Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luisteluvalmentaja taas itkettänyt pikkulapsia harjoituksissa

Vierailija
04.03.2026 |

Luisteluvalmentaja Penttinen taas syytteiden kohteena epäasiallisuudesta

Helsingin sanomat

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lasten vanhemmilla on vikaa päässä kun lapset (8-12 v.) joiden pitäisi leikkiä barbeilla ja kirmailla ulkona kavereiden kanssa altistetaan 4-5 krt viikossa harjoituksille ja aletaan kyttäämään jotain syömisiä ja puhutaan tulevista kisoista ym....antakaa lasten olla lapsia, ei ne tuolla luistelulla ikinä tule itseään elättämään.  Ziisus...ja vielä pahempia ovat lätkävanhemmat..

Vierailija
62/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiseen valmennukseen lähdetään silloin kuin tavoite on menestyä. Urheilussa pitää oppia sietämään ikäviäkin kommentteja ja tulla todellakin oman mukavuusalueensa ulkopuolelle niin henkisesti kuin fyysisesti jos aikoo pärjätä. 

On eri asia antaa rakentavaa ja tiukkaa palautetta asiallisesti kuin haukkua aspergeriksi.

Tuo oli hyvin lievää haukkumista vielä. Sitten kun mukaan tulee some ja muut mediat pääsee kunnolla ryöpytettäväksi. 

Kyseenalaistan kenen tahansa aikuisen arvostelukyvyn, joka missään tilanteessa käyttää diagnooseja haukkumasanana. Ei sovellu lasten ja nuorten pariin, eikä minnekään, missä noudetetaan ihan peruskäytöstapoja.

Itse kyseenalaistan kenen tahansa aikuisen arvostelukyvyn, joka vaatii alaikäisiltä haukuttaviltaan täydellistä alistumista ja hiljaista hyväksymistä sairaalle toiminnalleen.  -ohis

Millä lailla olet mielestäsi ohis ja oletatko ettei jokainen järkevä aikuinen kyseenalaista tuollaisen? 

No sillä tavalla olen mielestäni ohis, että olin täysin uusi vastaaja tuossa ketjussa enkä yksi edellisistä. Onko sinulla vielä muuta sydämelläsi?

Siinä tapauksessa olet eri vastaaja, et ohis.

Tuo viesti mihin kommentoit kirjoitettiin reaktiona kommenttiin, jossa sanottiin aspergeriksi nimittelyn olevan "lievää haukkumista". Eikö tuota voi yksittäisenä asiana nostaa ilman, että joku tulee whataboutisminsa kera viisastelemaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmentajan käytös kuulostaa kauhealta. 

Silti, vähän ohiksena, ihmettelen että miten kilpailevassa joukkueessa voi olla nuoria joilla on syömishäiriö tai itsetuhoisuutta? Ymmärrän että tauko harrastuksessa tai jopa lopettaminen voi olla nuorelle maailmanloppu, mutta eikö aikuisten viestin pitäisi olla se että vain terveenä urheillaan ja kilpaillaan? Siis jos terveysongelmat, psyykkiset ja fyysiset, ovat vanhempien ja valmentajan tiedossa. 

Monessa ammatissa (täysipainoinen kilpaurheilu mukaan lukien) täytyy olla hyvällä tavalla kovis ja pää kasassa. Nykyään urheilija kuin urheilija ulvoo kisan jälkeen milloin flunssaa, milloin suksia tai vähintään sitä kun muut menee karkuun. Jos lääkäri vetää tunteella tai terapeutti hoitaa omia traumoja niin ei hyvin käy. 

Luistelusta ja miksei baletistakin ja korkeushypystäkin vielä sen verran että kehon täytyy olla luonnostaan sen mallinen että on hoikka ilman nälkärääkkiäkin. Koska jos ei pysty syömään järkevästi ja riittävästi niin ei jaksa harjoitella, ei kilpailla ja lopuksi sekä keho että pää hajoavat :(

No saat ihan miettiä, kuinka paljon näistä syömis- ja mielialahäiriöistä johtuu valmennuksesta. Nää tytöt taitaa vielä olla pitkälti suorittajaluonteisia kilttejä tyttöjä, joille joukkueesta syrjään jääminen olisi maailmanloppu. Näihin edustusjoukkueisiin on vielä käsittääkseni vuosittain tiukat karsinnat, ja yksikin välivuosi tai toipumistauko voisi tehdä seuraavalle kaudelle mukaan pääsyn sitten haastavaksi.

Mun tytär on ollut eri lajin urheilija (paljon terveempi lajikulttuuri, palloilulaji), mutta lopetettuaan jäi mukaan vielä joukkueen toimintaan huoltajana. Tämä siksi, että se joukkue on ollut iso osa omaa sosiaalista piiriä ja laji on rakas. Ymmärrän siis tavallaan, miksi nämä muodostelmaluistelijatytöt sinnittelevät mukana, vaikka voivat huonosti.

Vierailija
64/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura otti siis kaikessa hiljaisuudessa Penttisen takaisin. Jo vuosia sitten!

Vierailija
65/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkinen väkivalta ja valmennus ei ole sama asia. tämä ei ole valmennusta ,vaan henkistä väkivaltaa josta voi tulla traumat ja psyykkistä ongelmaa lapselle koko loppuelämäksi. menestys, ei oikeuta psyykkiseen väkivaltaan. tosi karmiva uutinen. nämä on ilmeisesti alaikäisiä lapsia.

Vierailija
66/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkueurheilu = paskaa.

Vierailija
67/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seura otti siis kaikessa hiljaisuudessa Penttisen takaisin. Jo vuosia sitten!

Ei hiljaisuudessa vaan kovalla metelillä.

Vierailija
68/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiseen valmennukseen lähdetään silloin kuin tavoite on menestyä. Urheilussa pitää oppia sietämään ikäviäkin kommentteja ja tulla todellakin oman mukavuusalueensa ulkopuolelle niin henkisesti kuin fyysisesti jos aikoo pärjätä. 

On eri asia antaa rakentavaa ja tiukkaa palautetta asiallisesti kuin haukkua aspergeriksi.

Tuo oli hyvin lievää haukkumista vielä. Sitten kun mukaan tulee some ja muut mediat pääsee kunnolla ryöpytettäväksi. 

Kyseenalaistan kenen tahansa aikuisen arvostelukyvyn, joka missään tilanteessa käyttää diagnooseja haukkumasanana. Ei sovellu lasten ja nuorten pariin, eikä minnekään, missä noudetetaan ihan peruskäytöstapoja.

Itse kyseenalaistan kenen tahansa aikuisen arvostelukyvyn, joka vaatii alaikäisiltä haukuttaviltaan täydellistä alistumista ja hiljaista hyväksymistä sairaalle toiminnalleen.  -ohis

Millä lailla olet mielestäsi ohis ja oletatko ettei jokainen järkevä aikuinen kyseenalaista tuollaisen? 

No sillä tavalla olen mielestäni ohis, että olin täysin uusi vastaaja tuossa ketjussa enkä yksi edellisistä. Onko sinulla vielä muuta sydämelläsi?

Tuo viesti mihin kommentoit kirjoitettiin reaktiona kommenttiin, jossa sanottiin aspergeriksi nimittelyn olevan "lievää haukkumista". Eikö tuota voi yksittäisenä asiana nostaa ilman, että joku tulee whataboutisminsa kera viisastelemaan? 

Yrität nyt selvästi purkaa jotain pahaa oloasi minuun, mutta siitä huolimatta tiedoksesi: minä vastan täällä mihin kommentteihin haluan. Sinä puolestasi saat vapaasti valita kuinka siihen reagoit tai olet reagoimatta. 

Vierailija
69/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että vanhemmat edelleen sen aiemman kohun jälkeen laittoivat lapsensa tuon naisen valmennukseen on ihan hullua. Osoittaa vain miten sairasta tuo lasten harrastaminen on. Lapsi itse haluaa..lässynlää. Se on vanhemman tehtävä suojella lapsia tuollaiselta tyrannilta ja uskaltaa sanoa ei. 

Vierailija
70/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität nyt selvästi purkaa jotain pahaa oloasi minuun, mutta siitä huolimatta tiedoksesi: minä vastan täällä mihin kommentteihin haluan. Sinä puolestasi saat vapaasti valita kuinka siihen reagoit tai olet reagoimatta. 

Näin teenkin. Ja nyt kommentoin sun viestiin, joka vaikutti pöljältä whataboutismilta, vaikket olisi niin tarkoittanut.

Vierailija
71/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo juuri voittaneet sm-kultaa? Seura katsoo varmaan läpi sormien tuollaistakin koska menestystä tulee. 

Väärin.

Menestystä tulee kun vaatii asioita.

Se vain itkettää pikkutyttöjä, jotka ovat tottuneet siihen ettei mitään vaadita.

Vierailija
72/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli vaan ronskia huumoria. Ei tietenkään pitäisi aikuistyylistä huumoria viljellä teini-tytöille, siinä on just tuo vaara ettei ne ymmärrä ottaa sitä huumorina vaan tosissaan ja masentuu. Kumma jos ei ymmärrä lopettaa. Jotkut vaan on ronskimpia ja on pärjänny olemalla kova itselleen, mutta moni muu ei.

Vierailija
73/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin teenkin. Ja nyt kommentoin sun viestiin, joka vaikutti pöljältä whataboutismilta, vaikket olisi niin tarkoittanut.

Joopa joo. Hyvää päivän jatkoa vain sinulle, riidanhaastaja.

Vierailija
74/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsistien ja sosiopaattien toiminta on usein ton tyyppistä. tarve aiheuttaa pahaa mieltä ja vahinkoa toisille. 

ajaa itsetuhoon  ja itsemurhaan. näiden lasten vanhemmat on piittaamattomia, oman lapsen mielenterveyttä ja syömishäiriö riskiä vastaan.hyvä että hesari nostaa esille liikunnan varjopuolet. 

lapsen harrastus on tarkoitus aikaansaada menestystä ja iloa liikunnasta, ei traumoja ja henkistä pahoinvointia.

valmentaa voidaan kannustamalla ja ohjaamalla normaalisti.

Vierailija
75/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhemmat antavat lapsensa treenata sellaisen koutsin tiimissä joka saattaa olla raivohullu??!

Tiedän työelämästä yhden, jonka lapsi oli tuolla muodostelmaluistelujoukkueessa ja hän oli luonteeltaan sellainen, ettei vahingossakaan puuttunut kiusaamiseen. Oli ihan selkärangaton hännystelijä eli narsistiset arvot olivat sekä vanhemmilla että lapsilla ja kehittyvät myös näiden lapsille.

Vierailija
76/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa miten tuo edelleen sallitaan.

Vierailija
77/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se oli vaan ronskia huumoria. Ei tietenkään pitäisi aikuistyylistä huumoria viljellä teini-tytöille, siinä on just tuo vaara ettei ne ymmärrä ottaa sitä huumorina vaan tosissaan ja masentuu. Kumma jos ei ymmärrä lopettaa. Jotkut vaan on ronskimpia ja on pärjänny olemalla kova itselleen, mutta moni muu ei.

Se nainen vaikuttaa olevan mielenterveydeltään järkkynyt. Edelleen. Ihmeellistä, että Helsingfors skridskoklubb halusi kuusi vuotta sitten ja haluaa edelleen pilata mainettaan tuon monsterimatamin myötä. No, tapansa kullakin. Enemmän ihmettelen niitä vanhempia, jotka tieten tahtoen altistavat lapsensa tuon naisen armoille kaiken kohun jälkeenkin. Ulkokultaisuus edellä mennään, näköjään.

Ei ne itkeneet olleet teineja, vaan pienempiä, juurihan uutisoitiin että tämä mulkero otettiin pois pienten lasten valmentamisesta tämän kohun myötä, eli matami valmentaa enää teinejä.

Vierailija
78/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä v  un ruma akka ja sen näköinen muutenkin ettei voisi samassa tilassa olla kauaa.

Vierailija
79/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainauksesta tulee turhan pitkä joten: Näinhän kirjoitin, tauko tai harrastuksen päättyminen voi nuoresta tuntua maailmanlopulta. Ja kyllä, se mitä valmentajan käytöksestä tiedän, niin se on kauheaa ja asiatonta. Ja kaikkien vanhemmat eivät välttämättä ole niitä jotka laittavat lapsensa terveyden, fyysisen tai psyykkisen, oman kunnianhimon tai pätemisen edelle. Tiedän tämän koska minut on kasvattanut äiti joka viis veisasi mistään varoitusmerkeistä vaan vaati täydellisyyttä hyvin kyseenalaisin keinoin, pitkälle aikuisuuteen. Ymmärrän vasta nyt miten mahdottoman edessä olen ollut. 

Olen vahvasti sitä mieltä että jokainen lapsi tai nuori saisi harrastaa haluamaansa lajia, perheen mahdollisuudet huomioiden, mutta siis harrastaa. Kilpaurheilu on asia erikseen ja valinnat tulisi tehdä kokonaisuus huomioiden. En varmaan osaa oikein selittää auki tätä ja mielipide oli jo aikaisemmassa kommentissa. T:45

Vierailija
80/100 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Hyvää päivän jatkoa vain sinulle, riidanhaastaja.

Hyvää päivänjatkoa <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi