Jos katsastuksen määräaika menee ohitse...
...miten auton voi laillisesti viedä katsastukseen?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne voi kyllä ajaa, kun sanoo, että on sinne menossa, jos poliisi pysäyttää.
Sanominen ei riitä vaan on oltava varattu aika. Eikä reitiltä saa poiketa.
Höpö höpö, niihin voi mennä myös aikaa varaamatta.
t. se Hesassa pysäytetty
Sun sössötykset ei nyt asiaa muuta.
Ei mun sössötykset muutakaan sitä, että voi mennä katsastukseen ilman ajanvaraustakin noissa tilanteissa. En usko, että sakotetaan. Miksi mua ei sit sakotettu Hesassa? En muista tarkkaan, mutta katsastus taisi olla ainakin 1kk myöhässä, ellei 2kk. Kun en muista, mihin se jousto päättyy. Tammikuusta vois viedä. Itseasiassa appropoo....
(silloin oli kesäkuun loppu)
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee hylky, pitää hinata auto korjaamoon.
Yleensä saa luvan ajaa auton korjattavaksi, paikkaa ei määritellä. Jos vakava vika, niin hinuri.
Tietyissä tapauksissa voit viedä ajoneuvon katsastukseen ilman siirtolupaa, vaikka ajoneuvoa ei saisi muuten käyttää liikenteessä:
Liikennekäytössä olevan ajoneuvosi voit viedä katsastukseen määräaikaiskatsastusajan umpeutumisen jälkeenkin, jos olet varannut katsastusajan etukäteen ja ajoneuvossa on rekisterikilvet kiinni.
Liikennekäytöstä poistetun ajoneuvosi voit siirtää katsastukseen, jos olet varannut katsastusajan etukäteen, ajoneuvossa on rekisterikilvet kiinni, ajoneuvovero on maksettu ja ajoneuvolla on voimassa oleva liikennevakuutus. Tällaisessa tapauksessa saat myös siirtää ajoneuvon välittömästi katsastuksen jälkeen paikkaan, jossa säilytät ajoneuvoasi tai jossa se voidaan korjata.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajoneuvon-rekisterointi/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. se Hesassa pysäytetty
Ei mun sössötykset muutakaan sitä, että voi mennä katsastukseen ilman ajanvaraustakin noissa tilanteissa. En usko, että sakotetaan. Miksi mua ei sit sakotettu Hesassa? En muista tarkkaan, mutta katsastus taisi olla ainakin 1kk myöhässä, ellei 2kk. Kun en muista, mihin se jousto päättyy. Tammikuusta vois viedä. Itseasiassa appropoo....
Sattui mukava poliisi kohdalle.
Tässä on jo annettu ohjeet moneen kertaan miten toimia niin turha tästä on jankata enempää.
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä tapauksissa voit viedä ajoneuvon katsastukseen ilman siirtolupaa, vaikka ajoneuvoa ei saisi muuten käyttää liikenteessä:
Liikennekäytössä olevan ajoneuvosi voit viedä katsastukseen määräaikaiskatsastusajan umpeutumisen jälkeenkin, jos olet varannut katsastusajan etukäteen ja ajoneuvossa on rekisterikilvet kiinni.
Liikennekäytöstä poistetun ajoneuvosi voit siirtää katsastukseen, jos olet varannut katsastusajan etukäteen, ajoneuvossa on rekisterikilvet kiinni, ajoneuvovero on maksettu ja ajoneuvolla on voimassa oleva liikennevakuutus. Tällaisessa tapauksessa saat myös siirtää ajoneuvon välittömästi katsastuksen jälkeen paikkaan, jossa säilytät ajoneuvoasi tai jossa se voidaan korjata.https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajoneuvon-rekisterointi/…
Joo, mutta kun on erikseen teoria ja käytäntö, taukki. Aivan varmasti voi ajaa katsastukseen eikä lähes varmasti saa sakkoja, vaikkei aikaa oiskaan varattuna, jos todellakin on menossa sinne.
Minulla muuttui auton katsastusaika useampi vuosi sitten. Vahingossa ajoin viisi kuukautta katsastamattomalla autolla. Olin siis kuvitellut, että mulla on joskus marraskuussa katsastusaika, ajoin auton katsastukseen ja huomasin, että katsastus oli mennyt umpeen viisi kuukautta aikaisemmin. ;) Ja tuossa välissä oli tullut tuhansia kilometrejä mittariin Helsingissä ja maanteillä. Kertaakaan ei poliisi pysähdyttänyt, vaikka niillä oli uutisten mukaan autoissa videokamerat, jotka automaattisesti hälyttävät katsastamattomista autoista ja autoista joissa ei vakuutus voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Siirtokilvet.
Ei tarvi.
Liikennekäytöstä poistetun ajoneuvosi voit siirtää katsastukseen, jos olet varannut katsastusajan etukäteen, ajoneuvossa on rekisterikilvet kiinni, ajoneuvovero on maksettu ja ajoneuvolla on voimassa oleva liikennevakuutus. Tällaisessa tapauksessa saat myös siirtää ajoneuvon välittömästi katsastuksen jälkeen paikkaan, jossa säilytät ajoneuvoasi tai jossa se voidaan korjata.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajoneuvon-rekisterointi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennekäytöstä poistetun ajoneuvosi voit siirtää katsastukseen, jos olet varannut katsastusajan etukäteen, ajoneuvossa on rekisterikilvet kiinni, ajoneuvovero on maksettu ja ajoneuvolla on voimassa oleva liikennevakuutus. Tällaisessa tapauksessa saat myös siirtää ajoneuvon välittömästi katsastuksen jälkeen paikkaan, jossa säilytät ajoneuvoasi tai jossa se voidaan korjata.https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajoneuvon-rekisterointi/…
Joo, mutta kun on erikseen teoria ja käytäntö, taukki. Aivan varmasti voi ajaa katsastukseen eikä lähes varmasti saa sakkoja, vaikkei aikaa oiskaan varattuna, jos todellakin on menossa sinne.
Totta, aina voi ottaa riskin. Jos sattuukin sitten virkaintoinen poliisi, niin sakollahan siitä selviää. Otsikossa käsittääkseni kysyttiin, mikä on lainmukaista toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. se Hesassa pysäytetty
Tässä on jo annettu ohjeet moneen kertaan miten toimia niin turha tästä on jankata enempää.
Tietenkin sattui, koska ne näki heti minusta, että tekevät itsestään vain ääliön, jos juttu menee jotenkin hankalaksi. Ei ollut tarkoitus ajella katsastamattomalla autolla, mutta kun siinä oli silloinkin katsastukset 2v välein, niin niin nyt sattui käymään. Täällä kotipuolessa oon ajellut vaikka miten kauan katsastus myöhässä, eikä poliisi ikinä pysäytä! Mutta pipokiree-Hesassa tietysti heti skannasivat sen!
Poika oli intissä kun sen autosta meni katsastus umpeen. Varasin ajan ja siitä oli muistaakseni kuittaus puhelimessa ja ajoin suorinta reittiä konttorille. Jos poliisi olis pysäyttänyt olisin näyttänyt sen kuittauksen. Auto katsastettiin ja kaikki oli sitten ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, aina voi ottaa riskin. Jos sattuukin sitten virkaintoinen poliisi, niin sakollahan siitä selviää. Otsikossa käsittääkseni kysyttiin, mikä on lainmukaista toimintaa?
Ehkä sitten, minä mietin, että siinä pohditaan ikään kuin dilemmaa mahdottomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. se Hesassa pysäytetty
Tietenkin sattui, koska ne näki heti minusta, että tekevät itsestään vain ääliön, jos juttu menee jotenkin hankalaksi. Ei ollut tarkoitus ajella katsastamattomalla autolla, mutta kun siinä oli silloinkin katsastukset 2v välein, niin niin nyt sattui käymään. Täällä kotipuolessa oon ajellut vaikka miten kauan katsastus myöhässä, eikä poliisi ikinä pysäytä! Mutta pipokiree-Hesassa tietysti heti skannasivat sen!
Vieläpä fiksu poliisi, huomasin saman minkä minä kirjoituksistasi ja että helpoin on vain antaa olla...
Suomen lainsäädännön mukaan katsastamattomalla autolla ei saa ajaa liikenteessä, mutta ajoneuvon siirtäminen suoraan katsastukseen on sallittua, kun tietyt ehdot täyttyvät. Katsastamattoman auton siirto onnistuu, kun olet varannut etukäteen katsastusajan ja ajat katsastamattoman auton suoraan katsastusasemalle. Siirtoa suunniteltaessa on tärkeää huomioida, että ajoneuvon rekisterikilvet ovat kiinnitettyinä ja sillä on voimassa oleva liikennevakuutus.