Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegepaskakusetus kaupan valmisruokahyllyllä

Vierailija
02.03.2026 |

Kauppiaat eivät enää laita vegepaskaa erilleen vaan kaikki on sikin sokin samassa hyllyssä oikeiden ruokien kanssa. Sitten kun nämä vegetuotteet on vielä naamioitu ja nimetty muistuttamaan lihatuotteita, niin helposti saatat kunnon ruoan asemasta napata kärryysi vegepaskaa. Jopa lihatuotteisiin kuten jauhelihaan sotketaan nyt jotain sattanan porkkanaa kuluttajien harhauttamiseksi.

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No öyh, arvaa miten vaikeaa mulla on, kun en syö mielelläni lihaa, mutta haluan juustoni ja majoneesini eläinperäisenä. Lihaton ruoka ja vegaaninen ruoka vasta sekaisin onkin ja pahimmillaan ei edes ole kuin vegaanivaihtoehto.

tämä on mun isoin ongelma. Söisin mielelläni kasvisruokaa mutta se on aina sitten vegeä eikä sitä Vege majoneesia tai soijamaitoa tai teko juustoa pysty kukaan syömään. Joten liha vaihtoehdolla täytyy mennä.

Vierailija
142/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään soijarouhebolognesea. Bolognese tarkoittaa kastiketta, jossa on jauhelihaa. 

Kyllä on. Ihan jokainen ymmärtää, mitä soijarouhebolognesella tarkoitetaan, ja kukaan ei jaksa alkaa ilmaista asiaa tyyliin "bolognesetyyppinen soijarouhekastike". 

Soijarouhebolognese antaa ymmärtää että on jauhelihakastike, jossa on myös soijarouhetta. Onko se oikein?

Kukaan ei luule, että soijarouhebolognesessa on lihaa. 

Kyllä luulee. Lihamakaronilaatikossa on lihaa ja makaroonia, tillilihassa on tilliä ja lihaa, kanarisotossa kanaa ja riisiä jne. Soijarouhebolognesessa pitäisi siis olla soijarouhett

Mutta bolognesehan tarkoittaa "bolognalaiseen tyyliin", ei jauhelihaa. 

Miksi soijarouhe bolognalaiseen tyyliin sisältäisi lihaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin kerran valmisruoan jonka nimessä luki pastaa ja lihapullia. Kotona huomasin, että lihapullat olivat osittain soijaproteiinia. Sitten luin netistä, että on tavallista jatkaa esim. lihapullia tai pihvejä soijalla valmisruoissa ja pakasteissa. Sen jälkeen olen lukenut jokaisen tuoteselosteen tarkasti soijan varalta ja varain usein siellä on soijaproteiini mainittu. En voi sietää soijan makua.

Vierailija
144/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No öyh, arvaa miten vaikeaa mulla on, kun en syö mielelläni lihaa, mutta haluan juustoni ja majoneesini eläinperäisenä. Lihaton ruoka ja vegaaninen ruoka vasta sekaisin onkin ja pahimmillaan ei edes ole kuin vegaanivaihtoehto.

tämä on mun isoin ongelma. Söisin mielelläni kasvisruokaa mutta se on aina sitten vegeä eikä sitä Vege majoneesia tai soijamaitoa tai teko juustoa pysty kukaan syömään. Joten liha vaihtoehdolla täytyy mennä.

Missä näin on? Mä löydän ihan helposti lakto-ovo-vegetaarista ruokaa. Helpomminhan sitä löytää, kuin kokonaan vegaanista ruokaa. 

Vierailija
145/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi sellainen asia, että jos sieltä eineshyllystä vahingossa sattuisi käteen nyt joku kasvisruoka ihan kotiin saakka syötäväksi, niin mikä siinä on se huono juttu? Itse syön kaikenlaisia ruokia, ja ihan tavallisten suomalaistenkin ruokien joukossahan on paljon kasvisruokia tai kasvisvoittoisia ruokia muutenkin. Ja puhumattakaan vähän kaukaisempien kultturien ruokalajeista, joista monet einesruoatkin yrittävät ottaa vaikutteita. Kai te lihaeinesten syöjät syötte kasviksia ruoan seassa tai salaatteja yms. eli ei nyt ihan vierasta ravintoa ole kuitenkaan.

Valinnan tulisi olla tarkoituksellinen eikä vahinko. Minua ärsyttää eniten se kun perinteisiä lihatermejä käytetään kasvistuotteissa. Kuten vaikka salami tai ragu. Ihmettelen myös miksi nimi vihis - vihapiirakka? Mieluummin vaikka kavis.

Kateellisen vegaanin? Ensinnäkin, kyseessä on yli 20 vuotta vanha keksintö. Toisekseen, kun sen tuunaa, on jopa parempaa kuin lihis. Opin, koska naiseni on kasvissyöjä. Eikä ahdista yhtään, en kuole lihan puutteeseen. Ainahan vaikka vihiksen väliin voi laittaa esimerkiksi pekonia. Ei ole tarvinnut.

M46v

Vierailija
146/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä luulee. Lihamakaronilaatikossa on lihaa ja makaroonia, tillilihassa on tilliä ja lihaa, kanarisotossa kanaa ja riisiä jne. Soijarouhebolognesessa pitäisi siis olla soijarouhetta ja bolognesea, joka on jauhelihaa. Eikö siinä ole?" 

On eri asia esittää tahallaan tyhmää, niin kuin sinä nyt teet, ja olla oikeasti tyhmä. 

Jos oikeasti et tiedä, mitä soijarouhebolognesella tarkoitetaan vaan luulet sen sisältävän lihaa, niin olet ensimmäinen ihminen ikinä, johon olen törmännyt, joka moista luulee. Ja mulla on monen vuosikymmenen otos asiasta. 

Tiedän kyllä nuo jutut. Se vain oudoksuttaa että vegaanit haluavat omia perinteisten liharuokien nimityksiä omille ruokalajeilleen. Mikseivät keksi omia, olisi kaikin puolin selvempää. Tämä nykyinen kopiointitapa antaa vaikutelman että vegaanit kumminkin alitajuisesti haikailevat liharuokien perään eikä se kovin hyvää kuvaa anna aatteesta. Saisivat ryhdistäytyä ja keksiä kunnon omintakeiset nimet.

Vierailija
147/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä näin on? Mä löydän ihan helposti lakto-ovo-vegetaarista ruokaa. Helpomminhan sitä löytää, kuin kokonaan vegaanista ruokaa. 

Mistä löydät? 

Vierailija
148/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löydät? 

Ravintoloista ja kaupoista? Ja tietenkin itse tekemällä, mutta se tuskin liittyy tähän keskusteluun. 

Mutta siis ravintoloistahan löytää helpommin kasvisruokaa kuin vegaaniruokaa, ja erilaisia juustoa sisältäviä eineksiä on paljon. 

Vierailija
149/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä luulee. Lihamakaronilaatikossa on lihaa ja makaroonia, tillilihassa on tilliä ja lihaa, kanarisotossa kanaa ja riisiä jne. Soijarouhebolognesessa pitäisi siis olla soijarouhetta ja bolognesea, joka on jauhelihaa. Eikö siinä ole?" 

On eri asia esittää tahallaan tyhmää, niin kuin sinä nyt teet, ja olla oikeasti tyhmä. 

Jos oikeasti et tiedä, mitä soijarouhebolognesella tarkoitetaan vaan luulet sen sisältävän lihaa, niin olet ensimmäinen ihminen ikinä, johon olen törmännyt, joka moista luulee. Ja mulla on monen vuosikymmenen otos asiasta. 

Tiedän kyllä nuo jutut. Se vain oudoksuttaa että vegaanit haluavat omia perinteisten liharuokien nimityksiä omille ruokalajeilleen. Mikseivät keksi omia, olisi kaikin puolin selvempää. Tämä nykyinen kopiointitapa antaa vaikutelman että vegaanit kumminkin alitajuisesti haika

Tsiisös. Joo, koska ne vegaanit ovat päättämässä tuotteiden nimistä. Kohta ne varmaan valtaavat koko muailman.

Eikä edelleenkään kaikki "vege" tarkoita vegaanista.

Vierailija
150/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä nuo jutut. Se vain oudoksuttaa että vegaanit haluavat omia perinteisten liharuokien nimityksiä omille ruokalajeilleen. Mikseivät keksi omia, olisi kaikin puolin selvempää. Tämä nykyinen kopiointitapa antaa vaikutelman että vegaanit kumminkin alitajuisesti haika

Miksi ihmeessä kukaan keksisi mitään omaa nimeä bolognesekastikkeelle? Kun kyseessä on selkeä bolognese, jossa vaan liha vaihdettu soijarouheeseen (tai linsseihin, linssibolognese on tosi hyvää), niin miksi sitä muka kutsuisi. 

Minä en ainakaan alitajuisesti haikaile lihaa, kun en ole sitä ikinä elämässäni edes maistanut. Käytän silti ruoista informatiivisia termejä. Vegemakkara kertoo heti, mistä on kyse, ja on normaalia kieltä. 

Vierailija
151/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne vegaanit noita kaupoissa myytäviä tuotteita nimeä. 

Minkä uuden nimen keksisit pallon muotoiselle tuotteelle, joita normaalisti pyöryköiksi tai pulliksi keksitään? 

Mikä olisi järkevä nimi makkaran muotoiselle tuotteelle?

Miksi kutsuisit bolognalaiseen tapaan valmistettua soijarouhekastiketta? 

Vierailija
152/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

bolognese on lihakastike, jos tuntuu että jostain syystä se nimi on pakko omia tuotenimeen, niin eikö sitä voisi kutsua soijabologneseksi? 

Vierailija
153/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bolognese on lihakastike, jos tuntuu että jostain syystä se nimi on pakko omia tuotenimeen, niin eikö sitä voisi kutsua soijabologneseksi? 

No nimenomaanhan siinä tuotteessa lukee, että se on soijarouhebolognese. Tai hernebolognese. Kyllä se siinä pakkauksessa lukee. 

Vierailija
154/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan minä tässä väittelin siitä, että saako kutsua soijarouhebolognesea soijarouhebologneseksi. Siinä kyllä se soijarouhe mainitaan. Samoin kuin niissä valmisruoissa lukee kyllä, mistä ne on valmistettu. 

Tuttujen kesken kyllä puhun pelkästä bolognesesta, koska kaikki tietää, etten käytä lihaa. 

Vierailija
155/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimenomaanhan siinä tuotteessa lukee, että se on soijarouhebolognese. Tai hernebolognese. Kyllä se siinä pakkauksessa lukee. 

Asia pitäisi käydä selkeästi ilmi ko tuotteen nimessä. Ragu alla bolognese on se nimi nyt, ja on siten harhaanjohtava viitaten lihaan tuplasti. Haudutettu soijabolognese esimerkiksi kuvaisi tuotetta täsmällisemmin. 

Vierailija
156/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAHAHAA, Huutista pellelle! Jos kuolet siihen että jossain ruoassa on myös kasviksia niin opettele lukemaan pakkauksia niinkuin normaali ihminen tai tee sitä ripulisoppaasi kotona perusraaka-aineista alusta alkaen itse, senkin valmisruokanisti. :D

Vierailija
157/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat vegaanit tekevät ihan itse ruokansa pavuista, linsseistä, maustamattomasta tofusta ja soijaroiheesta ja -suikaleista, eivätkä osta mitään ylihintaisia valmisruokia. Ne on suunnattu sekasyöjille ja kasvisruokaan siirtyville. 

Vierailija
158/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä nuo jutut. Se vain oudoksuttaa että vegaanit haluavat omia perinteisten liharuokien nimityksiä omille ruokalajeilleen. Mikseivät keksi omia, olisi kaikin puolin selvempää. Tämä nykyinen kopiointitapa antaa vaikutelman että vegaanit kumminkin alitajuisesti haikailevat liharuokien perään eikä se kovin hyvää kuvaa anna aatteesta. Saisivat ryhdistäytyä ja keksiä kunnon omintakeiset nimet.

.

Pääosin noita ns. lihankorvikkeita taitavat käyttää sekasyöjät, jotka haluavat vähentää lihan käyttöä.

Itse pääosin kasvispainotteisesti syövänä pitäydyn ihan aidoissa pavuissa, linsseissä, herneissä ja viljoissa sekä niistä tehdyissä perinteisissä ruokalajeissa. Esimerkiksi seitanilla tai tofulla ei ole mitään tekemistä lihankorvikkeiden kanssa vaan ne ovat omia, tuhansia vuosia vanhoja ruokalajejaan. 

Mutta kyllähän jokainen normaalilla ymmärryksellä varustettu ihminen nämä asiat tietää.

Vierailija
159/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin kerran valmisruoan jonka nimessä luki pastaa ja lihapullia. Kotona huomasin, että lihapullat olivat osittain soijaproteiinia. Sitten luin netistä, että on tavallista jatkaa esim. lihapullia tai pihvejä soijalla valmisruoissa ja pakasteissa. Sen jälkeen olen lukenut jokaisen tuoteselosteen tarkasti soijan varalta ja varain usein siellä on soijaproteiini mainittu. En voi sietää soijan makua.

Mutta siedit sitä kuitenkin siihen asti kunnes kuulit että niissä lihatuotteissa on soijaa?

Vierailija
160/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia pitäisi käydä selkeästi ilmi ko tuotteen nimessä. Ragu alla bolognese on se nimi nyt, ja on siten harhaanjohtava viitaten lihaan tuplasti. Haudutettu soijabolognese esimerkiksi kuvaisi tuotetta täsmällisemmin. 

Sehän lukee siinä pakkauksessa ihan selvästi heti seuraavaksi. Samalla tavalla tässä tuotteessa lukee isolla red thai curry ja pienellä thaimaalainen kanacurry. https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/valmisruoka/valmisruoat-ja--kei…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme