Tyhjät asumisoikeusasunnot - Stadissa 1176 kpl
Muutama vuosi sitten näitä asuntoja jonotettiin. Oli jononumeroita ja vanhimman numeron haltija 'voitti' osto-oikeuden asuntoon. Suosituimmissa uudiskohteissa voittajilla oli vuosikymnenenkin vanhoja jononumeroita. Nyt näitä samoja asumisoijeusasuntoja näyttää roikkuvan tyhjänä kuukaudesta toiseen. Äsken katsoin Etuovesta ja niitä oli Helsingissä myynnissä 1176 kpl.
Samat asunnot joita muutama vuosi sitten jonotettiin eivät kelpaa kenellekään. Mitä tapahtui?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa näissä on aivan veret seisauttavat vastikkeet vaikka pitäisi olla edullista, käykääpä vaikka Oikotiellä katsomassa. Lisäksi Helsingissä sijaitsevat aina jossain joutomaalla eikä palveluja ole lähimaillakaan, joskus edes ruokakauppaa.
Ainakin osa sijainnut alueilla joilta muutenkin etsinyt. Mutta miten helppo tollaiseen olisi päästä? Eikö se vaadi jonkun maksullisen numeronkin? No osassa vastike ollut ihan siedettävä mutta asuntojen kunto ei osassa poikkea mitenkään normaalista vuokra-asunnosta.
Ei se numero maksa kuin alle 10 euroa, on voimassa kaksi vuotta. Olen itse menossa katsomaan yhtä asumisoikeusasuntoa, rivaria. Olen kyllästynyt asumaan kerrostalossa, lisäksi aivan vieressä on tuo Länsirata-hanke, melusta saa kärsiä ihan koko ajan, ajoittain 24/7. Vastike on ainakin tässä asossa halvempi, kuin rivitaloasunto vuokramarkkinoilta. Kerrostaloasuntoja en ole edes katsellut.
Vierailija kirjoitti:
tarvitsemme siis nopeasti 1176 so maliperhettä lisää suomeen.
t: vihreät - deg rööna
Halvemmaksi tulee pitää tyhjänäkin. Asunto ja asukkaiden kaikki muut menot kun maksaa kaupunki. Tyhjänä olisi vain ylläpito.
Vierailija kirjoitti:
Maksan nykyisestä asunnosta vähemmän vuokraa, kuin saman kokoisesta/tasoisesta ASO:sta menisi vastikkeita täällä Espoon Leppävaarassa.
Ero on melkein 100e. ASOihin menisi vesineen ja autopaikkoineen noin 900e kuussa, kun vuokra-asunnossani kulut on kaikkineen noin 800e.
Äitini asui jossain vaiheessa ASOssa, silloin se tuli halvemmaksi.
Silti mä ehkä maksaisin sen satkun, kun Asoissa ei asu niin paljon tulijoita ja juoppo-narkkeja tms järjestyshäiriöitä. Taloyhtiöt ovat järjestäen parempia ja rauhallisempia meilläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Haso on sössinyt asiansa ja vastikkeita on nostettu parissa vuodessa jotain 30-40% prosenttia. Ennen ei ollut yhtään asuntoa tyhjänä ja nyt joutuvat jo mainostamaan, kun eivät saa asukkaita. ehkä tämä sitten tulee halvemmaksi, mun mielestä on vaan huonoa taloudenpitoa
Riskitön asuminen ja riskisijoitukset, miten ne sopii yhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan nykyisestä asunnosta vähemmän vuokraa, kuin saman kokoisesta/tasoisesta ASO:sta menisi vastikkeita täällä Espoon Leppävaarassa.
Ero on melkein 100e. ASOihin menisi vesineen ja autopaikkoineen noin 900e kuussa, kun vuokra-asunnossani kulut on kaikkineen noin 800e.
Silti mä ehkä maksaisin sen satkun, kun Asoissa ei asu niin paljon tulijoita ja juoppo-narkkeja tms järjestyshäiriöitä. Taloyhtiöt ovat järjestäen parempia ja rauhallisempia meilläpäin.
Vuokra-asuntoja on myös omistustaloissa ja voit saada halvemmalla kuin aso-kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LINKKIHULLU TAAS VAUHDISSA
Niin näytät olevan. Käyhän vaikka kävelyllä välillä. Parempia päiviä toivotan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuntoja on myös omistustaloissa ja voit saada halvemmalla kuin aso-kämpän.
Totta turiset.
t. sama
Edes Hason asunnot eivät tunnu kelpaavan tai ainakin niitä saa nyt kuka vaan haluaa. Epäilyttää koko asumisoikeusjärjestelmän tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Monissa näissä on aivan veret seisauttavat vastikkeet vaikka pitäisi olla edullista, käykääpä vaikka Oikotiellä katsomassa. Lisäksi Helsingissä sijaitsevat aina jossain joutomaalla eikä palveluja ole lähimaillakaan, joskus edes ruokakauppaa.
Vastikkeethan se suurin syy on. Ennen koronaa kaksion sai Helsingistä hyvältä paikalta 600 eurolla kuukaudessa, nyt maksaa 950 euroa samassa talossa. Lisäksi asuntoja on alettu vuokraamaan, eli se kynnysraha menettää merkityksensä kun siihen naapuriin voi tulla tukielätti ja pilaa sitten koko talon rauhan juopottelulla, narkkaamisella ja häiriöillä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ensin maksat kymmeniä tuhansia joka ei kasva sinulle korkoa, vaan pois muuttaessasi päälle vain indeksikorko. Ja ne vastikkeet, ihan jäätäviä!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Haso on sössinyt asiansa ja vastikkeita on nostettu parissa vuodessa jotain 30-40% prosenttia. Ennen ei ollut yhtään asuntoa tyhjänä ja nyt joutuvat jo mainostamaan, kun eivät saa asukkaita. ehkä tämä sitten tulee halvemmaksi, mun mielestä on vaan huonoa taloudenpitoa
Mulla on noussut käyttövastike neljässä vuodessa yli 40 prossaa. Hason hallitus tyri rahoitusriskien hallinnan totaalisesti.
Me ollaan asuttu asossa nyt 25 vuotta ja lapset ovat muuttaneet omilleen. Mieli tekisi pienempään, mutta ei tältä alueelta vaan tunnu löytyvän järkihintaista kolmiota.
Nyt on rivari neliö, saunalla, päättyvä katu ja vain metsää kolmella sivulla. Vastike vesineen 1043 e. On muuten laskenut nyt muutaman vuoden aikana. 2020 oli vielä 1300+ euroa.
Rivarikolmio asoa tai vuokrakämppä etsinnässä yhdessä tasossa. Saunasta olen valmis luopumaan pitkin hampain. Mies ei suostu kerrostaloon, eikä kumpikaan halua omakotitaloa. Tuntuu, että kolmioiden hinnat ovat järjestäen päälle tonnin. 700- 800 eurolla saisi kerrostalosta. :(
En ole vielä omistuskämppiä kattellut, mutta ehkä se on kohta puolin pakko.
Itse lähdin järkyttävän kovan vuokran takia. Edessä olisi ollut vielä remontti, jonka jälkeen vuokra olisi noussut vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ason saa lunastettua omaksi, vuokrakämppää ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskitön asuminen ja riskisijoitukset, miten ne sopii yhteen?
Ei se ole riskitöntä asumista muilla kuin vuokrallaolevilla, ason hankkineet kantaa riskin, ei kaadu kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Median innokkaasti levittämä pelkopropaganda ASO-järjestelmän VÄLITTÖMÄSTÄ romahduksesta silloin pari vuotta sitten tehosi heikoimpiin ja moni lähti pakoon.
Todellisuudessa mikään ei muuttunut. Vastikkeiden nousu oli aivan mitätön, yksikään ASO-firma ei ole konkassa, eikä talot ole ainakaan kunnon kohteissa muuttuneet viihtyvyydeltään ainakaan heikompaan suuntaan.
T. tyytyväinen asukas
Lakeassa epäselvyyksiä:
Lakea konkurssi, ihmiset menettivät rahansa:
Helsingin kantakaupungissa aso-vastikkeet on liian korkeat. Sen vielä jotenkin ymmärrän että kynnysraha on kaksiosta vaikka 50 tonnia, mutta siihen pitäisi sitten vastineeksi saada oikeasti huokeampi vastike. Eikä niin että maksat 50 tonnia ja maksat markkinavuokraa. Hasolla on ainakin hoidettu ihan päin vttua tämä asia. Ja nämä tyhjät asunnot vuokrataan eteenpäin, mikä ei todellakaan ole järkevää. Aso-maksun idea on aina ollut se että se karsii pahimmat häiriköt pois, mutta on kuitenkin jotenkin saavutettavissa tavalliselle duunarille ja sellaisella hinnalla että elämiseenkin jää jotakin. Nyt vastikkeiden nosto on syönyt tämän edun pois ja naapurissa voi asua melkein samalla hinnalla joku bassoa jumputtava roskaaja, joka metelöi ja paskantaa hissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ason saa lunastettua omaksi, vuokrakämppää ei.
Ai että jo saa lunastettua omaksi vaikka ole edes missään kerrottu. Ehkä Mykkänen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noussut käyttövastike neljässä vuodessa yli 40 prossaa. Hason hallitus tyri rahoitusriskien hallinnan totaalisesti.
Ihan käsittämätön nousu. Mutta hommat on sössitty jo aikaisemmin ja jätetty hoitamatta. Mitä tunareita siellä on ollut?