Jos nyt lähden opiskelemaan omaehtoisesti työttömyysetuudella.🤔
Eli jos työkkäri nyt tätä puoltaisi, niin saako silloin keskittyä siihen opiskeluun, vai onko edelleen haettava niitä työpaikkoja? Pitääkö edelleen ravata niissä keskusteluissa? Olenko velvollinen työkkärille kaikista kouluun liittyvistä asioista? Olen siis lähdössä joka tapauksessa opiskelemaan, mutta mietin, että olisiko kuitenkin parempi vaan ottaa vähän opintolainaa ja opiskella opintotuella. Ihan oman mieleni takia. Haluaisin opiskellessa keskittyä vain kouluun, enkä työkkäriin. Tuntuisi huojentavalta päästä työkköristä kokonaan eroon.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Juu, taidan hylätä sen työttömyystuella opiskelun, vaikka siis luultavasti se minulle myönnettäisiin. Haluan kokonaan pois työkkäristä.
Minä varmaan tekisin niin, että odottaisin sitä työkkärin päätöstä ensin. Sinun oma virkailijahan voi vain puoltaa, mutta ei tee päätöstä. Sen jälkeen kun selviää, saatko opiskella työttömyysetuudella ja joudutko hakemaan samalla työpaikkoja, tekisin oman päätökseni. Jatkaisinko työkkärin asiakkaana vai hakisinko opintotukea. Sen asikkuudenhan voi ensin jatkaa, ja jos on hankalaa, voi lopettaa sitten myöhemminkin ja siirtyä opiskelemaa opintotuella.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäristä kysymällä tuo selviää.
Ei se ihan kysymällä selviä, koska virkailija ei sitä päätä. Mutta kannattaa sitä hakea ja katsoa se päätös. Tekee sen jälkeen omat ratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Juu, taidan hylätä sen työttömyystuella opiskelun, vaikka siis luultavasti se minulle myönnettäisiin. Haluan kokonaan pois työkkäristä.
No heh, opintotuella opiskellessa joudutkin sitten asioimaan Kelan kanssa. Opintotuki tulee nimittäin Kelasta, ja Kela vahtii, että opinnot myös etenevät kuten kuuluu, eikä tulorajat ylity. Eli voit valita oletko työkkärin asiakas tai Kelan asiakas. Itse valitsisin noista kahdesta työkkärin.
Lähtökohtaisesti oon sitä mieltä, että yhteiskunnalle ja yksilölle olis hyvä jos työtön kouluttaisi itseään työttömyyden aikana.
Toinen puoli kuitenkin on se, että itse maksan omat opintoni tekemällä töitä opintojen ohessa ja otan lainaa, jota on valmistumisen jälkeen yli 20 000.
On tosi tyhmä ajatella näin, mutta ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heh, opintotuella opiskellessa joudutkin sitten asioimaan Kelan kanssa. Opintotuki tulee nimittäin Kelasta, ja Kela vahtii, että opinnot myös etenevät kuten kuuluu, eikä tulorajat ylity. Eli voit valita oletko työkkärin asiakas tai Kelan asiakas. Itse valitsisin noista kahdesta työkkärin.
Kelassa ja työkkärissä on se ero, että niin kauan kuin opiskelee suunnitellulla tahdilla, Kelaa ei kiinnosta pätkääkään mitä muuta teet. Työkkäriä kiinnostaa.
Eikös noita sääntöj just muutettu tiukemmiksi.... Uutisissa oli, että Kela on pakottanut kaikki työkkärin rahoilla opiskelijat keskeyttämään välittömästi opiskelut ja hakemaan aktiivisesti töitä. Vain jotain lyhyitä kursseja saa suorittaa työttömyystuella, jotka ylläpitää ammattitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelassa ja työkkärissä on se ero, että niin kauan kuin opiskelee suunnitellulla tahdilla, Kelaa ei kiinnosta pätkääkään mitä muuta teet. Työkkäriä kiinnostaa.
Niin luulet. Kokemuksesta voin kertoa, että kyllä Kelaa kiinnostaa myös tulot. Moni opiskelija joutuu palauttelemaan tukia, koska tuloraja on loppuvuodesta ylittynyt, mitä ei ole etukäteen voinut tietää silloin, kun on tukia hakenut. Myöskään ei saa tulla raskaaksi ja olla äitiyslomalla yhtä aikaa kun opiskelee, tai siitäkin seuraa sanktioita ja takaisinperintää. Eikä Kelan opintotukea saa automaattisesti kesäksi, vaan kesän opinnot pitää pystyä erikseen perustelemaan. Työttömyyskorvaus tulee myös kesäkuukausilta, ja jos tulee raskaaksi ja jää äitiyslomalle, siihen on selkeät ohjeet etukäteen, samoin työnteon suhteen säännöt ovat selkeät, ja kun hakemukset ovat kuukausittaiset, ei niissä tule yhtäkkiä vuoden päästä takautuvia yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin luulet. Kokemuksesta voin kertoa, että kyllä Kelaa kiinnostaa myös tulot. Moni opiskelija joutuu palauttelemaan tukia, koska tuloraja on loppuvuodesta ylittynyt, mitä ei ole etukäteen voinut tietää silloin, kun on tukia hakenut. Myöskään ei saa tulla raskaaksi ja olla äitiyslomalla yhtä aikaa kun opiskelee, tai siitäkin seuraa sanktioita ja takaisinperintää. Eikä Kelan opintotukea saa automaattisesti kesäksi, vaan kesän opinnot pitää pystyä erikseen perustelemaan. Työttömyyskorvaus tulee myös kesäkuukausilta, ja jos tulee raskaaksi ja jää äitiyslomalle, siihen on selkeät ohjeet etukäteen, samoin työnteon suhteen säännöt ovat selkeät, ja kun hakemukset ovat kuukausittaiset, ei niissä tule yhtäkkiä vuoden päästä takautuvia yllätyksiä.
Ei, en luule vaan tiedän. Jos jonkun valtiollisen tukitahon kanssa on pakko olla naimisissa, Kela opintotuen kautta on se yksinkertaisin. Ja siinä saa muuten tehdä aika valtavasti töitä ennen kuin tulorajat paukkuu, ja jos niin käy niin sitten ilmoittaa siitä eikä tukia tule enää sinä vuonna, kymmenellä opintotukikuukaudella tuloraja on melkein 18 000.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei monikaan tunnu tietävän. Itse opiskelen omaehtoisesti työttömyystuella eikä tarvitse hakea sitä 4 työpaikkaa, tietenkään!
Opiskelin työttömyysetuudella ja hain 4 paikkaa kuukaudessa.
Ap olet velvollinen hakemaan vain yhtä paikkaa. Saat siis sinänsä keskittyä opintoihin. Mutta: Varaudu käsittelysekoiluun ja et saa jatkaa vanhoja opintoja, vaan opintojen pitää olla uudet. Itselleni tuli hirveät taloudelliset ongelmat noista käsittelyistä, viranomaisen virheistä jne. Itse asiassa on jo kestänyt 2 kk tämä vouhkaaminen. Parempi, kun en olisi aloittanut lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös noita sääntöj just muutettu tiukemmiksi.... Uutisissa oli, että Kela on pakottanut kaikki työkkärin rahoilla opiskelijat keskeyttämään välittömästi opiskelut ja hakemaan aktiivisesti töitä. Vain jotain lyhyitä kursseja saa suorittaa työttömyystuella, jotka ylläpitää ammattitaitoa.
Tuo on ihan järjetöntä, että miten kaksi valtion instanssia ei pysty toimimaan yhteistyössä. Jos työkkäri kerran on katsonut että opiskelusta on hyötyä työllistymiselle, niin miksi Kela alkaa sooloilla siinä välissä? Opiskelen itse opintotuella ja yksi koulukaveri pääsi sopivasti loikkaamaan omaehtoisesta opiskelusta oppisopimukselle, muuten hän olisi luultavasti joutunut lopettamaan.
Itse opiskelin uuden tutkinnon työttömyysetuudella. Minulle tuli siksi työnhakuvelvoite opiskelun ajaksi. Taktikoin hakemalla paikkoja mihin tiedän olevan tyyliin 100 hakijaa, niin en voi vahingossa tulla valituksi, varsinkaan kun en panostanut yksilöllisiin hakemuksiin. Halusin siis valmistua nopeasti enkä siksi hakenut tosissani töitä kuin vasta sitten kun oli mahdollista saada oman alan töitä.
Pikkuriikkisellä opintotuella opiskelet.Tuskin antavat työttömyysetuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan kysymällä selviä, koska virkailija ei sitä päätä. Mutta kannattaa sitä hakea ja katsoa se päätös. Tekee sen jälkeen omat ratkaisut.
Kuten sanottu niin se päätös voi olla ihan virkailijasta riippuvainen. Itsellä kävi niin että käsittelijän vaihtuessa jo tehty päätös muuttuikin jälkikäteen niin, että enimmäisaika olikin 18kk aiemman 24 kk sijasta. Eli näissä kantsii olla todella, todella tarkkana ja tiedostaa koko ajan se, että työkkäri voi milloin tahansa muuttaa jo tehtyä päätöstä.
Oma ehtoinen koulutus on opintotuella tapahtuva koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu niin se päätös voi olla ihan virkailijasta riippuvainen. Itsellä kävi niin että käsittelijän vaihtuessa jo tehty päätös muuttuikin jälkikäteen niin, että enimmäisaika olikin 18kk aiemman 24 kk sijasta. Eli näissä kantsii olla todella, todella tarkkana ja tiedostaa koko ajan se, että työkkäri voi milloin tahansa muuttaa jo tehtyä päätöstä.
Tässä kävi myös sillai että se laskennallinen etenemistahti opinnoissa muuttui tiukemmaksi... Onneksi olin suoritellut op:ta "varman päälle" vähän ekstraa niin ei tullut ongelmia, mutta tosi ikävä temppu.
Vierailija kirjoitti:
Oma ehtoinen koulutus on opintotuella tapahtuva koulutus.
Ei välttämättä. Se voidaan suorittaa myös työttömyystuella jos työkkäri pitää sitä työllistymismahdollisuuksia parantavana eikä siihen löydy työvoimakoulutusta. Ja silloin opiskelijalla on työnhakuvelvoite, vaikka siinä ei ole mitään järkeä.
upeaa taulujen töherrys tai kipsi kikkeleiden valanta takaa elinikäisen "työttömyyden" olet eliitti ryhmää jota ei oikeisiin töihin pyydetä. mitähän mahtaa olla tyä eläkkeesi voi voi
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysetuudella suoritettavien omaehtoisten opintojen kriteerit ovat tosi tiukat, mutta kyllä niitä painavista syistä välillä puolletaan (kun kaikki laissa määrätyt kriteerit vain täyttyvät).
Jos työkkäri puoltaisi oikeuttasi omaehtoisiin opintoihin työttömyysetuudella (max 24 kk) ja aloittaisit omaehtoiset opinnot, työnhakuvelvoitteesi jatkuisi entisellään, samoin keskusteluja työkkärin kanssa käytäsiin säännöllisesti kolmen kuukauden välein edelleen. Opintojen pitäisi lisäksi edetä keskimäärin vähintään 5 op / kk läpi vuoden. Osa valitsee mieluummin opintotuella opiskelun kuin opintojen ja työnhaun jatkuvan raportoimisen, joka pakettiin kuuluu.
Tätä olin tulossa sanomaan.
t. työkkärin täti