Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ulkomailla on ystävällisemmät ihmiset?

Vierailija
06.03.2026 |

Aamulla kun kävin viemässä lapsen hoitoon, vastassa oli nyrpeä hoitaja, joka ei sanonut huomenta, ei minulle eikä lapselle, otti vain kädestä kiinni, kun olin saanut riisuttua ja lähti kävelemään.

Olen nyt muutaman tunnin ollut täällä ulkomailla, oi, ihania hymyileviä kauniita ihmisiä, jotka tervehtivät ja keskustelevat asiakkaalle. Yhdessä liikkeessä pakattiin valmiiksi ruuat, jotka tulivat hihnalta läpi ja kun muita ei ollut jonossa, kantoi ihan autoon asti ostokseni. Tässä tankkaan autoani ja myyjä kävi jo kysymässä, tarvitsenko apua. Suomessa.. älä unta nää.

Mikä meitä suomalaisia vaivaa? Onko se mökötys kansantauti?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Itse en paljon matkustelleena ja pari kertaa ulkomailla asuneenakin tuollaista allekirjoita yleisesti. Ennemminkin on niin että
- Pienemmissä kylissä ja kaupungeissa elämänrytmi on hitaampi, siellä ihmiset on enemmän avoimia ja ystävällisiä, ja aivan erityisesti jos paikka elää turisteista. Mutta menepä vaikka jossain Kreikassa, jossa Kreetan vuoristokylien asukit on aivan ihanan lämpimiä ja ystävällisiä, isoon kaupunkiin, niin ei ne ihmiset siellä sen ihmeellisemmän ystävällisiä ole kuin Helsingissäkään. Kiireisiä ja omissa oloissaan pääosin.

- Sitten on se, että jos olet jotenkin eksoottinen paikassa, saat todennäköisesti enemmän huomiota kuin kotiseudulla. Aivan erityisesti jos olet hyvännäköinen nainen. Kyllä mä muistan joskus nuorena saaneeni aivan valtavasti huomiota esim. Turkissa, Italiassa jne, koska olin pitkä blondi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ne ihmiset olisi yleisesti ystävällisempiä ihmisinä. Tuskin esim. paikalliselle 50 v tätille on yhtään samanlaisia kuin minulle oli silloin.

- Se on toki totta, että jossain paikoissa on enemmän itsepalvelukulttuuri ja toisissa palvelukulttuuri. Esim. se että kuuluuko asiakkaan itse pakata ostoksensa, ja raahata laukkunsa, vai onko tähän henkilökuntaa. Tämä ei kuitenkaan minusta ole mitään erityistä ystävällisyyttä, vaan erilainen palvelusysteemi, jossa usein ne laukkujen pakkaajat tai kantajat on hyvin pienipalkkaisia ihmisiä, joskus jopa tippityyppisillä rahoilla eläviä. Ei kiitos tänne.

Vierailija
2/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki turisti maat on sen takia ystävällisiä että sinne menee turistit. Oikeasti esim Kreikkalaiset ja espanjalaiset vihaa meitä suomalaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta.

Olen tavannut ulkomailla ihan yhtä epäystävällisiä, kuin Suomessakin.

Joku yrittää nyt esittää, että kun ylittää rajan, ihmiset muuttuu joksikin jaloiksi yliolennoiksi 😄

Vierailija
4/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Suomessa käyneet ulkomaalaiset aina kehuu suomalaisia tosi ystävällisiksi.

Vierailija
5/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päivän naamaa valehtelu ystävällistä?

Selkään puukotetaan, kun tulee kunnon tilaisuus.

Taidat olla aika sinisilmäinen.

Vierailija
6/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viroon kun meet niin naama kurtussa otetaan vastaan. 

Vierailija
7/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Suomessa käyneet ulkomaalaiset aina kehuu suomalaisia tosi ystävällisiksi.

No ulkomaalaisille yleensä esitetään parempaa kuin ollaan... "Mitähän ne ulkomailla meistä sanoo"

Vierailija
8/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla ei ole perussuomalisia.

Vierailija
9/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että et osaa kieltä. 

Vierailija
10/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain pintaa. Opittua maneeria. 

Vierailija
11/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut tylyä kohtelua ulkomaisilta asiakaspalvelijoilta, eikä siis ole ollut mikään itsestä johtuvia juttuja. Joten enpä allekirjoita tuota aloittajan väitettä.

Vierailija
12/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ulkomaalaisille yleensä esitetään parempaa kuin ollaan... "Mitähän ne ulkomailla meistä sanoo"

Tai monet ulkomaalaiset yksinkertaisesti arvostavat suomalaisia piirteitä. Saksalaisen mielestä oli ihanaa, kuinka täällä ihmiset eivät päällepäsmäröi koko ajan ja suhtautuvat tasavertaisesti kaikkiin. Italialaisesta oli vapauttavaa, kuinka täällä ihmiset ovat paljon vähemmän pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä kuin hänen kotimaassaan. Japanilainen tykkäsi, että Suomi on vähän kuin kehittyneempi versio hänen kotimaastaan: ihmiset ovat kohteliaita ja pidättyväisiä kuten heilläkin mutta hierarkkisuus ja älytön suorituskeskeisyys loistavat poissaolollaan. Suomalaisten hyvää englannin kielen taitoa ovat kiitelleet lähes kaikki ja samalla moni on ollut huvittunut siitä, kuinka moni suomalainen pahoittelee huonoa kielitaitoaan lähes natiivitasoisella englannilla.

Vierailija
13/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ttolloloo.

Veit aamulla lapsen hoitoon ja nyt olet jo ulkomailla tankkaillut etc.

Vierailija
14/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Prisman kassan pitäisi kantaa ne ostokset autoon.

Miten te uskotte nämä ap:n trolli aloitukset.

Vierailija
15/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Ja miksi sitten oletat, etteivät ulkomailla tee sitä samaa turisteille?

Vierailija
16/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Ttolloloo.

Veit aamulla lapsen hoitoon ja nyt olet jo ulkomailla tankkaillut etc.

Voi ressukkaa. Tiedätkö, nyt olen jo hakemassa lasta hoidosta. Täällä Torniossa ei ole valtakunnan raha ole kuin metrin levyinen... Pystytkö ymmärtämään?

Vierailija
17/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysypä siellä ulkomailla sitten!

Vierailija
18/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki suomalaiset voimme muuttua jos vain haluamme. Oma asenne ratkaisee.

Yleensä se menee niin, että epäitsekkäät ihmiset huomioivat muut ja ovat aina valmiita auttamaan jos jollakin on avun tarve.  He ovat iloisia ja pysyvät tyytyväisinä koska huomioivat muut ja saavat siitä auttamisesta paljon hyvää oloa itselleen.

Vierailija
19/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suomalaisena naisena olen kyllä ihan ystävällinen toisille. Ja toki itse käynyt myös ulkomailla eri kohteissa. Mutta on toki ulkomailla myös epäystävällistä kansaa kuin täällä myös. En nyt kohdistaisi tätä piirrettä vain suomalaisiin, kun muistakin maista löytyy näitä. Enkä nyt ap:n mukaan alkaisi haukkumaan suomalaisia, jos yhdellä lomamatkalla kohdellaan hyvin? Ap vaikuttaa vähän nyreältä luxus rouvalta, kun ei heti palvella häntä ja hänen armoaan ja heti pitää hymyillä hänelle? Tiedätkö sinä, mitä niiden hymyjen takana on? Et siis tiedä? 

Vierailija
20/22 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näytän usein esimerkkiä olemalla ystävällinen ja kohtelias ja huomioonottava ja saan samaa kohtelua muilta :)

Kivaa vkloppua!