Kellään toisella tuloina netto 1490€/kk
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1430 ja ei riitä hyvään elämään, koska mulle hyvään elämään kuuluu auto. Saan tuohon päälle asumistuen, eli muutoin ihan suht ok. Vuokra+vesi 830/kk.
Miksi valehtelet? Missään päin Suomea ei saa täyttä asumistukea noin kalliiseen asuntoon. Eikä varsinkaan jos tienaa 1430€/kk.
Totta. Hesassakin maximivuokra mikä hyväksytään asumismenoksi on 715 e/kk.
Saat asumistukea vaikka 10 000€/kk maksavaan asuntoon, mutta asumistukea kuitenkin maksetaan ikään kuin vuokra olisi 715€/kk
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken netoksi sen, mitä jää asumiskulujen (ei sähköä) ja puhelinliittymän kiinteän maksun jälkeen.
Eli niiden jälkeen minulla jää 1640€. Tiedän, se kuulostaa paljolta. Mutta ei se muilta ole pois.
Mulla jää netoksi noin 800 ja se vissiin on joltain pois.
Eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1430 ja ei riitä hyvään elämään, koska mulle hyvään elämään kuuluu auto. Saan tuohon päälle asumistuen, eli muutoin ihan suht ok. Vuokra+vesi 830/kk.
Miksi valehtelet? Missään päin Suomea ei saa täyttä asumistukea noin kalliiseen asuntoon. Eikä varsinkaan jos tienaa 1430€/kk.
Niinpä:
Asumistuen kuntakohtaiset ylärajat (enimmäisasumismenot)
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#asumistuen-kuntako…
Tarkista, kuinka paljon kotikunnassasi voidaan enimmillään maksaa asumistukea. Asumistuki on enintään 70 % hyväksyttävistä asumismenoista.
Jos asumismenosi ovat suuremmat kuin enimmäisasumismenot, voit silti saada asumistukea. Saat tukea kuitenkin enintään enimmäisasumismenojen mukaan.
1430€/kk tienaava helsinkiläinen saa kuukaudessa 128€ asumistukea 830€/kk maksavaan asuntoonsa. Kokeile vaikka syöttää nuo luvut asumistukilaskuriin: https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri
Huom., kukaan ei ole väittänyt saavansa täyttä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin väitettykään. Mutta tosiaan noilla tuloilla ei saa asumistukea yhden hengen talouteen. Eli trolli on.
Saa Helsingissä vähintään muutaman kympin vielä 1 800 euron bruttotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin väitettykään. Mutta tosiaan noilla tuloilla ei saa asumistukea yhden hengen talouteen. Eli trolli on.
Kylläpä ihmiset kehtaavatkin olla niin itsevarmasti väärässä...
Tosi paljon väliä mikä vuokra hinta ja sähkö. Tieten kuinka vaatimaton on.
Voin vain unelmoida tuollaisista jättituloista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmiset kehtaavatkin olla niin itsevarmasti väärässä...
Tätä mäkin ihmettelen palstalla usein. Tullaan väittämään jotain ihan hömppää täysin varmana siitä, että tieto on oikein. Tuon asumistukiasiankin jokainen voi tarkistaa asumistukilaskurilla (ja kohta joku tulee väittämään, ettei ne laskurit ikinä pidä paikkaansa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa Helsingissä vähintään muutaman kympin vielä 1 800 euron bruttotuloilla.
Älä nyt, olen äärimmäisen kateellinen byyääähh!!!
Niin... Kyllä köyhänä pysyy vähemminkin vaivoin kuin tuottamalla työssä raataen lisäarvoa kapitalistin varallisuuteen.
Ja raahaavathan ne, tai palvelusväkeensä, hyvää ruokaa roskiin dyykattavaksi.
Varsinkin kokoomusjuhlien jälkeen kannattaa olla roskakatoksessa dyykkausvalmiudessa oikein koko perheellä.
Niinpä:
Asumistuen kuntakohtaiset ylärajat (enimmäisasumismenot)
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#asumistuen-kuntako…
Tarkista, kuinka paljon kotikunnassasi voidaan enimmillään maksaa asumistukea. Asumistuki on enintään 70 % hyväksyttävistä asumismenoista.
Jos asumismenosi ovat suuremmat kuin enimmäisasumismenot, voit silti saada asumistukea. Saat tukea kuitenkin enintään enimmäisasumismenojen mukaan.
Miten asumistuki lasketaan?
Asumistuki on enintään 70 % hyväksyttävistä asumismenoista. Esimerkiksi vuokra ja vesimaksu ovat hyväksyttäviä asumismenoja. Hyväksyttävistä asumismenoista vähennetään myös perusomavastuu.
Yleisen asumistuen määrä lasketaan kaavalla 0,7 x (hyväksyttävät asumismenot perusomavastuu).
Jos ruokakunnassa on
Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa:
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e/kk
2 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 808 e/kk
3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 1 019 e/kk
4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 1 188 e/kk
yli 4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 1 188 e/kk + 148 e/kk jokaista seuraavaa henkilöä kohti.
Hyvinkää, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Kuopio, Lahti, Lohja, Nokia, Nurmijärvi, Oulu, Porvoo, Raisio, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki, Sipoo, Siuntio, Tampere, Turku, Tuusula ja Vihti:
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 447 e/kk
2 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 652 e/kk
3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 828 e/kk
4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 981 e/kk
yli 4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 981 e/kk + 134 e/kk jokaista seuraavaa henkilöä kohti.
Muut kunnaat:
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 394 e/kk
2 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 574 e/kk
3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 734 e/kk
4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 875 e/kk
yli 4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 875 e/kk + 129 e/kk jokaista seuraavaa henkilöä kohti.
Ahvenanmaa:
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 470 e/kk
2 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 687 e/kk
3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 871 e/kk
4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 1 032 e/kk
yli 4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään enintään 1 032 e/kk + 141 e/kk jokaista seuraavaa henkilöä kohti.
Joten älkäähän satuilto.