Miten paljon tuloihin vaikuttaa puolen vuoden sairasloma?
Ja kuka ne rahat maksaa?
Oon aina ollut terve tähän asti, joten autuaan tietämätön.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika tavallista on 1 kk ajan palkkaa, sitten sairaspäivärahaa max 300päivää (tästä vähennetään ne päivät, jotka työnantaja maksoi palkkaa ja sai korvausta) ja sen jälkeen pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja saa työttömyysetuutta. Koska on sairas, n työnhakuvelvollisuus 0 tai 1.
Jos on työsuhde voimassa edelleen, niin ei todellakaan ilmoittauduta työttömäksi työnhakijaksi. Sairauspäivät kun tulevat täyteen, on viimeistään silloin haettava kuntoutukseen jolloin saa kuntoutustukea. Kuntoutusta voi kai hakea aikaisemminkin, ennen kuin sairauspäivärahaoikeus päättyy, jotta pääsisi takaisin työhön mahd pian
Entä jos ei pääse kuntoutukseen, on vaikka syöpähoidot kesken. Silloin ei saa kuntoutustukea. Mitä rahaa ja mistä siis on tuolloin haettavissa, jos Kelan ohje työttömyysetuuden hakemisesta ei mielestäsi ole oikein. Kela väittää, että työsuhde pysyy edelleen voimassa, tosin työnantajahan voi tuossa vaiheessa ryhtyä keskustelemaan työsuhteen päättämisestä, koska työntekijä on ollut vuoden pois töistä.
Vuosi on sellainen ohjeellinen, ja siinäkään irtisanominen ei johdu sairaudesta, vaan siitä, että ei ole vuoteen pystynyt töihin. Oleellistahan tuossa on, että psytyykö sitten enää jatkossakaan niihin töihin, mitä työpaikalla on tarjolla. Jos ei enää pysty tekemään niitä töitä, niin se on irtisanomisperuste. Esimerkiksi jos on vaikka jokin pysyvä ja vaikea mielisairaus kuten vaikeahoitoinen skitsofrenia tai fyysisessä työssä jokin hankala selkävamma, joka estää työnteon eikä korjaannu. Mutta syöpähoidoissa ei välttämättä ole sama tilanne, vaan siinä voi ihan syöpähoidoilla kuntoutua entiselleen, tilanteesta riippuen.
Jos olet töissä, niin sairausajan palkanmaksu riippuu työsuhteen pituudesta ja mitä TES:iä työpaikalla noudatetaan vai noudatetaanko mitään. Jos ei noudateta mitään, palkanmaksu loppuu hyvin pian.
Ite olin joskus viitisen kuukautta sairauslomalla, joten palkkaa sain neljä viikkoa ja sitten Kelan sairauspäivärahaa. Siinä työpaikassa olin ehtinyt olla muutaman vuoden ennen sairastumista.