Jos nyt lähden opiskelemaan omaehtoisesti työttömyysetuudella.🤔
Eli jos työkkäri nyt tätä puoltaisi, niin saako silloin keskittyä siihen opiskeluun, vai onko edelleen haettava niitä työpaikkoja? Pitääkö edelleen ravata niissä keskusteluissa? Olenko velvollinen työkkärille kaikista kouluun liittyvistä asioista? Olen siis lähdössä joka tapauksessa opiskelemaan, mutta mietin, että olisiko kuitenkin parempi vaan ottaa vähän opintolainaa ja opiskella opintotuella. Ihan oman mieleni takia. Haluaisin opiskellessa keskittyä vain kouluun, enkä työkkäriin. Tuntuisi huojentavalta päästä työkköristä kokonaan eroon.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Silloin sä oot opiskelija etkä luultavasti saa työttömyystukea. Eri juttu jos se tapahtuu jonkin rekryohjelman puitteissa.
Siis työttömyysetuudella on mahdollista opiskella, jos työkkäri puoltaa sitä ja mulle on jo vähän sanottu, että todennäköisesti puoltaisivat. Silloin on opiskelija kyllä, mutta saa opiskella työttömyysetuudella. Tätähän ei tietenkään kaikille myönnetä.
Riippuu kai siitä onko sulla aiempaa tutkintoa.
No mitä luulet? Jos saat työttömyysetuutta, sinun pitää hakea ja olla valmis vastaanottamaan töitä.
Työttömyysetuudella suoritettavien omaehtoisten opintojen kriteerit ovat tosi tiukat, mutta kyllä niitä painavista syistä välillä puolletaan (kun kaikki laissa määrätyt kriteerit vain täyttyvät).
Jos työkkäri puoltaisi oikeuttasi omaehtoisiin opintoihin työttömyysetuudella (max 24 kk) ja aloittaisit omaehtoiset opinnot, työnhakuvelvoitteesi jatkuisi entisellään, samoin keskusteluja työkkärin kanssa käytäsiin säännöllisesti kolmen kuukauden välein edelleen. Opintojen pitäisi lisäksi edetä keskimäärin vähintään 5 op / kk läpi vuoden. Osa valitsee mieluummin opintotuella opiskelun kuin opintojen ja työnhaun jatkuvan raportoimisen, joka pakettiin kuuluu.
Täällä ei monikaan tunnu tietävän. Itse opiskelen omaehtoisesti työttömyystuella eikä tarvitse hakea sitä 4 työpaikkaa, tietenkään!
Onko sulla opintotuki kuukausia jäljellä?
Jos on niin totta kai olet vain opiskelija. Jos on jo tutkinto, ja kuukaudet käytetty, niin pitää odottaa että hallitus muuttaa lakia.
Ja siis, tosiaan riippuu onko aiempaa tutkintoa ja jos on, niin katsovat että työllistyisitkö paremmin uudella tutkinnolla jne. T.6
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei monikaan tunnu tietävän. Itse opiskelen omaehtoisesti työttömyystuella eikä tarvitse hakea sitä 4 työpaikkaa, tietenkään!
Kuinka pitkään opiskelet? Kuukausia vai vuosia?
Vierailija kirjoitti:
Minun taas tarvitsee samassa tilanteessa.
Sisko opiskelee työttömyyskorvauksella, on sovittu työkkärin kanssa että saa keskittyä opiskeluun mutta silti työkkäri myös ilmoittanut että pakko on hakea myös työpaikkoja, joskin jonkinlainen kevennetty ohjelma että kolmen sijaan pitää hakea yhtä tms.
Siskon asioita hoitavan virkailijankaan mielestä tuossa ei ole mitään järkeä, mutta pakko kuulemma on silti.
Jos opiskelee työttömyysetuudella, on edelleen oltava työnhakija. Hakuvelvoitteesta päättää työllisyyspalvelut, ja jos siellä päässä sattuu olemaan täysipäinen tyyppi, niin hakuvelvoite on nolla. Itse valitsin opintotuen ja opintolainan, kun siinä on sitten mahdollisuus tehdä sivutöitä niin että siitä jää jotain käteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin totta kai olet vain opiskelija. Jos on jo tutkinto, ja kuukaudet käytetty, niin pitää odottaa että hallitus muuttaa lakia.
Kun kirjoittaa että opiskelee työttömyysetuudella niin silloin ei tietenkään opiskele opintotuella.
Näyttää siltä että on ihan asioitasi hoitavasta virkailijasta kiinni mitä pitä hakea ja kuinka paljon kun näitä vastauksia lukee. Hyvät on systeeemit meillä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin totta kai olet vain opiskelija. Jos on jo tutkinto, ja kuukaudet käytetty, niin pitää odottaa että hallitus muuttaa lakia.Kun kirjoittaa että opiskelee työttömyysetuudella niin silloin ei tietenkään opiskele opintotuella.
Omaehtoinen opiskelu on joillekin ilmeisen tuntematon käsite. Ei sen puoleen, mieluummin olisin itsekin tietämättä näistä asioista...
Juu, taidan hylätä sen työttömyystuella opiskelun, vaikka siis luultavasti se minulle myönnettäisiin. Haluan kokonaan pois työkkäristä.
Minulle virkailija sanoi, että paikkoja pitää edelleen hakea, jos lähtisin opiskelemaan. Oletan, että myös työnhakukeskustelut jatkuisivat normaalisti. Harkitsen tutkinnon täydentämistä/lisäopiskelua, joka merkittävästi lisäisi työmahdollisuuksia.
Mitäs sitten kun saisinkin jonkun työpaikan, jota on pakotettu hakemaan? Opinnot sitten pitäisi keskeyttää vai?
Jumalauta! Työttömänä EI KULUTETA AIKAA ITSEÄÄN KEHITTÄMISEEN! Sinun kuuluu kärsiä ja kerätä risuja! NYT TULEE KARENSSIA ETTÄ OPITPAHAN OLEMAAN!!!
terv, tyäkkärin jakkukalkkuna
Vierailija kirjoitti:
Juu, taidan hylätä sen työttömyystuella opiskelun, vaikka siis luultavasti se minulle myönnettäisiin. Haluan kokonaan pois työkkäristä.
Suosittelen. Elämä on paljon helpompaa kun ei tarvitse olla työkkärin kanssa missään tekemisissä. Ja tuo on nimenomaan hyvä pointti, että mahdolliset palkkatulot eivät vähennä opintotukea.
Silloin sä oot opiskelija etkä luultavasti saa työttömyystukea. Eri juttu jos se tapahtuu jonkin rekryohjelman puitteissa.