Oikeesti miksi te Hesalaiset maksatte asunnoista ylihintoja?
Ei mitään järkeää hinnotelussa ..maksatte rakennusliikkeille 50 % katetta!
Kommentit (44)
Onhan täällä tietenkin pääasiassa kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Kuitenkin, asuntoni hinta ei tule laskemaan, koska se on kantakaupungissa vanhassa kunnon talossa. Jos haluan, voin muuttaa muualle Suomeen ja maksaa siellä asumiseni Hgin kämpän vuokralla. Onhan se ihan kätevää.
Miten kamelikuskeilla on varaa asua siellä?
Vierailija kirjoitti:
Ne pelaa, joilla on nappuloita.
Ne nusuttaa jokka hässii.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin minun yksiöstä 300 000€, merinäköala, uusi talo, kävelymatkan päässä Helsingin keskustasta, mielestäni edullinen.
Edullinen:)? Yksiöstä:)? No kuule
Juoksuhaudantiessä pohdittiin näitä absurdeja pk-alueen asuntojen hintoja jo lähes sukupolvi sitten.
Kuka tässä maassa rakennettua Neuvosto skeidaa viittii edes ostaa!!Koko ala on tämän maan persereikä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmetyttää ihmiset, jotka haskaavat rahansa jonnekin muuttotappiokunnan asuntoon.
Tämä. Helsingissä asunnosta todennäköisesti saa omansa myydessä pois, tai jopa enemmän. Asuminen tulee siis kokonaisuutena halvemmaksi kuin jossain, jossa hinnat laskevat.
Miksi joku haluaa myydä kotinsa?
Vierailija kirjoitti:
1) Olen jokaisen asunnon myynyt voitolla pk-seudulta
2) Elämänlaatu, ystävät, työt, harrastukset
3) Mahdollista elää ilman autoa jos haluaa
4) Lentokentän ja sataman saavutettavuus alle tunnissa
1) Miksi muuttaa jatkuvasti kodistaan?
2) Elämän laatu elementtiläävässä?
3) Autoiluhan on ihan mukavaa, varsinkin tehokas auto
4) Jos tarvitsee lentokenttää ja satamaa vaikka yht. 4 krt vuodessa niin miksi maksaa betonikopista ylihintaa? En osta itselleni lentokonetta tai laivaakaan jos matkustan.
Maksan asumisestani 300€/kk + puhelinlasku, muita pakollisia kuluja ei ole
onneksi hinnat laskee niin voi muutaman vuoden päästä ostaa halvalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4) Jos tarvitsee lentokenttää ja satamaa vaikka yht. 4 krt vuodessa niin miksi maksaa betonikopista ylihintaa? En osta itselleni lentokonetta tai laivaakaan jos matkustan.
1) Kukaan ei ole puhunut jatkuvasta muuttamisesta. Se on silti erittäin oleellista, ettei asunnon arvo laske jotta on mahdollisuus tarvittaessa muuttaa vaikka uuden työn perässä. Itse olen asunut Saksassa ja Tanskassa. Ekalla kerralla myin asunnon Helsingissä voitolla ja tokalla kerralla laitoin vuokralle hyvään hintaan kun tiesin, että kuitenkin tulen takaisin. Syrjemmässä vuokraaminenkaan hyvillä katteilla ei ole helppoa tai edes mahdollista. En usko, että nytkään tulen asumaan loppuikäni nykyisessa talossa. Miellelläni menen vielä eri maisemiin.
2) En tiedä kannattako tähän edes vastata. Katsos kun se elämänlaatu ei synny pelkästä kodista vaan siitä, mitä kaikkea ympärillä on. En voisi harrastaa kaikkia rakkaita lajeja muualla kuin Helsingissä. Ja täällä on kaikkea muuta kuin betonilääviä. Kantakaupungista löytyy upeita vanhoja taloja. Itse asun ihan omakotitalossa. Näkemäni perusteella monet pienet suomalaiset kaupungit ovat kokonaisuutena 60-70-luvun betonielementtitaloja ja yhtä ankeita saman vuosikymmenen omakotitaloja ja rivitaloja, eikä vaihtoehtoja ole.
3) Auto on kaupungissa kömpelö, tehokas ja iso auto erityisesti, eivätkä lapset voi sillä ajaa. En halua pitää lapsia vankeina kotona riippuvaisina mun kyydeistä. Helsingissä arki ei mene sekaisin siitä, jos auto ei ole käytettävissä
4) Kokonaisuus, eskoseni. Lentokenttä ja satama eivät ole ainoa syy. Lue kohdat 1,2 ja 3. Lentokentän ja sataman läheisyys mahdollistaa spontaanit lähdöt. Baltiassa tulee käytyä muutaman kerran vuodessa ja usein päätös reissusta tulee tehtyä edeltävänä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata Suomesta asuntoja ostaa. Ostakaa Välimereltä ja nauttikaa elämästä . Elämä on liian lyhyt tarpoa sohjossa 9kk vuodesta .
Heh, jatkuva siivoaminen kun saharasta lentää hiekkaa ja meri ilma ruostuttaa ja homehduttaa kaiken. Paikat täynnä eläkeläis expatteja joilla ei ole mitään tekemistä.
Toki sisämaasta voi ostaa mutta sitten on 40 asteen lämpötilat 5kk vuodesta ja talvella ollaan kuitenkin lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Kukaan ei ole puhunut jatkuvasta muuttamisesta. Se on silti erittäin oleellista, ettei asunnon arvo laske jotta on mahdollisuus tarvittaessa muuttaa vaikka uuden työn perässä. Itse olen asunut Saksassa ja Tanskassa. Ekalla kerralla myin asunnon Helsingissä voitolla ja tokalla kerralla laitoin vuokralle hyvään hintaan kun tiesin, että kuitenkin tulen takaisin. Syrjemmässä vuokraaminenkaan hyvillä katteilla ei ole helppoa tai edes mahdollista. En usko, että nytkään tulen asumaan loppuikäni nykyisessa talossa. Miellelläni menen vielä eri maisemiin.
2) En tiedä kannattako tähän edes vastata. Katsos kun se elämänlaatu ei synny pelkästä kodista vaan siitä, mitä kaikkea ympärillä on. En voisi harrastaa kaikkia rakkaita lajeja muualla kuin Helsingissä. Ja täällä on kaikkea muuta kuin betonilääviä. Kantakaupungista löytyy upeita vanhoja taloja. Itse asun ihan omakotitalossa. Näkemäni perusteella monet pienet suomalaiset kaupungit ovat kokonaisuutena 60-70-luvun betonielementtitaloja ja yhtä ankeita saman vuosikymmenen omakotitaloja ja rivitaloja, eikä vaihtoehtoja ole.
3) Auto on kaupungissa kömpelö, tehokas ja iso auto erityisesti, eivätkä lapset voi sillä ajaa. En halua pitää lapsia vankeina kotona riippuvaisina mun kyydeistä. Helsingissä arki ei mene sekaisin siitä, jos auto ei ole käytettävissä
4) Kokonaisuus, eskoseni. Lentokenttä ja satama eivät ole ainoa syy. Lue kohdat 1,2 ja 3. Lentokentän ja sataman läheisyys mahdollistaa spontaanit lähdöt. Baltiassa tulee käytyä muutaman kerran vuodessa ja usein päätös reissusta tulee tehtyä edeltävänä iltana.
Osaksi samaa mieltä autosta, mutta muotoilisin näin.: Autottomana pärjää Helsingissä, toisin kun muualla, mutta se paljon se vie mukavuutta ja helppoutta, riippuu kulloisenkin tilanteesta.
Autottomuuden puolesta:
- Lyhyet välimatkat palveluihin. Voi onnistua jopa kävellen ja pyöräillen. Pidemmille matkoille jalkoja tai aikaa säästääkseen, julkinen liikenne pelaa yleensä hyvin.
- Voi tilata kotiin painavat ruokaostokset tai muutenkin paljon mahdollisuuksia ruokatilauksiin kuljetuksella.
Miksi auto myös hyvä Helsingissä varsinkin lapsiperheellä:
- Monen ruokakassin kuljetus autolla helpompaa kun julkisilla. Vaikka ruuat voi tilata kotiin, ei aina välttämättä ole kiva olla sen varassa, mitä netistä löytyy eli mukavampi käydä itse valitsemassa. Ottavat melko paljon kuljetuksesta, vaikka tilaisit parilla sadalla.
- Satunnaisten isompien tuotteiden kuljetus helpompaa, tosin postista voi valita kotiinkuljetuksen.
- Riippuen ihan työmatkasta, auto voi olla nopeampi, kun julkinen . .Yleensä kuitenkin koulut ja muut palvelut saavutettavissa, ainakin julkisilla kätevästi, ellei jopa kävellen
Jos kuljetettavana lapsia päiväkotiin työmatkan lisäksi, on auto yleensä nopeampi.
Lapset ei voi ajaa isolla autolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaksi samaa mieltä autosta, mutta muotoilisin näin.: Autottomana pärjää Helsingissä, toisin kun muualla, mutta se paljon se vie mukavuutta ja helppoutta, riippuu kulloisenkin tilanteesta.
Autottomuuden puolesta:
- Lyhyet välimatkat palveluihin. Voi onnistua jopa kävellen ja pyöräillen. Pidemmille matkoille jalkoja tai aikaa säästääkseen, julkinen liikenne pelaa yleensä hyvin.
- Voi tilata kotiin painavat ruokaostokset tai muutenkin paljon mahdollisuuksia ruokatilauksiin kuljetuksella.
Miksi auto myös hyvä Helsingissä varsinkin lapsiperheellä:
- Monen ruokakassin kuljetus autolla helpompaa kun julkisilla. Vaikka ruuat voi tilata kotiin, ei aina välttämättä ole kiva olla sen varassa, mitä netistä löytyy eli mukavampi käydä itse valitsemassa. Ottavat melko paljon kuljetuksesta, vaikka tilaisit parilla sadalla.
- Satunnaisten isompien tuotteiden kuljetus helpompaa, tosin postista voi valita kotiinkuljetuksen.
- Riippuen ihan työmatkasta, auto voi olla nopeampi, kun julkinen . .Yleensä kuitenkin koulut ja muut palvelut saavutettavissa, ainakin julkisilla kätevästi, ellei jopa kävellenJos kuljetettavana lapsia päiväkotiin työmatkan lisäksi, on auto yleensä nopeampi.
Toinen lisäys: Lähes koko Helsinki on pyöräiltävissä vuoden ympäri. Meillä lapset pyöräilevät kouluun 4 km päähän ja me aikuiset menemme töihin alle 10 km päähän. Ainoastaan isommat ruokaostokset vaativat enemmän kekseliäisyyttä. Kun lapset olivat pieniä, pyörän peräkärryn sai täyteen. En edelleenkään koe autoilua miellyttävämmäksi tai kätevämmäksi kuin pyöräilyä, vaikka autokin on. Olemme harkinneet kyllä autosta luopumista koska sille ei ole niin paljon käyttöä.
No höh. Syrjäseuduilla lssket tietenkin asumiskulut plus auto, jonkun halvan kotteron mukaan.
Helsingissä ssumiskulut plus HSL kk kortti.
Siinä validi vertailu.
Vierailija kirjoitti:
Juoksuhaudantiessä pohdittiin näitä absurdeja pk-alueen asuntojen hintoja jo lähes sukupolvi sitten.
Pidätkö Hotakaisen romaania taloustieteellisenä julkaisuna?
Vierailija kirjoitti:
No höh. Syrjäseuduilla lssket tietenkin asumiskulut plus auto, jonkun halvan kotteron mukaan.
Helsingissä ssumiskulut plus HSL kk kortti.
Siinä validi vertailu.
Plus kulkemiseen käytetty aika.
Rakennusliikkeet nostaa Helsingissä hintoja koska moni haluaa pois maahan muuttajien alueilta. Kyse ei ole markkinahintaisesta asuntojen arvoon perustavasta hintojen noususta vaan alueellisesta segregaatiosta ja poismuutosta suomalaisten asuttamille alueille. Siksi hinnat pysyvät korkealla. Siksi aina joku maksaa.