Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro syysi hankkia vain yksi lapsi

Vierailija
10.03.2026 |

Otsikko kuulostaa siltä kuin kyseenalaistaisin syitä hankkia (vain) yhden lapsen. Oikeasti etsin kohtalotovereita ja haluan tehdä tunnetummaksi syyt hankkia yksi lapsi.

Aloitan itse: raskaus koetteli terveyttäni toden teolla, olin paljon sairaslomalla ja raskaus jätti ikuiset vammat kehooni. Synnytyksessä menetin valtavasti verta ja palautuminen on ollut heikkoa. En todennäköisesti pystyisi enää jatkamaan työelämässä mahdollisen seuraavan raskauden jälkeen saati harrastamaan urheilua. Silti päätöstäni olla hankkimatta lapselleni sisarusta kyseenalaistetaan, vaikka jaan korttini hyvin avoimesti. Meille tilanteen hyväksyminen on ollut todella vaikea ja kivulias prosessi. Olisin halunnut saada paljon lapsia ja koen syyllisyyttä siitä, että lapsellani ei ole sisarusta eikä muitakaan asioita mitä sisaruussuhteet tulevaisuudessa voivat mahdollistaa, kuten äidin puolen serkkuja, enoja tai muita sukulaissuhteita.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vain yhden. 

Vierailija
42/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on sisarus hyvin tärkeä. Ajatelkaa, jos puolisosi vanhemmillakin on vain yksi lapsi,

lapsilla ei ole yhtään serkkua. Sisarukset on kultaakin kalliimpia.

Minulla on kuusi  sisarusta ja serkkujakin niin paljon, että en niitä ole koskaan laskenut, miten monta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin kokea äitiyden. Siihen riitti yksi. (Aikuinen jo.)

Olipa itsekäs ajatus, -minä halusin, minä halusin!

Kyllä. Meillä ei edes mies päättänyt lapsiluvusta, hän olisi halunnut useamman. Se päättää, joka tekee.

Vierailija
44/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy, miksi minulla on yksi lapsi on, etten saanut kuin yhden lapsen ( luomuna yllättäen). En vaikka kuinka yritettiin ja käytiin hoidot läpi. On uskomatonta kuinka törkeästi ihmiset käyttäytyvät, koska eivät ymmärrä, että voi kärsiä lapsettomuudesta vaikka olisi yksi lapsi. 

Vierailija
45/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ollut todella onnellinen ainoana lapsena.

Vierailija
46/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian ei tarvitse enää perustella, kun yksilapsiset perheet alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi