä vain kasvaa vuosi vuodelta. Miten?
multikulti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh sama. Hason hauissa ei ollut toivoakaan, että saisi asuntotarjouksen muutamaa vuotta vanhalla numerolla kun joillain oli niitä hillottuna useita jostain vuosien takaa ja vaihtoivat aina muutaman vuoden välein uuteen kämppään. Ehtivät asua aika monta vuotta erittäin halvalla uusissa kämpissä. No nyt niitä ei halua enää kukaan, vaikka saisikin uudemmalla numerolla.
Tämäpä se.
2 vuotta ehdin asua uudessa Hason asunnossa kivalla keskeisellä alueella. Nostivat sitten alle 2v. aikana vastiketta 48%.
Oli kyllä turhin muutto ikinä. Jos olisin tiennyt tulevista huimista korotuksista etukäteen niin en olisi muuttanut ollenkaan. Asunto näyttää olevan nyt tyhjillään ja varmasti laittavat sen vuokralle ja näin koko aso systeemi romuttuu pikkuhiljaa. Hason talon useat naapuritkin ovat samassa tilanteessa ja suunnittelevat muuttoa pois koska rahat ei vaan riitä. Nämä asunnot piti olla kohtuuhintaisia mutta toisin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Asuin asoasunnossa 2 vuotta. Muinoin. Idea niissä oli se, että aso vaati kynnsrahan: ts. niissä porukka oli ainakin vähän "siistimpää" kuin vuokrataloissa. Nythän tämä etu on menetetty, koska asumusoikeusyhtiöt vuokraavat myymättä jääneet kämpät.
Että se siitäkin.
Ainahan niitä on vuokrattu, jos on joku kämppä ollut tyhjänä pitkään. Vuokraus on kahdeksi vuodeksi. Jos asukas ei sinä aikana saa kynnysrahaa kasaan, niin tulee lähtö.
Asuimme 9 v asumisoikeusasunnossa (Turun naapurikunnassa). Uusi talo. Alussa vastikkeet olivat edulliset verrattuna vuokratasoon ja tuntui järkevältä. Vuosien aikana vastike kipusi 600 eurosta reiluun 900 euroon. Seuraava vastikekorotusilmoitus riitti meille ja muutimme pois. Samaan hintaan saa kivoja, remontoituja asuntoja vuokramarkkinoilta. Ei tuntunut olevan mitään järkeä pitää 30 000 euroa kiinni asunnossa (asomaksu) ja maksaa siitä vastiketta saman verran, kuin vuokraa vuokra-asunnosta. Tosin emme vuokralle muuttaneet, vaan ostimme oman. Nykyisen omistusasunnon vastike lainanlyhennyksineen tulee halvemmaksi kuin maksaa tuota ylihintaista aso-asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma siinä että on jo päästy mutta sitten vastike nousee parissa vuodessa 30%, kuka sellaista osaa ennakoida.
Edellä väitettiin, että mitä isompi kynnysraha, sitä vähemmän pitäisi joutua maksamaan vastiketta. Millä periaatteella? Miljoonan kodistaan maksaneiden pitäisi sitten saada kaikki asumiskulut ilmaiseksi.
Case Lakea sai mut luopumaan asokämpästäni.