Miksi jotkut täällä luulevat että osaavat neuvoa työttömiä paremmin kuin TE-virkailijat?
Luuletteko, etteivät ne TE-virkailijat joiden työhön kuuluu työttömän asioiden hoitaminen ja valvominen hoida töitään, vai miksi täällä ehdotellaan jatkuvasti erilaisia töitä työttömille?
Silloin kun itse jäin työttömäksi ja ilmoittauduin työttömäksi niin kyllä sen jälkeen on virkailija lähettänyt minut muun muassa ammatinvalinta psykologille jossa kävin monta kertaa, sen perusteella koulutukseen jne. He myös selvittävät työttömän työhistorian, koulutushistorian ja terveydentilan.
Sähköpostiin tulee jatkuvasti heiltä ehdotuksia koulutuksiin, nettiseminaareihin jne ( ei mulle henk koht räätälöityjä vaan joukkopostituksena kaikkea sellaistakin mikä ei mulle sovi ).
Sen lisäksi on työnhakuvelvollisuus ja puhelut sekä tapaamiset TE-virkailijan kanssa.
Mitä te luulette että siellä tapaamisissa ja puheluissa käydään läpi?
Luuletteko, etteivät he ehdota joka ikiselle työttömälle, jonka terveydentila ja tilanne sen sallii, näitä henkilökohtaisen avustajan töitä jne, mitä täällä kaiket päivät joku keksii muka uutena asiana ehdottaa?
Mä olen hakenut töihin ihan kaikkiin mahdollisiin minimipalkattuihin töihin, mutta en ole saanut edes kutsua työhaastatteluun. Mun työhistoria on myös täynnä eri palvelualojen minimipalkattuja töitä kuten siivousta, vartiointia, lastenhoitoa, postin jakamista jne. niiltä ajoilta kun olin nuori ja töihin pääsi helpommin ( 1990-luvun loppu ja 2000-luku ).
Nyt nuo vähät paikat menee nuorille ensisijaisesti, ja heillekään ei niitä riitä.
TE-virkailijat tietävät kyllä työmarkkinatilanteen ja on 100% varmaa, että yksikään työtön ei voi huvikseen nostella tukia, eikä sellaista tilannetta ole, että joku pääsisi kieltäytymään tarjotusta työstä. Mitään tarjottuja töitä ei ole. Jos olisi ja niistä kieltäytyisi, siitä tulisi karenssi.
Mikä tekee sinusta muka paremman hoitamaan tätä asiaa kuin työttömyyteen ja työmarkkinoihin perehtynyt virkaa tekevä?
Kommentit (33)
Helppo homma: " Menkää vasemmistolaiskat töihin ! Suomi nousuun !"
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma: " Menkää vasemmistolaiskat töihin ! Suomi nousuun !"
Mun ei tarvitse koska olen oikeistolaiska. Perityt rahat ja sijoitukset ovat onnellisen elämän tae.
Te-toimistossa työ on sitä samaa laatua kuin jossain sosiaalitoimistossa, päihdehuollossa tai mt-huollossa: Asiakas on aina alakynnessä, asiakas on huono ihminen, asiakas on oikeudeton!
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistossa työ on sitä samaa laatua kuin jossain sosiaalitoimistossa, päihdehuollossa tai mt-huollossa: Asiakas on aina alakynnessä, asiakas on huono ihminen, asiakas on oikeudeton!
Ja asiakkaan tilanteeseen ei perehdytä. Vedetään ns. massalla vaan.
Mulle alko heti keulaan sepostamaan päivärytmin tärkeydestä, nyt kun on työtön. Tä? Kysyin, että ootsä tsekannu mun paperit ennen tätä puhelua? "joo". Sanoin, että et ole. Takana 27 vuotta kolmivuoroa ja niistäkin liki puolet yötyötä.
Sit puhutaan PÄIVÄRYTMISTÄNI. "Muista herätä aamulla uuteen päivään".
F u ck o f f !
- kolmivuoro
Vierailija kirjoitti:
Osaa ne!
Kun on pakko jotain tarjota, niin sitten ne keksivät, että laitetaan jollekulle sinne hänen työnhakuvelvotesivustolelen listattuna kaikki ne yhdistykset ja järjestöt joiden kanssa te on tehnyt sopimuksen että voidaan tarjota tukipaikkaa.
Listassa on sitten kaikki, kaikki nekin jotka eivät just otataan ketään tai joilla on jo joku sellaisessa tukityössä. Mutta olipa lista!
SIINÄ SE TYÖNVÄLITYS!
Luuletteko te että ne tyypit siellä piittaavat mistään muusta kuin siitä että saavat itse sen palkkansa joka kuukausi.
Eivät he voi ketään sellaista auttaa, jonka taustoista he eivät itse asiassa tiedä yhtään mitään. Heille työttömät ovat kuntaa rasittava joukko, josta kunta ennemmin tai myöhemmin maksaa Kelalle sakkoja. Ja joille heidän on velvoitteen mukaan jotain aina keksittävä tarjottavaksi! Vaikka se tarjous olis pelkkää tyhjää täynnä!
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että meneillään on 1990-luku ja meillä on työnvälitystoimistoja?
Meillä on nyt työllisyysalueet, joiden tehtävänä ei ole työnvälitys.
Eihän työtön tarvitse kuin yhden neuvon: mene töihin. Ja sitten työtön vain lopettaa lusmuilun ja menee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoisia virkailijoita ole enää olemassakaan.
Samaa ajattelin. Ei minulla ainakaan ole kertaakaan ollut noin työteliästä ja osaavaa virkailijaa. On se yli 30 vuotta ollut noissa töissä mutta ei se silti vieläkään osaa sitä työtään tehdä. Ei osaa neuvoa koulutusasioissa eikä työnhaussa. Paskaa se osaa asiakkaista puhua, on siinä oikein ansioitunut. Voisi mitalin antaa ja arvonimen.
No enemmän apua ja neuvoja tältä palstalta saa näiltä ihmisiltä, jotka ovat kokeneet saman ja oikeasti tietävät mistä puhuvat, kuin joltain elämäänsä kyllästyneeltä tantalta tiskin takana, joka ei voi niitä töitä kuitenkaan taikoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa ne!
Kun on pakko jotain tarjota, niin sitten ne keksivät, että laitetaan jollekulle sinne hänen työnhakuvelvotesivustolelen listattuna kaikki ne yhdistykset ja järjestöt joiden kanssa te on tehnyt sopimuksen että voidaan tarjota tukipaikkaa.
Listassa on sitten kaikki, kaikki nekin jotka eivät just otataan ketään tai joilla on jo joku sellaisessa tukityössä. Mutta olipa lista!
SIINÄ SE TYÖNVÄLITYS!
Luuletteko te että ne tyypit siellä piittaavat mistään muusta kuin siitä että saavat itse sen palkkansa joka kuukausi.
Eivät he voi ketään sellaista auttaa, jonka taustoista he eivät itse asiassa tiedä yhtään mitään. Heille työttömät ovat kuntaa rasittava joukko, josta kunta ennemmin tai myöhemmin maksaa Kelalle sakkoja. Ja joille heidän on velvoitteen mukaan jotain aina keksittävä tarjottavaksi! Vaikka se tarjous olis pelkkää tyhjää täynnä!
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että meneillään on 1990-luku ja meillä on työnvälitystoimistoja?
Meillä on nyt työllisyysalueet, joiden tehtävänä ei ole työnvälitys.
Sanojen vääntelyä. Työnvälityksestä siinä mielessä toki on kyse edelleenkin, että on ne työpaikka listat, lisäksi ne tekevät niitä työpaikkaehdotuksia (tai mitä työtarjouksia ne ovat), lisäksi olis tarkoitus edistää henkilöiden työllitymistä erinäisin toimin!
Mitä ne siellä sitten tekevät! Nauttivat hyvää palkkaa...
Kun sielläkin on ihan normaaleja kuolevaisia töissä, osa isommalla palolla ja osa pienemmällä. Asiakkaita päätä pökerryttävät määrät ja pomo hönkii niskaan, kaikkea ei välttämättä saa niin antaumuksella aina tehtyä.
Olen läheltä seurannut vastaavanlaisen viraston toimintaa ja moni kadunmieskin, joka ei ole ikinä ollut kyseisten asioiden kanssa tekemisissä, tietää yleistiedollaan enemmän kuin vuosikymmeniä asioita hoitanut virkailija. Ei ole virkailija välttämättä ikinä kuullutkaan asioista, jotka ns. jokainen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Kun sielläkin on ihan normaaleja kuolevaisia töissä, osa isommalla palolla ja osa pienemmällä. Asiakkaita päätä pökerryttävät määrät ja pomo hönkii niskaan, kaikkea ei välttämättä saa niin antaumuksella aina tehtyä.
Olen läheltä seurannut vastaavanlaisen viraston toimintaa ja moni kadunmieskin, joka ei ole ikinä ollut kyseisten asioiden kanssa tekemisissä, tietää yleistiedollaan enemmän kuin vuosikymmeniä asioita hoitanut virkailija. Ei ole virkailija välttämättä ikinä kuullutkaan asioista, jotka ns. jokainen tietää.
En käyttäisi määritelmää normaali. Kyllä sinne ajautuu työskentelemään oman elämänsä luuserit, jotka ovat ihmisinä normaalia julmempia ja osaavat iskeä sanan säilällä.
Sitä en tiedä ovatko koulukiusattuja, koulukiusaajia vaan muuten vaan sellaisia ihmisiä, jotka saavat nautintoa toisten ihmisten kärsimyksestä.
Osaa ne!
SIINÄ SE TYÖNVÄLITYS!