Kuinka paljon enemmän miehet oikeastaan syö? Kaipailisin kokemuksia oikeasta elämästä
Yhteenmuutto edessä miehen kanssa samaan talouteen ja jääkaapille, niin mietin miten jakaa ruokakustannukset järkevästi. Syöttekö samoja ruokia vai teettekö kummallekin omat ja miten käyttekö ulkona syömässä? Vinkkejä kaivataan.
Kommentit (78)
Kyllähän ne pääasiassa syövät enemmän ja muidenkin ruoat joko työssä tai kotona. Itsehän tiedät, onko ukko sikaniskabodari vai taikinamainen sohvavalas, joka syö herkkuja satojen eurojen edestä kuukaudessa. Lisäksi ulkonasyömiset ym. vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on ollut yhteinen taloustili, niin oletteko ostaneet silloin tällöin esim. puuteria tms perus meikkejä kauppareissun yhteydessä? Vai onko rajanveto ollut siinäkin hyvin tarkkaa? Tai täähän ei toki ole sukupuolisidonnaista, mutta suurin osa tuon osaston asiakkaista / ostoista tapahtuu naissukupuolen toimesta. Tai ne tamponit ja hiuslenkit yms. Pitääkö ne pitää erillään kauppakassissa? Ja koetteko että siitä ei ole yhtään lisää vaivaa?
Rajanvedosta kannattaa toki keskustella ja tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta.
Meillä ostetaan perushygieniatuotteet yhteiseltä tililtä: hammastahna, hammaslanka, suihkusaippua, perusmarkettishampoo ja hoitoaine, dödö jne. Siteet meni viimeistään synnytyksen jälkeen tähän satsiin myös, sitä ennen en muista, miten tein.
Meikit ostan omilla rahoilla. Joku hiuslenkkipaketti - laittaisin samaan muiden ostosten kanssa, eli taloustililtä, jos ei ole muita omia ostoksia, mutta jos ostaisin samalla enemmän itselle, niin sit mukaan siihen satsiin.
Ja miten ne pidetään erillään: ladotaan kassahihnalle ensin yhteiset ostokset, laitetaan kapula väliin ja sit ne omat erikseen. Maksetaan eka satsi yhteisellä kortilla ja toka omalla.
Nainen nyt käyttää lähtökohtaisesti jo vessapaperia sen verran enemmän kuussa, mitä keskivertomies syö. :D
Joten ei hirveesti ole pohjaa suhteuttaa noita kuluja sukupuolten välillä. Ellei tosiaan ole tiedossa, että toinen osapuoli syö jostain syystä täysin eri hintaluokan eväitä. Esim ravintola/ take away eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on ollut yhteinen taloustili, niin oletteko ostaneet silloin tällöin esim. puuteria tms perus meikkejä kauppareissun yhteydessä? Vai onko rajanveto ollut siinäkin hyvin tarkkaa? Tai täähän ei toki ole sukupuolisidonnaista, mutta suurin osa tuon osaston asiakkaista / ostoista tapahtuu naissukupuolen toimesta. Tai ne tamponit ja hiuslenkit yms. Pitääkö ne pitää erillään kauppakassissa? Ja koetteko että siitä ei ole yhtään lisää vaivaa?
Meillä ostetaan perushygieniatuotteet yhteiseltä tililtä: hammastahna, hammaslanka, suihkusaippua, perusmarkettishampoo ja hoitoaine, dödö jne. Siteet meni viimeistään synnytyksen jälkeen tähän satsiin myös, sitä ennen en muista, miten tein.
Meikit ostan omilla rahoilla. Joku hiuslenkkipaketti - laittaisin samaan muiden ostosten kanssa, eli taloustililtä, jos ei ole muita omia ostoksia, mutta jos ostaisin samalla enemmän itselle, niin sit mukaan siihen satsiin.
Ja miten ne pidetään erillään: ladotaan kassahihnalle ensin yhteiset ostokset, laitetaan kapula väliin ja sit ne omat erikseen. Maksetaan eka satsi yhteisellä kortilla ja toka omalla.
Ootko kysynyt mieheltäsi, näkeekö hän tarpeelliseksi, että mietit hiuslenkin kulua kaupassa? vai saisiko se mennä samaan läjään. Yllättävän usein saisi ilman muuta mennä... Vähän samaan tapaan kuin se miehen syömä ylimääräinen lihapulla ja peruna.
Mutta toki. Jokainen käy nää keskustelut tahoillaan.
Meillä mies syö paljon enemmän kuin minä, ja sille vielä pitää olla jotain kalliita luomuruokia ja muuta erikoista. En lähde noihin mukaan ollenkaan. Pahimmillaan miehelle pitää olla aamulla puuro ja lisukkeet ja siihen kaksi lämmintä ruokaa päivässä plus jokin iltapala eli kasa voileipiä tai mysliä tms. Ollaan oltu jo pitkään yhdessä ja minun kiinnostus ruoan laittoon ja kauppareissuihin on nolla. Yhden ruoan laitan päivässä, muun saa mies hoitaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies syö paljon enemmän kuin minä, ja sille vielä pitää olla jotain kalliita luomuruokia ja muuta erikoista. En lähde noihin mukaan ollenkaan. Pahimmillaan miehelle pitää olla aamulla puuro ja lisukkeet ja siihen kaksi lämmintä ruokaa päivässä plus jokin iltapala eli kasa voileipiä tai mysliä tms. Ollaan oltu jo pitkään yhdessä ja minun kiinnostus ruoan laittoon ja kauppareissuihin on nolla. Yhden ruoan laitan päivässä, muun saa mies hoitaa itse.
Eli teillä sujuu homma ihan hyvin. Mies tietää mitä haluaa syödä ja jopa tekee / hankkii sen itse. Joten ei varmaan kuluistakaan pitäisi olla riitaa.
Mies syö enemmän. Järkevämmät miehet syövät edullisempaa perusruokaa, esimerkiksi puuro ja kanamunat, tai perunat + kohtuuhintainen proteiini, jotta ruokaan ei mene kohtuuttomasti rahaa.
Jos isompi mies syö järkevästi, eli ei paljoa kalliimpaa lihaa, ei kohtuuttomasti leikkeitä, etc. ja nainen kalliimpia ruokia (kasvisruokavalio) voi kulut olla jopa samoissa.
Kaksi asiaahan tuossa on - sekä määrä että laatu.
Mulla menee joku 3500kcal päivässä ja epäilen että vaimo jää alle parin tonnin. Eli vaikka söisi samaa ruokaa niin vaimon lasku olisi ehkä puolet siitä minulla.
Ja laatu sitten. Tai sanotaan vaikka ihan vaan hinta kaloria kohden niin ei kukaan pahoita mieltään. Jos minä lätkäisen kesällä grilliin pihvin ja vaimo jonkun broiskuleikkeen niin onhan siinä hintakin vähän eri.
Meillä tuo nyt ei ole menoa haitannut kun isossa kuvassa menot ja tulot on ihan hyvin balanssissa mutta joku toinen pari varmaan sitten voisi vaikka yhteen muuttaessa ihan ynnäillä että miten on yksin asuessa ruokaan rahaa mennyt niin siitä saa osviittaa.
Oma kokemukseni parisuhteissa on ollut, että mies syö kotiruokaa vain hieman enemmän kuin minä. Kotiruoan kulut menee suunnilleen puoliksi, mutta kummallakin on joitain tuotteita ostettu vaan itselle. Koska suurin haaste on siinä, minkälaista ruokaa kumpikin haluaa ostaa.
Mieheni tienaa minua enemmän, käyttää alkoholia ja rakastaa kaikenlaisia täytettyjä patonkeja, sipsejä ja erikoisia pakasteaterioita. Oma budjettini ei riitä siihen, että yksi pakasteateria maksaa 5-6€. Puoliso syö helposti 4 kpl leipiä monenlaisilla päällisillä aamu-tai iltapalaksi, ne tulevat kalliiksi ja hän maksaa ne itse. Oma ruokavalioni on vhh, joten mulla on sit omia tuotteita joilla varmistan täyttävän ja ravitsevan ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten ne pidetään erillään: ladotaan kassahihnalle ensin yhteiset ostokset, laitetaan kapula väliin ja sit ne omat erikseen. Maksetaan eka satsi yhteisellä kortilla ja toka omalla.Ootko kysynyt mieheltäsi, näkeekö hän tarpeelliseksi, että mietit hiuslenkin kulua kaupassa? vai saisiko se mennä samaan läjään. Yllättävän usein saisi ilman muuta mennä... Vähän samaan tapaan kuin se miehen syömä ylimääräinen lihapulla ja peruna.
Mutta toki. Jokainen käy nää keskustelut tahoillaan.
Ei ole miehelle hiuslenkkikulut ongelma. Hänelle ei varmasti olisi ongelma sekään, että maksattaisin meikkini yhteisillä rahoilla. Ihan oma päätös on erotella noin. En mitenkään erikseen käytä aikaa tähän miettimiseen, ja tosiaan tuossahan juuri kirjoitin, että hiuslenkki menisi muiden ostosten sekaan, jos olisi ainoa "oma ostos". Jos taas samalla ostan jotain kalliimpaa itselleni, niin sitten laitan sen omalle puolelle kapulaa.
Ei olla kumpikaan näistä kovin tarkkoja.
Mun mies vetää pelkästään kasviksia yli kilon kummallakin pääaterialla ja siihen muut ruoat päälle. Silti tikkulaiha.
Entä jos se mies ottaa kalorinsa uunilenkistä ja perunasta, ja nainen avokado / saksanpähkinä salaatista grillatulla tonnikalalla höystettynä? Lisukkeena luomu kvinoaa yms. Eli ei ole kovin merkityksellistä silloin laskea vaan kalorinkulutuksen perusteella kauppakuluja. TOim. Huom. Kärjistys jotta pointti olisi selkeämpi.
Perusruoka-annoksen hinta jos molemmat syö samaa ruokaa, voi energiakulutuseron perusteella olla esim naisella 2,0€ / ja miehellä 3e annos. Usein ero ei ole edes noin suuri. Joten siitä voinee päätellä kannattaako asiasta kinata? Tai toki saa kinata ja laskea, mutta harkintaa lienee syytä käyttää. Kun se mies nyt tarvitsee energiaa elääkseen. Niin kuin nainenkin.
Mies söi 2/3 kaikesta, kahmi herkut, osti olutta ym hyvää mitä halusi viikonloppuisin. Maksoi puolet kaikista kuluista, käytti autoa paljon enemmän ja pyykit siivous ym jäi mulle. Nyt sinkkuna rahaa jää säästöönkin, vaikka maksan yksin kaiken. Miehille kannattavaa olla parisuhteessa, naisille ei. Useimmiten näin.
Elävästä elämästä oon nähnyt, että nainen syö monin kertaisen määrän suklaata itseeni verrattuna. Suklaahan on siis suhteellisen kallista. En ole kuitenkaan perinyt häneltä kompensaatiota tästä.
Tähän olen itse myös törmännyt. Halutaan jo seurustelu aikana tulla jatkuvasti toisen luokse ruoka-aikaan. Mutta ei puhettakaan että itse maksaisi jotain.
Onneksi sitä nopsaan oppii erottamaan tälliset pihi sankarit.
Sit oma lukunsa on nämä joilla tosiaan on jonkinlainen syömishäiriö ja tavallista kotiruokaa menee aivan tolkuttomat määrät. Ovat helposti sellaisia et syövät niin kauan kuin ruokaa riittää. Siis jos vaikka tekee lasagnea kolosta jauhelihaa niinae riittää yhdelle aterialla. mitään ei voisi tehdä yös huomiselle vaan kaikki menee. ihan sama miten paljon sitä ruokaa teet.
Ja kun olen itse saanut kasvatuksen että on hyvä että ihminen syö sen mitä tarvii niin on jotenki ankeaa ruveta rajoittamaan toisen ruokaa jos kuitenkin on nälkä.
Sit maksat ihan hirveitä summia ruuasta jos kulut menee puoliksi. Helpompi vaan pysyä erossa moisissa.
Usein tälläiset sairaanloiset ahmatit eivät edes tajua kuinka paljo syövät
Vierailija kirjoitti:
Naiset ottaa niitä kaksimetrisiä jykeväleukaisia lentäjämiehiä ja sitten luulevat että mies syö kuin varpunen xD
Eli kaksi kertaa oman painonsa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Elävästä elämästä oon nähnyt, että nainen syö monin kertaisen määrän suklaata itseeni verrattuna. Suklaahan on siis suhteellisen kallista. En ole kuitenkaan perinyt häneltä kompensaatiota tästä.
Panit pillua kuitenkin? :)
Sitten on miehiä, jotka kohmii itselleen kattilasta/padasta/pannulta/pelliltä ne kaikkein parhaimmat palat. Ei edes pieni lapsi mennyt sen edelle. Yritin puhua, että brolilerista rintapalat kuuluisi lapselle ja me syötäis ne koivet, niin ei vaan "muistanut" ja kohmi koko rinnan itselleen. Bensikselläkin napsi lapsen annoksesta itselleen ranskisia. Yritin siinäkin sanoa, että anna lapsen syödä ensin, mitä se syö ja syö sitten rääppeet, vaan ei, kun on saita, ahne ja itsekäs.
Tällaisia merkkejä itsekkyydestä kannattaa katsella ja jos huomautus ei auta, hylätä koko mies. Sellaisen kanssa ei pysty tasapainoista ihmissuhdetta tai perhettä perustaa.