Jos nyt lähden opiskelemaan omaehtoisesti työttömyysetuudella.🤔
Eli jos työkkäri nyt tätä puoltaisi, niin saako silloin keskittyä siihen opiskeluun, vai onko edelleen haettava niitä työpaikkoja? Pitääkö edelleen ravata niissä keskusteluissa? Olenko velvollinen työkkärille kaikista kouluun liittyvistä asioista? Olen siis lähdössä joka tapauksessa opiskelemaan, mutta mietin, että olisiko kuitenkin parempi vaan ottaa vähän opintolainaa ja opiskella opintotuella. Ihan oman mieleni takia. Haluaisin opiskellessa keskittyä vain kouluun, enkä työkkäriin. Tuntuisi huojentavalta päästä työkköristä kokonaan eroon.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös noita sääntöj just muutettu tiukemmiksi.... Uutisissa oli, että Kela on pakottanut kaikki työkkärin rahoilla opiskelijat keskeyttämään välittömästi opiskelut ja hakemaan aktiivisesti töitä. Vain jotain lyhyitä kursseja saa suorittaa työttömyystuella, jotka ylläpitää ammattitaitoa.
Tuo on ihan järjetöntä, että miten kaksi valtion instanssia ei pysty toimimaan yhteistyössä. Jos työkkäri kerran on katsonut että opiskelusta on hyötyä työllistymiselle, niin miksi Kela alkaa sooloilla siinä välissä? Opiskelen itse opintotuella ja yksi koulukaveri pääsi sopivasti loikkaamaan omaehtoisesta opiskelusta oppisopimukselle, muuten hän olisi luultavasti joutunut lopettamaan.
Eikös nuo koske nyt vain toimeentulotuella opiskelevia (jotka eivät ole työkkärissä työnhakijoina), heidän pitää hakea ensisijaista etuutta. Jos taas opiskelee työkkärin suostumuksella työttömyystuella, niin se on ok.
Kannattaa tehdä hakemus kunnolla ja perustella opintojen tarve nimenomaan työllistymisen edistämisellä.
Jos työkkäri myöntää opiskeluluvan, kannattaa vaatia siitä mustaa valkoisella. Opintojen tulee olla kokoaikaisia ja tutkintoon tähtääviä. Eli ei mitään täydennyskoulutusta, opistotasoa tms. vaan ammattikoulu- tai korkeakoulututkinto. Sitten jos lupa myönnetään olet päätoiminen opiskelija. Eli ei työnhakua, ei haastatteluja. Tärkeintä on, että opinnot edistyvät tavoiteajassa. Tavoiteaikaa ei saisi ylittää vaan tarvittava opintopistemäärä pitää olla suoritettuna ja raportoitavissa siihen mennessä.
Itse tein korkeakoulututkinnon loppuun työkkärin tuella kun se oli jäänyt roikkumaan.