OP:n arvo-osuustili, osakesäästötili vai rahastosäästäminen?
Jos nyt haluaisin aloittaa 4000€:lla säästämisen/sijoittamisen ja minulla tili OP:ssa. Haen helppoutta ja pitkäaikaista tuottoa. Mahdollisuus jatkossa laittaa 100-200€/kk. Mitä suositat ja miksi?
Jos päätyisin rahastosäästämiseen niin mihin seuraavista: varovainen, maltillinen vai rohkea?
Onko tällä maailman tilanteelle vaikutusta, onko nyt hyvä hetki aloittaa?
Kiitollinen asiallisista vastauksista!
Kommentit (78)
Jos osuuspankin kautta haluaa sijoittaa niin op indeksirahastoihin. Toki nordnetistä löytyy vastaavia halvemmalla.
Jos joka kuukausi tasaisesti sijoittaa niin aina on hyvä hetki aloittaa.
OP:ssa taitaa nykyisin olla osakeostoista sen verran isot minimikulut, että ei kannata jatkossa ostaa osakkeita kuukausittain 100-200 eurolla kerralla. (Nordeassa näin voisi tehdä, koska kulut siellä ovat pienistä osakeostoista pienemmät.)
Sen takia sinulle todennäköisesti järkevin vaihtoehto on rahastot, mutta ei mikään mainitsemistasi, vaan pienempikuluiset indeksirahastot.
Avaisin erillisen tilin Nordnetissä tai jossain muussa paremmassa sijoituslaitoksessa. OP:llä on isot kulut.
Ei se että palkkatili sattuu olemaan siellä, ole oikein mitenkään järkevä syy keskittää myös sijoituksia heille.
Kannattaako noissa indeksirahastoissa odotella, että tulevat alaspäin vai raskaasti nyt vaan käppyröistä huolimatta tehdä ensimmäiset sijoitukset? Ja jakaisinko 4000€ vaikkapa kolmeen eri indeksirahastoon, tai kahteen vai kaikki yhteen ja samaan? Esim tuohon OP:n Maailma indeksiin?
Vierailija kirjoitti:
Avaisin erillisen tilin Nordnetissä tai jossain muussa paremmassa sijoituslaitoksessa. OP:llä on isot kulut.
Ei se että palkkatili sattuu olemaan siellä, ole oikein mitenkään järkevä syy keskittää myös sijoituksia heille.
Oletko koskaan ajatellut mitä teet kun jonain päivänä et pääsekään tuonne nordbetnet comiin ja omistajat häipyneet taivaan tuuliin? Nii-iin....
Mulla on op:ssa maailma, aasia ja eurooppa. Maailma on tosi jenkkipainotteinen, siksi pidän siinä alle 50% sijoituksista tällä hetkellä.
Indeksirahastot harvemmin tulevat isommin alaspäin, voi olla ettei niin käy seuraavaan kymmeneen vuoteen. Tai voi olla että niin käy huomenna. Mutta koska osto ei toteudu samana päivänä kun sen teet, niin ei niiden alennuksen metsästys toimi samalla tavalla kuin suorissa osakkeissa. Joten laittaisin itse heti vaan kaikki sijoitettavissa olevat rahat töihin korkoa korolle-ilmiötä aloittelemaan ja jatkossa sitten vaikka automaattisiirtona menemään kuukausittain tietyn summan.
Op:n indeksirahastot on myös kuluiltaan ihan sieltä halvimmasta päästä, olettaen että on omistaja-asiakas. Kun niistä sijoituksista saa myös bonareita.
Mulla on op ja nordnet molemmissa sijoituksia, puolensa kummassakin. Nordnetissä laajempi valikoima indeksirahastoja, mutta op:n valikoima sekin on ihan riittävä.
Eikä se nordnetkään halvin paikka sijoittajalle ole.
Ei mihinkään. Jos joudut työttömäksi, kuten kelle tahansa voi käydä, menetät kaiken. Viimeistään 2030-luvulla, kun yhteiskuntasopimus on petetty (maksat veroja jopa enemmän kuin nyt, mutta et saa tukea työttömyyden kohdatessa tai hoitoa sairastuessasi), kaikki omaisuus pitää ensin käyttää, ennen kuin saa mitään tukea mistään. Eli ainoa tapa sijoittaa niin, että joskus hyödyt siitä, on ostaa fyysistä kultaa ja hopeaa sekä lainan antaminen vaikkapa 3 prosentin korolla lähipiirille.
Vierailija kirjoitti:
Op:n indeksirahastot on myös kuluiltaan ihan sieltä halvimmasta päästä, olettaen että on omistaja-asiakas. Kun niistä sijoituksista saa myös bonareita.
Mulla on op ja nordnet molemmissa sijoituksia, puolensa kummassakin. Nordnetissä laajempi valikoima indeksirahastoja, mutta op:n valikoima sekin on ihan riittävä.
Eikä se nordnetkään halvin paikka sijoittajalle ole.
Jännä miten ihmisillä riittää luottoa ja uskoa näille ei-legiimeille sijoitusfirmoille. Itse en laittaisi pennostakaan mihinkään Winca.... eikun Nordbetiin!
Ei munia samaan koriin eli runsaasti vain erilaisia rahastoja. Myös ajallinen hajautus.
Mä pistäisin myös Nordnettiin, eli hajautus myös ihan eri yrityksiin.
Mulla on osakesäästötili ja vain osakkeita koska niillä tienaa. Rahastot mulle ei kelpaa. Osakesäästötili on pitkäaikaiseen säästämiseen.
Kyllä geopoliittisit uhat vaikuttaa. Mitään ei menetä jos ei myy. Tällä hetkellä konepajat on uhan alla, yrityksinä loistavia.
Nyt saisi Nordeaa ja Mandatumia hyvään hintaan. Pääsisit vielä osingoille.
Nordeassa on korkokorolle laskuri.
Arvoosuustilin aukaisen myöhemmin. Silloin osingot tulee omalle tilille.
Tutustu näiden verotuksellisiin eroihin.
Itse luen Kauppalehteä, katson Talousaamun ja seuraan osavuosikatsaukset. Tykkään tästä.
Mikäli talous ei kiinnosta niin sitten rahastot. Niistä muut osaa neuvoa sua.
Itse laittaisin nuo indeksirahastoihin. Esim Maailma, Eurooppa ja Aasia.
Hajauttaisin myös ajallisesti, koska nyt vaikea sanoa mennäänkö alaspäin Lähi-Idän johdosta.
Avaisin myös sen Arvo-osuustilin, koska siellä hyvä seuranta rahastoille. Myös osakepoiminta mahdollistuu, kun kiinnostus ja taidot kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on op:ssa maailma, aasia ja eurooppa. Maailma on tosi jenkkipainotteinen, siksi pidän siinä alle 50% sijoituksista tällä hetkellä.
Indeksirahastot harvemmin tulevat isommin alaspäin, voi olla ettei niin käy seuraavaan kymmeneen vuoteen. Tai voi olla että niin käy huomenna. Mutta koska osto ei toteudu samana päivänä kun sen teet, niin ei niiden alennuksen metsästys toimi samalla tavalla kuin suorissa osakkeissa. Joten laittaisin itse heti vaan kaikki sijoitettavissa olevat rahat töihin korkoa korolle-ilmiötä aloittelemaan ja jatkossa sitten vaikka automaattisiirtona menemään kuukausittain tietyn summan.
Nasse 2000-luvun alussa -70 %. Silti vaikka olisi ostanut tuolloin huipulla ja odotellut tähän päivään niin tuotto olisi 500 %. Eli huonoimmillaan olis tullu edes jotain ja harvempi varmaan kaikkia ostojaan ajoitti 2000-luvun huippuun. Osakkeissa ja osakeindekseissä oleellinen juttu on pitoaika (30 vuotta).
Vierailija kirjoitti:
OP:ssa taitaa nykyisin olla osakeostoista sen verran isot minimikulut, että ei kannata jatkossa ostaa osakkeita kuukausittain 100-200 eurolla kerralla. (Nordeassa näin voisi tehdä, koska kulut siellä ovat pienistä osakeostoista pienemmät.)
Sen takia sinulle todennäköisesti järkevin vaihtoehto on rahastot, mutta ei mikään mainitsemistasi, vaan pienempikuluiset indeksirahastot.
Puhut paskaa.
Molemmissa, Nordeassa ja OP:ssa on 1 % katto osakeostoille, eli ihan saman hintaista.
Minulla tosin arvo-osuustilit danskessa ja OP:lla. Minulla Danskessa minimiveloitus 2 €, joten 200 euroon asti OP halvempi, sen jälkeen Danske. Nordeasta luovuin muutama vuosi sitten kun heidän puoleltaan oli kaikenmoista sekoilua sijoittamiseen liittyen. En ole katunut Nordeasta lähtöä.
Jos sulla ei ole kykyjä tai aikaa seurata pörssin toimintaa aktiivisesti, niin tietysti rahastot. Siis matalakuluiset sellaiset, vältä pankkien huijauksia tarjota törkyhintaisia omia rahastojaan.