Vaihdevuosien hormonihoito ei auta?
Olen 48 vuotias ja aloitin estrogeenigeelin ja Slindan neljä kuukautta sitten. Minulla oli säännölliset kuukautiset mutta joskus yöhikoilua sekä paha pmmd. Hrt lopetti yöhikoilun ja tasasi mielialaa mutta vähitellen aloin tuntea itseni jotenkin haluttomaksi, tylsäksi ja täysin aikaansaamattomaksi. Onko tähän syynä Slinda?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keltarauhashormoni aiheuttaa yleensä masennusta. Tai apatiaa.
Masennusta, surullisuutta/itkuisuutta, ahdistusta, ärtyneisyyttä, raivoa ja näiden kaikkien vaihtelua. Jossain oli, että on "rauhoittava" hormoni, joopa joo, ei minulla ainakaan!
Ei kuulosta enää yhden syyllisen vaikutukselta tuo.
Loppui kun lopetin pillerihormonit, että kyllä voi olla. Toiset on herkempiä hormoneille.
Minulla ollut pitkään Mirena, nyt vähän yli 50-vuotiaana myös Vagifem ja Estrogel. Hyvin on auttanut. Nukkumiseen tarvitsen vielä muita lääkkeitä, mutta uniongelmia on ollut aina. Mielialaoireita ei nykyään ole, seksielämä on yhtä hyvää kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakaan ei ollut ikinä mitään hormoniehkäisyä elämässäni. Sain kierukan esivaihtareissa ja meni kaikki tunteet. Nyt jatkan luomuna. Oireita on, mutta selviän niiden kanssa paremmin kuin apatian ja haluttomuuden.
Voin paremmin ilman kierukkaa, mutta tunne-elämä ei silti ikinä palautunut täysin samalle tasolle kuin mitä oli ennen kierukkaa.
Toi on muuten mielenkiintoinen kysymys että voiko hormonikierukka saada aikaan jotain sellaista mikä muuttaa lopullisesti hormonitoiminnan.
Ei tietenkään voi. Vaihdevuosien aikana hormonitoiminta muuttuu.
Periaatteessa hormonikierukka voi aiheuttaa kystan, joka joskus saattaa vahingoittaa munasarjaa, mutta taitaa olla harvinaista, että pysyvää tuhoa tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Tiedän, että on yksilöllistä, mutta onko jollain mitattu hormonikorvaushoidon aikainen estradioli ja mitä se oli kun olit oireeton tai vähäoireinen? Itselleni ei selkeästi riitä estradioli 0.2, oireita on ja paljon.
Mutta noita ei mitata julkisella puolella. Mun fsh arvo oli 9.3 kun aloitin htr.
Eli mun munasarjat ilmeisesti toimi vielä ja oli säännölliset kuukautiset 48 vuotiaana mutta hormonaalinen vaihtelu aiheutti oireita.
Ja tähän htr auttoikin mutta nyt tuntuu että en ole enää energinen vaan lamaantunut. Miten siis säätää hormoneja?
Ap.
Kuulostaapa hirveältä. Onneksi olen jo yli 60-vuotias, eikä vielä mitään muita vaihdevuosioireita kun menkat jäi viisikymppisenä pois. Varmaan hyvä kunto ja liikunta auttaa, en kärsi edes limakalvojen kuivuudesta, enkä koskaan ole käyttänyt mitään hormonaalista lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakaan ei ollut ikinä mitään hormoniehkäisyä elämässäni. Sain kierukan esivaihtareissa ja meni kaikki tunteet. Nyt jatkan luomuna. Oireita on, mutta selviän niiden kanssa paremmin kuin apatian ja haluttomuuden.
Voin paremmin ilman kierukkaa, mutta tunne-elämä ei silti ikinä palautunut täysin samalle tasolle kuin mitä oli ennen kierukkaa.
Toi on muuten mielenkiintoinen kysymys että voiko hormonikierukka saada aikaan jotain sellaista mikä muuttaa lopullisesti hormonitoiminnan.
Kierukasta en tiedä, mutta e-pillereiden on todettu lisäävän masennuksen riskiä myös niiden lopetuksen jälkeen eli jotain pysyvää tuhoa ehkä tekevät? Varmaan lisää tutkimuksia tarvitaan, mutta ei se ihan mahdoton ajatus mielestäni ole.
Vierailija kirjoitti:
Synteettiset progestiinit ei käy monelle. Vaatikaa luonnollista progesteronia (Lugesteron).
Tämä!!
Miksi Suomessa aina ensimmäiseksi suositellaan Mirenaa?
Ai niin Mirena on suomalainen keksintö.
Mutta siltikin luonnollinen progesteroni olisi kaikista paras. Ainakin niille joillaei ole suuria hormonihäiriöitä sillä me menemme huonovointisiksi synteettisista hormoneista.
Esim minulle jolla ei ole koskaan ollut endometroosia ja kuukautiset olivat täysin normaalit kuparikierukasta huolimatta.
Jos kaikki on toiminut aina luonnollisesti niin miksi luonnollisia hormoneja ei tarjota ensimmäisenä vaihtoehtona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estrogeeni ei auta yhtään vaihdevuosiin, ihan jonnin joutava geeli vaikka annokset tapissa ja pumpattu kohta 8kk. Ei todellakaan ole mikään ihmelääke vaihdevuosiin. N 56
Minäkin joskus mietin perustuuko hormonikorvaushoidon teho oikeasti siihen, että lisänä tullut progesteroni tasaa, eli lamaa tunteet.
Eihän kaikille progesteronia anneta ja toimii pelkkä estrogeeni ainakin osalle. Voi olla, että monella on liian pieni tai muutoin epäsopiva annos ja sitten on meitä, jotka emme siedä hormonilääkkeitä (eikä aina noita omiakaan hormoneja huoh).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synteettiset progestiinit ei käy monelle. Vaatikaa luonnollista progesteronia (Lugesteron).
Saako noita luonnollisia Suomesta? Muistelen, että ainakin ennen piti hakea ulkomailta? Miksi Suomi tulee aina sata vuotta muuta maailmaa jäljessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!
Mutta siltikin luonnollinen progesteroni olisi kaikista paras. Ainakin niille joillaei ole suuria hormonihäiriöitä sillä me menemme huonovointisiksi synteettisista hormoneista.
Esim minulle jolla ei ole koskaan ollut endometroosia ja kuukautiset olivat täysin normaalit kuparikierukasta huolimatta.
Jos kaikki on toiminut aina luonnollisesti niin miksi luonnollisia hormoneja ei tarjota ensimmäisenä vaihtoehtona?
En tiedä, mutta liittyisikö ehkäisyyn? Luonnollista progesteronia voi käyttää hormonikorvaushoitoon, mutta ei ehkäisyyn? Ja moni vielä tarvitsee luotettavaa ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keltarauhashormoni aiheuttaa yleensä masennusta. Tai apatiaa.
Minä taas kuulin että tämå on se mikä nukuttaa. Otan tuon vaikutuksen ilomielin.
Tietylle osalle naisista vaikuttaa siten, että aiheuttaa unettomuutta. Mä kuulun siihen ryhmään. Jos otan keltarauhashormonin eli Terolutin illalla, en nuku koko yönä tai maksimissaan 2 tuntia. Otan sen siis aamulla, mutta silti se häiritsee yöunta pahasti.
Syön Teroluttia 2 viikkoa kierron vikat viikot (menkat tulee yhä).
Mulla on adhd ja raskausajat olivat parasta aikaa ja huomaan etteivät synteettiset hormonit sovi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!
Miksi pitää sekoittaa mikä oli hyvin kun olisi tarvinnut vain hienosäätöä.
Naisten hormonihoito vaatii tutkimusta ja kuuntelua. Ei sama resepti sovi kaikille. Kaikilla on jo syntyessään eri dna, eri hormonit ja eri elämänkulku.
Ei tietenkään voi. Vaihdevuosien aikana hormonitoiminta muuttuu.