Talojen huonosta laadusta puhutaan mutta miten varakkaat rakentamisesta ymmärtävät rakennuttavat sitten talonsa?
Tehdäänkö nekin kuitenkin elementeistä tai paketeista kuten muut, vaikka vähän tyyliratkaisuja muutetaankin arkkitehdin kanssa?
Vai muurataan hiitaasti tiili tiileltä vasta paikan päällä tai jotain vastaavaa?
Kommentit (27)
Jos on tiilirakenteita tai takkoja niin miten muuten niitä voi muurata kuin tiili tiileltä? Muitakin rakenteita voi olla, kuten hirttä, pitkää puutavaraa, sekarakennetta, harkkoja. Ei kuitenkaan paketteja tai elementtejä, koska ei niitä yleensä voi hyödyntää uniikkiin ratkaisuun.
No esimerkiksi tämän talon (ei olla rikkaita, rakennuttajat on ehkä olleet) papereista löytyy tiedot talon suunnittelijasta ja rakentamisen eri vaiheita suorittaneista (enimmäkseen paikallisista pienemmistä) firmoista. Tuloksena harvinaisen toimiva pohja ja fiksusti valittu talotekniikka ja materiaalit. Rakennusvirheitä ei ole löydetty kuin aivan pari, ja nekin sellaisia että ne on jälkikäteen pystynyt hoitamaan.
Vanhempani asuu rikkaalla omakotialueella, johon rakennetaan miljoonan taloja. Samanlailla noissa on kaikki rakenteet sateessa ja elementtien armoilla, kun siellä kävelen. Ei vakuuta grynderien hommat.
Ostin 1800-luvun tiilisen perinnetalon. Nykyasunnoissa vain masentuisin.
t.arkkitehti
Mä olen insinööri, rakennusalalla ollut yli 20v.
Otin pakettitalon, jonka elementit tehty sisällä tehtaassa. Suunnittelin tehtaan kanssa sisällön sopivaksi niiltä osin mitä nyt tuollainen bulkkituotanto antaa myöten.
Pystytyspäiväksi valitsin poutaisen pakkassään ja seuraavana päivänä elementtien tulosta olikin jo katto pellitetty. Eli ei rakenneta sateessa sitä taloa.
Itse tein kaikki maa/vesi/viemäröinti/mittaustyöt, projektinjohdon, ja lisäksi olin joka päivä paikalla valvomassa rakennustyötä.
Mielestäni talosta tuli hyvä.
Olisin voinut myös maksaa jollekin yksihampaiselle maanrakennushullujussille ja valvojalle joka käy työmaalla pari kertaa, sen 40 tonnia ja jännittää että minkäköhänlaista laatua tuli..
Rakennusmestarin itsensä tekemät talot on yleensä niitä kaikkein surkeimmin tehtyjä.
Juu, uniikkia on. Ei ole pakettia, eikä mitään elementtiä edes räätälöitynä.