Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OP:n arvo-osuustili, osakesäästötili vai rahastosäästäminen?

Vierailija
08.03.2026 |

Jos nyt haluaisin aloittaa 4000€:lla säästämisen/sijoittamisen ja minulla tili OP:ssa. Haen helppoutta ja pitkäaikaista tuottoa. Mahdollisuus jatkossa laittaa 100-200€/kk. Mitä suositat ja miksi?

Jos päätyisin rahastosäästämiseen niin mihin seuraavista: varovainen, maltillinen vai rohkea?

Onko tällä maailman tilanteelle vaikutusta, onko nyt hyvä hetki aloittaa?

Kiitollinen asiallisista vastauksista!

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ost danskessa, arvo-osuustili danskessa ja OP:lla, sen lisäksi minulla on 2 salkkua hallintarekisterissä eli yhteensä 5 salkkua osakkeille. Ostelen niille osakkeita aina sen mukaan, mikä on halvinta ja jäkevintä. Salkun valinta siis riippuu sijoitettavasta summasta ja mitä olen ostamassa. 

Selittäisitkö, mitä tarkoittaa, että osakesalkku on hallintarekisterissä?

Vierailija
42/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää kysyä tuollaista niin silloin vastaus on indeksirahasto. Op:n arvo-osuustili on vain salkku, jonka sisään kerätään sijoituksia eli lähinnä suoria osakkeuta, mutta rahastotkin voi olla siellä. Yksi vaihtoehto olisi vielä vakuutussäästö, jossa voi kulutta vaihtaa rahastosta toiseen. Ehdotan, että sijoitat aluksi 50e/kk 1-3 eri indeksirahastoon maantieteellisesti hajauttaen. Jos kurssit laskevat, suurennat summaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole kykyjä tai aikaa seurata pörssin toimintaa aktiivisesti, niin tietysti rahastot. Siis matalakuluiset sellaiset, vältä pankkien huijauksia tarjota törkyhintaisia omia rahastojaan.

Jos sinulla on aikaa seurata pörssiä niin nyt on aika hyvä hetki kun hyökkäys sodan vuoksi kurssit tippuivat. Kun hyökkääminen päättyy kurssit lähtevät ylös päin. itse en suosi rahastoja. mutta se johtuu ihan vaan siitä että silloin menettää omien rahojen hallinnan muille, ja tarvitessaan varojaan käyttöönsä se ei välttämättä onnistu. Se nähtiin vuosi sitten keväällä kun kieltäytyivät myymästä omaisuuttaan vaikka rahastoihin sijoittaneet halusivat omiaan pois, en seurannut miten asia päättyi...

Vierailija
44/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ost danskessa, arvo-osuustili danskessa ja OP:lla, sen lisäksi minulla on 2 salkkua hallintarekisterissä eli yhteensä 5 salkkua osakkeille. Ostelen niille osakkeita aina sen mukaan, mikä on halvinta ja jäkevintä. Salkun valinta siis riippuu sijoitettavasta summasta ja mitä olen ostamassa. 

"Hallintarekisteri on järjestelmä, jossa arvopapereiden kuten osakkeiden todellinen omistaja ei näy suoraan julkisissa omistajarekistereissä. Sen sijaan omistus kirjataan hallintarekisteröidyn tilinhoitajan, kuten pankin tai säilyttäjän, nimiin. Tämä taho pitää tiedon varsinaisesta omistajasta omissa rekistereissään."

Eli omistuksiani ei ole rekisteröity eurocleariin. 

Vierailija
45/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako noissa indeksirahastoissa odotella, että tulevat alaspäin vai raskaasti nyt vaan käppyröistä huolimatta tehdä ensimmäiset sijoitukset? Ja jakaisinko 4000€ vaikkapa kolmeen eri indeksirahastoon, tai kahteen vai kaikki yhteen ja samaan? Esim tuohon OP:n Maailma indeksiin?

Itse en tällä hetkellä laita rahoja rahastoihin, mutta en myykään. En myöskään ostaisi maailmaa vaan erilliset eri maanosien rahastot. 

Vierailija
46/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole kykyjä tai aikaa seurata pörssin toimintaa aktiivisesti, niin tietysti rahastot. Siis matalakuluiset sellaiset, vältä pankkien huijauksia tarjota törkyhintaisia omia rahastojaan.

Jos sinulla on aikaa seurata pörssiä niin nyt on aika hyvä hetki kun hyökkäys sodan vuoksi kurssit tippuivat. Kun hyökkääminen päättyy kurssit lähtevät ylös päin. itse en suosi rahastoja. mutta se johtuu ihan vaan siitä että silloin menettää omien rahojen hallinnan muille, ja tarvitessaan varojaan käyttöönsä se ei välttämättä onnistu. Se nähtiin vuosi sitten keväällä kun kieltäytyivät myymästä omaisuuttaan vaikka rahastoihin sijoittaneet halusivat omiaan pois, en seurannut miten asia päättyi...

Eivät osakekurssit ole tällä hetkellä mitenkään erityisen alhaalla, vaikka ne ovatkin selvästi alempana kuin kuukausi sitten.

Tavallisista rahastoista saa kyllä rahansa pois parissa päivässä. Asunto- ja metsärahastot ovat poikkeuksia.

Vierailija
47/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hallintarekisteri on järjestelmä, jossa arvopapereiden kuten osakkeiden todellinen omistaja ei näy suoraan julkisissa omistajarekistereissä. Sen sijaan omistus kirjataan hallintarekisteröidyn tilinhoitajan, kuten pankin tai säilyttäjän, nimiin. Tämä taho pitää tiedon varsinaisesta omistajasta omissa rekistereissään."

Mitä hyötyä tavalliselle osakesijoittajalle on pitää salkkua hallintarekisterissä? Joo, todellinen omistaja ei näy julkisissa rekistereissä, mutta mitä hyötyä tästä on käytännössä?

Vierailija
48/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OP:ssa taitaa nykyisin olla osakeostoista sen verran isot minimikulut, että ei kannata jatkossa ostaa osakkeita kuukausittain 100-200 eurolla kerralla. (Nordeassa näin voisi tehdä, koska kulut siellä ovat pienistä osakeostoista pienemmät.)

Sen takia sinulle todennäköisesti järkevin vaihtoehto on rahastot, mutta ei mikään mainitsemistasi, vaan pienempikuluiset indeksirahastot.

Olen Op.n jäsen ja kerta kauppa kustantaa 8 euroa, ei muuta. Eli en pidä tuota summaa korkeana. Kerran kuussa ostaa vaikka Outokumpua joka sodan vuoksi laski n. 10% ja maksaa sopusuhtaisen hyvää osinkoa, se lisänä rikka rokassa. On likviidi osake eli kaupan käynti määrät miljoonia per kauppa päivä, suapi halutessaan rahat tilille nopsaan!

Vierailija
49/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako noissa indeksirahastoissa odotella, että tulevat alaspäin vai raskaasti nyt vaan käppyröistä huolimatta tehdä ensimmäiset sijoitukset? Ja jakaisinko 4000€ vaikkapa kolmeen eri indeksirahastoon, tai kahteen vai kaikki yhteen ja samaan? Esim tuohon OP:n Maailma indeksiin?

Mielestäni sinun kannattaa sijoittaa se 4000€ kuukausittain vaikka vain 300-400€ summissa sillä saa ajallista hajautusta. OP maailma indeksi on hyvä rahasto. Kannattaa muutenkin aloittaa sijoittaminen ensin indeksirahastoon ja vähän myöhemmin suoriin osakkeisiin pienillä summilla kerrallaan, sitten voi verrata että tuottaako omat poiminnat paremmin kuin rahasto.

Vierailija
50/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä tavalliselle osakesijoittajalle on pitää salkkua hallintarekisterissä? Joo, todellinen omistaja ei näy julkisissa rekistereissä, mutta mitä hyötyä tästä on käytännössä?

Esimerkiksi reilusti alhaisemmat kulut. Ainoa harmi on että kun jostain käsittämättömästä syystä suomalaisilta on kielletty hallintarekisteröinti suomalaisten osakkeiden kohdalla. Jos tämä sallittaisiin saataisiin sijoittamisen hinta Suomessakin järkeväksi. Nythän maksamme jopa 10 x korkeampia hintoja kuin ruotsalaiset sijoittajat maksavat samalla palveluntarjoajalla (vaikka nordea ja nordnet esimerkkinä) 

Vierailija
51/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Jos joudut työttömäksi, kuten kelle tahansa voi käydä, menetät kaiken. Viimeistään 2030-luvulla, kun yhteiskuntasopimus on petetty (maksat veroja jopa enemmän kuin nyt, mutta et saa tukea työttömyyden kohdatessa tai hoitoa sairastuessasi), kaikki omaisuus pitää ensin käyttää, ennen kuin saa mitään tukea mistään. Eli ainoa tapa sijoittaa niin, että joskus hyödyt siitä, on ostaa fyysistä kultaa ja hopeaa sekä lainan antaminen vaikkapa 3 prosentin korolla lähipiirille.

Juuri uutisissa joku ukko sanoi, että seuraavassa budjetissa pitää miettiä ihmisten ja yhteiskunnan vastuu uusiksi. Eli suomeksi sanottuna hyvinvointiyhteiskunta lakkautetaan, ihmiset saavat hoitaa itse asiansa. Jos on niin tyhmä, että menee sairastumaan ilman kattavaa sairausvakuutusra, saa maksaa hoitonsa itse jne.

Vierailija
52/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Op:n indeksirahastot on myös kuluiltaan ihan sieltä halvimmasta päästä, olettaen että on omistaja-asiakas. Kun niistä sijoituksista saa myös bonareita.

Mulla on op ja nordnet molemmissa sijoituksia, puolensa kummassakin. Nordnetissä laajempi valikoima indeksirahastoja, mutta op:n valikoima sekin on ihan riittävä. 

Eikä se nordnetkään halvin paikka sijoittajalle ole.

Jännä miten ihmisillä riittää luottoa ja uskoa näille ei-legiimeille sijoitusfirmoille. Itse en laittaisi pennostakaan mihinkään Winca.... eikun Nordbetiin!

En minäkään, mutta kaikki vaan eivät usko ettei turhia riskejä kannata ottaa...

Vierailija
53/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut jo OP sijoitukset 15 vuotta. Ihme kyllä kaikki sijoitukset sulaneet OPn kaiken maailman veloituksiin. Tällä menolla kohta kaikki rahat menny. En suosittele näitä. Olis kannattanu laittaa vaikka patjan alle.

Kokemus: Jos Op.n analyytikko suosittaa ostamista niin myy heti, jos suosittaa myymistä niin osta äkkiä...Mun kokemuksella Op.n analyytikot on aika lailla amatöörejä ja taitamattomia. Omilla päätelmillä oon tehnyt luokkaa 10 kertaa parempia puoteja...

Vierailija
54/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästötili ja ostat 4000€ Mandatumia joka maksaa 0.85€ osinkoa per osake. Mandatumin viimeisin kurssi 6.71€.  4000€ saat noin 595 osaketta joista saat osinko toukokuun lopussa 505€. Koska kyseessä osakesäästötili niin osingosta ei mene veroa. Verot maksetaan vasta kun nostat rahaa pois osakesäästötililtä. Sanoisin, että nobreineri tuollainen varma tuotto 2kk sijoitukselle 👍

OIKAISU TUOHON VÄITTEESEEN: Muuten oikein mutta osinko maksetaan kvarttaaleittain eli 2 kk. aikajanalla tuotoksi jää vain 21 senttiä/osake...

Vierailija
55/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästötili ja ostat 4000€ Mandatumia joka maksaa 0.85€ osinkoa per osake. Mandatumin viimeisin kurssi 6.71€.  4000€ saat noin 595 osaketta joista saat osinko toukokuun lopussa 505€. Koska kyseessä osakesäästötili niin osingosta ei mene veroa. Verot maksetaan vasta kun nostat rahaa pois osakesäästötililtä. Sanoisin, että nobreineri tuollainen varma tuotto 2kk sijoitukselle 👍

OIKAISU TUOHON VÄITTEESEEN: Muuten oikein mutta osinko maksetaan kvarttaaleittain eli 2 kk. aikajanalla tuotoksi jää vain 21 senttiä/osake...

Puhut paskaa. 

"Mandatum Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään 12.5.2026 Messukeskuksen Kokoussiivessä.

Osinko

Mandatumin hallitus ehdottaa maksettavaksi osinkoa vuodelta 2025 0,85 euroa osakkeelta (2024: 0,66). Mandatumin yhtiökokous päättää osingonjaosta 12.5.2026.

Osingon irtoamispäivä 13.5.2026

Osingonmaksun täsmäytyspäivä 14.5.2026

Arvioitu osingonmaksupäivä 21.5.2026"

Eli Mandatum maksaa osinkonsa kerralla vuosiosinkona. 

Vierailija
56/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi reilusti alhaisemmat kulut. Ainoa harmi on että kun jostain käsittämättömästä syystä suomalaisilta on kielletty hallintarekisteröinti suomalaisten osakkeiden kohdalla. Jos tämä sallittaisiin saataisiin sijoittamisen hinta Suomessakin järkeväksi. Nythän maksamme jopa 10 x korkeampia hintoja kuin ruotsalaiset sijoittajat maksavat samalla palveluntarjoajalla (vaikka nordea ja nordnet esimerkkinä) 

Alhaisemmat kulut osakekaupoista vai mistä kuluista puhut? Osakkeiden säilytyshän on ainakin Nordeassa käytännössä ilmaista, jos tekee edes yhden kaupan 3 kuukauden aikana.

Vierailija
57/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä periaatteessa vain piilotetaan omistus eli nimesi ei näy, ainoastaan hallintarekisterin ylläpitäjä on mainittuna, esim. DanskeBank. Jossakin määrin helpottaa kansainvälistä osake kauppaa, toisaaltaan vero teknisesti mielestäni hankaloittaa...Koska olet vasta aloittamassa sijoitus hassutukset, (Jos oot Ap.) ei koske sinua, pysy ensin kotimaisissa äläkä vaivaa näillä sieluasi. Aloittelijalle tuo on vähän sama kuin ryhtyisin selittämään sinulle termiini kauppojen perhos systeemejä...Tuo oli siis joltakulta aivan turhaa kirjoittelua ja asioitten sottaamista.  Hyvää illan jatkoa T:30-vuotta aktiivista sijoitustoimintaatakana!

Vierailija
58/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Wautsi miten kivasti tuli lyhyessä ajassa neuvoja ja näkökulmia. Aloitan siispä indeksirahastoilla. Motivaatio perehtyä säästämis- ja sijoittamisasioihin vahvistui! Kiitos kaikille ja toki lisääkin saa opastaa aloittelijaa, joka on valitettavasti herännyt tähän asiaan harmillisen myöhään, 47-vuotiaana. 
AP

Vierailija
59/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät osakekurssit ole tällä hetkellä mitenkään erityisen alhaalla, vaikka ne ovatkin selvästi alempana kuin kuukausi sitten.

Tavallisista rahastoista saa kyllä rahansa pois parissa päivässä. Asunto- ja metsärahastot ovat poikkeuksia.

Lue tarkemmin ja mieti...Kukaan ei ole sellaista väittänytkään että oltaisiin tavattoman tai erityisen alhalla, vaan ainoastaan että tippuivat...

Vierailija
60/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhaisemmat kulut osakekaupoista vai mistä kuluista puhut? Osakkeiden säilytyshän on ainakin Nordeassa käytännössä ilmaista, jos tekee edes yhden kaupan 3 kuukauden aikana.

No nimenomaan kaupankäyntikuluista. Nuo suomalaisten pankkien (nordnet mukaanlukien) hinnat ovat aivan tolkuttomia.  Esimerkiksi minä olen ostanut tänä vuonna yhteensä 16000 CAD:lla osakkeita, ja palkkioihin meni 3,11 CADia, jenkkilään sijoittanut 6300 usd ja palkkioihin meni 1,53 USD. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi