Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen tylsä ja helposti unohdettava, joten en saa ystäviä - mitä voisin tehdä?

Vierailija
06.03.2026 |

Ystävyyssuhteiden muodostaminen on hankalaa ja olen elämäni aikana menettänyt niin monia ystävyyssuhteita, että itkettää. Olen kohtuullisen sosiaalinen, teen luontevasti aloitteita, mutta en onnistu pitämään ystäviä elämässäni. Muutot ja elämäntilanteen muutokset ovat aina tarkoittaneet välien katkeamista, vaikka olen itse yrittänyt pitää yhteyttä. Sitten taas joku 1 kk harjoittelussa vieraalla paikkakunnalla ollut saa somessa entisiltä työkavereiltani viestiä, että koskas tulet taas käymään. Minä en moisia viestejä saa, vaikka olisin ollut vuosia samassa paikassa. Suurin osa ystävyyssuhteista on toiminut niin kauan, kun minä olen ollut yhteydenpitäjä, toisten luo matkustaja ja kuuntelija. Kun itse olisin kaivannut vastavuoroisuutta ja tukea, olen saanut mennä. Osa on vielä tässä vaiheessa oikein todennutkin, että kiitos ystävyydestä, mutta nyt on elämässäni aika ottaa sinusta etäisyyttä ja keskittyä muihin ystäviin.

Minut unohdetaan hirveän herkästi. Työporukassa/kurssiporukassa tms ei muisteta, että minä puutun paikalta. Ystävät unohtavat syntymäpäiväni tai tärkeät kuulumiseni. Kanssani nähdään harvoin, kun en ole riittävän mielenkiintoista seuraa. Kyllä, olen hirveän "tavallinen ja tylsä" keski-ikäinen. Teen töitä, elän tasaisessa parisuhteessa ja pikkulapsiarjessa, vesijumppaan, teen pop-ristikoita, luen ja kirjoitan. Minussa ei ole mitään extremeä, olen juuri se ihminen, joka valitsee joka kerta ravintolassa saman annoksen ja käy mieluummin kirjastossa kuin konsertissa. Olen juuri se ystävällinen, tunnollinen ja asiallinen täti-ihminen, jonka jokainen tietää. Kelpaan kyllä hoitamaan monet asiat niin töissä kuin vapaalla, mutta ystävänä minua ei arvosteta.

Miten voisin saada itselleni ystäviä, kun en selvästi ole riittävän kiinnostavaa seuraa pitääkseni ystävyyssuhteita kasassa? Sen tiedän, että en persoonaltani voi muuttua täysin erilaiseksi. Eikä ole minua, jos ryhtyisin jotenkin aivan erilaiseksi ihmiseksi - tyyliin harrastamaan polyamoriaa, seinäkiipeilyä tai villejä iltoja mummotunnelissa.

Ap

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ensimmäinen virhe on olettaa, että ystävyys liittyy jotenkin mielenkiintoisuuteen, niin kyynistä kuin se onkin. Mainitset itsekin, että sinut on heivattu mäkeen heti kun et ole enää ollut "hyödyllinen". Ja niinhän kaikki ihmissuhteet tuppaavat menemään nykyään. Ne ovat pelkkää vaihdantaa ilman mitään "ylevää" tarkoitusta.

Vierailija
22/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että jos olet sosiaalinen, niin vedät puoleesi sosiaalisia ihmisiä. Sellaisia, joilla on jo valmiiksi kymmenen ystävää joka sormelle, paljon harrastuksia, menoa ja meininkiä. Ovat luonteeltaakin sellaisia dynaamisia. Sinä vaikutat kuvailemasi perusteella erilaiselta. Mitä, jos koittaisit saada juttua aikaiseksi jonkun porukan hiljaisimman tapauksen kanssa? 

Alanuoli siksi, että ei hiljainen olemus tarkoita vähän sosiaalista elämää tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotenkin ilmaisee, että Lähi-Idän tilanteen perimmäinen syy onkin Israelin imperialismi, nin joutuu hetimiten bannatuksi.

Vierailija
24/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyllä kelpaisit ystäväksi kirjoittamasi perusteella. 

Vierailija
25/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen taas sellainen, joka tykkää hirveästi kokeilla uusia juttuja ja ravintolassa tilaan just sen eksoottisemman jutun ja kirjaston sijaan menen konserttiin, mutta ihan yhtä vaikea on mun löytää kavereita 🤷

Vierailija
26/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on otsikossa. Löydä itsestäsi ei-tylsä puoli. Kokeile uusia asioita, haasta itseäsi, läimäise ruosteet putkista hel vettiin ja löydä itsesi.

Ei elämänhaluinen tasapainoinen ja virkeä ihminen ole mitenkään tylsä. Ei vaikka asuisi yksin mökissä ja hoitaisi vain puutarhaansa.

Tylsä ja unohdettava on siinä kohtaa kun elää yrittäen keksiä mitä muut haluaa että olisi, minimoiden itsensä toisten mielipiteiden armolle.

Vierailija
27/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poistuin somesta kokonaan, koska en halunnut rikkoa itseäni yhtään enempää sen kautta eli odottaa huomiota muilta ihmisiltä. Ei myöskään kannata olla liian kiltti, ymmärtäväinen ja aina saatavilla. Jonkinlainen kulmikkuus ja särmikkyys ja se, että kerrot ääneen mielipiteesi ja sen mistä et tykkää on parempi sinun itsesi kannalta kuin liika uhrautuvaisuus. Mielestäni kannattaa ravistella itsensä irti kaikesta mikä vain tuottaa mielipahaa ja ulkopuolisuuden tunnetta. Minulla se oli some ja liika meneminen muiden ihmisten mieliksi. Tärkeintä on mielestäni sellaiset ihmiset, joiden kanssa on toimiva, avoin ja syvällinen keskusteluyhteys. Silloin riittää kun joskus tavataan ja puhutaan tai lähetetään viestejä. Ei tarvitse esittää kenellekään mitään ja olevansa suositumpi kuin onkaan, eikä tarvitse järjestää aina jotakin ohjelmaa. Älä jää ihmissuhteisiin hiljaa kärsimään ja odottamaan jotakin mitä et koskaan tule saamaan. Ole sellaisten ystävien kanssa, jotka haluavat olla ja puhua nimenomaan sinun kanssa vaikka tuntikausia, riippumatta ympäristöstä, olosuhteista ja viihteellisestä ohjelmasta.

Vierailija
28/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen monesti kaipaa jotain sellaista jota itsestä puuttuu.

Vierailija
29/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo kysyikin, että oletko koittanut etsiä seuraa sellaisten harrastusten parista, jossa voisit löytää enemmän sinun kaltaisiasi? Ekana tuli mieleen (kirjaston) lukupiirit ja muut kirjallisuusryhmät. Olen itse törmännyt niissä moneen kivaan tyyppiin, joilla on mielenkiintoisia ajatuksia, eivätkä harrasta mitään sen jännempää kuin itsekään harrastan. Yhden kanssa esimerkiksi vaihdellaan innoissamme uusia palapelejä sitä mukaa, kun itsellä valmistuu :D

Rauhahakuisen ja elämyshakuisen ystävyys ei välttämättä ole kummallekaan ihan ideaali, vaikka voi se sitäkin olla.

Vierailija
30/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta voin sanoa, että jotkut meistä vain olemme muiden silmissä niin tylsiä ja/tai oudoksuttavia, että ei muodostu ystävyyssuhteita vaikka kuinka toivoisi ja yrittäisi. Itselläni olen kauan sitten hyväksynyt tämän, ja se on tuonut tiettyä mielenrauhaa.

Parempi outo kuin ihminen jota lukee kuin avointa kirjaa. Tällaisia käytetään monesti hyväksi.

Vierailija
31/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on otsikossa. Löydä itsestäsi ei-tylsä puoli. Kokeile uusia asioita, haasta itseäsi, läimäise ruosteet putkista hel vettiin ja löydä itsesi.

Ei elämänhaluinen tasapainoinen ja virkeä ihminen ole mitenkään tylsä. Ei vaikka asuisi yksin mökissä ja hoitaisi vain puutarhaansa.

Tylsä ja unohdettava on siinä kohtaa kun elää yrittäen keksiä mitä muut haluaa että olisi, minimoiden itsensä toisten mielipiteiden armolle.

Superkiinnostavia, ei-tylsiä ihmisiä on loppujen lopuksi todella vähän. Jos on tavis niin kavereita luulisi olevan helpompi löytää, koska taviksia on joka paikassa. 

Vierailija
32/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jo kysyikin, että oletko koittanut etsiä seuraa sellaisten harrastusten parista, jossa voisit löytää enemmän sinun kaltaisiasi? Ekana tuli mieleen (kirjaston) lukupiirit ja muut kirjallisuusryhmät. Olen itse törmännyt niissä moneen kivaan tyyppiin, joilla on mielenkiintoisia ajatuksia, eivätkä harrasta mitään sen jännempää kuin itsekään harrastan. Yhden kanssa esimerkiksi vaihdellaan innoissamme uusia palapelejä sitä mukaa, kun itsellä valmistuu :D

Rauhahakuisen ja elämyshakuisen ystävyys ei välttämättä ole kummallekaan ihan ideaali, vaikka voi se sitäkin olla.

Mä käyn sekä laskuvarjohyppäämässä että teen palapelejä ja luen kirjoja.

Vierailija
33/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ensimmäinen virhe on olettaa, että ystävyys liittyy jotenkin mielenkiintoisuuteen, niin kyynistä kuin se onkin. Mainitset itsekin, että sinut on heivattu mäkeen heti kun et ole enää ollut "hyödyllinen". Ja niinhän kaikki ihmissuhteet tuppaavat menemään nykyään. Ne ovat pelkkää vaihdantaa ilman mitään "ylevää" tarkoitusta.

Tätä en voisi sanoa koskaan ääneen, mutta olen itse sellainen. Kaikki mun kaveri- ja ystävyyssuhteet liittyy jotenkin elämässä eteenpäin pääsyyn

Mulla ei oo aikaa eikä kiinnostusta istua alas juomaan viiniä ja kuunnella jonkun anopin sairastelut, kodin remontit ja työpaikan yt-neuvottelut. Tai lähteä tuntikausiksi kiertämään museoita ja kahviloita. Tuon ajan käytän palautumiseen ja laatuaikaan joko itseni tai kumppanin kanssa

Mun sosiaalinen elämä on yhteistyöprojekteja, suunnittelua, sparrailua, reissaamista, verkostoitumista, luomista ja ideointia. Hel vetin hyviä tyyppejä muttei mua kiinnosta tietää mitkä niiden lasten nimet on.

Vierailija
34/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedänkö pohjat tässä? Mun lapsuuden perhe unohtaa ja on unohtanut mun olemassaolon. Jouduin tässä joku aika sitten tekemään kattavan taustaselvityksen ja vanhempiani haastateltiin. He eivät muistaneet syntymästäni, lapsuudestani, koulustani, harrastuksistani tai mistään muustakaan mitään, oluvat sanoneet suoraan, että olen hajuton ja näkymätön ihminen ja ollut aina sellainen. Haastattelija kertoi jälkikäteen minulle, että tuntui kuin olisi haastatellut jotain täysin minulle tuntematonta pariskuntaa ja hänen kävi todella sääliksi kun mietti mitä lapsuuteni on ollut. Vanhempani olivat antaneet erilaisia vastauksia, mutta ne kaikki olivat sisaruksieni juttuja. 

Yllättäen on todella vaikeaa luoda pysyviä ystävyyssuhteita, saatika parisuhdetta. Käyn nyt terapiassa löytääkseni oman ääneni ja luodakseni itsevarmuuden, että minullakin on arvo, vaikka olen hajuton ja näkymätön osalle ihmisiä. En haluaisi kuin muutaman ihmisen elämääni niin se toisi jo näkyvyyden tunteen. 

Vierailija
35/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Superkiinnostavia, ei-tylsiä ihmisiä on loppujen lopuksi todella vähän. Jos on tavis niin kavereita luulisi olevan helpompi löytää, koska taviksia on joka paikassa. 

Avainsana intohimo. Sanotaanko vaikka niinkin tylsä aihe kuin lintubongaus. Ihminen jolla on olemassa intohimo on harvoin tylsä. Intohimo virittää ihmisen taajuudelle joka säteilee tavalliseen kahvipöytäkeskusteluun asti. Vaikkei aihe tulisi edes puheeksi

Vierailija
36/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten voit alkaa rikolliseksi, varkaaksi jne. Siinä on taitolaji olla unohdettava. Tai sitten poliisiksi Tai vakoojaksi!. Tai vaikka lipuntarkastajaksi. Saat pummit kiinni kun sun naamaa ei muisteta.

Vierailija
37/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedänkö pohjat tässä? Mun lapsuuden perhe unohtaa ja on unohtanut mun olemassaolon. Jouduin tässä joku aika sitten tekemään kattavan taustaselvityksen ja vanhempiani haastateltiin. He eivät muistaneet syntymästäni, lapsuudestani, koulustani, harrastuksistani tai mistään muustakaan mitään, oluvat sanoneet suoraan, että olen hajuton ja näkymätön ihminen ja ollut aina sellainen. Haastattelija kertoi jälkikäteen minulle, että tuntui kuin olisi haastatellut jotain täysin minulle tuntematonta pariskuntaa ja hänen kävi todella sääliksi kun mietti mitä lapsuuteni on ollut. Vanhempani olivat antaneet erilaisia vastauksia, mutta ne kaikki olivat sisaruksieni juttuja. 

Yllättäen on todella vaikeaa luoda pysyviä ystävyyssuhteita, saatika parisuhdetta. Käyn nyt terapiassa löytääkseni oman ääneni ja luodakseni itsevarmuuden, että minullakin on arvo, vaikka olen hajuton ja näkymätön osalle ihmisiä. En haluaisi kuin muutaman ihmisen elämääni niin se toisi jo näkyvyyden tunteen. 

Minä vedän paremmat pohjat. Mun vanhemmat valehtelevat, että kaikki se mitä minä tein olikin muka veljeni tekemää :D Siis kaikki se positiivinen.

Vierailija
38/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut vähän sama homma. Olemassaoloni kyllä muistetaan silloin, jos tarvitaan rahaa tai palveluksia, kuten muuttoapua tms. Muuten saanut olla aina täysin itse yhteydenottajana. 

Vierailija
39/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinä viestität tietämättäsi ulospäin jotain "haluan olla rauhassa"-vaikutelmaa.

En ole itsekään suosittu tai mieleenpainuva, nuorena se suretti joskus mutta nykyään en jaksa välittää. 

Muistathan että suurin osa ihmisistä punnitsee toisen sosiaalisen arvon tämän hyödyllisyyden perusteella. Pintavaikutelmien tasolla eli työpaikoilla hyödyllinen on sellainen, joka saa toiset rentoutumaan ja ilahtumaan tauolla, saa hyvälle tuulelle. Monesti tällaiset kollegat ovat iloisen sirkeitä hymyilijöitä, joilla on mukava rupattelutyyli ja sopivasti lämpöä, huumoria ja kykyä kuunnella muita. He ovat myös aloitteellisia kaikessa millä voi pienesti parantaa yleistä viihtyisyyttä. Eli huomioivat muita. Mutta se ei mene yli, vaan on sellaista kevyttä ja aitoa.

Vierailija
40/49 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että vika on aloittajassa, nykyään ihmisillä vaan ei ehkä samalla tavalla ole aikaa ja jaksamista ystävyyssuhteisiin kun on työt ja perheet ja some.. Luulen että varsinkin some vie paljon luppoaikaa ja sit ei jakseta kyläillä tai tavata livenä. En itsekään ole aikuisena saanut pysyviä ystävyyssuhteita, ainoat pitkäaikaiset ystävät on lapsuudesta ja nuoruudesta.