Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lesken asumisoikeus

Vierailija
04.03.2026 |

Äitipuoli asuu talossa, josta omistaa itse 50%. Toisen 50% omistaa vainajan (äitipuolen aviomies) lapsi, joka siis peri isänsä puolikkaan talosta. Talo on iso ja huoneita on useita.

Kysymys kuuluukin, että voiko vainajan (aikuinen) lapsi muuttaa myös taloon asumaan? Voiko leski kieltää tämän tai joku lakipykälä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsellakin on jo  vanhempansa eläessä asunut asunnossa, ei häntä tietenkään heitetä pihalle. Todennäköisesti jompi kumpi muuttaisi vapaaehtoisesti, jos se lapsi oli äkäinen teini.

Mutta saisiko muuttaa? Se on eri juttu eli jos olisi mahdollista olla erillinen talous vaikka eri kerroksessa tai erillisellä sisäänkäynnillä, voisi hyvinkin sopia kun ei mitenkään estäisi lesken oikeutta hallita omaa osuuttaan asunnosta. Tulkinnanvarainen ja lesken luvasta riippuva silloin, kun olisi jo ennestään oma huone, jossa olisi aiemmin asunut.

Vierailija
42/47 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuinen "lapsi" haluaisi muuttaa äitipuolensa luokse?

Ap, vastaisitko.

Juu, vastaan. Pahoittelut kun kesti, työt haittaavat palstailua. ;)

Talo on iso ja hyvällä paikalla. Tuntuisi hullulta maksaa 100m päässä kallista vuokraa kun talossa olisi tilaa. Voisikohan talon jakaa kahdeksi asunnoksi? Toki lesken kanssa täytyy asioista puhua, välit eivät onneksi ole mitenkään huonot. Ei kyllä mitkään läheisetkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lesken hallintaoikeus, leski päättää. Kannattaa siis pitää asialliset välit niihin vanhempien kumppaneihin.

Parempi jos oman vanhemman eläessä ostaa tältä 1% osuuden niin koko lesken asumisoikeutta ei ole ollenkaan.

Minä olen naimisissa. Tällä hetkellä en ole osakas, miehelläni 100%. Tämä on minun oma valinta. Voin ostaa mieheltäni osakkuutta milloin vain ja minkä verran hyvänsä. Meillä on yksi perillinen. Vaikka osakkuutta ei olisi, jäisi lesken oikeus. 

Joo, tässä tapauksessa kun miehesi omistaa 100% niin jää lesken asumisoikeus.

Jos miehesi omistaisi 99% ja joku muu kuin jompikumpi teistä kahdesta omistaisi 1% niin ei jäisi lesken asumisoikeutta.

Esitä se  säädös, johon tuo väite perustuu. Ymmärrän sinun tarkoittavan sitä, että vainaja  olisi itse ollut leski, joka omistaisi puolet asunnosta, mutta toisen puolen omistaisivat hänen edellisen puolison lapset.

Vierailija
44/47 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Täytyy varmaan ottaa asia puheeksi, eipä tuossa mitään menetäkään.

Ap

Vierailija
45/47 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! Täytyy varmaan ottaa asia puheeksi, eipä tuossa mitään menetäkään.

Ap

Kysyähän aina voi, eipä siinä mitään häviäkään. Varaudu kuitenkin siihen ettei leski näe mitään mieltä siinä että alkaisi jakamaan kotinsa kanssasi. Sinä omistat puolet, mutta omistusoikeus ei ole sama kuin hallintaoikeus, ja leski hallitsee taloa yksin ja kokonaan.  Et voi mitenkään muuttaa taloon jos leski ei sitä hyväksy.

Vierailija
46/47 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, että paljonkos se leski osallistuu yleisiin kuluihin? Vastike jne.  Kokonaan vaiko puolet?

Vierailija
47/47 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, että paljonkos se leski osallistuu yleisiin kuluihin? Vastike jne.  Kokonaan vaiko puolet?

Vastiketta ei ole. Leski maksaa lähinnä käyttökulut eli sähkön, veden ja jätehuollon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi