Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro syysi hankkia vain yksi lapsi

Vierailija
10.03.2026 |

Otsikko kuulostaa siltä kuin kyseenalaistaisin syitä hankkia (vain) yhden lapsen. Oikeasti etsin kohtalotovereita ja haluan tehdä tunnetummaksi syyt hankkia yksi lapsi.

Aloitan itse: raskaus koetteli terveyttäni toden teolla, olin paljon sairaslomalla ja raskaus jätti ikuiset vammat kehooni. Synnytyksessä menetin valtavasti verta ja palautuminen on ollut heikkoa. En todennäköisesti pystyisi enää jatkamaan työelämässä mahdollisen seuraavan raskauden jälkeen saati harrastamaan urheilua. Silti päätöstäni olla hankkimatta lapselleni sisarusta kyseenalaistetaan, vaikka jaan korttini hyvin avoimesti. Meille tilanteen hyväksyminen on ollut todella vaikea ja kivulias prosessi. Olisin halunnut saada paljon lapsia ja koen syyllisyyttä siitä, että lapsellani ei ole sisarusta eikä muitakaan asioita mitä sisaruussuhteet tulevaisuudessa voivat mahdollistaa, kuten äidin puolen serkkuja, enoja tai muita sukulaissuhteita.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole jo selittänyt omia syitäsi? Eikö se riitä? Vai yritätkö varastaa jonkun toisen syitä?

Oman lapsen myötä olen ollut yllättynyt siitä miten paljon kipeitä tunteita yhden lapsen takana on. Aiemmin oletin sen aina olevan oma valinta ja ihmettelin tätä valintaa. vasta myöhemmin tajusin miten paljon yhteiskunnassa on esimerkiksi kaltaisiani raskaudessa ja/tai synnytyksessä vammautuneita naisia. Heistä on kerrottu nyt paljon uutisissa. Ap

Itsekin vammauduin ja minua silvottiin, myös lapsi pahoinpideltiin rajusti synnytyksessä. Näillä on elinikäiset seuraukset. Ei ole mitään intressiä itsellä tehdä tuota uhrausta kenellekään miehelle tai lapselle, varsinkaan jollekin duunarille joka ei pysty takaamaan lapselle edes hyvää elämää. Repikööt vaikka kätensä irti ja leikkikööt sen olevan lapsi, se uhraus vastaa keskimäärin sitä mitä nainen lapsen vuoksi tekee. Se että mies tulee kuvioon omistelemaan ja pahimmillaan vielä pahoinpitelee naista on täysin absurdia ja sairasta

Vierailija
22/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ainoa lapsi vanhemmilleni, joten tiesin yksilapsisuuden parhaat puolet entuudestaan. Yksinkertaisesti helpompaa perhe-elämää. Vähemmän rahanmenoa, kun on vain yhdet hankinnat vaikkapa kausivaatteiden, kenkien, harrastusvälineiden yms suhteen. Helppo kustantaa yhdelle Särkänniemi-reissut, Leo's leikkimaan vuosipassia, jne. Rauhallista perhe-elämää, saan ihan tarpeeksi makua useampilapsisuudesta kun lapsella käy leikkikavereita vierailulla. En kestäisi sellaista meteliä mikä paristakin lapsesta lähtee leikkien keskellä saati kun tulee riitaa. Kun ollaan perheen kesken kotona, lapsi leikkii jo näin 4-vuotiaana hienosti itsekseenkin ja mielikuvitusta riittää. Ihanaa kun saa olla 100% läsnä lapselleen eikä ole pienempi sisarus jaloissa vinkumassa huomiota. On mullekin sanottu että kyllä lapselle pitää hankkia sisarus, mutta en korvaanikaan lotkauta vastaaville heitoille. Tunnen itseni ja olen paras vanhempi yhdelle lapselle.

Kiitos viestistäsi. <3 Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole jo selittänyt omia syitäsi? Eikö se riitä? Vai yritätkö varastaa jonkun toisen syitä?

Eiköhän tässä haeta jonkinlaista vertaistukea. Faktahan se on että yhden lapsen vanhemmat saa kuunnella näitä syyllistämisiä siitä kun on vain yksi lapsi, mutta faktahan on myös se, että ei kenenkään lapsiluku muille kuulu.  

Vierailija
24/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen myötä olen ollut yllättynyt siitä miten paljon kipeitä tunteita yhden lapsen takana on. Aiemmin oletin sen aina olevan oma valinta ja ihmettelin tätä valintaa. vasta myöhemmin tajusin miten paljon yhteiskunnassa on esimerkiksi kaltaisiani raskaudessa ja/tai synnytyksessä vammautuneita naisia. Heistä on kerrottu nyt paljon uutisissa. Ap

Voisit olla tukiperheäiti.

Niin voisin! Voisin harkita myös sijaisäitiyttä, mutta maailmanmeno on nykyään niin hullua, että pelkään saattavani jo olemassa olevan lapseni vaaraan sekaantumalla ns ongelmaperheisiin. Lapset ovat viattomia tilanteeseensa, mutta pelkään että somen myötä pahimmillaan väkivaltaiset biovanhemmat voivat olla vaaraksi. Ap

Osalta lapsi on kaapattu. Tuosta järjestelmästä annetaan ymmärtää että kyseessä olisi lapsen etu mutta todellisuudessa etu on yrittäjän. Tietty osa lapsistakin voi olla periytyvästi luonnehäiriöisiä, ihan niinkuin koirissakin. Mutta millään tasolla lapsenryöstöbisnekseen sekaantuminen on omankin karman kannalta erittäin ongelmallista.

Vierailija
25/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut varaa tehdä toista lasta. Myöhemmin tuli avioero.

Vierailija
26/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme jo kolmenkympin loppupuolella kun vihdoin hoitojen jälkeen saimme lapsen. Alunperinkin ajattelimme, että yksi riittää. Voimme panostaa häneen enemmän. One and done.

Vierailija
27/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit olla tukiperheäiti.

Niin voisin! Voisin harkita myös sijaisäitiyttä, mutta maailmanmeno on nykyään niin hullua, että pelkään saattavani jo olemassa olevan lapseni vaaraan sekaantumalla ns ongelmaperheisiin. Lapset ovat viattomia tilanteeseensa, mutta pelkään että somen myötä pahimmillaan väkivaltaiset biovanhemmat voivat olla vaaraksi. Ap

Juu, koskaan ei tiedä. Itse halusin yhden ja olen tyytyväinen. 

Tutustu lapseesi ja pidä huolta perheestä.

Vierailija
28/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana näin valitettavasti tv-sarjan V, jossa tyttö sai alienin kanssa lapsen.

Lisäksi tuli katsottua Alien eikä siitäkään syntynyt mitään myönteisiä ajatuksia raskaana olemista kohtaan.

Vierailija
29/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään kersaa mulle.

Sitten tämä keskustelu ei koske sinua.

Sekä lapsettomat että yksilapsiset saa kuunnella sitä samaa pazkaa ja syyllistämistä. Jos joku vielä alkaa tuputtamaan ja utelemaan lapsiasioista niin sanon kyllä suoraan että ihan vapaasti saa puskea penskoja omasta revastaan. 

Vierailija
30/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä haeta jonkinlaista vertaistukea. Faktahan se on että yhden lapsen vanhemmat saa kuunnella näitä syyllistämisiä siitä kun on vain yksi lapsi, mutta faktahan on myös se, että ei kenenkään lapsiluku muille kuulu.  

Sanon nykyään syyksi, että ei saatu eikä voida saada enempää. Siihen yleensä hiljenevät. 

Vierailija
31/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ja univaikeudet.

Vierailija
32/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies koki lapsen teon inhottavaksi ja raskaaksi. Itse lasta rakastaa ja ovat aina olleet ns hyvä tiimi.

Itse sanon talousasiat syyksi vaikka totuus on tämä.

Vierailija
33/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia syitä: 

Raskaus oli rankkaa aikaa, jouduin olemaan paljon sairaslomalla. En pysty synnyttämään alakautta, joten lapsi syntyi sektiolla. Seuraavakin tulisi sektiolla, mitä en enää halua. 

Minulla on keuhkosairaus ja lapsen päiväkotiaikana kotiin tuomat flunssat olivat minulle todella rankkoja. Jaksoin käydä töissä ja olla perheen kanssa, mutta mihinkään muuhun ei ollut aikaa, koska olin niin usein sairaana. Jos lapsi sairasti flunssaa, niin minä sairastin kolme viikkoa ja siihen mahtui kolme käyntiä päivystyksessä. En jaksaisi enää uudestaan samaa viiden kuuden vuoden sairastelukierrettä. 

Mies ei halua enempää lapsia. Hän oli hyvin varma tästä jo ennen ensimmäistä lasta eli että yksi riittää. Minä sain saman varmuuden vasta pari vuotta lapsen syntymän jälkeen.

Rahat riittävät paljon paremmin ja kahden keskituloisen vanhemman perhe pystyy tarjoamaan lapselle hyvätuloisen perheen lapsuuden, koska rahojen tarvitsee riittää vain yhteen lapseen (vrt. kahden hyvätuloisen vanhemman perhe, jossa neljä lasta). 

Kotona on aina rauhallista ja siistiä. 

Lapsivapaata aikaa ja parisuhdeaikaa on helpompi järjestää. 

Vierailija
34/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut maailman liikakansoitusta ja ilmastonlämpenemistä, enkä ole hankkinut yhtään lasta, enkä hanki.

Vierailija
35/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta: Mulla nousee niskakarvat pystyyn siitä kun jotkut jankuttavat miten lapsella pitää olla sisarus ja on vanhemmalta suorastaan rikos lastaan kohtaan jos ei hanki sille sisarusta. 

Mun isoveli r****si mut kun olin 6v ja yritti pari vuotta myöhemmin uudelleen. Tämä on ihan hirveä tabu mutta, yleisempää kuin uskotaan. Parikin ystävää on joskus sanonut että heillä on samankaltaisia kokemuksia. Niistä ei vaan puhuta. Ja vielä enemmän on sisaruksia joista toinen pahoinpitelee toista. 

Uskokaa pois, se ainoana lapsena oleminen ei ole mikään surkuteltava asia. Normaali ihminen osaa muodostaa läheisiä ihmissuhteita muutenkin kuin jakamalla saman biologisen perimän. 

Vierailija
36/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha raskausmyrkytys, poika syntyi pienenä keskosena. Oli ihme että kumpikin selvittiin.

Vierailija
37/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
38/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään kersaa mulle.

Sekä lapsettomat että yksilapsiset saa kuunnella sitä samaa pazkaa ja syyllistämistä. Jos joku vielä alkaa tuputtamaan ja utelemaan lapsiasioista niin sanon kyllä suoraan että ihan vapaasti saa puskea penskoja omasta revastaan. 

Miten se on syyllistämistä, jos asiallisesti ilmoittaa että yksilapsisia perheitä koskeva keskustelu ei koske lapsettomia. En minäkään mene kommentoimaan, etten omista hevosta hevosenhoitoon liittyviin keskusteluihin.

Vierailija
39/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään kersaa mulle.

Miten se on syyllistämistä, jos asiallisesti ilmoittaa että yksilapsisia perheitä koskeva keskustelu ei koske lapsettomia. En minäkään mene kommentoimaan, etten omista hevosta hevosenhoitoon liittyviin keskusteluihin.

Eihän tämä liity mitenkään tuohon edelliseen kommenttiin? 

Vierailija
40/46 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut enempää. Jälkikäteen ajateltuna en olisi ehkä jaksanut useampia lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme