Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut täällä luulevat että osaavat neuvoa työttömiä paremmin kuin TE-virkailijat?

Vierailija
12.03.2026 |

Luuletteko, etteivät ne TE-virkailijat joiden työhön kuuluu työttömän asioiden hoitaminen ja valvominen hoida töitään, vai miksi täällä ehdotellaan jatkuvasti erilaisia töitä työttömille? 

Silloin kun itse jäin työttömäksi ja ilmoittauduin työttömäksi niin kyllä sen jälkeen on virkailija lähettänyt minut muun muassa ammatinvalinta psykologille jossa kävin monta kertaa, sen perusteella koulutukseen jne. He myös selvittävät työttömän työhistorian, koulutushistorian ja terveydentilan. 

Sähköpostiin tulee jatkuvasti heiltä ehdotuksia koulutuksiin, nettiseminaareihin jne ( ei mulle henk koht räätälöityjä vaan joukkopostituksena kaikkea sellaistakin mikä ei mulle sovi ). 

Sen lisäksi on työnhakuvelvollisuus ja puhelut sekä tapaamiset TE-virkailijan kanssa. 

Mitä te luulette että siellä tapaamisissa ja puheluissa käydään läpi? 

Luuletteko, etteivät he ehdota joka ikiselle työttömälle,  jonka terveydentila ja tilanne sen sallii, näitä henkilökohtaisen avustajan töitä jne, mitä täällä kaiket päivät joku keksii muka uutena asiana ehdottaa?

Mä olen hakenut töihin ihan kaikkiin mahdollisiin minimipalkattuihin töihin, mutta en ole saanut edes kutsua työhaastatteluun. Mun työhistoria on myös täynnä eri palvelualojen minimipalkattuja töitä kuten siivousta, vartiointia, lastenhoitoa, postin jakamista jne. niiltä ajoilta kun olin nuori ja töihin pääsi helpommin ( 1990-luvun loppu ja 2000-luku ). 

Nyt nuo vähät paikat menee nuorille ensisijaisesti, ja heillekään ei niitä riitä. 

TE-virkailijat tietävät kyllä työmarkkinatilanteen ja on 100% varmaa, että yksikään työtön ei voi huvikseen nostella tukia,  eikä sellaista tilannetta ole, että joku pääsisi kieltäytymään tarjotusta työstä. Mitään tarjottuja töitä ei ole. Jos olisi ja niistä kieltäytyisi, siitä tulisi karenssi. 

Mikä tekee sinusta muka paremman hoitamaan tätä asiaa kuin työttömyyteen ja työmarkkinoihin perehtynyt virkaa tekevä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haluavat trollata tai ahdistella palstoilla työttömiä. Saavat siitä jotain energiaa, muilta.

Vierailija
2/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuommoisia virkailijoita ole enää olemassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luuletteko, etteivät ne TE-virkailijat joiden työhön kuuluu työttömän asioiden hoitaminen ja valvominen hoida töitään"

Emme tietenkään. Me tiedämme että kukaan jolla olisi pienintäkään edellytystä tuon tai oikeastaan minkään homman hoitamiseen ei ikimaailmassa joutuisi tuohon pashaduuniin.

Tuo on kyllä niin sokea taluttaa rampaa-duunia että oksat pois 

Vierailija
4/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä löytyy vielä järjessään olevia virkailijoita. Minulta saattaa poistua pakkohaku velvoite koska realistisia työpaikkoja ei ole. Ei ole varmaa poistuuko velvoite mutta ainakin on mahdollista että se poistuu.

Vierailija
5/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä saa vain karenssia.

Vierailija
6/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tapa millä tulisi enemmän töitä on, että esimerkiksi siivoojia palkattaisi enemmän. Niitä töitä tehdään huonolla laadulla mahdollisimman nopeasti mahdollisimman pienellä työntekijämäärällä. 

Seuraus on se, että toimitiloissa kuten kouluissa on likaisempaa ja jos on vähänkään kremppaa, niissä töissä ei ole mitään mahdollisuutta suoriutua työnantajan vaatimusten mukaisesti. 

Sama koskee muitakin matalapalkattuja aloja. Henkilötyövuosia on leikattu viimeisen 20 vuoden ajan älytön määrä. 

Vanhustenhoito on yksi karmea esimerkki: Hoitajamitoitus on niin pieni, että eivät he ehdi kunnolla hoitaa niitä vanhuksia.

Vaikka jokainen työtön haluaisi mennä hoitamaan vanhuksia, ei sinne palkata enempää työntekijöitä. 

Ei, vaikka vanhukset kärsii, hoitajat kärsii, omaiset kärsii ja työttömät kärsii. 

Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi maksaa pieniä työttömyystukia kuin palkata ihmisiä töihin. Se on ihan selvä asia. 

Kehitys menee sitä kohti, että matalapalkkatöitä teetetään työttömyyskorvauksella jolloin henkilö on statukseltaan työtön, mutta tekee töitä eli saa haukkuja niskaan koska on " työtön " ja palkkaa ei saa vaan avustuksia. 

Vierailija
7/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kukaan mitään luule, työttömät kertoo omia kokemuksiaan, työnhausta, te-toimistosta, työttömyystuesta jne. Vastataan kun kysytään, autetaan osaltamme työttömiä. Eikö kysyminen ole sallittua?

Vierailija
8/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippumatta siitä mikä sen virkailijan nimike on, niin sellainen työntekijä on olemassa joka vastaa työttömästä. Mulla on sellainen ja ne sivut joille kirjaudutaan on yhä samat, joiden kautta hänen kanssaan asioidaan kuin ennen TE-toimistojen lakkauttamista. Se, että he ovat töissä Kelalla, ei muuta sitä itse toimintaa mitenkään. 

T: AP

Vierailija
9/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luuletteko, etteivät ne TE-virkailijat joiden työhön kuuluu työttömän asioiden hoitaminen ja valvominen hoida töitään"

Emme tietenkään. Me tiedämme että kukaan jolla olisi pienintäkään edellytystä tuon tai oikeastaan minkään homman hoitamiseen ei ikimaailmassa joutuisi tuohon pashaduuniin.

Tuo on kyllä niin sokea taluttaa rampaa-duunia että oksat pois 

Miten niin " sokea taluttaa rampaa "? 

Korkeakoulutettuja on valtavasti työttöminä. 

Työttömät eivät ole mitään tyhmiä ihmisiä tai sokeita, jotka eivät itse löydä mitään työpaikkaa. 

Vierailija
10/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, luuletko että ne te-virkailijatkaan osaavat!

Niillä ei ole välttämättä kovinkaan hyvät tiedot systeemeistä joiden kanssa he mukamas työssään ovat tekemisissä.

Ei ainakaan Turun suunnalla!

Ei ole muuta tarkoitusta, kuin saada tilastoja pienemmiksi työttömien määrän suhteen. Se on se mitä ne ajaa takaa.

Miten niillä on mitään tietoa, kun joku yliopistosta valmistunut maisteri ei tiedä Suomen hallintojärjestelmästäkään ja oman virastonsa järjestelmästä (tämä oli siltä ajalta kun te oli valtion), siinä menee maisterilta sekasin tietosuojavaltuutetut ja tietosuojavastaavat!

Sekin on tietysti erinomaista, että te-virkailija lähettää ns. työpaikkatiedotteena jonkin sellaisten työpaikkailmoituksen josta on jo hakuajat aikoja sitten menneet ohitse. Mutta hän teki jonkin toimenpiteen, täytti oman velvoitteensa.

Älä tule kehumaan noita tyyppejä millään lailla!

Sitä paitsi mitä ne tietävät niistä ihmisistäkään joita ovat palvelivinaan. Eihän noille tarvitse mitään todistuksia työtodistuksia tai muutakaan esittää.... Mitä ne tietävät. 

Eikä muuten kannata antaa niille lupaa esitellä teitä työnantajille! Just sen takia, etteivät ne edes tiedä teistä mitään. 

Eikä niiden ilmeisesti tarvitse tarkistaa edes jonkun pöljän heille antamien tietojen todenperäisyyttä, siis joku entisestä työpaikasta soittelee työkkäriin ja sanoo ihan mitä vaan, niin se on sitten niin kuin totuus ja se kirjataan jonnekin tiedostoon. Ja sitä paitsi, eihän työkkärin tehtävä olekaan mitään puhelinsoittona tehtyjä arviontea kirjailla mihinkään! Mut hei, tuollaistakin tapahtuu!

Nää on just niitä tyyppejä, kun joitakin aikoja sitten oli julkisuudessa uutisaiheena se, että sosiaaliviranomaiset (kunnan silloin, nykyään ovat hyvinvointialueiden) kirjoittelivat asiakkaistaan suoranaisia asiattomuuksia virallisiin rekistereihin!

Niin, että nuoko ovat sitten ammatillisesti asioita hoitavia ja ammattiinsa päteviä!

Vierailija
11/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippumatta siitä mikä sen virkailijan nimike on, niin sellainen työntekijä on olemassa joka vastaa työttömästä. Mulla on sellainen ja ne sivut joille kirjaudutaan on yhä samat, joiden kautta hänen kanssaan asioidaan kuin ennen TE-toimistojen lakkauttamista. Se, että he ovat töissä Kelalla, ei muuta sitä itse toimintaa mitenkään. 

Eivät ole töissä Kelassakaan vaan kunnissa. Ota selvää ennen kuin öyhötät.

Vierailija
12/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

virkailijat ehdottelevat vain asioita joista hyötyy joku muu taho kuin asiakas itse. Lähinnä ilmaiseksi tehtävää työtä josta yrittäjät saa hyödyn. ei asiakas. olet aikasi ollut niin homma loppuu ilman mitään selitystä miksi sinua ei oteta vakituiseen työhön ja hankitaan seuraava työtön taas samaan hommaan, ilmaiseksi kun saavat.  Ja tekevät kaikkensa ettet vaan pääsisi eläkettä edes hakemaan vaikka olet työkyvytön.  Huijaavat yksinkertaisia ihmisiä. Kai ne on ylpeitä itsestään.

Vierailija
13/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kukaan mitään luule, työttömät kertoo omia kokemuksiaan, työnhausta, te-toimistosta, työttömyystuesta jne. Vastataan kun kysytään, autetaan osaltamme työttömiä. Eikö kysyminen ole sallittua?

Tottakai kysyminen on sallittua. 

Mä tarkoitin näitä aloituksia joissa lukee esim. ". Työttömät menkää perhehoitajiksi ", " työttömät voisivat alkaa henkilökohtaisiksi avustajiksi " jne. 

Aina samat ehdotukset kuten lähihoitaja, siivooja jne. 

Eiköhän noista töistä ole jokainen jo tietoinen ja niihin menevät ne jotka pystyvät ja jotka palkataan. 

Sitten on vielä ne jotka sanovat, että eiköhän ole jo aika hakea oman koulutuksen ulkopuolelta. Siihen on jo olemassa aikaraja, jonka jälkeen on pakko hakea. 

Ei työtön itse päätä yhtään mitään. 

Vierailija
14/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan sama mulle missä se on töissä, mutta mulla on kontakti työttömänä työntekijään, joka hoitaa mun kanssani mun asioitani ja valvoo mun tekemisiäni. Hän on se henkilö joka laittaa karenssia jos en tee sovittuja asioita sovitussa ajassa. Pointti on että sellainen henkilö on olemassa eikä yksikään työtön työnhakija jää ilman sitä työntekijää. 

Ei ole palstakirjoittelijoista kiinni kenenkään työllistyminen, se on varmaa. 

En mä öyhötä mitään. 

Vierailija
15/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä löytyy vielä järjessään olevia virkailijoita. Minulta saattaa poistua pakkohaku velvoite koska realistisia työpaikkoja ei ole. Ei ole varmaa poistuuko velvoite mutta ainakin on mahdollista että se poistuu.

Ei tuo riitä pakkohaun poistamiseen. Sen virkailijan tulee pystyä selvittämään pomolleen, että sinulle ei ole mitään noin 2 h työmatkan etäisyydellä. Laki kun ei tunne mahdollisuutta nollaan hakuun siksi, että samassa korttelissa ei ole töitä.

Vierailija
16/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, luuletko että ne te-virkailijatkaan osaavat!

Niillä ei ole välttämättä kovinkaan hyvät tiedot systeemeistä joiden kanssa he mukamas työssään ovat tekemisissä.

Ei ainakaan Turun suunnalla!

Ei ole muuta tarkoitusta, kuin saada tilastoja pienemmiksi työttömien määrän suhteen. Se on se mitä ne ajaa takaa.

Miten niillä on mitään tietoa, kun joku yliopistosta valmistunut maisteri ei tiedä Suomen hallintojärjestelmästäkään ja oman virastonsa järjestelmästä (tämä oli siltä ajalta kun te oli valtion), siinä menee maisterilta sekasin tietosuojavaltuutetut ja tietosuojavastaavat!

Sekin on tietysti erinomaista, että te-virkailija lähettää ns. työpaikkatiedotteena jonkin sellaisten työpaikkailmoituksen josta on jo hakuajat aikoja sitten menneet ohitse. Mutta hän teki jonkin toimenpiteen, täytti oman velvoitteensa.

Älä tule kehumaan noita tyyppejä millään lailla!

Sitä paitsi mitä ne tietävät niistä ihmisistäkään joita ovat palvelivinaan. Eihän noille tarvitse mitään todistuksia työtodistuksia tai muutakaan esittää.... Mitä ne tietävät. 

Eikä muuten kannata antaa niille lupaa esitellä teitä työnantajille! Just sen takia, etteivät ne edes tiedä teistä mitään. 

Eikä niiden ilmeisesti tarvitse tarkistaa edes jonkun pöljän heille antamien tietojen todenperäisyyttä, siis joku entisestä työpaikasta soittelee työkkäriin ja sanoo ihan mitä vaan, niin se on sitten niin kuin totuus ja se kirjataan jonnekin tiedostoon. Ja sitä paitsi, eihän työkkärin tehtävä olekaan mitään puhelinsoittona tehtyjä arviontea kirjailla mihinkään! Mut hei, tuollaistakin tapahtuu!

Nää on just niitä tyyppejä, kun joitakin aikoja sitten oli julkisuudessa uutisaiheena se, että sosiaaliviranomaiset (kunnan silloin, nykyään ovat hyvinvointialueiden) kirjoittelivat asiakkaistaan suoranaisia asiattomuuksia virallisiin rekistereihin!

Niin, että nuoko ovat sitten ammatillisesti asioita hoitavia ja ammattiinsa päteviä!

En mä niitä virkailijoita tarkoittanut kehua. Tarkoitin, että ei ole palstakirjoittajista kiinni se, että työtön suorittaa velvollisuutensa ja kaikki älyttömät ehdotukset. Kyllä ne virkailijat osaa ehdottaa siivousta, henkilökohtaisen avustajan töitä yms työttömille ja kytätä heitä. Se on varmaa. 

Vierailija
17/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan sama mulle missä se on töissä, mutta mulla on kontakti työttömänä työntekijään, joka hoitaa mun kanssani mun asioitani ja valvoo mun tekemisiäni. Hän on se henkilö joka laittaa karenssia jos en tee sovittuja asioita sovitussa ajassa. Pointti on että sellainen henkilö on olemassa eikä yksikään työtön työnhakija jää ilman sitä työntekijää. 

Ei ole palstakirjoittelijoista kiinni kenenkään työllistyminen, se on varmaa. 

En mä öyhötä mitään. 

Karenssia ei laita yksittäinen työntekijä, niillä on erikseen tiimi, joka käy selvityspyyntöjen vastaukset läpi.

Vierailija
18/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

virkailijat ehdottelevat vain asioita joista hyötyy joku muu taho kuin asiakas itse. Lähinnä ilmaiseksi tehtävää työtä josta yrittäjät saa hyödyn. ei asiakas. olet aikasi ollut niin homma loppuu ilman mitään selitystä miksi sinua ei oteta vakituiseen työhön ja hankitaan seuraava työtön taas samaan hommaan, ilmaiseksi kun saavat.  Ja tekevät kaikkensa ettet vaan pääsisi eläkettä edes hakemaan vaikka olet työkyvytön.  Huijaavat yksinkertaisia ihmisiä. Kai ne on ylpeitä itsestään.

Koska heillä on se velvoite tehdä jokin toimenpide työllistymisen edistämiseksi. Niin sitten ehdottelevat kaikenlaista, uravalmentajaa, työnhakukurssia, tekevät työpaikkaehdotuksia (vai mikä se nyt sitten nykyään on nimeltään joka aiemmin oli työtarjous),....

Ja mitä nää on nää tällaiset valmentajat. Olen kuullut sellaisestakin, että ihminen lähetettiin jonkun konsultin luo, hänelle oli sieltä ostettu jokunen käyntikerta, ja ensimmäisellä kerralla se konsultti oli vain netistä katsellut tuon henkilön koulutukseen sopivien työnantajien rekrysivuja ja yhteydenottosivuja ja listannut niitä tälle henkilölle, ja huvittavinta tässä oli se, että henkilö itse jo näiden nettisivustojen kautta tehnyt yhteydenottoja.... Siis oli jo itse.... Semmonen. Kuulemma konsultti oli vielä sitten sen ekan kerran jälkeen tykännyt, ettei niitä jatkokäyntejä tarvita, koska henkilö osaa itse tehdä hakemuksia. Mut konsultti ei sitten ollut sanonut tätä sinne te:lle tai oli sanonut jotain muuta, sillä tästä te teki sitten vähän kyselyä henkilölle että miksei ne jatkokäynnit...

Samaa lajia kuin joku suomenkielinen it-sovelluksia hyvin hallitseva ja nettiä hyvin käyttää osaava laitetaan jollekin työnhakukurssille jossa on vieraskielisiä ja toisaalta myös sellaisia joilla ei ole kovinkaan hyvät it-taidot... Niin, mitä hän siellä työnhakukurssilla... no joo, saattaa tietysti saada päivitettyä tietoa siitä millaiset työhakemukset nykyään ovat hyvinä pidettäviä... Ja toki 9 e/kurssipv.

Erinomaista toimintaa te!

Vierailija
19/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne voi sanoa että perusta perhe ja ala urheilemaan jossakin seurassa. 

Vierailija
20/26 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä "asiantuntijoita" ja "erityisasiantuntijoita". Siihen riittää kun on edes kuullut joskus puhuttavan jostain asiasta 🤔😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä