Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestääkö alppiruusu siirtämistä?

04.05.2007 |

Tuttavani laajentaa taloaan, ja perustusten kaivamisen yhteydessä lähti pari vanhaa alppiruusupensasta siitä talon vierestä. Tuttavallani ei ollut mitään paikkaa johon ne laittaisi, sen takia tulivat vähän varomattomasti kaivettua ylös kun oli heittämässä niitä vain täyttömaan mukaan pois. Minä olen ollut just ostamassa alppiruusuja tuonne pihan nurkkaan, joten otin sitten nämä alppiruusujuurakot ja istutin omaan pihaan. Tuollahan ne nyt tököttävät, ja kun ovat ikivihreitä ja paksulehtisiä niin lehdistä on edelleen paha sanoa, lähtevätkö kasvamaan vai ei. En nyt kuitenkaan viitsisi kuukausikaupalla odotella keskellä istutuskautta että lähtevätkö vai eivät, sen takia mietin että osaako kukaan sanoa mitään alppiruusujen siirtämisestä ja siitä, kestävätkö siirtelyä hyvin vai huonosti?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tiedän että kaikki kasvit jotka siirretään paikasta toiseen vaatii kunnon mullan ja paljon kastelua että juuret pääsee kasvamaan.

Vierailija
2/3 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtämisellä on tietysti aina riskinsä ja mitä suurempi kasvi, sen suurempi riski. Mutta ainahan kannattaa yrittää. Juurtumista voisi edistää se, että nypit nuput pois, jotta kasvin energia menisi juurtumiseen. Myös reilumpi leikkaaminen voi olla hyväksi tässä vaiheessa ja kannattaa ehdottomasti tehdä nyt, jos kasvin muodossa on toivomisen varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhat oksat pois ja uudet versot vain jätetty ja korkeutta vain n. 30 cm, eli sinänsä varmaan ihan hyvä juttu. Kunnon mullan tottakai laitoin istustuskuoppaan ja olen kastellut kunnolla ihan puutarhakirjan ohjeiden mukaan, mutta usein kyllä tuntuu että käytäntö on ihan eri asia kuin puutarhakirjan opit...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi