Master Chef Suomi 2026 - OFFICIAL
Tänään alkoi Master Chef Suomi 2026.
Tuomareina Henri Alén, Helena Puolakka ja Vappu Pimiä.
Formaatti on hieman muuttunut edellisiltä kausilta. Toivotaan, että se tuo lisäpotkua tälle kaudelle!
Katso lähetysajat : Masterchef Suomi - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (455)
Arvelin heti, kun kerrottiin Jarin(?) olevan Kuusankoskelta, että siinä on ihan stereotyyppisen paperimiehen näköinen mies, ja niinpä sitten kerrottiinkin hänen työskentelevän paperitehtaassa.
Mä odotin dösää Vantaan Jokiniemessä (Jumbon lähellä) joskus vuonna 2001-2002 ja Henri odotti dösää aina samaan aikaan. On kai mun ikäinen 1977? Olin menossa yliopistolle ja Henri kai johonkin ravintolaan.
Oli väkinäinen jakso pashoineen ja munankätkentöineen. Ja se huutokauppa. Taidan lopettaa seuraamisen kun ei ole sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Mä odotin dösää Vantaan Jokiniemessä (Jumbon lähellä) joskus vuonna 2001-2002 ja Henri odotti dösää aina samaan aikaan. On kai mun ikäinen 1977? Olin menossa yliopistolle ja Henri kai johonkin ravintolaan.
Sori ei Jokiniemessä vaan Jumbon lähellä Käräjäkujalla.
On se kumma kun Outi ei saa kunnolista paitaa päällensä, jotenkin inhaa kun kokataan kainalot paljaana.
Vierailija kirjoitti:
Tällä oli ehkä tarkoitus sanoa että Henri on tosi tavallinen ihminen. Liikkui bussilla jne.
Huutokauppajakso. Olihan vastenmielistä kailotusta. Ehkä johtuu kuvakulmasta mutta näyttää siltä että Henri ja Helena kertovat palautteensa katsoen kilpailijaa, Vappu taasen kohdistaa katseensa Henriin ikään kuin pyytäen hyväksyntää mielipiteelleen.
Katri alkaa nousta suosikikseni, on päässyt alun hämmennyksestään ja pitää nyt myös hiuksensa kiinni. Arvostan myös monipuolista taustaa, kun kertoi siis kalastavansa ja metsästävänsä. Juuli mainitsee muita useammin kuinka milloin mikäkin on hänelle vierasta. Tunteellinen paperimies yllätti positiivisesti tällä kertaa. Aikaa oli paljon joten ihmettelen niitä jotka eivät saaneet aikaiseksi kastiketta ruualleen.
Oli todella rasittava ja tyhjänpäiväinen jakso. Vapun huutaminen ja hosuminen kruunasi koko hömpän. Tylsää ja tarpeetonta. Munakilpailu kokonaisuudessaan erittäin epäreilu, aiheutti pelkää pahaa mieltä. Ei tätä enempää.
Jakson ainoa kiva hetki oli, kun sympaattinen Jari voitti. Lisäksi Jari oli ainoa, joka ei tarjonnut lautasella vauvansosetta vai mitä se pyree onkaan. Toivon Jarille menestystä jatkossakin, ihan voittoon asti.
Vierailija kirjoitti:
Oli todella rasittava ja tyhjänpäiväinen jakso. Vapun huutaminen ja hosuminen kruunasi koko hömpän. Tylsää ja tarpeetonta. Munakilpailu kokonaisuudessaan erittäin epäreilu, aiheutti pelkää pahaa mieltä. Ei tätä enempää.
Jakson ainoa kiva hetki oli, kun sympaattinen Jari voitti. Lisäksi Jari oli ainoa, joka ei tarjonnut lautasella vauvansosetta vai mitä se pyree onkaan. Toivon Jarille menestystä jatkossakin, ihan voittoon asti.
Joo, perinteinen aikahuutokauppa olisi parempi. Menikö se Jarin fondantti vielä niin että hän luuli pilanneensa sen kun ei muistanut kanalientä, mutta yllättyikin kun Henri nimenomaan kehui rakennetta. Jarissa myös tiivistyy hyvin kilpailun tarkoitus, kun kertoi että hänellä olisi haaveena ravintolan perustaminen.
Nyt oli viimein saatu hiuksia ponnareille! Mut se Outi; hyi yök niitä avoimia kainaloita etenkin kun vsikuttaa aina jotenkin hikiseltä ja vähän suttuselta. Kovasti se on esillä kotiseutunsa medioissa, haluu tulla julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli viimein saatu hiuksia ponnareille! Mut se Outi; hyi yök niitä avoimia kainaloita etenkin kun vsikuttaa aina jotenkin hikiseltä ja vähän suttuselta. Kovasti se on esillä kotiseutunsa medioissa, haluu tulla julkisuuteen.
Minusta hän näyttää ihan alkoholisoituneelta naiselta. Sorry vaan!
Mielestäni Pääsiäisjakso on paras tähän asti, munajahti kiva ja monipuoliset ruuat tekivät.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa oikeesti katsominen protestina tälle tuomarivalinnalle! Eiköhän saada ammattilainen taas tilalle, siinä se ohjelman kiva jännite onkin: huippukokit kotikokkien tuotoksia maistelemassa ja tuomaroimassa. Yleensä nämä huippukokit ovat myös hyvin karismaattisia, mikä naulitsee kotikatsomoon.
Akseli Herlevi olisi kiva tuomarina.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa oikeesti katsominen protestina tälle tuomarivalinnalle! Eiköhän saada ammattilainen taas tilalle, siinä se ohjelman kiva jännite onkin: huippukokit kotikokkien tuotoksia maistelemassa ja tuomaroimassa. Yleensä nämä huippukokit ovat myös hyvin karismaattisia, mikä naulitsee kotikatsomoon.
En varmaan sen takia lopeta, vielä tulee huippu tuomari. Lopeta sinä kun et tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin kasvissyöjät voi osallistua ohjelmaan. On myös muiden maiden ohjelmissa. Itse en ole kasvissyöjä.
Kyllä. Kun ei ole vakavasti allerginen, voi kokata ja maistella lihaa huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin kasvissyöjät voi osallistua ohjelmaan. On myös muiden maiden ohjelmissa. Itse en ole kasvissyöjä.
Kyllä. Kun ei ole vakavasti allerginen, voi kokata ja maistella lihaa huoletta.
Se kasvissyöjän reaktio oli erikoinen siksi että hän oli ohjelman fanina varmasti tietoinen, että ohjelmassa joutuu 100% varmuudella käsittelemään raakaa lihaa/kuolleita eläimiä sekä käytännössä myös maistamaan niistä valmistettuja ruokia. Olin vilpittömän yllättynyt kun hän reagoi tilanteessa itkulla ja selkeällä hätääntymisellä. Olin jotenkin olettanut, että jokainen on etukäteen harjoitellut esimerkiksi kalan perkaamista ja muuta raa'an lihan käsittelyä useampaan kertaan, koska noissa jutuissa epäonnistuminen pilaisi koko aterian kisassa ja ohjelmassa tosiaan täydellä varmuudella tällaista ruokaa tehdään.
Vappu on minulle melko neutraali hahmo mutta hän toi ainakin viimeisimpään jaksoon paljon ylimääräistä hälinää. Kun ohjelmassa on jatkuvasti nopeita leikkauksia ja yksi kuva kestää ehkä viisi sekuntia (sitten kamera/kuvakulma/tilanne vaihtuu ja tapahtuu taas ihan muuta) niin mekkala ja hössötys vaikeutti seuraamista. Huutokauppakohdassa yhden kerran huudattaminen olisi ollut hauska juttu, mutta hän jäi selvästi jumiin vitsiinsä ja kilpailijat vaikuttivat osin vähän kiusaantuneilta kun olisivat halunneet miettiä valintojaan ja juontaja melskasi ihan oman juttunsa parissa siellä.
Ohjelma on aika nopeatempoinen ja olisi kiva seurata aina kauemmin yhtä tilannetta, mutta mukana onneksi useampi mukava kilpailija, omat lempparini oli heti alussa Juho mutta nyt pidän Jaristakin. Julius oli kiinnostava aiemmin, sitten alkoi vaikuttaa tylsältä, etenkin se kanan tuhlaaminen ja käyttämättä jättäminen oli tosi omituinen veto kun tuomarikin ohjasi hyvissä ajoin että ei niin tule tehdä. Samoin Aleksi joka jätti yhden annetun aineksen (mallas?) kokonaan käyttämättä kun se oli hänelle vieras, olen luullut että sääntöjen mukaan kaikkea annettua pitää käyttää noissa tehtävissä. Ylimielisen oloinen veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on tehnyt mm. useita keittokirjoja ja pyörittänyt ruokafirmaa, eli vahvasti kytköksissä noihin aiheisiin.
Meistä moni on kytköksissä, silti ei kenties pärjättäis tuolla. Nuo kaikki osallistujatkin ovat armoitettuja ruuanlaittajia, mutta milloin mikäkin käryää, sotkua tulee, majoneesit juoksettuvat, mikä on sitten taas sisältä raakaa, suolat unohtuvat ja melkoisia floppeja tulee. Ja sitten tavoitellaan oikein Master Chef-titteliä kuitenkin.
Muutama erittäin kyvykkään oloinen näyttäis olevan, kuten aina, mutta jotkut ovat vain keskittyneet esim. kalasta valmistamiseen ja kun aletaankin mennä esim. kaukomaille ja rohkeasti maustamaan, niin ollaan täysin "mukavuusalueen ulkopuolella", ainakin heidän omien sanojensa mukaan. Oikea kokki hallitsee kaiken. Tai kokemuksensa kautta pystyy inspiroimaan hyvään lopputulokseen asti.
Mitä ihmettä tarkoittaa kokemuksensa kautta inspiroida hyvään lopputulokseen asti?
Oikea kokki hallitsee kaiken? Nyt on siis keksitty yli-Ihminen.
Ei kukaan hallitse kaikkea, mutta ammattilaiset tuntee ja muistaa suuren joukon perusreseptiikkaa, raaka-aineet ja ruuanlaiton kemiaa ja pystyy soveltamaan ja säveltämään. Toki harrastelijatkin, mutta monen perustekniikatkin on vähän hakusessa, jos eteen tulee vaikka kokonainen lintu. Tänä päivänä kokonaisen linnun käsittely on harvinaisempaa.
Hyviä raaka-aineita pitää arvostaa niin paljon, ettei jätetä parhaita paloja leikkuulaudalle, niin kuin Juliuksen kananpojan rinnat.
Pidin tästä jaksosta, nyt tehtiin ajankohtaan sopivaa ja oikeasti suunniteltuja kokonaisuuksia mössöannosten sijaan.
Pukeutumisesta olen samaa mieltä monen kanssa. Kilpailijoilla pitäisi olla yhtenäiset asut. Vähimmäisvaatimus on, että ei sallita jotakin toppeja niin, että kainalokarvat paistaa. Hiukset pitäisi olla kiinni mutta mitään myssyjä en vaatisi, eihän kukaan kotikokki sellaista käytä.
Zahra on mun suosikki 😊