Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsen " pitäisi" osata sanoa R?

Vierailija
03.05.2007 |

Juu tiedän, että puheen kehityskin on yksilöllistä, mutta mikä noin suurin piirtein on haitari ärrän sanomiselle. Milloin siihen aletaan kiinnittämään huomiota esim. neuvolassa jos se puuttuu?

emmi

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa asia otetaan esiin ja viimeistään kuusivuotiaana pitäisi osata, muuten ohjataan puheterapiaan. Itse olen -80 luvulla käynyt puheopetuksessa viisivuotiaana. Pari kertaa kävin ja johan se r-kirjain löytyikin. Oma 4-vuotiaani ei osaa ärrää. Tai siis pienempänä osasi, mutta on sen " unohtanut" . Ainakaan 4-v. neuvolassa asiaan ei vielä kiinnitetty huomiota.

Vierailija
2/5 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tarvii on taavii ja ei saa on ei taa. Hän ei ole puheterapiassa.

Meillä r opittiin jo reilusti alle 2-vuotiaana, ja sitä neuvolassa sitten jaksettiinkin ihmetellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalaisina ja pelättiin, että lapsille käy samoin, mutta eipäs käynytkään. Oppivat alla kaksi vuotiaina puhumaan kunnolla kaikki kirjaimet.

Mutta eikö siihen aleta kiinnittämään huomiota esikoulussa? Koulussa viimeistään laitetaan " terapiaan" . Varmaan riippuu kauheasti kunnastakin.. Tiedättekö jonkun aikuisen, jolla olisi r-hukassa?

Vierailija
4/5 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme täyttää syksyllä 5v. ja ärrä tulee nyt " takaäänteellä" . Pärisee kyllä, mutta ei oikein. Mietin vaan, että yrittäisinkö yksityiselle puheterapeutille ennen syksyn 5v. neuvolaa vai odotanko vielä. Jospa se ärrä löytyisi itsekseen.

ap

Vierailija
5/5 |
03.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiaan. Mun 6-v tyttö kävi tänään ekan kerran puheterapiassa,ja oli kyllä hyvä kokemus. Sain paljon hyviä neuvoja ja muutenkin oli hyvä tyyppi. Tyttömme puheessa on R,S ja N-vikoja. Nyt tiedän miten toimia,ja oltiin muuten ihan kunnallisella.