Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OP:n arvo-osuustili, osakesäästötili vai rahastosäästäminen?

Vierailija
08.03.2026 |

Jos nyt haluaisin aloittaa 4000€:lla säästämisen/sijoittamisen ja minulla tili OP:ssa. Haen helppoutta ja pitkäaikaista tuottoa. Mahdollisuus jatkossa laittaa 100-200€/kk. Mitä suositat ja miksi?

Jos päätyisin rahastosäästämiseen niin mihin seuraavista: varovainen, maltillinen vai rohkea?

Onko tällä maailman tilanteelle vaikutusta, onko nyt hyvä hetki aloittaa?

Kiitollinen asiallisista vastauksista!

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaisin erillisen tilin Nordnetissä tai jossain muussa paremmassa sijoituslaitoksessa. OP:llä on isot kulut.

Ei se että palkkatili sattuu olemaan siellä, ole oikein mitenkään järkevä syy keskittää myös sijoituksia heille.

Oletko koskaan ajatellut mitä teet kun jonain päivänä et pääsekään tuonne nordbetnet comiin ja omistajat häipyneet taivaan tuuliin? Nii-iin....

Taitaa olla OP:lla enempi näitä koijauksia ollut/menossa.

Joko he ehkä pian arvottavat asuntorahastonsa todellisen arvon mukaan, sen sijaan että pitävät sijoittajien rahoja panttivankina?

Vierailija
22/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaisin erillisen tilin Nordnetissä tai jossain muussa paremmassa sijoituslaitoksessa. OP:llä on isot kulut.

Ei se että palkkatili sattuu olemaan siellä, ole oikein mitenkään järkevä syy keskittää myös sijoituksia heille.

Nordnet on ainakin suorissa osakesijoituksissa törkeän paljon kalliimpi kuin mikään isoista pankeista (op, danske tai nordea)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Op:n indeksirahastot on myös kuluiltaan ihan sieltä halvimmasta päästä, olettaen että on omistaja-asiakas. Kun niistä sijoituksista saa myös bonareita.

Mulla on op ja nordnet molemmissa sijoituksia, puolensa kummassakin. Nordnetissä laajempi valikoima indeksirahastoja, mutta op:n valikoima sekin on ihan riittävä. 

Eikä se nordnetkään halvin paikka sijoittajalle ole.

Jännä miten ihmisillä riittää luottoa ja uskoa näille ei-legiimeille sijoitusfirmoille. Itse en laittaisi pennostakaan mihinkään Winca.... eikun Nordbetiin!

Avaatko näkemyksesi perusteluja, lapsellisten heittojen sijaan?

Vierailija
24/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos OP tuotteissa haluat pysyä niin OP Maailma indeksi on varin hyvin hinnoiteltu, kulut 0,39% vuodessa. Ylipäätään indeksirahastot ovat yleensä merkittävästi edullisempia kuin aktiiviset rahastot.

Vierailija
25/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordnet on ainakin suorissa osakesijoituksissa törkeän paljon kalliimpi kuin mikään isoista pankeista (op, danske tai nordea)

Onko näin?

Minulla rahastosäästöjä, mutta en ole vielä perehtynyt osakesäästötiliin - tuleeko oikeasti pankissa halvemmaksi? Jaksatko lyhyesti avata tätä?

Vierailija
26/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Jos joudut työttömäksi, kuten kelle tahansa voi käydä, menetät kaiken. Viimeistään 2030-luvulla, kun yhteiskuntasopimus on petetty (maksat veroja jopa enemmän kuin nyt, mutta et saa tukea työttömyyden kohdatessa tai hoitoa sairastuessasi), kaikki omaisuus pitää ensin käyttää, ennen kuin saa mitään tukea mistään. Eli ainoa tapa sijoittaa niin, että joskus hyödyt siitä, on ostaa fyysistä kultaa ja hopeaa sekä lainan antaminen vaikkapa 3 prosentin korolla lähipiirille.

Ei työttömäksi joutuminen tarkoita MILLÄÄN TAVALLA kaiken menettämistä. 

Kyllä työttömälläkin on oikeus omistaa varallisuutta. 

Vierailija
28/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut jo OP sijoitukset 15 vuotta. Ihme kyllä kaikki sijoitukset sulaneet OPn kaiken maailman veloituksiin. Tällä menolla kohta kaikki rahat menny. En suosittele näitä. Olis kannattanu laittaa vaikka patjan alle.

Vierailija
29/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin?

Minulla rahastosäästöjä, mutta en ole vielä perehtynyt osakesäästötiliin - tuleeko oikeasti pankissa halvemmaksi? Jaksatko lyhyesti avata tätä?

Ainakin Nordeassa max välityspalkkio on 1%. Nordnetissä se on 3-8 euroa. Eli jos ostat pieniä määriä osakkeita kerrallan, niin Nordea on halvempi kuin Nordnet. Molemmista kokemusta. OP:sta en tiedä.

Vierailija
30/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos OP tuotteissa haluat pysyä niin OP Maailma indeksi on varin hyvin hinnoiteltu, kulut 0,39% vuodessa. Ylipäätään indeksirahastot ovat yleensä merkittävästi edullisempia kuin aktiiviset rahastot.

Joo, toi on kyllä totta.

Joskus voi toki taas olla tilanteita, joissa aktiivirahasto tuottaa paremmin kuin passiivinen indeksi.

Itsellä viimeinen 12kk paras indeksi n.+24% ja paras aktiivirahasto (toki isommat kulut) oli n.36%.

Vierailija
31/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut jo OP sijoitukset 15 vuotta. Ihme kyllä kaikki sijoitukset sulaneet OPn kaiken maailman veloituksiin. Tällä menolla kohta kaikki rahat menny. En suosittele näitä. Olis kannattanu laittaa vaikka patjan alle.

Mene Ap mielummin vaikka Inderesin foorumille kysymään näin. Täällä saat vain disinformaatiota. Esimerkki tuossa yllä.

Vierailija
32/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Op:n indeksirahastot on myös kuluiltaan ihan sieltä halvimmasta päästä, olettaen että on omistaja-asiakas. Kun niistä sijoituksista saa myös bonareita.

Mulla on op ja nordnet molemmissa sijoituksia, puolensa kummassakin. Nordnetissä laajempi valikoima indeksirahastoja, mutta op:n valikoima sekin on ihan riittävä. 

Jännä miten ihmisillä riittää luottoa ja uskoa näille ei-legiimeille sijoitusfirmoille. Itse en laittaisi pennostakaan mihinkään Winca.... eikun Nordbetiin!

Olen OP omistajajäsen. Omistan PANKKIA kuten miljoonat suomalaiset. Kerrotko meille kuka omistaa tämän nordbetin ja millainen omistuspohja tuossa on taustalla? Missä sillä on lähin asiointipiste - entä pääkonttori? OP on ollut olemassa 120 vuotta. Entäpä sinun norbertti?

Vierailija
33/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen OP omistajajäsen. Omistan PANKKIA kuten miljoonat suomalaiset. Kerrotko meille kuka omistaa tämän nordbetin ja millainen omistuspohja tuossa on taustalla? Missä sillä on lähin asiointipiste - entä pääkonttori? OP on ollut olemassa 120 vuotta. Entäpä sinun norbertti?

Minäkin omistan USEITAKIN pankkeja. NordNET on ruotsalainen sijoituspalveluita tarjoava pankki, Joka on ihan pörssissä noteerattu yhtiö kuten Nordea tai Danske bank. Pääkonttori on Tukholmassa osoitteessa Alströmergatan 39. 

Vierailija
34/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään. Jos joudut työttömäksi, kuten kelle tahansa voi käydä, menetät kaiken. Viimeistään 2030-luvulla, kun yhteiskuntasopimus on petetty (maksat veroja jopa enemmän kuin nyt, mutta et saa tukea työttömyyden kohdatessa tai hoitoa sairastuessasi), kaikki omaisuus pitää ensin käyttää, ennen kuin saa mitään tukea mistään. Eli ainoa tapa sijoittaa niin, että joskus hyödyt siitä, on ostaa fyysistä kultaa ja hopeaa sekä lainan antaminen vaikkapa 3 prosentin korolla lähipiirille.

Ei työttömäksi joutuminen tarkoita MILLÄÄN TAVALLA kaiken menettämistä. 

Kyllä työttömälläkin on oikeus omistaa varallisuutta. 

Jep. Tämä on uskomaton paikka, kun täällä törmää noinkin tyhmiin ihmisiin jotka luulevat että jos joutuu työttömäksi, samalla menettäisi omaisuutensa. 

Vierailija
35/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin?

Katsot sivuilta paljonko kuluja menee. Sääntönä kannattaa pitää, että kulu on max 1% eli jos kulut 10€ niin sijoitat vähintään 1000€. Lisäksi valuutanvaihto maksaa jos ostat vaikka ruotsalaisia osakkeita esim. Op 0.30% kun taas nordetissä voi ottaa valuuttatilin missä kulut on 0.075%. Nordnet muuten tosi kallis varsinkin ulkomaiset pörssit esim usa 15€. Ulkomaiset välittäjät halvimpia, mutta niistä pitää verot ilmoittaa itse.

Vierailija
36/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai.... Miten niin menettää kaiken. 

Minä jouduin työttömäksi. En menettänyt MITÄÄN. Omaisuuteni arvo KASVOI myös työttömyyden ajan. 

Vierailija
37/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesäästötili ja ostat 4000€ Mandatumia joka maksaa 0.85€ osinkoa per osake. Mandatumin viimeisin kurssi 6.71€.  4000€ saat noin 595 osaketta joista saat osinko toukokuun lopussa 505€. Koska kyseessä osakesäästötili niin osingosta ei mene veroa. Verot maksetaan vasta kun nostat rahaa pois osakesäästötililtä. Sanoisin, että nobreineri tuollainen varma tuotto 2kk sijoitukselle 👍

Vierailija
38/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Nordeassa osakesäästötili joka on se mun pääasiallinen sijoitusmuoto. Se on pitkäaikaiseen säästämiseen, aikatähtäimenä eläkeikä. Sit mulla on myös arvo-osuustili. Sinne menee automaattisesti muutama kymppi kuussa indeksirahastoon. 

Vierailija
39/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OP:ssa taitaa nykyisin olla osakeostoista sen verran isot minimikulut, että ei kannata jatkossa ostaa osakkeita kuukausittain 100-200 eurolla kerralla. (Nordeassa näin voisi tehdä, koska kulut siellä ovat pienistä osakeostoista pienemmät.)

Sen takia sinulle todennäköisesti järkevin vaihtoehto on rahastot, mutta ei mikään mainitsemistasi, vaan pienempikuluiset indeksirahastot.

Puhut paskaa. 

Molemmissa, Nordeassa ja OP:ssa on 1 % katto osakeostoille, eli ihan saman hintaista. 

Minulla tosin arvo-osuustilit danskessa ja OP:lla. Minulla Danskessa minimiveloitus 2 €, joten 200 euroon asti OP halvempi, sen jälkeen Danske. Nordeasta luovuin muutama vuosi sitten kun heidän puoleltaan oli kaikenmoista sekoilua sijoittamiseen liittyen. En ole katunut Nordeasta lähtöä. 

Pahoittelen. Joskus pari vuotta sitten luin täältä, että OP olisi kasvattanut minimipalkkion osakekaupoissa eikä tuo 1 % olisi enää voimassa, mutta näköjään se on otettu takaisin käyttöön. Olin siis väärässä tältä osin.

6

Vierailija
40/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ost danskessa, arvo-osuustili danskessa ja OP:lla, sen lisäksi minulla on 2 salkkua hallintarekisterissä eli yhteensä 5 salkkua osakkeille. Ostelen niille osakkeita aina sen mukaan, mikä on halvinta ja jäkevintä. Salkun valinta siis riippuu sijoitettavasta summasta ja mitä olen ostamassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi