Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon enemmän miehet oikeastaan syö? Kaipailisin kokemuksia oikeasta elämästä

Vierailija
05.03.2026 |

Yhteenmuutto edessä miehen kanssa samaan talouteen ja jääkaapille, niin mietin miten jakaa ruokakustannukset järkevästi. Syöttekö samoja ruokia vai teettekö kummallekin omat ja miten käyttekö ulkona syömässä? Vinkkejä kaivataan. 

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä voisin sanoa että syön varmasti vähemmän kuin vaimo. Syykin on siinä että minä olen BMI 23 ja vaimo BMI yli 40. Syön 1200-1500 kcal päivässä, iso osa ruoasta on kasviksia 

Mitäpä sanot hevosena?

Vierailija
42/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää helvetissä perustako perheitä jos tuollaisia joudutte pähkimään elämässä...Jos mies syö spagettia 100g enemmän on se kustannuksena 7,9 senttiä, sama pätee pottuihin ja riisiin...LOPETTAKAA!!! Jos tapaisin tuollaisen ihmisen joka ihan oikeesti laskee ruokani arvoa suhteessa omaansa...se on välitön good bye!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää helvetissä perustako perheitä jos tuollaisia joudutte pähkimään elämässä...Jos mies syö spagettia 100g enemmän on se kustannuksena 7,9 senttiä, sama pätee pottuihin ja riisiin...LOPETTAKAA!!! Jos tapaisin tuollaisen ihmisen joka ihan oikeesti laskee ruokani arvoa suhteessa omaansa...se on välitön good bye!

Yleensä spaghettin ja riisin kanssa tarjotaan lihaa, kanaa, kalaa jne. Eli ei sille makaronille mitään hintaa tule. Aloituksessa kysyttiin vain, että paljonko kumppanit syö ja kuinka paljon enemmän mies syö.

Mut ammattiloukkaantujat loukkaantuu kaikesta.

Vierailija
44/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen riisin kanssa tarjotaan salaattia ja lohta esim. Lohipala jos maksaa savustettuna 5 euroa annos ja mies syö 2 palaa, niin se maksaa 10 euroa ja jos nainen syö 1 palan, niin se maksaa 5 euroa. Ruokahan on melko kallista mielestäni. -ei ap

Vierailija
45/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä spaghettin ja riisin kanssa tarjotaan lihaa, kanaa, kalaa jne. Eli ei sille makaronille mitään hintaa tule. Aloituksessa kysyttiin vain, että paljonko kumppanit syö ja kuinka paljon enemmän mies syö.

Olen ollut jo pitkään se osapuoli joka ostaa kaupasta pussin soijaa ja tekee siitä makaronilaatikon. Vaimo ostaa lihaa. Hyvin olen pärjännyt ja voin hyvin. 

Vierailija
46/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmen hengen perhe. Esimerkiksi wingsejä paistetaan 2,5 kiloa yhdelle aterialle. Mies ja poika syövät niitä aivan järjettömän kasan.

Vierailija
47/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo pitkään se osapuoli joka ostaa kaupasta pussin soijaa ja tekee siitä makaronilaatikon. Vaimo ostaa lihaa. Hyvin olen pärjännyt ja voin hyvin. 

Joo no tää aloitus on muillekin , kuin sinulle. Kaikki saa kertoa, että miten heillä kuluu ruokaa. Mieheni syö mielellään kasvisruokaa (kuten soijarouhekastike). Minä puolestani en voi syödä paljonkaan kun siitä tulee iho-oireita. Siksipä enimmäkseen on jotain lihaa ruuassa. Nyt kyllä tilasin linssejä pari pakettia kotiin. Sitä voi lisätä jauhetun lihan sekaan.

Vierailija
48/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus oikeasta elämästä. Missään nimessä ei ole mitään järkeä ruveta laskemaan sitä kuka syö ja mitä. :D 

Keskimääräinen energiankulutuksen ero / Vrk on noin 500kcal. Eli hernekeittopurkin tai parin tukevamman voileivän verran. Jos on kyse työssäkäyvistä ihmisistä, niin sekään tuskin haittaa jos toinen syö vaikka take away sushia silloin tällöin, ja toinen soijarouhetta ja riisiä + pakastevihannesta. 

Jos tästä saa laskemisen aihetta, niin aika lailla ajanhukkaa se on.  Ellei nyt molemmat jostain syystä pidä tällaisestä centtien räknäämisestä. 

Vierailija
49/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemus oikeasta elämästä. Missään nimessä ei ole mitään järkeä ruveta laskemaan sitä kuka syö ja mitä. :D 

Keskimääräinen energiankulutuksen ero / Vrk on noin 500kcal. Eli hernekeittopurkin tai parin tukevamman voileivän verran. Jos on kyse työssäkäyvistä ihmisistä, niin sekään tuskin haittaa jos toinen syö vaikka take away sushia silloin tällöin, ja toinen soijarouhetta ja riisiä + pakastevihannesta. 

Jos tästä saa laskemisen aihetta, niin aika lailla ajanhukkaa se on.  Ellei nyt molemmat jostain syystä pidä tällaisestä centtien räknäämisestä. 

Jotenkin ne ruokakulut pitää jakaa. Sehän menee helposti niin, että toinen ei osta ollenkaan ruokaa kotiin. Noin oli kun olin naimisissa ja asuin yhdessä silloisen miehen kanssa. Hän ei käynyt koskaan ruokaostoksilla, eikä myöskään tehnyt ruokaa. Meillä on kuitenkin lapsiakin.

Sellainen pelihän ei vetele. Nyksän kanssa ostetaan ruuat puoliksi ja käydään vuoroin ruokakaupassa. Ulkona ei juurikaan syödä. Joskus ostan jonkun hampurilaisaterian tai pitsan kotiin tullessani molemmille.

Vierailija
50/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elellään nykyään kahdestaan mieheni kans. Lapset asuvat omillaan. Mieheni kyllä söisi enemmän kuin maha vetää, koska ruoka hyvää. Sanon, että eväät töihin. Ennemmin kannustan miestäni ottamaan töihin eväät klo 10 kahville, lounaalle ja klo 14 kahville. Lasken rasvat, hiilarit ja prot., jotta jaksaa. Sama itselläni. Miehellä fyysisesti raskas työ, minulla hieman keveämpi, mutta askelia kertyy 15000-20000/vuoro. En laske mitään ruokamenoja rahallisesti vaan kehoitan jakamaan syömiset 5x/pv. Ylipainoisia emme ole. 

Vierailija
51/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avatkaa taloustili johon molemmat laittaa tulojensa suhteessa rahaa. Sieltä maksatte kaiken.  Omalta tililtä sitten 

henkilökohtaiset menot.

Ei tarvitse sen koommin miettiä kumpi syö enemmän.

Vierailija
52/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ne ruokakulut pitää jakaa. Sehän menee helposti niin, että toinen ei osta ollenkaan ruokaa kotiin. Noin oli kun olin naimisissa ja asuin yhdessä silloisen miehen kanssa. Hän ei käynyt koskaan ruokaostoksilla, eikä myöskään tehnyt ruokaa. Meillä on kuitenkin lapsiakin.

Sellainen pelihän ei vetele. Nyksän kanssa ostetaan ruuat puoliksi ja käydään vuoroin ruokakaupassa. Ulkona ei juurikaan syödä. Joskus ostan jonkun hampurilaisaterian tai pitsan kotiin tullessani molemmille.

No ap päättää itse miehensä kanssa yhdessä miten jakavat. Laskemisesta tulee kokemukseni mukaan vaivaa ja riitaa. Verrattuna hyötyyn. Koska kulut kuitenkin normaaleilla ihmisillä menee hyvin lähelle tasan.  Jos erot on suuria, niin se on varmaan AP:llä tiedossa, eikä me häntä asiassa pystytä neuvomaan. 

Helpoin toteutus lienee tasasumma vaikka tietyn kartelliryhmittymän kuluttomalle käyttötilille, johon sisältyy kuluton kortti. Ja siitä maksellaan kaikki ruokakaupasta ostettavat jutut. Ne miehen kalorit tasantunee ihan parilla terveyssidepaketilla ja paremmalla hoitoaineella. 

Vierailija
53/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan miehestä & naisesta & kulutuksesta kiinni.

Minä syön naiseksi aika paljon eikä mieheni syömiset siitä mitenkään valtavasti eroa. Vähän isompi annoskoko hänellä usein on, ja leipää kuluu enemmän.

Ruokakustannusten jakamiseen vaikuttaa ainakin se, syöttekö samaa vai eri ruokaa. Ja omasta mielestäni myös teidän tulot. Ja tietysti suhteen historia. 

Vierailija
54/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on, ettei mies ole kitsas ja maksata ylläpitoaan sinulla. Tämä asia varmaan on selvitetty ennen muuttosuunnitelmia.

Vierailija
55/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä voisin sanoa että syön varmasti vähemmän kuin vaimo. Syykin on siinä että minä olen BMI 23 ja vaimo BMI yli 40. Syön 1200-1500 kcal päivässä, iso osa ruoasta on kasviksia 

Miksi olet tuollaisen laardikasan kanssa? Vaimolle ozempic niin loppuu se sikamainen mättäminen ja rahaa säästyy.

Vierailija
56/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap kysynyt mieheltäsi asiasta? Ja miten hän suhtautuu tähän suhteuttamiseen? Ja onko selvitetty myös muut kauppalaskuun vaikuttavat tekijät? Esim. naissotilaat saavat korotettua päivärahaa koska naisen elämään lähtökohtaisesti sisältyy miehen elämään kuulumattomia kuluja.  Jotka eivät ole valinnaisia. Usein naisen koriin eksyy myös sellaisia ei välttämättömiä perushygieniaan liittyviä juttuja, joita moni mies ei käytä. Onko tämä huomioitu miten laskelmissa? 

Vierailija
57/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet tuollaisen laardikasan kanssa? Vaimolle ozempic niin loppuu se sikamainen mättäminen ja rahaa säästyy.

Enkä usko tuohon kalorimäärään hetkeäkään. Minä syön 1200 kcal päivässä ja mittani 155/44.

Vierailija
58/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saman pituisia ja painoisia niin mies kuluttaa hiukan enemmän.

Niin eli osta miehellesi yks lisälihis ja kaikki ovat tyytyväisiä ja avoliittonne pelastettu.

Vierailija
59/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla on ollut yhteinen taloustili, niin oletteko ostaneet silloin tällöin esim. puuteria tms perus meikkejä kauppareissun yhteydessä? Vai onko rajanveto ollut siinäkin hyvin tarkkaa? Tai täähän ei toki ole sukupuolisidonnaista, mutta suurin osa tuon osaston asiakkaista / ostoista tapahtuu naissukupuolen toimesta. Tai ne tamponit ja hiuslenkit yms. Pitääkö ne pitää erillään kauppakassissa? Ja koetteko että siitä ei ole yhtään lisää vaivaa? 

Vierailija
60/78 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko näin. Esim miehenä syön vaikka kanaa ja riisiä niin yksi kana file riittää, sitä riisiä ja puolet lautasesta on salaattia. Tortillat, kaksi on sopiva, kolmesta tulee jo liikaa. Grilli pihvit ja makkarat, yksi. Perunoita 2-3. Aamupalaksi kaksi leipäpalaa, päälle paistoin kananmunan. Välipalaksi saatan syödä omenan, banaanin tai vaikka esim porkkanan. Iltapalaksi marjoja ja maustamatonta jogurttia.