Suomalaiset saatava kotiin Dubaista
Minäkin ihmettelen todella UM:n ja Finnairin toimintaa sottilanteessa. Miksi suomalaisia ei saada kotiin tai ainakin pitää maksaa kova hinta, vaikka paluulennot jo maksettu. Kaiken maailman rikollisiakin on rahdattu Suomeen (se al hol) ym. Ja turha sanoa, että ois pitänyt arvata. Kenelläkään tavallisella ihmisellä ei ole syytä ajatella, että Arabiemiraatteja pommitettaisiin. On maailman turvallisempia maita ollut erilaisissa turvallisuusrankingeissä. Eikä siis vihoissa sen kummemmin kenenkään kanssa. Itse olen Suomessa, eikä tuolla ole ketään tuttuja edes, mutta ihmetyttää.
Kommentit (73)
Miksi??? Meillä on somaleita täällä ihan tarpeeksi. Minäkin lähdin lomalle juuri eilen, eikä ole aikomustakaan pyytää ilmaista kotiinkuljetusta.
Kun siellä ei köyhiä ole niin taksilla Saudi-Arabiaan ja sieltä lentää kotiin ihan omalla rahalla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ymmärrän Finnairin haluttomuutta lentää sinne, vaikka toki ihmisten olisi hyvä päästä kotiin ajallaan.
No yksikään lentoyhtiö tuskin haluaa kontolleen isoa lento-onnettomuutta, jos joku harhaileva ohjus osuu koneeseen. Ja luulisi, että matkustajat myös haluaa päästä ehjänä perille.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs läksivät.
Konsulinkyyti ei ole mitenkään itsestäänselvyys!
Konsulinkyyti on kaupunkitarina, myytti tai urbaani legenda, jonka mukaan passinsa ja rahansa ulkomailla kadottanut suomalainen saa Suomen suurlähetystöstä tai konsulaatista ilmaisen kuljetuksen Suomeen.[1] Todellisuudessa suurlähetystö voi auttaa yhteyden saamisessa omaisiin ja pankkiin rahan saamiseksi kotimatkaa varten. Mikäli se ei onnistu, kyyti kotimaahan voidaan järjestää, mutta sen kulut peritään asianomaiselta korkoineen.
KIrjallisuutta:
Pekkarinen, Jussi: Konsulinkyydillä kotiin suomalaisia ahdingossa maailmalla. Otava 2009.
Sukulainen oli aikoinaan Turkissa, interreilillä, hänet ja matkakaveri ryöstettiin ja menivät konsultaattiin kun passitkin vietiin. Saivat eri aikaan passit ja sopivat näkevänsä jossain Euroopassa jos näkevät. Ei siis mitään kyytejä saaneet eikä muuta kuin uudet passit
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt, ei Arabiemiraatit ole mikään epävakaa maa tai alue. Siellä lomailee isot määrät suomalaisia, ja toetenkin muitakin Euroopan kansalaisia. Finnair lentää sinne usein ja Emirates. Kumma tilanne tosiaan. Ja tuo rahastus lennolla, joka on jo maksettu. Hätätilanne ei ole oikea tilanne rahastaa. Eihän Dubaissa nyt muuten hätää ole sinänsä, mutta lähes kaikille on hankalaa, jos matka venyy tlisin kuin suunniteltu. On työt ja lukuisia muita syitä.
Lähteehän sieltä muitakin lentoja, eikun valitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi??? Meillä on somaleita täällä ihan tarpeeksi. Minäkin lähdin lomalle juuri eilen, eikä ole aikomustakaan pyytää ilmaista kotiinkuljetusta.
Huippuloma netissä. Oletko juuri saunassa?
No on toki jotain sympatiaa, mutta en mitenkään ymmärrä että joku lähtee lomamatkalle Lähi-itään. Tästä Trumpin uhittelusta Iranille on puhuttu jo kuukausia. Israel on pommittanut jo pari vuotta mistä syystä milloinkin Libanonia. Ennen kuin matkustaa ulkomaille, pitäisi kyllä seurata uutisia. Itse en veisi rahaa noihin maihin ihan selkeistä eettisistä syistä, pienemmistäkin ihmisoikeusrikkomuksista menee kohdemaat boikottiin. Joku Arabiemiraatit ---- siis ihan oikeasti ettekö tiedä mitä näissä maissa tapahtuu? Vai ettekö vaan välitä yhtään?
Saudi-Arabiassahan ne polliisit laittaa lehtimiehet kilon paloiksi ja lähettävät postilla kotiin.
Kun kaukomatkoille lähtee, niin jokainen järkevä kyllä varmistaa, että on runsaasti pelivaraa pankkitilillä eri tilanteita varten. Vai ajattelevatko ihmiset niin, että mitään ikävää ei matkoilla tapahdu ja kotimaa pelastaa heti ahdingosta. ja maksaa kulut? Jos näin on, kyllä on varsin ajattelematonta porukkaa.
Kyllä sieltä pois pääsee. Lentoja menee kaikkiin maanosiin. Jos ei itse osaa yllättävissä tilanteissa toimia niin sitten pitää jäädä sinne. Seuraaville matkoille sitten syytä varata matkapaketti.
Olkoot vaan sielä ny ku sinne oli pakko päästä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näinä aikoina lähtis kovin kauas lentäen. Omalla vastuulla.
Vain omalla ja vakuutusyhtiön vastuulla. Ei pidä valittaa.
Miksi ne höhlät lähti Dubaihin vaikka Trump kertoi hyökkäävänsä kohta Iraniin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö maasta ihan oikeasti pääse pois muuten kuin ottamalla 2300€ maksava lento Suomeen?
Pääsee. Tossua tossun eteen vaan.
Kyllä heidät varmaan saadaan kotimaan multiin ohjusiskun jälkeen. Tosin ehkä kilon kappaleina. Mutta saatiinhan kai Khameneinkin kirstuun jotain muutakin täytettä kuin meriheinää tai vaahtomuovia.
Kyllä mua harmittaa suomalaisten puolesta ja tietenkin muidenkin kansalaisten. Mulla ei ole itsellä ketään tuttuja siellä, enkä ole käynyt koskaan Dubaissa ja matkailen muutenkin ehkä kerran parissa vuodessa. Mun mielestä matkailussa on parasta kotiinpaluu.
Uskon, että Dubaihin tai tuonne päin matkanneista osa matkaajista on ihan tavallisia pulliaisia.
Kaikki ei välttämättä lue uutisia (tietenkin pitäisi). Ja osa on varmaan lukenutkin uutisia, ollut jollain lailla perillä, että siellä päin maailmaa on aika tulehtuneita tilanteita par aikaa. Mutta niinhän sitä on ollut, vuosikymmeniä enemmän tai vähemmän.
No, osa varmaan ajatellut suurinpiirtein näin: "Kyllähän siellä päin maailmaa on tietenkin omanlaiset riskit ja tulehtuneet välit Iraniin tms, mutta mennäänhän nyt kun matka on varattu." Osa on lähtenyt lapsineen reissuun. Osa ehkä ekaa kertaa vähän tietämättömänä?
Reissussa ajatellut, että kyllähän täällä on jo nähty, onpa kiva palata kotiin normaaliin arkeen, töihin, harrastuksiin, sukulaisten luo ja lapset kouluun tms. Juhlamokka ja Vaasan ruisleivät mielessä ja oma sänky.
Kun kotiinpaluu alkaa häämöttää, syttyykin suuret konfliktit ja ohjukset lentää.
Päivät kuluu, odotetaan kotiinpääsyä ja kotiin ei pääsekään. Ei pääse kouluun, töihin tai sukulaisten luo. Pommiäänet senkun lisääntyy ja ikkunat suojataan ja mennään ala-aulaan, koska pommisuojia ei ole. Osa piiloutuu kylpyhuoneisiin.
Ollaan pimeissä hotelleissa, yöllä ei nukuta. Ohjuksia ammutaan ja jytinä kuuluu.
Kaupoista ihmiset hamstraavat tavaroita ja eritoten vettä. Pelko siitä, että saakohan lapset riittävästi ruokaa tai sitä juomaa. Alkaa olla jo hätä kaikilla
Ylimääräiset hotelliyöt maksavat useita, ja kotiinpääsy saattaa maksaa 10 000-15 000, mitä jos ei ole varaa?
En tietenkään kannata, että suomalaiset pitäisi ehdoin tahdoin mennä hakemaan sieltä, siinä on omat vaaransa ja maksaa maltaita ja tietenkin jokaisella matkaajalla on vastuu.
Silti tuntuu pahalta heidän puolesta, kuka tahansa voi joskus olla hölmö ja vähän tietämättömänä lähteä reissuun. Ei varmaan tän jälkeen lähde. Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
No on toki jotain sympatiaa, mutta en mitenkään ymmärrä että joku lähtee lomamatkalle Lähi-itään. Tästä Trumpin uhittelusta Iranille on puhuttu jo kuukausia. Israel on pommittanut jo pari vuotta mistä syystä milloinkin Libanonia. Ennen kuin matkustaa ulkomaille, pitäisi kyllä seurata uutisia. Itse en veisi rahaa noihin maihin ihan selkeistä eettisistä syistä, pienemmistäkin ihmisoikeusrikkomuksista menee kohdemaat boikottiin. Joku Arabiemiraatit ---- siis ihan oikeasti ettekö tiedä mitä näissä maissa tapahtuu? Vai ettekö vaan välitä yhtään?
Koska minäminäminä ja mun loma on paljon paljon tärkeempää kuin joku eettisyys. Mitä se eettisyys ees on, jotain syötävääkö? 🙄
Kuukausien ajan ollut uutisissa... neuvottelut Iranin kanssa takkuavat, USA siirtää aluksia Persianlahden tuntumaan, eikä Israelin suorittamasta iskustakaan ole kovin kauan. Missä ihmeen umpiossa nämä Dubain matkailijat oikein elävät? Onko tämä joku ladossa kasvaneiden pyhiinvaelluspaikka? Vai onko Dubain sijainti jäänyt porukalle jotenkin mysteeriksi?
Ei se oo ku lähtee kävelee tai fillarilla