Somaliperhe naapurina
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Kommentit (304)
Sammuko se persu nyt? YLÖS SIITÄ!
Sen jälkeen, kun somalit muuttivat naapurustoomme:
-Paha haju
-Pyykkituvassa täytyy vahtia haukkana
-Meluhaitat myöhään yöhön
-Roskia heitellään sinne sun tänne
-Ylimielinen asenne naapureita kohtaan
-Koiravihamielisyys
Terv. Helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut paholaisia täällä ennen maahanmuuttoa. Hyvä et löytyi suitsukkeita, että saadaan ne pysymään kurissa.
Suomi-pojat sai kaikessa rauhassa juottaa lapsia humalaan ja rai skata. Vanhat hyvät ajat oli ne
Eli otetaan ulkomailta vähän lisää kun ne omatkin? Voisitko hieman valottaa tätä logiikkaa? Minun logiikalla ainakin tilanne vaan pahenee tällaisella meiningillä.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa! Minullakin muutti somppuperhe seinänaapuriin. Aina välillä nämä äityivät iltaisin kiljumaan, tömistelemään ja taputtamaan käsiään yömyöhälle, mikä oli häiritsevää.
Nykyisen asuntoni yläkertaan muutti arabi tai joku turkkilainen. Se monesti oikein aktivoituu iltaa kohden ja saattaa alkaa yhtäkkiä mylvimään vaikka klo 2:30 yöllä.
Valituksia tehtailtu, Lumo ei välitä.
Oikeata Lumousta lumokodit🤣
Vierailija kirjoitti:
YLÖÖÖÖS
Lopeta jo!
Kun olin vastaavassa ongelmassa, kerroin siitä suoraan naapureille. Suitsukkeen polttamisen lopettivat kokonaan. Meteli hiljeni sen verran, että joka yö 22.00 alkaen oli hiljaista. Tämä helpotti sen verran, että pystyin rauhassa etsimään uutta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLÖÖÖÖS
Lopeta jo!
En. En suostu lopettamaan.
Ylös.
Somppujen naapurina tarvii apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Tottakai tuo kysymys on nykyään ihan ehdoton asuntoa etsiessä, toki ulkomaalaisissa on eroa ovatko pa ko lai sia vai korkeakoulutettuja aasialaisia/länkkäreitä.
Minusta AP julkituomassa asiassa ei ollut tippaakaan rasismia. Totuuden kertominen ja realismi ei ole rasismia.
Mitä totuus oikeastaan tarkoittaa? Onko mikään totta? Vai voiko mielestäsi totuuden perustella esimerkiksi rationaalisin menetelmin käyttäen yhdistelmän logiikkaa, lähteitä, tieteellisiä faktoja (kuten matemaattisia) ja argumentteja?
Vai onko tämä kaikki liikaa persulle, ja persun pitää sanoa että onko joku totta vai ei ja se määrittelee kaiken - eli persun omat tunteet määrittelee mikä on totta ja mikä tarua.?
Jopas nyt on ylevää filosofiaa. Kun omat aistit riittää. Se on totuus tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLÖÖÖÖS
Lopeta jo!
En. En suostu lopettamaan.
Ylös.
Lisää-ylös.
Vuokrataloon muuttaessa ei kannata harkita muuta kuin ylintä kerrosta ja kulmahuoneistoa. Jos sitäkään.
Mutta kyllä itsekin muistan, kun vuokrataloissa asui vielä joskus ihan normaaleja ihmisiä. Joku viinaan menevä ukko seassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa rauhallisemmalta, kuin mitä olen itse aiemmin kokenut ihan kantasuomalaisten narkkareiden/mt-ongelmaisten naapurina. Narkkarit/ongelmaiset kun metelöivät hekin yöt läpeensä. Olivatpa vielä ihan aikuisia.
Totta tämäkin. Mutta tähän voi poliisi puuttua. Häätöjäkin tippuu näille helpommin kuin äänekkäälle perheelle, joiden äänet ovat vain elämän ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Ylös!!
++++++
Otan osaa! Minullakin muutti somppuperhe seinänaapuriin. Aina välillä nämä äityivät iltaisin kiljumaan, tömistelemään ja taputtamaan käsiään yömyöhälle, mikä oli häiritsevää.
Nykyisen asuntoni yläkertaan muutti arabi tai joku turkkilainen. Se monesti oikein aktivoituu iltaa kohden ja saattaa alkaa yhtäkkiä mylvimään vaikka klo 2:30 yöllä.
Valituksia tehtailtu, Lumo ei välitä.