Talojen huonosta laadusta puhutaan mutta miten varakkaat rakentamisesta ymmärtävät rakennuttavat sitten talonsa?
Tehdäänkö nekin kuitenkin elementeistä tai paketeista kuten muut, vaikka vähän tyyliratkaisuja muutetaankin arkkitehdin kanssa?
Vai muurataan hiitaasti tiili tiileltä vasta paikan päällä tai jotain vastaavaa?
Kommentit (13)
Varmaan just on varaa tehdä hitaasti niin että ehtii kuivua ja sitten myös pitää lämpöä tarpeeksi kun asutaan. Se auttaa jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Moni taitaa palkata arkkitehdin suunnittelemaan rakennukset. Suvussa on kaksi arkkitehtia ja useampi rakennusmestari, he asuvat itse suunnittelemissaan taloissa. On puurunkoa, riilitaloa, lämpöharkosta ja hirrestäkin rakennettuja eikä pakettitaloja.
Ei suunnittelusta ole hyötyöä jos itse rakentamisen/kasaamisen suorittaa halvimmat tai outoa kieltä puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan just on varaa tehdä hitaasti niin että ehtii kuivua ja sitten myös pitää lämpöä tarpeeksi kun asutaan. Se auttaa jo pitkälle.
Ja ostaa hyvä tontti
Huono laatu lähtee huonoista materiaaleista ja huonosta tekemisestä. Suunnittelu voi olla hyvä, mutta jos toteutuksessa tulee virhe niin se kostautuu.
Ihan samalla tavalla he pelaavat lottoa rakennevirheiden kanssa kuin muutkin. Heillä on kuitenkin varaa valita päheät pintamateriaalit, mutta se ei takaa laatua rakentamisessa.
Elementtejä on monenlaisia, talotehdas tekee sinulle vaikka metrin paksuiset seinät, jos niin haluat. Tärkeintä on työmaalla oleva valvoja, joka mielellään itsekin osallistuu rakentamiseen ja pystyy samantien sanomaan, että nyt aikalisä ja tarkistetaan, mitä ollaan tekemässä.
Nykytrendi näyttää olevan entistä enemmän "vanhanaikaisessa" rakentamisessa eli vähemmän talotekniikkaa, vähemmän vesi- ja viemäriputkia (tai siis vesipisteiden keskittäminen siten, että keittiön seinän takana samassa läpiviennissä on wc tai pesuhuone), enemmän ilmansuuntien miettimistä kuin "maiseman tuomista osaksi asumista".
Uniikkitaloja insinööritoimiston avustuksella.
Rakentamisen rytmi on nykyään niin kilpailutettua ja markkinaehtoista, että kukaan rikaskaan ei saa sitä laatua rahallakaan. Olisi tietysti mahdollista. mutta kyllä koko rakentaminen pitäisi silloin irrottaa nykyisin vallitsevasta toimintatavasta.
Pitäisi olla tuntityöskentelyä. Ammattitaitoiset vastuuta tuntevat työntekijät. Jos tämä ei toteudu niin valvojakaan ei saisi asiaa kuntoon.
Aika moni (useimmat, väittäisin) varakas ei ymmärrä rakentamisesta tuon taivaallista. Se varakkuus kun niin kovin harvoin tulee omin ansioin.
Rakentamisesta ymmärtävä taas todennäköisemmin rakentaa itse.
Olemme rakentaneet itse/pääosin itse 3 taloa. 2 puurakenteista ja yhden harkkotalon.
Tärkeintä on ymmärtää mitä on tekemässä ja valvoa kaikki muiden tekemät työvaiheet myös itse.
Rakentamisen rytmi on nykyään niin kilpailutettua ja markkinaehtoista, että kukaan rikaskaan ei saa sitä laatua rahallakaan. Olisi tietysti mahdollista. mutta kyllä koko rakentaminen pitäisi silloin irrottaa nykyisin vallitsevasta toimintatavasta.
Pitäisi olla tuntityöskentelyä. Ammattitaitoiset vastuuta tuntevat työntekijät. Jos tämä ei toteudu niin valvojakaan ei saisi asiaa kuntoon.
Tuntipalkkaisessa rakentamisessa on se huono puoli että sitä voidaan venyttää tarpeettomasti ja laskuttaa loputtomasti.
Ennemmin osiin jaettu urakkka dead-linella ja sakolla jos ei toteudu sovitussa ajassa. Vastuuntuntoiset raksatyöntekijät ovat Suomessa katoava laji
Sillä ei ole merkitystä mitä materiaaleja käytetään, vaan sillä että suunnittelusta lähtien sen työn tekee ammattitaitoinen ihminen, tunareita riittää joka alalle.
Moni taitaa palkata arkkitehdin suunnittelemaan rakennukset. Suvussa on kaksi arkkitehtia ja useampi rakennusmestari, he asuvat itse suunnittelemissaan taloissa. On puurunkoa, riilitaloa, lämpöharkosta ja hirrestäkin rakennettuja eikä pakettitaloja.