Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro syysi hankkia vain yksi lapsi

Vierailija
10.03.2026 |

Otsikko kuulostaa siltä kuin kyseenalaistaisin syitä hankkia (vain) yhden lapsen. Oikeasti etsin kohtalotovereita ja haluan tehdä tunnetummaksi syyt hankkia yksi lapsi.

Aloitan itse: raskaus koetteli terveyttäni toden teolla, olin paljon sairaslomalla ja raskaus jätti ikuiset vammat kehooni. Synnytyksessä menetin valtavasti verta ja palautuminen on ollut heikkoa. En todennäköisesti pystyisi enää jatkamaan työelämässä mahdollisen seuraavan raskauden jälkeen saati harrastamaan urheilua. Silti päätöstäni olla hankkimatta lapselleni sisarusta kyseenalaistetaan, vaikka jaan korttini hyvin avoimesti. Meille tilanteen hyväksyminen on ollut todella vaikea ja kivulias prosessi. Olisin halunnut saada paljon lapsia ja koen syyllisyyttä siitä, että lapsellani ei ole sisarusta eikä muitakaan asioita mitä sisaruussuhteet tulevaisuudessa voivat mahdollistaa, kuten äidin puolen serkkuja, enoja tai muita sukulaissuhteita.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vain yhden. 

Vierailija
42/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on sisarus hyvin tärkeä. Ajatelkaa, jos puolisosi vanhemmillakin on vain yksi lapsi,

lapsilla ei ole yhtään serkkua. Sisarukset on kultaakin kalliimpia.

Minulla on kuusi  sisarusta ja serkkujakin niin paljon, että en niitä ole koskaan laskenut, miten monta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin kokea äitiyden. Siihen riitti yksi. (Aikuinen jo.)

Olipa itsekäs ajatus, -minä halusin, minä halusin!

Kyllä. Meillä ei edes mies päättänyt lapsiluvusta, hän olisi halunnut useamman. Se päättää, joka tekee.

Vierailija
44/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy, miksi minulla on yksi lapsi on, etten saanut kuin yhden lapsen ( luomuna yllättäen). En vaikka kuinka yritettiin ja käytiin hoidot läpi. On uskomatonta kuinka törkeästi ihmiset käyttäytyvät, koska eivät ymmärrä, että voi kärsiä lapsettomuudesta vaikka olisi yksi lapsi. 

Vierailija
45/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ollut todella onnellinen ainoana lapsena.

Vierailija
46/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian ei tarvitse enää perustella, kun yksilapsiset perheet alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. 

Vierailija
47/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kai sanoa näille kaikkitietäjille kauniisti ettet välitä keskustella asiasta...

Pidä puolesi.

Tämä

Vierailija
48/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee helpommalla 

Vierailija
49/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle on sisarus hyvin tärkeä. Ajatelkaa, jos puolisosi vanhemmillakin on vain yksi lapsi,

Minulla on kuusi  sisarusta ja serkkujakin niin paljon, että en niitä ole koskaan laskenut, miten monta.

Kyllä ajattelen itsekin näin. Mitä sen ajatteleminen kuitenkaan auttaa, kun toista lasta ei syystä tai toisesta tule? Ap

Vierailija
50/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt mitään järkeä useamman lapsen hankkimisessa. Yhden kanssa helppoa ja kivaa.

Vierailija
51/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilkeää synnytyttää naisella lapsi; sehän sattuu varmaan aika rutosti 

Vierailija
52/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen synnytys oli hengenvaarallinen. Sen jälkeen elämään tuli vielä useita muita suuria haasteita, joihin ei voinut itse vaikuttaa. En siis valinnut asiaa. Olen pahoillani, että maailmakin on nykyisin sellainen, että en lopulta tiedä, miten valitsisin jos useamman lapsen saaminen olisi vaihtoehto. Tunnen suurta myötätuntoa kaikkia kohtaan, jotka kamppailevat näiden asioiden kanssa.

Vierailija
53/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös meinas mennä henki synnytyksessä. Olin useamman kuukauden kuntoutuksessa synnytyksen jälkeen. Vanhempani sanoivat, että minun tulee olla äiti tälle ainoalle lapsellemme, eikä riskeerata terveyttäni hankkimalla lisää. 

Vierailija
54/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha.

Ja tuli kerralla niin upea, tyttö, että mitäs sitä toista. M40

Onneksi sain vain yhden lapsen. Hänenkin kouluttamiseensa menee rahaa nykyaikana, koska ilmeisesti ensi kesänäkään ei saa kesätyöpaikkaa. Opiskelijathan eivät saa kesällä edes asumistukea. 

Vierailija
55/81 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sisar on alkoholisti, häneen ei voi luottaa eikä lapsi voi häntä juurikaan tavata. Oma sisarukseni on valitettavasti diagnosoitu mt-ongelmainen, ja olen nyt vuosikymmenten jälkeen hyväksynyt, etten voi häntä mitenkään auttaa. Lapsi näkee häntäkin harvoin. Emme siis mieheni kanssa ole kumpikaan sisarustemme kanssa läheisiä, eikä sisarus olisi tae mistään. Erilainen lapsuus ainoalla lapsella tietysti on monilapsiseen perheeseen nähden.

Serkkuja ja pikkuserkkuja lapsella on, lisäksi lapselle on muodostunut sisarelliset välit ystäviemme perheiden kanssa. Olen tähän myös tietoisesti panostanut, koska verkostot ovat todellakin tärkeitä kun sisaruksia ei ole. Käymme jokaisessa sukujuhlassa ja ylläpidämme ystäväperheiden tapaamisia säntillisesti.

Vierailija
56/81 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavuudenhalu

Vierailija
57/81 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä en löytänyt yhtään syytä miksi olisin tehnyt lisää. Saatiin kerralla hyvä lapsi ja elämä on ollut kivaa hänen kanssaan.

Olen kyllä aina ihmetellyt, kun jotkut tekevät toisen vaan ensimmäiselle kaveriksi. Siis avoimesti sanovat näin. Että eikö jokaisen lapsen pitäisi olla toivottu omana itsenään, eikä vain edellisen kaveriksi tai koska lapsia kuuluu olla enemmän kuin yksi?

Vierailija
58/81 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä en löytänyt yhtään syytä miksi olisin tehnyt lisää. Saatiin kerralla hyvä lapsi ja elämä on ollut kivaa hänen kanssaan.

Olen kyllä aina ihmetellyt, kun jotkut tekevät toisen vaan ensimmäiselle kaveriksi. Siis avoimesti sanovat näin. Että eikö jokaisen lapsen pitäisi olla toivottu omana itsenään, eikä vain edellisen kaveriksi tai koska lapsia kuuluu olla enemmän kuin yksi?

Jep samaa mieltä

Vierailija
59/81 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yhden lapsen koska olen itsekin ainoa lapsi. En ole ikinä osannut ikävöidä sisaruksia, ei lapsena tullut mieleenkään ajatella moista. Eihän meidän pieneen kämppään olisi edes mahtunut ketään ylimääräistä nurkkiin pyörimään. Mielestäni ihmisellä ei tavallaan edes kuulu olla sisaruksia, tiedän että tämä on harvinainen mielipide.

Vierailija
60/81 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan, kun siitä kaveruudesta ei voi olla yhtään varma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä