Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat teidän kiellettyjä ruokianne?

Vierailija
07.03.2026 |

Jos alkaa miettiä, niin kokonaan kiellettyjä ja rajoitettuja ruokia kyllä on aika paljon ja osa ollut kiellettyjä jo yli 40 vuotta eli lapsesta asti 

- kaikki tehotuotetut eläinperäiset tuotteet (sulkee ulos kaikki tavanomaisin menetelmin tuotetut proteiininlähteet)

- kaikki halvat sokerinkorvikkeet (fruktoosisokeri ym. - sulkee pois lähes kaikki makeiset ja leivonnaiset)

- palmuöly (sulkee pois leivonneiset, makeiset, pikaruuat)

Rajoitetut tuotteet:

- tavanomaiset tuotteet (ostan aina luomua, jos tuote on olemassa luomuna)

- ulkomaiset luomuvihannekset, joiden viljelyssä voi olla työvoiman riistoa (pyrin välttämään)

- suomalaisten marjafirmojen tuotteet (työvoiman riisto)

- ajankohtaiset boikotit

- avocado

- ravintolat joissa käytetään ulkomaista lihaa ja joissa ei suosita luomua

Joku saattoi nopeasti laaditulta listalta unohtuakin, mutta silti en tunne oloani kovinkaan rajoitetuksia eikä perhekään tunne eli jälkikasvukin noudattaa näitä aikuisessa elämässään ja itse olen perinyt kotoani suuren osan kielletystä listasta.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutellapurkin suon itselleni kerran vuodessa ja syön sen mansikoiden kanssa. Lähtisi ihan lapasesta jos saisin ostaa sitä aina kun haluan.

Vierailija
22/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Ikinä en jaksaisi tuollaista. 

Luuletko, että maailma pelastuu nipotuksellasi vai onko tarkoitus vain tehdä itsesi tärkeäksi. 

Tein ketjun, koska arvasin, että tosi monella muullakin on kiellettyjä ruokia. Ruoka on nykyisin ideologinen asia. Mutta onhan mulla aika voimakas ortorektinen taipumus ollut jo pienestä pitäen myös. Sellainen myös on yleistä nykyään. Kun muuta ei voi kontrolloida elämässä kovinkaan hyvin, niin syömiset ovat helppo kohde. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nutellapurkin suon itselleni kerran vuodessa ja syön sen mansikoiden kanssa. Lähtisi ihan lapasesta jos saisin ostaa sitä aina kun haluan.

Nutella, ah, se on tosi hyvää hedelmien kanssa. Mutta siinäpä on usein palmuöljyä. Ei tule usein syötyä tuota herkkua, kun en ole makean perään, vaan happamen. Ap

Vierailija
24/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkki, suklaa, raksut, leivonnaiset, makeat juomat.

Terveellinen kiellettyjen ruokien lista sinulla. Mä syön kyllä raksuja joskus, jos niissä ei ole kiellettyjä aineita kuten palmuöljyä. Ap

Vierailija
25/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kasvikset jää hyllyyn

Miksi? Ap

Vierailija
26/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen liha, sokeri minimissä, karkit, suklaa, kermat ja muut rasvaiset minimissä, salmiakki, laku, limut, mehut, kaikki alkoholia sis. tuotteet myös makeiset joissa alkoholia. Vehnää mahd. vähän. Kahvi! Etikka tuotteet. 

Vierailija
27/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikkona olen pakotettu kieltäytymään ruuista, joissa on vehnää, ruista tai ohraa

-Helpottunut olen siutä, että viime vuosina lähinnä vain tällä palstalla keliakia saa osakseen hämmentäviä kommentteja ja typerää väheksyntää tai rinnastamista mielenterveydellisiin ongelmiin, joita tietysti pidetäänkin samojen öyjöttäjien mielestä vain yksilön omana vikana

Onpa outoa. Isoäidilläni oli keliakia, siis kasarilla, onneksi suvussa on sen verran tietämystä, että osattiin epäillä. Nyt tuotteita on ihan hyvin saatavilla, mutta elämää rajoittava sairaus se on kyllä edelleen, onneksi helppo diagnosoida. Ap

Vierailija
28/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punainen liha, sokeri minimissä, karkit, suklaa, kermat ja muut rasvaiset minimissä, salmiakki, laku, limut, mehut, kaikki alkoholia sis. tuotteet myös makeiset joissa alkoholia. Vehnää mahd. vähän. Kahvi! Etikka tuotteet. 

Miksi etikka? Etikka on herkullista :)  Ap

Vierailija
29/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin karrageeni, siis vegaaninen hyytelöintiaine. Itselläni ei ole mitään suolisto-ongelmia ollut enkä käytä noita kermoja sun muita, se lienee syynä välttämiseen ketjuun kirjoittaneella, joka pitää kielletyllä listalla karrageenia? Ap

Vierailija
30/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Kaikkea kohtuudella. Elämä on liian lyhyt siihen, että pitäisi miettiä mitä saa/ei saa syödä.

Mun elämästä tulisi vielä lyhyempi, jos en miettisi yhtään. Joo, syön kyllä melkein kaikkea kohtuudella. Herkuttelenkin välillä, ja se on ihan ok. Sitten kuitenkin, kun syyt ei ole enää siellä omassa navassa vaan siellä tuotannossa on eläviä olentoja, niin on vaikeaa ummistaa silmänsä ja olla välittämättä. Itse lihan syömisessä ei ole mielestäni mitään väärää, mutta katson kyllä tarkkaan mistä sen ostan. Yleensä suoraan tilalta tai sitten Kauppahallista.

t: tuo diabeettikko yltä

Mitenkäs hoidat ruokaostoksesi, jos ei ole kauppahallia koko paikkakunnalla eivätkä maatilat myy mitään ulos? Paikkakunnalla vain kaksi perusmarketia ilman lihatiskejä, hyvin yleistä tässä maassa. On monia kuntia, joissa on yksi ainoa market.

Vierailija
31/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itsellä tai perheellä ole mitään kiellettyä. Vai tarkoitetaanko tässä sitä, että jotakin vältellään tai syödään kohtuudella. Ehkä mulla kielletty on salmiakki ja lakritsa. Pidän kyllä kovasti molemmista, mutta koska nostavat verenpaineita, ja luin jostain, että vaikutus voi jatkua viikkojakin, ja minulla on verenpainelääkkeet, niin jätän ne ostamatta.

Jotain sipsejä tai juustoja yritän syödä kohtuudella, mutta ei ne kiellettyjä ole.  

Vierailija
32/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikkona olen pakotettu kieltäytymään ruuista, joissa on vehnää, ruista tai ohraa

-Helpottunut olen siutä, että viime vuosina lähinnä vain tällä palstalla keliakia saa osakseen hämmentäviä kommentteja ja typerää väheksyntää tai rinnastamista mielenterveydellisiin ongelmiin, joita tietysti pidetäänkin samojen öyjöttäjien mielestä vain yksilön omana vikana

Onpa outoa. Isoäidilläni oli keliakia, siis kasarilla, onneksi suvussa on sen verran tietämystä, että osattiin epäillä. Nyt tuotteita on ihan hyvin saatavilla, mutta elämää rajoittava sairaus se on kyllä edelleen, onneksi helppo diagnosoida. Ap

Onhan se outia joo. Molemmat siis sekä keliKian että mielenterveyttä rajoittavien sairauksien väheksyntä ja pitäminen yksilön omana syynä, kuten rinnastamalla keluakia tarpeettomaan nirsoiluun ja syvämasennus on vain laiskuutta. 

En tiedä mistä edellä mainitut asenteet kumpuaa. Varmasti on montakin syytä - Jos laitan foliohatun päähäni niin on toki joukko muitakin asioita, jotka täällä kohtaa säännöllisen epäsäännöllisesti väheksyntää tai yksilön omien huonojen valintojen tuloksena, joilla sitten saadaan ihmiset ärsyyntymään ja kyräilemään toisiaan ja näin voidaan yrittää ohjata heidän kiinnostuksensa todellisista ongelmista tai murtaa yleistä luottamusta sellaisiin asioihin, joita on aiemmin koettu, että olisi kaikille kuuluvia mutta vastaisuudessa vain rahalla tai suhreilla saatavia hyödykkeitä. Mutta nyt lopetan että en itse mene jaaritteluissani liian dystooppiseksi. 

Vierailija
33/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nutella, ah, se on tosi hyvää hedelmien kanssa. Mutta siinäpä on usein palmuöljyä. Ei tule usein syötyä tuota herkkua, kun en ole makean perään, vaan happamen. Ap

Miten niin usein? Sitä on siinä aina. Yhdeltä ja samalta valmistajalta se aina tulee, jos on nimeltään Nutella.

Vierailija
34/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruoat joista en pidä.

Vierailija
35/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergian takia -tomaatti, raaka porkkana, maito, soija(palkokasvit kuten herne, maissi, pavut, sipuli, kaali, salaatti) -maapähkinä, kananmuna.

En voi vältellä kaikkia, sillä ne ovat osa NIIN HYVÄN MAKUISIA, että etukäteen ottaa allergia + burana jos 

syön kanamunaa ja palkokasveja

Eikä ole kivaa ollenkaan tämä   😬

Vierailija
36/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ihminen rajoittaa ja elää kliinisissä olosuhteissa sitä enemmän immuniteetti kärsii ja sairaudet lisääntyy.

Vierailija
37/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule juuri mieleen.

Sota on pistänyt välttelemään Maraboun suklaata, mutta siinäpä kaikki.

Vierailija
38/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Kaikkea kohtuudella. Elämä on liian lyhyt siihen, että pitäisi miettiä mitä saa/ei saa syödä.

Mun elämästä tulisi vielä lyhyempi, jos en miettisi yhtään. Joo, syön kyllä melkein kaikkea kohtuudella. Herkuttelenkin välillä, ja se on ihan ok. Sitten kuitenkin, kun syyt ei ole enää siellä omassa navassa vaan siellä tuotannossa on eläviä olentoja, niin on vaikeaa ummistaa silmänsä ja olla välittämättä. Itse lihan syömisessä ei ole mielestäni mitään väärää, mutta katson kyllä tarkkaan mistä sen ostan. Yleensä suoraan tilalta tai sitten Kauppahallista.

Mitenkäs hoidat ruokaostoksesi, jos ei ole kauppahallia koko paikkakunnalla eivätkä maatilat myy mitään ulos? Paikkakunnalla vain kaksi perusmarketia ilman lihatiskejä, hyvin yleistä tässä maassa. On monia kuntia, joissa on yksi ainoa market.

Toki. Nyt ei tosin kysytty "mitä mielestäsi kaikkien ihmisten pitäisi/ei pitäisi ostaa" vaan sitä, miten itse henkilökohtaisesti toimii. Mulla Tampereella on onneksi Kauppahalli ja lukuisia REKO-rinkimahdollisuuksia, jolloin saan tilattua lihoja (ja munia, kalaa, jauhoja ym.) suoraan paikallisilta tiloilta. 

Vierailija
39/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Nyt ei tosin kysytty "mitä mielestäsi kaikkien ihmisten pitäisi/ei pitäisi ostaa" vaan sitä, miten itse henkilökohtaisesti toimii. Mulla Tampereella on onneksi Kauppahalli ja lukuisia REKO-rinkimahdollisuuksia, jolloin saan tilattua lihoja (ja munia, kalaa, jauhoja ym.) suoraan paikallisilta tiloilta. 

Mietipäs tuota sitten, jos yhtäkkiä yllättäen joudutkin muuttamaan Tampereelta pois, tai joudut vaikka viettämään kesän jollakin pikkupaikkakunnalla tai urakkakuonteisten töiden takia useamman kuukauden pätkän. Varsinkin nykyään ei ole mikään varmaa muu kuin epävarmuus. Laitatko uuden asumuksesi kriteeriksi vain kauppahallin ja erikoisliikkeet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän