Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmiset voi ajaa ihan normipyörillä joissa ei siis talvirenkaita?

Vierailija
10.03.2026 |

Liukasta on.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman nastarenkaita talvella pyöräilevät ovat riskinottajia. Kolhuja ja katkenneita luita tulee, mutta ne yleensä tulevat jollekin toiselle, joten omaa riskiä vähätellään.

Vierailija
22/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi? Ottaa käännökset ja epätasaiset kohdat (kuten autojen pyörien tekemästä urasta poistumisen) rauhallisesti niin hyvin menee.

Pyörällä on paljon helpompi pysyä pystyssä liukkaalla kuin mitä kävellessä.

No ei todellakaan ole pyörällä helpompi pysyä pystyssä! Enkä mä ala riskeeraamaan leikattua lonkkaani ajamalla liukkailla teillä. Jalkaan nastakengät niin pysyy pystyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteelta aina lukioon asti kuljin koulumatkat pyörällä (ei talvirenkaita) ja olisinko kolmisen kertaa yhteensä kaatunut talvella kun lumen alla oli peilijää. Niissä tilanteissa ei olisi kyllä mikään muukaan rengas pitänyt. Muuten aika harvassa kaatumiset olleet.

Vierailija
24/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman nastarenkaita talvella pyöräilevät ovat riskinottajia. Kolhuja ja katkenneita luita tulee, mutta ne yleensä tulevat jollekin toiselle, joten omaa riskiä vähätellään.

Niin näkyvät tulevan. Olen 66 ja ehjänä on paikat tähän asti pysyneet, vaikka aina olen pyöräillyt talvellakin ja kesärenkailla.

Vierailija
25/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörän pitää liukkaalla pystyssä hyrrävoimat, jos vauhtia on riittävästi. 

Toki ei se sitten käänny, jos tarpeeksi liukasta, vaan menee suoraan. Eikä myös pysähdy nopeasti. 

Etujarrua ei kannata käyttää liukkaalla, koska silloin mennään kumoon välittömästi. 

Vierailija
26/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut mitään ongelmia maastopyörällä. Liukkaallakin pysyy paremmin pystyssä kuin kävellen kunhan välttää äkkiliikkeitä. Pyörällä paino on koko ajan tasainen kun taas kävellessä paino siirtyy kantapäiltä päkiälle ja aina jokin kohta meinaa livetä alta. Pyörällä epätasaisuudet ovat pahempi jos rengas pääsee kiilaaman johonkin. 

Vierailija
27/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi? Ottaa käännökset ja epätasaiset kohdat (kuten autojen pyörien tekemästä urasta poistumisen) rauhallisesti niin hyvin menee.

No ei todellakaan ole pyörällä helpompi pysyä pystyssä! Enkä mä ala riskeeraamaan leikattua lonkkaani ajamalla liukkailla teillä. Jalkaan nastakengät niin pysyy pystyssä.

Osta kolmipyörä

Vierailija
28/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kolmipyörä

Eikö Putinkin aja kolmipyöräisellä? Siinä on kylläkin moottori ja luultavasti vain kesäkeleillä.

Vierailija
29/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ajoin, nyt en enää aikoihin talvella kun ikääkin jo on. Mutta teininä pyöräilin kouluun myös talvella, koska kävellessä olisi joutunut heräämään aiemmin. Olikohan silloin mitään nastarenkaita olemassakaan? Tässä silloin opittua:

Ajo tasaisesti suoraan, ei äkkikäännöksiä tai jarrutuksia. Liukkaan näköisessä kohdassa alamäessä varovainen laskeutuminen polkimilta niin, että kengän pohjat ottavat maahan ja liuku. Ohjauksen merkitys iso, aina vapaa hidastus jarrutuksen sijaan. Vauhti ei saa täysin silti kuolla. Pahassa paikassa talutus. Jos sutii polkiessa, älä polje hulluna lisää, vaan tunnustele löytyykö pitoa. Ei ajoa kohdissa, joissa voi olla lumen alla jäätä. Ajon aikana ei ikinä poisteta lunta pinnoista renkaita potkimalla.

Enää en jaksa riskeerata eikä kunto riitä nastoilla polkemiseen. Talvipyöräily on persiistä muutenkin.

Vierailija
30/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kolmipyörä

No en todellakaan osta! Hyi helvetti!

Vierailija
31/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kolmipyörä

No en todellakaan osta! Hyi helvetti!

Tulevaisuudessa saat kulkea nelipyöräisellä, kun pääset rollaattorivaiheeseen!

Vierailija
32/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena ajoin, nyt en enää aikoihin talvella kun ikääkin jo on. Mutta teininä pyöräilin kouluun myös talvella, koska kävellessä olisi joutunut heräämään aiemmin. Olikohan silloin mitään nastarenkaita olemassakaan? Tässä silloin opittua:

Ajo tasaisesti suoraan, ei äkkikäännöksiä tai jarrutuksia. Liukkaan näköisessä kohdassa alamäessä varovainen laskeutuminen polkimilta niin, että kengän pohjat ottavat maahan ja liuku. Ohjauksen merkitys iso, aina vapaa hidastus jarrutuksen sijaan. Vauhti ei saa täysin silti kuolla. Pahassa paikassa talutus. Jos sutii polkiessa, älä polje hulluna lisää, vaan tunnustele löytyykö pitoa. Ei ajoa kohdissa, joissa voi olla lumen alla jäätä. Ajon aikana ei ikinä poisteta lunta pinnoista renkaita potkimalla.

Enää en jaksa riskeerata eikä kunto riitä nastoilla polkemiseen. Talvipyöräily on persiistä muutenkin.

Kuinka vanha olet? Minä olen 66 ja pyöräilen läpi talven kauppareissut, joka on edestakaisin 18 kilometriä. Kunto riittäisi nastarenkailla ajoonkin, mutta ajan mieluummin kesärenkailla.

Vierailija
33/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että pyöräänkin on nastarenkaita. Lähes 40 vuotta on tullut pyöräiltyä ympäri vuoden, mutta myönnän etten sohjossa pyöräile, odotan ne muutamat viikot että tiet sulavat. Nyt on täällä etelässä jo täysin sulat tiet (olen asunut myös neljässä muussa kaupungissa Pohjois-Suomea myöten). Olen kerran kaatunut syksyllä mustaan jäähän, jota en huomannut. Kyseessä oli jyrkkä alamäki, siis kova vauhti ja kääntymistilanne.

Vierailija
34/34 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että pyöräänkin on nastarenkaita. Lähes 40 vuotta on tullut pyöräiltyä ympäri vuoden, mutta myönnän etten sohjossa pyöräile, odotan ne muutamat viikot että tiet sulavat. Nyt on täällä etelässä jo täysin sulat tiet (olen asunut myös neljässä muussa kaupungissa Pohjois-Suomea myöten). Olen kerran kaatunut syksyllä mustaan jäähän, jota en huomannut. Kyseessä oli jyrkkä alamäki, siis kova vauhti ja kääntymistilanne.

Miten on mahdollista ettet tuota ole tiennyt? Tuntuu mahdottomalle. Minuĺla oli ensimmäiset nastarenkaat jo noin 30 vuotta sitten.