Vaihdevuosien hormonihoito ei auta?
Olen 48 vuotias ja aloitin estrogeenigeelin ja Slindan neljä kuukautta sitten. Minulla oli säännölliset kuukautiset mutta joskus yöhikoilua sekä paha pmmd. Hrt lopetti yöhikoilun ja tasasi mielialaa mutta vähitellen aloin tuntea itseni jotenkin haluttomaksi, tylsäksi ja täysin aikaansaamattomaksi. Onko tähän syynä Slinda?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Elintavat kuntoon ekaksi,laihdutus,liikunta..
Ei auta mihinkään, ei ainakaan minulla.
Toki olen aina ollut laiha, joten laihduttaa en voinut , mutta liikuin kuin hullu, vielä enemmän, kuin koskaan ja olen aina ollut liikunnallinen. Lisäsin kuitenkin liikuntaa, kun sen väitettiin auttavan, vakka mietinkin kyllä, että miten paljon sitä pitää liikkua, että vaikuttaa.
Kävin siis 3-4 jumpassa viikottain, joka päivä lenkillä koiran kanssa ja sen lisäksi uimassa kerran viikossa 2 km kerrallaan ja talvisin hiihtämässä noin 3 x viikko ja noin 10-17 km per kerta.
Ainoa mikä auttoi, oli hormoninkorvaushoito.
Apu tuli parissa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Auta mihin? Luonnolliseen ikääntymiseen? Mene terapiaan ja lopeta vesistöjen ja naapureidesi saastuttaminen seksipaskahormoneillasi
Voi kuule, se terapia ei auta mm. verisuonitauteihi, unihäiriöihin, hikoiluun, nivelrikkoon, osteoporoosiin, hiustenlähtöön.....tässä vaan muutama esimerkki siitä mitä se sinun kutsuma "seksipaskahormoni" tekee naisen hyvinvoinnille. Jos ei tiedä asioista mitään, niin ei pidä tulla huutelemaan.
Mitäs jos kokeilisit olla ilman hormoneja? Mä en ole käyttänyt mitään ja olen selvinnyt suht vähäisin oirein. Aikansa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta mihin? Luonnolliseen ikääntymiseen? Mene terapiaan ja lopeta vesistöjen ja naapureidesi saastuttaminen seksipaskahormoneillasi
Voi kuule, se terapia ei auta mm. verisuonitauteihi, unihäiriöihin, hikoiluun, nivelrikkoon, osteoporoosiin, hiustenlähtöön.....tässä vaan muutama esimerkki siitä mitä se sinun kutsuma "seksipaskahormoni" tekee naisen hyvinvoinnille. Jos ei tiedä asioista mitään, niin ei pidä tulla huutelemaan.
Mutku vaihdevuodet on lunnollinen asia. Ei sitä kuulukaan estää.
Pyydä Anqeliqia, ainut mikä mulla on kokeilujen jälkeen auttanut. Nyt riittäää puolikaskin tabletti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estrogeeni ei auta yhtään vaihdevuosiin, ihan jonnin joutava geeli vaikka annokset tapissa ja pumpattu kohta 8kk. Ei todellakaan ole mikään ihmelääke vaihdevuosiin. N 56
"auta vaihdevuosiin"
Mitä ihmeen apua luonnon kierto tarvitsee?
Jos "luonnon kierto" on sitä, että et nuku enää ollenkaan. Heräät noin 20-30x yössä, hikoilet niin, että joudut vaihtamaan kuivan yöpaidan pari kertaa yössä ja silti uit hiessä. Kuumat aallot tulee 20 minuutin välein.
Päivällä hiki valuu pitkin naamaasi monta kertaa tunnissa ja kädet on hiestä liukkaina ja märkinä.
Olet äkäinen, kuin perseseen ammuttu karhu, alapää kirvelee ja tuntuu, että virtsatietulehdus iskee just, niin miksi siihen ei saisi hakea apua.
Kyllähän syöpäkin on ihan "luonnon kiertoa" ja kaikki muutkin sairaudet ja vaivat mitä ihmiselle tulee.
Miehille tulee erektio-ongelmia ja ne hakee siihen apua ja se on ihan ok, kukaan ei ihmettele, että miksi, sehän on vain "luonnon kierto".
Outoa on, että kaikki naisten vaivoihin liittyvä on "luonnon kierto" ja ei muuta kuin kärsit.
Toinen on synnytys. Sen kuuluu sattua, kärsi pois. Missään muussa asiassa ei sanota, että kärsi pois, jos sattuu vaan kipua lääkitään.
Ei kukaan sano migreenipotilaallekaan, että kärsi vaan, se on vaan "luonnon kiertoa".
Joillakin on ihme asenne aliarvioida kaikki naisten vaivat.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos kokeilisit olla ilman hormoneja? Mä en ole käyttänyt mitään ja olen selvinnyt suht vähäisin oirein. Aikansa kutakin.
Niin just, sinä olet päässyt suht vähäisin oirein ja olet voinut olla ilman lääkitystä.
Ymmärrätkö ollenkaan, että joillakin on ihan toisin?
joillekin nuo vaihdevuosivaivat on niin kovat, että mieluummin kuolee, kuin kituu niiden kanssa, jos ei apua saa.
Ja joillakin ne ei lopu koko loppuelämän aikana. Itsellä ne on kestäneet nyt jo noin 15 vuotta ja alkuun oireet oli niin kamalat, että niitä parivuotta kärsineenä olin jo itsemu*rhan partaalla, kunnes tajusin, että näin ei voi jatkua ja menin lääkäriin.
Hormonihoito auttoi ja saatoin taas jatkaa hyvää elämää. Ajattelin silloin, että vaikka kuolisin niihin hormoneihin, on silti parempi elää lyhyempi elämä onnellisesti, kuin kitua loputtomiin.
Ei se elämä ollut elämisen arvoista vaan ihan kamalaa joka hetki.
Vaihdevuosivaivat voivat oikeasti tehdä elämästä he*lvettiä.
Semmoinenkin pointti, että työkyky menee hyvin pian, jos ei nuku kuin kaksi tuntia yössä. Tämän takia käytän hormonikorvaushoitoa, unet palautui viikossa, eläkkeelle jäädessä voin harkita lopettamista. Toki myös alapään kirvelyn ja nivelkipujen loppuminen helpotti oloa ja kieltämättä on mukava myös, kun hiukset pysyy päässä.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinenkin pointti, että työkyky menee hyvin pian, jos ei nuku kuin kaksi tuntia yössä. Tämän takia käytän hormonikorvaushoitoa, unet palautui viikossa, eläkkeelle jäädessä voin harkita lopettamista. Toki myös alapään kirvelyn ja nivelkipujen loppuminen helpotti oloa ja kieltämättä on mukava myös, kun hiukset pysyy päässä.
Totta. Mä nukuin neljä tai viisi tuntia yössä, mutta eihän se riittänyt. Päivät olivat sumuisia, muisti ja ongelmanratkaisukyky mennyt.
Mulla meni osittain työkyky nivelkipujen takia. Erityisesti lonkat olivat kuin tulessa koko ajan, ja normaalin 15000 askeleen vuoron jälkeen pystyin vain katkokävelemään. Sekin helpotti hkh:lla, mutta kokopäivätyöhön en palannut. Yhtään kenellekään en toivo tällaisia oireita enkä lällättele elintavoista. Aina ne eivät auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku vaihdevuodet on lunnollinen asia. Ei sitä kuulukaan estää.
Ei olekkaa estämisetä kysymys, vaan oireitten helpottamisesta että pystyt elämään edes jonkilaista siedettävää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just, sinä olet päässyt suht vähäisin oirein ja olet voinut olla ilman lääkitystä.
Ymmärrätkö ollenkaan, että joillakin on ihan toisin?
joillekin nuo vaihdevuosivaivat on niin kovat, että mieluummin kuolee, kuin kituu niiden kanssa, jos ei apua saa.
Ja joillakin ne ei lopu koko loppuelämän aikana. Itsellä ne on kestäneet nyt jo noin 15 vuotta ja alkuun oireet oli niin kamalat, että niitä parivuotta kärsineenä olin jo itsemu*rhan partaalla, kunnes tajusin, että näin ei voi jatkua ja menin lääkäriin.
Hormonihoito auttoi ja saatoin taas jatkaa hyvää elämää. Ajattelin silloin, että vaikka kuolisin niihin hormoneihin, on silti
Ei, en itseasiassa ymmärrä. Minusta te medikalisoitte luonnollisen asian ja kiukuttelette turhan takia. Ei ne oireet loputtomiin kestä. Yllättäen nopeasti helpottuu. Mä voin kertoa kun olen testannut mitä tapahtuu jos jättää hormonit ottamatta.
"Ei, en itseasiassa ymmärrä. Minusta te medikalisoitte luonnollisen asian ja kiukuttelette turhan takia. Ei ne oireet loputtomiin kestä. Yllättäen nopeasti helpottuu. Mä voin kertoa kun olen testannut mitä tapahtuu jos jättää hormonit ottamatta."
Just.
Mulle ei hrt eli hormone replacement threrapy tuonut unia.
Nukun 2-5 tuntia per yö, vuosikausia menty näin. Tuo unimäärä tulee siis 10 tunnin sisällä, lopun aikaa makaan hereillä sängyssä.
Unettomuuteni syy on mitä ilmeisimmin erittäin paha raudanpuute, ferritiini 9.
Kilpirauhasen vajaatoiminta tullut raudanpuutteesta.
Mulla on ollut univaikeuksia jo vajaa kolmekymppisestä, mutta esivaihdevuosioireet alkoivat vasta 47-vuotiaana. Aluksi olin innoissani, että nyt korjaantuu unetkin näillä hormoneilla, mutta ei todellakaan korjaantunut.
HRT auttaa muihin esivaihdevuosioireisiin, muttei unettomuuteeni. Toivon, että kun ferritiinin saan sinne 100 pintaan, unet palaavat.
Mulle on estrogeenigeeli toiminut hyvin mutta keltarauhashormonin kanssa on ollut säätöä. Terolut oli täysi katastrofi monsterivuotoineen ja sen jälkeen on ollut hormonikierukka. Kierukka on parempi mutta se on kyllä vaikuttanut haluihin.
Naapurin rouva jutteli tuossa yksi päivä, että hänelle estrogeenigeeli ei toiminut ollenkaan, mutta joku suihke on toiminut. Häneltä oli kohtukin jo poistettu, joten hänellä ei ollut tätä keltarauhashormonirumbaa ollenkaan. Merkille pantavaa oli, että tuo rouva on 66-vuotias eivätkä oireet ole ollenkaan laantumaan päin. Itse en ole noissa vuosissa vielä, olen alle 50-vuotias.
"auta vaihdevuosiin"
Mitä ihmeen apua luonnon kierto tarvitsee?