Minä en oikein usko suomalaiseen köyhyyteen
En tunne ketään jonka luokittelisin köyhäksi. Tosin tiedän kyllä ihmisiä jotka omasta syystään varmaan joutuvat aika pienellä selviämään. Mutta silloin en puhu köyhyydestä.
Tosin tuloluokkien mukaan minutkin varmaan voisi luokitella köyhäksi mutta ihan hyvin tulen toimeen.
Kommentit (24)
Itse tunnen kaksi, eivätkä ihan oikeasti voi tilanteelleen mitään. Omassakin perheessä alkaa olla aika karu tilanne. Meitä on eläkeläiset mukaan lukien 6 ihmistä, joista tasan yhdellä on töitä, eli minulla, ja nekin tulot on pienet. Toisaalta varsinkin nuoriso on hyvin pienestä kiitollinen, kun normaalisti eivät voi joka päivä esim. syödä.
Mä olen köyhä. Saan n. 1 000 euroa kuukaudessa ja siitä pitää maksaa ihan kaikki.
Tapa tuokin sulkea silmänsä ja vähätellä varakkaiden uhreja.
En tunne myöskään yhtään köyhää. Itse elän 1300€/kk ja sillä pärjää oikein hyvin jopa Helsingissä, säästöönkin jää. Käyn teattereissa ja kavereiden kanssa lounailla. Kuntosalikorttikin löytyy eikä kaupassa tarvi koko aikaa hintoja tuijotella vaikka ei nyt mitään kaviaaria voikaan ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen kaksi, eivätkä ihan oikeasti voi tilanteelleen mitään. Omassakin perheessä alkaa olla aika karu tilanne. Meitä on eläkeläiset mukaan lukien 6 ihmistä, joista tasan yhdellä on töitä, eli minulla, ja nekin tulot on pienet. Toisaalta varsinkin nuoriso on hyvin pienestä kiitollinen, kun normaalisti eivät voi joka päivä esim. syödä.
Tarkoitatko että on päiviä, jolloin he tosiaan eivät syö edes suupalaa? Ei edes lusikallista kaurapuuroa tai yhtä perunanpalaa?
Laskeudu kokoomuksen norsunluutornista ja hilaa kermaperseesi nälkäisten sekä palelevien keskuutee. Veikkaan uskosi horjuvan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi luopua tavasta, että nuoriso muuttaa pois kotoa. Ei missään muualla muuteta pois niin aikaisin pärjäämään. Ollaan kotona, kunnes saadaan säästettyä rahaa hallittuun muuttoon, eikä tukien varaan kituuttamaan ja köyhtymisen tie on jo alkanut. Täällä oikein ylpeillään "omillaan" asumista, kun ei kuitenkaan useinkaan sitä omaa asumista ja elämistä itse rahoiteta.
Vierailija kirjoitti:
En tunne myöskään yhtään köyhää. Itse elän 1300€/kk ja sillä pärjää oikein hyvin jopa Helsingissä, säästöönkin jää. Käyn teattereissa ja kavereiden kanssa lounailla. Kuntosalikorttikin löytyy eikä kaupassa tarvi koko aikaa hintoja tuijotella vaikka ei nyt mitään kaviaaria voikaan ostaa.
No muilla ei ole tuota summaa.
Olen varmaan monen mielestä köyhä, koska tulot ovat noin 1200 € brutto kuussa. Silti koen eläväni oikeastaan aika mukavaa elämää.
Minulla on oma talo, eikä tarvitse maksaa kaupungin vuokria tai yhtiövastikkeita. Kun asuminen on kunnossa ja velat pieniä tai maksettu pois, rahaa jää yllättävän paljon muuhunkin.
Pystyn harrastamaan, matkustelemaan silloin tällöin ja tekemään asioita joista oikeasti pidän. Elämä ei ole luksusta, mutta ei sen tarvitsekaan olla. Aika usein huomaan, että tyytyväisyys tulee enemmän arjen rauhasta kuin siitä paljonko rahaa tulee tilille.
Moni ajattelee automaattisesti, että pienillä tuloilla elämä on kurjaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei se ihan niin yksinkertaista ole. Kun kulut ovat hallinnassa ja arvostaa pieniä asioita, 1200 €:llakin voi elää yllättävän hyvää elämää.
Kannattaa tutustua sellaisiin käsitteisiin kuin suhteellinen köyhyys ja absoluuttinen köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö, että teidän 6-henkisessä porukassa muuta rahaa ei tule kuin palkkasi?
Köyhyys johtuu monesti huonoista elämäntavoista 5 energiajuomaa ja aski tupakka ym päivässä niin pienituloiselle ei riitäkään rahaa enää hyvään ruokaan. Sitten syytellään valtiota ja suurituloisia omasta hölmöydestä.
Köyhällä on kyllä vara tatskoihin ja vihreän/sinisen hiusvärin ja muutama lävistys niin on ulkonäkö kruunattu.
Tunnen pari eläkeläistä joilla tekee tiukkaa saada lääkkeensä maksettua. Pienet eläkkeet, kumpikin on leski. Toinen ollut useiden lasten vuoksi monta vuotta pois työstä, se vaikuttanut paljon eläkkeen suuruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä on kyllä vara tatskoihin ja vihreän/sinisen hiusvärin ja muutama lävistys niin on ulkonäkö kruunattu.
Niin on rikkaallakin. Jos hän muuta väittää, hän puhuu silkkaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
99% elämänhallintaongelmia.
Joka voi olla esim. sairaus, vaikea avioero, onnettomuus, lapsen sairaus, tukiverkottomuus paikkakunnalla jne. Usein hyvä- ja huono-osaisuus kasautuvat. Toisaalta paremmissakin piireissä voi sattua ja tapahtua, vaikka kannattelevia tekijöitä onkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi luopua tavasta, että nuoriso muuttaa pois kotoa. Ei missään muualla muuteta pois niin aikaisin pärjäämään. Ollaan kotona, kunnes saadaan säästettyä rahaa hallittuun muuttoon, eikä tukien varaan kituuttamaan ja köyhtymisen tie on jo alkanut. Täällä oikein ylpeillään "omillaan" asumista, kun ei kuitenkaan useinkaan sitä omaa asumista ja elämistä itse rahoiteta.
Ongelma on siinä, että moni nuori ei saa opiskelupaikkaa sellaiselta paikkakunnalta, että voisi asua lapsuudenkodissaan.
Lehdet paisuttelee, hyvin täällä pärjätään