"Mulla on nyt elämässä tosi vaikeeta!" ei ole hyväksyttävä syy huonolle käytökselle
Valtaosalla ihmisistä on merkittäviä huolia elämässään eikä siitä tulisi yhtään mitään, jos kaikki hankalassa elämäntilanteessa olevat unohtaisivat käytöstavat ja äksyilisivät ihan miten sattuu.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta huonosta käytöksestä on kyse? Tönimisestä ja huutamisesta vai siitä ettei muista sanoa hyvää huomenta tms?
Se ettei hyväksy tönimistä ja huutamista on okei. Jälkimmäinen on tone policing, jossa keskityt enemmän ihmisen ulosantiin kuin ymmärrät ihmisen tilannetta.Siitä, että tiuskaisee hyvän huomenen toivotukseen "haista vttu".
Ap
Ja tässäkö ei ole mitään taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vastaan huonoon käytökseen ystävällisyydellä, lupaan tehdä enkä tee.
Sä oot käsittänyt ystävällisyyden jotenkin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan huonoon käytökseen ystävällisyydellä, lupaan tehdä enkä tee.
Tuota tehdään muuten myös ihmisille, joiden habitus ei miellytä.
Joo mulla oli huono malli. Isä oli koko lapsuuteni meille lapsille kylmä ja etäinen. Kun täytin 12v hän alkoi pahasti naljailemaan mulle ja mä jouduin kestää sitä noin 15-20v. Enään hän ei tee sitä mulle, koska viimeks kävi niin että aloin hyperventiloimaan ja tein rikosilmoituksen. Muutama vuosi sitten sain diagnoosikseni keskivaikea aspenger, olin herkkä lapsi,a
Olin aikanaan parisuhteessa, jonka aikana sairastuin masennukseen. Se oli puolisolle joku loputon ivailun lähde, ja hän tykkäsi myös kertoa hauskana tarinana muille sitä kun minä olen niin huvittava möllöttäjä, ja huokaili naureskellen että kuinka kanssani on niiin vaikeaa. Silmät pyöreinä ihmetteli että miksi olen pahalla päällä, kun häntä oikein huvittaa minun yliherkkyys. Joo, empatia ei ollut hänen vahvuutensa.
Yksittäinen tiuskaisu nyt ei ole mitään sietämätöntä käytöstä, varsinkin jos rauhoituttuaan ymmärtää pahoitella. Varsinkin jos puoliso tietää toisella olevan vaikeaa. Tietenkin jos koko kommunikaatio on pelkästään jatkuvasti vihamielistä, on se sitten äksyilyä, hermostumista, nälvimistä tai passiivis/aggressiivista, niin sitten on vakavan keskustelun tai eron paikka. On turha olla yhdessä jos ei edes halua ymmärtää toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta huonosta käytöksestä on kyse? Tönimisestä ja huutamisesta vai siitä ettei muista sanoa hyvää huomenta tms?
Se ettei hyväksy tönimistä ja huutamista on okei. Jälkimmäinen on tone policing, jossa keskityt enemmän ihmisen ulosantiin kuin ymmärrät ihmisen tilannetta.Siitä, että tiuskaisee hyvän huomenen toivotukseen "haista vttu".
Ap
Ap haloo, avaatko vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole mitään taustalla. Kyseessä on työkaveri, jolle en ole tehnyt mitään pahaa ja johon mulla ei ole mitään sen kummempaa ihmissuhdetta. Ei olisi saanut toivottaa HYVÄÄ huomenta, koska hänen mielestään päivässä ei ollut mitään hyvää.
Ap
Tuollaisissa tilanteissahan se oikea luonne tuleekin esille. Ei aidosti hyväntahtoiset tyypit pura silloinkaan pahaa oloaan muihin.
Kannattaa ohittaa "huono" keskustelun aihe. Kaikkea ei kannata lukea. Lisäksi itse voi kirjoittaa jotain positiivista.
Ihmiset joilla ei ole ollut vaikeaa lapsuutta, eivät välttämättä tajua että toisilla ei ole ollut mitään mallia kotona miten käyttäytyä, tai se "malli" on ollut aivan hirviömäinen. Pidetään itsestäänselvänä että miten mihinkin reagoidaan, tajuamatta että sekin on opittua. Ja jos lapsena on koko ajan jännittynyt ja pelokas olo, ei hän yhtäkkiä jossain koulussa pysty välttämättä havainnoimaan että ahaa, tuolla tavalla pitääkin käyttäytyä, vaan on ehkä totuttu että kaikki ovat pelkkää uhkaa.
Terveisin lasten kanssa työskentelevä