Onko jotenkin vastuutonta, ettei omista voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta?
Mulla ei todellakaan ole varaa hankkia sellaista. Eikä vielä toistaiseksi ole ollut tarvettakaan.
Kommentit (54)
Ei perintöä varten tarvita henkkareita. En ainakaan itse ole tarvinut. Tehtiin sähköinen valtakirja lakifirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vähän pakko olla pankkiasiointia ja äänestämistä varten?
Ei ole ollut tarvetta asioida konttorissa ja äänestämiseen käy myös ajokortti.
Ap
Käsittääkseni ajokortti ei enää käy äänestämiseen. Juuri siksi hankin kortin noin viisi vuotta sitten. Mistä tulikin mieleen, korttini pitääkin uusia.
https://vaalit.fi/aanestaminen-vaalipaivana
"Ota ehdottomasti mukaasi äänestyspaikalle poliisin myöntämä henkilökortti tai passi taikka ajokortti tai vastaava kuvallinen asiakirja"
Onhan se vähän typerää. Kelalta saa perustoimeentulotuen osana maksusitoumuksen sellaisen hankintaan. Mikäli et saa perustoimeentulotukea, sulla on varaa tilata se omilla rahoilla.
Itselleen sillä haittaa tekee, lähinnä pankkiasiointi menee hankalaksi. Ja sitten kun sen henkkarin joskus hankkii eikä poliisille voi henkkaria vilauttaa, niin pääsee vastailemaan typeriin kysymyksiin äidin tyttönimestä ja asuinpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei perintöä varten tarvita henkkareita. En ainakaan itse ole tarvinut. Tehtiin sähköinen valtakirja lakifirmalle.
Joo, valtakirjan voi allekirjoittaa sähköisesti tai paperilla. Muutamankin perinnön olen vastaanottanut eikä missään vaiheessa ole tarvinnut henkkareita esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käsittääkseni ajokortti ei enää käy äänestämiseen. Juuri siksi hankin kortin noin viisi vuotta sitten. Mistä tulikin mieleen, korttini pitääkin uusia.
"Henkilöllisyyden voi osoittaa voimassaolevalla passilla, henkilökortilla tai ajokortilla"
https://poliisi.fi/-/alue-ja-kuntavaalit-lahestyvat-ovatko-henkilollisy…-
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän hankalaa olla ilman. Olin joku aika sitten sairaalahoidossa ja sinne mentäessä piti näyttää kuvallinen henkilötodistus.
Sairaalaan riittää Kela-kortti. Toki henkilökortti on hyvä olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käy kyllä, ja osassa pankkejakin hyväksytään (vaikka toisin on väitetty)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käy kyllä, ja osassa pankkejakin hyväksytään (vaikka toisin on väitetty)
S-Pankissa asioidessa voi tunnistautua yhdistelmällä ajokortti + S-Mobiilin tunnistautuminen.
Vierailija kirjoitti:
On se. Itse päätät prioriteettisi. Jos et koe että halut ne hankkia niin et vaan hanki. No big deal.
Minulla on voimassaoleva passi ja ajokortti. Mihin tarvitsen erillistä henkilöllisyystodistusta?
Ei minullakaan ole kuin tuhruinen vanhanmallinen ajokortti ja ilman ongelmia olen pärjännyt.
Ainakin ajokortti täytyy olla jos ei virallista henkilöllisyystodistusta.
Et ole vastuuton koska henkkari ei ole pakollinen Suomessa. On jäänyt itseltäkin uusimatta ajoissa pari kertaa. Ikivanha ajokortti tai kuvallinen kelakortti on sitten kelvannut. Virallinen henkkari on ollut tarpeen matkustellessa.
Vierailija kirjoitti:
Itselleen sillä haittaa tekee, lähinnä pankkiasiointi menee hankalaksi. Ja sitten kun sen henkkarin joskus hankkii eikä poliisille voi henkkaria vilauttaa, niin pääsee vastailemaan typeriin kysymyksiin äidin tyttönimestä ja asuinpaikoista.
Ei mulle ainakaan tuota vaikeuksia vastata tuollaisiin kysymyksiin, jos joskus sen henkkarin hankin. Ehkä sitten kun "pääsen" toimeentulotuen piiriin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No niiin, jäljelle jää siis vain matkustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niiin, jäljelle jää siis vain matkustaminen.
Niin. Itse en ainakaan ole aikeissa matkustaa, kun siihen nyt viimeiseksi on varaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän hankalaa olla ilman. Olin joku aika sitten sairaalahoidossa ja sinne mentäessä piti näyttää kuvallinen henkilötodistus.
Sairaalaan riittää Kela-kortti. Toki henkilökortti on hyvä olla olemassa.
Menin leikkaukseen ja tarvittiin molemmat. Se luki etukäteen ohjeissa. Ne myös kysyttiin molemmat.
Aina olen äänestänyt ajokortilla ja se on mainittu niissä kotiin jaettavissa äänestysoikeuslapuissakin hyväksytyksi henkkariksi.