Onko jotenkin vastuutonta, ettei omista voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta?
Mulla ei todellakaan ole varaa hankkia sellaista. Eikä vielä toistaiseksi ole ollut tarvettakaan.
Kommentit (54)
Ja jos johonkin menisin, niin Ruotsiin ja sinne pääsee ajokortillakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itselleen sillä haittaa tekee, lähinnä pankkiasiointi menee hankalaksi. Ja sitten kun sen henkkarin joskus hankkii eikä poliisille voi henkkaria vilauttaa, niin pääsee vastailemaan typeriin kysymyksiin äidin tyttönimestä ja asuinpaikoista.
Miksi sitä vanhaa henkkaria ei muka voi vilauttaa? Vastaus: Kyllä voi. Olet pälli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän hankalaa olla ilman. Olin joku aika sitten sairaalahoidossa ja sinne mentäessä piti näyttää kuvallinen henkilötodistus.
Sairaalaan riittää Kela-kortti. Toki henkilökortti on hyvä olla olemassa.
Menin leikkaukseen ja tarvittiin molemmat. Se luki etukäteen ohjeissa. Ne myös kysyttiin molemmat.
Tuskinpa ketään jätetään hoitamatta sen takia, ettei löydy virallista henkilöllisyystodistusta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleen sillä haittaa tekee, lähinnä pankkiasiointi menee hankalaksi. Ja sitten kun sen henkkarin joskus hankkii eikä poliisille voi henkkaria vilauttaa, niin pääsee vastailemaan typeriin kysymyksiin äidin tyttönimestä ja asuinpaikoista.
Miksi sitä vanhaa henkkaria ei muka voi vilauttaa? Vastaus: Kyllä voi. Olet pälli.
Koska se ei ole oikein minkään arvoinen siinä vaiheessa, kun voimassaoloaika on loppunut.
Jos olet tumma-ihoinen, niin ei ole vastuutonta, koska vasemmiston mielestä et välttämättä kykene tähän urotekoon.
Kuolinpesän asioita, jos joutuu hoitamaan (mm. pankissa), niin viimeistään silloin tarvitsee voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen. Pankkiin ei tietääkseni ajokortti kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän hankalaa olla ilman. Olin joku aika sitten sairaalahoidossa ja sinne mentäessä piti näyttää kuvallinen henkilötodistus.
Sairaalaan riittää Kela-kortti. Toki henkilökortti on hyvä olla olemassa.
Menin leikkaukseen ja tarvittiin molemmat. Se luki etukäteen ohjeissa. Ne myös kysyttiin molemmat.
Tuskinpa ketään jätetään hoitamatta sen takia, ettei löydy virallista henkilöllisyystodistusta :D
Ajokortti käy myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Itse päätät prioriteettisi. Jos et koe että halut ne hankkia niin et vaan hanki. No big deal.
Minulla on voimassaoleva passi ja ajokortti. Mihin tarvitsen erillistä henkilöllisyystodistusta?
Passi onkin virallinen henkilöllisyystodistus. Niitä on Suomessa 2: henkilökortti ja passi.
Henkilöllisyyden todistamisesta ei kyllä omasta mielestä pitäisi maksaa mitään. Mutta kaikesta halutaan rahastaa.
Itselläni on koko aikuisiän ollut voimassaoleva passi, vaikka on ollut vuosien ajanjaksoja, etten ole matkustanut yhtään minnekään. Vanhempani myös uusivat juuri passinsa, vaikka ovat iäkkäitä ja niin huonokuntoisia, etteivät tule koskaan enää matkustamaan vapaaehtoisesti. Jotenkin se vain on omassa elämässä kuulunut asiaan. Itse otatin kuvat ensin ja passin vasta myöhemmin, säästin siihen parikymppiä kerrallaan. Ymmärrän toki, että kaikille ei edes se ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai muuten mut jos sun pitää lähteä maasta niin siinä hetkessä sen todistuksen hankkiminen on myöhäistä. Miettii aikoja joita eletään niin mikään ei ole varmaa. Priorisoisin kyllä passin hankkimisen.
Muihin pohjoismaihin saa matkustaa ajokortilla. Ukrainan sodan jälkeen suositellaan tosin myös kuvallista henkkaria.
Poliisi.fi:
Kun haet passia verkossa, sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla, jos
-olet käynyt passivirkailijan tunnistettavana ja antamassa sormenjälkesi passi- tai henkilökorttihakemusta varten enintään 6 vuotta sitten.
-nimesi on sama kuin edellisessä passissasi.
-lupavirkailija pystyy toteamaan, että uusi passikuvasi esittää samaa henkilöä kuin edelliset passikuvasi
Jos joku ehdoista ei täyty, "pääsee" tunnistautumiseen.
No eihän se ole, kun kyseessä on maksullinen palvelu. Vähän tuollaista "maksa siitä että saat olla olemassa" tyyppistä kapitalismiajattelua
Ei kai muuten mut jos sun pitää lähteä maasta niin siinä hetkessä sen todistuksen hankkiminen on myöhäistä. Miettii aikoja joita eletään niin mikään ei ole varmaa. Priorisoisin kyllä passin hankkimisen.