Uutisissa haastateltiin somaliyhteisön jäseniä tulipalo-onnettomuudesta, ja huomio kiinnittyi kieleen.
Miten on mahdollista, etteivät nuo nuoret somalinaiset osaa suomea? Ovat kaiketi täällä syntyneitä kuitenkin?
Kommentit (49)
Jos nyt puhutaan, ihan asialinjalla, niin kyllähän suuri osa n. 30-vuotiaista somalitaustaisista ihmisistä on jo Suomessa syntyneitä ja Suomen peruskoulun käyneitä.
Huono kielitaito luo heille alisteisen aseman, etenkin jos mies puhuu suomea. Naiset eivät voi asioida itsenäisesti. Tämä ongelma on ihan oikea. Kaverini on lastentarhanopettaja, ja hän tuskailee tilannetta. Lapsen asioista ei voi keskustella kielen vuoksi äidin kanssa, isä taas ei osallistu lastenhoitoon eikä tiedä lapsen asioista mitään.
Työllistyminen ja siten itsenäisempi asema ei voi toteutua, jos kielitaitoa ei ole. Ammattiin ei voi opiskella, jos ei osaa kieltä.
Käsittääkseni Suomen kansalaisuuden yhdeksi kriteeriksi on nyt nostettu kielitaito. Myös pysyvän oleskeluluvan saamiseksi pitää olla jonkinlainen suomenkielentaito.
Tämä parantaa naisen asemaa oikeasti.
Kyse voi olla pitkälti myös älykkyydestä ja asenteesta. Jos maassa on asunut kymmeniä vuosia, eikä silti osaa suomea, jotain on pielessä. Tunnen useita venäläisiä, pitkään Suomessa asuneita ihmisiä. Osaavat suomea todella huonosti, kun venäjälläkin pärjää. Katsovat Venäjän telkkaria, lapset käy venäjänkielisissä harrastusryhmissä. Kaveripiiri puhuu venäjää.
Toisaalta tunnen myös 25-vuotiaan, Suomessa syntyneen miehen. Isä on Turkista, äiti suomalainen. Mies on tosiaan syntynyt täällä ja käynyt suomenkielisen peruskoulun. Kielitaito olematon. Puhuu vahvasti turkkilaisittain murtaen, kieliopillisesti puhe on heikkoa, ei osaa kirjoittaa ensimmäistäkään lausetta oikein. On myös ylimielinen ja inhottava.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan sotaa tänne paenneista iso osa antaa haastatteluja Suomeksi, ja puhutaan max(!) muutamasta vuodesta, kub ovat asuneet Suomessa ja oppineet kielen.
Valkopesua.
Toisaalta, läheisellä terveysasemalla on töissä somaleja terveydenhoitajina ja lääkäreinä. Myös kaupungin päivystysasemalla ja sairaalassa heitä toimii sairaanhoitajina ja lääkäreinä. Ilmeisesti kielitaidon taso vaihtelee paljon.
Onko kyseessä Kankaanpää?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen persu. Sain sanottua. Hävettää. Huonosti peitellyn kaljuni alla on vielä huonommin peiteltyjä tunteita. Olen mustasukkainen, kateellinen ja epävarma. Olen todella peloissani. Ja kyllä. Olen välillä myösrasisti. Nämä persuiset tunteeni hävettävät, koska niitä ei saisi olla. Yritän haudata todelliset tunteeni yhtä syvälle kuin sen viimekesäisen ruumiin Kruunuvuoren Metsälampeen.
- Juha
Älä huoli, nykyään on hienoa olla rässisti.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt puhutaan, ihan asialinjalla, niin kyllähän suuri osa n. 30-vuotiaista somalitaustaisista ihmisistä on jo Suomessa syntyneitä ja Suomen peruskoulun käyneitä.
Huono kielitaito luo heille alisteisen aseman, etenkin jos mies puhuu suomea. Naiset eivät voi asioida itsenäisesti. Tämä ongelma on ihan oikea. Kaverini on lastentarhanopettaja, ja hän tuskailee tilannetta. Lapsen asioista ei voi keskustella kielen vuoksi äidin kanssa, isä taas ei osallistu lastenhoitoon eikä tiedä lapsen asioista mitään.
Työllistyminen ja siten itsenäisempi asema ei voi toteutua, jos kielitaitoa ei ole. Ammattiin ei voi opiskella, jos ei osaa kieltä.
Käsittääkseni Suomen kansalaisuuden yhdeksi kriteeriksi on nyt nostettu kielitaito. Myös pysyvän oleskeluluvan saamiseksi pitää olla jonkinlainen suomenkielentaito.
Tämä parantaa naisen asemaa oikeasti.
Kyse voi olla pitkälti myös älykkyydestä ja asenteesta. Jos maassa on asunut kymmeniä vuosia, eikä silti osaa suomea, jotain on pielessä. Tunnen useita venäläisiä, pitkään Suomessa asuneita ihmisiä. Osaavat suomea todella huonosti, kun venäjälläkin pärjää. Katsovat Venäjän telkkaria, lapset käy venäjänkielisissä harrastusryhmissä. Kaveripiiri puhuu venäjää.
Toisaalta tunnen myös 25-vuotiaan, Suomessa syntyneen miehen. Isä on Turkista, äiti suomalainen. Mies on tosiaan syntynyt täällä ja käynyt suomenkielisen peruskoulun. Kielitaito olematon. Puhuu vahvasti turkkilaisittain murtaen, kieliopillisesti puhe on heikkoa, ei osaa kirjoittaa ensimmäistäkään lausetta oikein. On myös ylimielinen ja inhottava.
Vieläkin ihmettelen, mistä tiedät että nämä noin 30-vuotiaat ovat syntyneet Suomessa. Suomeen muuttaa useita tuhansia somalialaisia joka vuosi, ja muuttajat ovat yleensä nuoria. Itse en tunne peruskoulun käyneitä nuoria aikuisia, jotka eivät osaisi suomea. Myös venäläiset, aikuisina Suomeen muuttaneet, eivät kaikki osaa suomea vielä 30 vuoden jälkeenkään, mutta heidän lapsensa kyllä osaavat. Siitä olen samaa mieltä, että kielitaito on tosiaankin tärkeä asia, ja kielen oppimiseen pitäisi Suomessa panostaa nykyistä enemmän. Niin muissakin länsimaissa tehdään.
Onhan meillä ruotsinkielisiä jotka eivät ole oppineet suomea 500 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo myöntänyt tappion, naiset ovat nyt vallassa. Antaa tulla vaan, ei se multa pois ole. Minä voin seurata tätä kehitystä huvittuneena sivusta.
Ehkä nämä miehet ovat jotenkin koulutusmyönteisempiä ja huokoisempia kuin suomalaismiehet, ja siksi heidän hoitovasteensa tulee olemaan parempi. Heidän naisystävällisyytensä ja tasa-arvotavoitteensa ovat ikään kuin koko ajan olleet siellä ja odottaneet vain meidän naisten (tottakai heidän) toimiamme niiden aktivoimiseksi. Niinpä jo jonkin ajan kuluttua ehkä he suojelevat meidän naisia meiltä.
- Juha
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelette, että nämä nuoret ovat täällä syntyneitä? Kyllä täällä syntyneet ja täällä koulun käyneet osaavat suomea, vaikka jonkinlainen aksentit voi olla. Suomea osaamaton nuori on todennäköisesti asunut täällä vasta lyhyen aikaa.
Miten voi näin sinisilmäisiä vielä olla?
Peruskoulusta pääsee läpi luku ja kirjoitustaidottomana, vasta viime aikoina alettu puhua luokalle jättämisestä.
"Opettelisitko itse Albaniaa"
Mitäs kietä tämä sitten on?