Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegepaskakusetus kaupan valmisruokahyllyllä

Vierailija
02.03.2026 |

Kauppiaat eivät enää laita vegepaskaa erilleen vaan kaikki on sikin sokin samassa hyllyssä oikeiden ruokien kanssa. Sitten kun nämä vegetuotteet on vielä naamioitu ja nimetty muistuttamaan lihatuotteita, niin helposti saatat kunnon ruoan asemasta napata kärryysi vegepaskaa. Jopa lihatuotteisiin kuten jauhelihaan sotketaan nyt jotain sattanan porkkanaa kuluttajien harhauttamiseksi.

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään soijarouhebolognesea. Bolognese tarkoittaa kastiketta, jossa on jauhelihaa. 

Kyllä on. Ihan jokainen ymmärtää, mitä soijarouhebolognesella tarkoitetaan, ja kukaan ei jaksa alkaa ilmaista asiaa tyyliin "bolognesetyyppinen soijarouhekastike". 

Soijarouhebolognese antaa ymmärtää että on jauhelihakastike, jossa on myös soijarouhetta. Onko se oikein?

Kukaan ei luule, että soijarouhebolognesessa on lihaa. 

Vierailija
122/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheesta et saa bolognesea, vaikka kuinka vänkäät. Soija ei ole jauhelihaa. 

Minulle on iham yhdentekevää, mitä sinä asiasta vänkäät. Minä tulen kutsumaan soijarouhebologneseani bologneseksi, niin kuin olen tehnyt viimeiset 30 vuotta. 

Mikään laki ei myöskään määrää elintarvikevalmistajia olemaan kutsumatta vegebolognesea bologneseksi, joten niitä myydään sillä nimellä, vaikka sinä olisitkin asiasta eri mieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin pitkän antibioottikuurin vuoksi välttelemään maitotuotteita. Syön aamuisin proteiinirahkoja. Oli paljon mukavampaa ja helpompaa ostaa vastaavat maidottomat tuotteet kaupasta, jossa maidottomat oli selkeästi esillä eri hyllyssä. 

Abtibioittikuurin loppumisen jälkeen en ole muuten ostanut yhtään maidotonta rahka/vanukasta. Oli ne kasviperäiset vaan aika kurjia maultaan ja koostumukseltaan. 

Vierailija
124/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheesta et saa bolognesea, vaikka kuinka vänkäät. Soija ei ole jauhelihaa. 

Minulle on iham yhdentekevää, mitä sinä asiasta vänkäät. Minä tulen kutsumaan soijarouhebologneseani bologneseksi, niin kuin olen tehnyt viimeiset 30 vuotta. 

Mikään laki ei myöskään määrää elintarvikevalmistajia olemaan kutsumatta vegebolognesea bologneseksi, joten niitä myydään sillä nimellä, vaikka sinä olisitkin asiasta eri mieltä. 

Saahan lihapulliakin kutsua pulliksi, vaikka pulla onkin makea leivonnainen.

Vierailija
125/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi sellainen asia, että jos sieltä eineshyllystä vahingossa sattuisi käteen nyt joku kasvisruoka ihan kotiin saakka syötäväksi, niin mikä siinä on se huono juttu? Itse syön kaikenlaisia ruokia, ja ihan tavallisten suomalaistenkin ruokien joukossahan on paljon kasvisruokia tai kasvisvoittoisia ruokia muutenkin. Ja puhumattakaan vähän kaukaisempien kultturien ruokalajeista, joista monet einesruoatkin yrittävät ottaa vaikutteita. Kai te lihaeinesten syöjät syötte kasviksia ruoan seassa tai salaatteja yms. eli ei nyt ihan vierasta ravintoa ole kuitenkaan.

Ei muakaan kasvisruoka ärsytä, mutta sellaset soijajutut ja tekolihat on puistattavia. Soijasta saan kipuja, ei sovi kihtiin ollenkaan. Suomalaiset normikasvikset, juurekset, marjat, sienet ja vilja kunniaan!! Pitääkö sitä soijapaskaa ja härkäpapua tunkea markkinoille, niitäkö vegaanit vain puputtaa? Minä haluan kasvisruokaeineksia, jotka ei ole vegaanisia. Esim pinaattiletut ja riisipuuro on näistä hyvä esimerkki. 

Vierailija
126/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään lakikysymys olekaan, vaan ruokakulttuuriasia.

Vierailija
127/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ruvetaan bolognesesta vänkäämään, ihan alkuperäinen italian kielinen termi on Ragu alla Bolognese, jossa "Ragu" tarkoittaa lihaa ja "alla Bolognese" bolognalaiseen tyyliin. Teoriassahan tuota Bolognese termiä voisi käyttää ihan vaikka hedelmäkakkuun, joka olisi bolognalaiseen tyyliin tehty.

"Spagetti bolognese" onkin sitten amerikkalainen hössötys jolle ei mitään vakiintunutta tai nimikesuojattua reseptiä ole.

Vierailija
128/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, meinasin yhtenä päivänä vahingossa ottaa valmisruokapakkauksen jossa oli jotain helvetin härkispullia 🤮 näyttivät ihan aidoilta

Ongelma kulminoituu siihen että sun pitäisi käydä optikolla. Tai sitten olisi kannattanut olla tarkkaavaisempi äidinkielen tunneilla. Pahimmassa tapauksessa: Sekä että!

Vierailija
129/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään soijarouhebolognesea. Bolognese tarkoittaa kastiketta, jossa on jauhelihaa. 

Joo ja kasvispihvi ei ole PIHVI eikä vegemakkara ole MAKKARA. Oikeastihan noissa nimityksissä käytetään totuttuja muotoja ja nimityksiä. Miten joku saa tästäkin ongelman?

Vierailija
130/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi sellainen asia, että jos sieltä eineshyllystä vahingossa sattuisi käteen nyt joku kasvisruoka ihan kotiin saakka syötäväksi, niin mikä siinä on se huono juttu? Itse syön kaikenlaisia ruokia, ja ihan tavallisten suomalaistenkin ruokien joukossahan on paljon kasvisruokia tai kasvisvoittoisia ruokia muutenkin. Ja puhumattakaan vähän kaukaisempien kultturien ruokalajeista, joista monet einesruoatkin yrittävät ottaa vaikutteita. Kai te lihaeinesten syöjät syötte kasviksia ruoan seassa tai salaatteja yms. eli ei nyt ihan vierasta ravintoa ole kuitenkaan.

Ei muakaan kasvisruoka ärsytä, mutta sellaset soijajutut ja tekolihat on puistattavia. Soijasta saan kipuja, ei sovi kihtiin ollenkaan. Suomalaiset normikasvikset, juurekset, marjat, sienet ja vilja kunniaan!! Pitääkö sitä soijapaskaa ja härkäpapua tunkea markkinoille, niitäkö vegaanit vain puputtaa? Minä haluan

Kyllä niitä lakto-ovo-eineksiä löytyy. Sitä soijaa ja härkäpapua jne. on proteiinin takia, siihen ei kasvissyöjillä pelkät juurekset riitä. 

Vierailija
131/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se venepaikat saisi olla erillään oikeasta ruuasta

Vierailija
132/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muakaan kasvisruoka ärsytä, mutta sellaset soijajutut ja tekolihat on puistattavia. Soijasta saan kipuja, ei sovi kihtiin ollenkaan. Suomalaiset normikasvikset, juurekset, marjat, sienet ja vilja kunniaan!! Pitääkö sitä soijapaskaa ja härkäpapua tunkea markkinoille, niitäkö vegaanit vain puputtaa? Minä haluan

Monet vegaanit ja kasvissyöjät haluavat ruokaansa myös proteiinia, mikä pitää nälkää. Ei niitä toki joka aterialla tarvitse mutta on kivaa vaihtelua syödä lounaalla muutakin kuin sosekeittoja. Pinaattiletut ja riisipuuro on hyvää mutta eivät riitä lämpimäksi ruuaksi.

Vierailija
133/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kai vegaanit ei niitä eineksiä osta, vaan tekevät terveellistä ruokaa itse.  Onhan einekset niin kalliitakin, että harvalla olisi niihin jatkuvasti varaa. Omassa tuttavapiirissä ainoat vegekorvikkeita ostavat ovat ainakin niitä, jotka yrittävät vähentää lihan syöntiään ja ostavat siksi eineksiä ja korvikkeita.

Vierailija
134/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin etsiä löytyisikö oikeasti joku harhaanjohtava eines, josta ei voi ainesosaluetteloa lukematta heti huomata sen olevan kasvisruoka. Kas tässä https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/rebl-eats-pasta-carbonara-300g-6429… Rebl:n omilla sivuilla tuossa lukee modernisti porsailematta, mikä on selkeämpi, koska modernilla otteella voi tarkoittaa mitä vain. Toki tuossa on tuo V-symboli mutta se on aika huomaamaton. 

Aika vilunkia, sanoisin. Niin ja en oo mikään liharakastaja, syön ainoostaan nakkiruokia liharuuista. Muutoin oon kasvis/kala/munamaito-ihminen. 😄

Vierailija
135/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Ihan jokainen ymmärtää, mitä soijarouhebolognesella tarkoitetaan, ja kukaan ei jaksa alkaa ilmaista asiaa tyyliin "bolognesetyyppinen soijarouhekastike". 

Soijarouhebolognese antaa ymmärtää että on jauhelihakastike, jossa on myös soijarouhetta. Onko se oikein?

Kyllä luulee. Lihamakaronilaatikossa on lihaa ja makaroonia, tillilihassa on tilliä ja lihaa, kanarisotossa kanaa ja riisiä jne. Soijarouhebolognesessa pitäisi siis olla soijarouhetta ja bolognesea, joka on jauhelihaa. Eikö siinä ole?

Vierailija
136/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vegaanit ja kasvissyöjät haluavat ruokaansa myös proteiinia, mikä pitää nälkää. Ei niitä toki joka aterialla tarvitse mutta on kivaa vaihtelua syödä lounaalla muutakin kuin sosekeittoja. Pinaattiletut ja riisipuuro on hyvää mutta eivät riitä lämpimäksi ruuaksi.

-------------------------------------

Minä syön pinaattiletut tonnikalan, puolukoiden ja raejuuston kanssa. Oikein hyvin riittää ateriaksi. Vegetaristi voi jättää tonnikalan pois. Vegaani ja himolihansyöjä voivat heittää voltin. 

Vierailija
137/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä luulee. Lihamakaronilaatikossa on lihaa ja makaroonia, tillilihassa on tilliä ja lihaa, kanarisotossa kanaa ja riisiä jne. Soijarouhebolognesessa pitäisi siis olla soijarouhett

Eikö bolognese viittaa alueeseen ja kastiketyyliin, ei lihaan.

Vierailija
138/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se venepaikat saisi olla erillään oikeasta ruuasta

Joo en minäkään halua venepaikkaa ruokieni läheisyyteen 

Vierailija
139/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä luulee. Lihamakaronilaatikossa on lihaa ja makaroonia, tillilihassa on tilliä ja lihaa, kanarisotossa kanaa ja riisiä jne. Soijarouhebolognesessa pitäisi siis olla soijarouhetta ja bolognesea, joka on jauhelihaa. Eikö siinä ole?" 

On eri asia esittää tahallaan tyhmää, niin kuin sinä nyt teet, ja olla oikeasti tyhmä. 

Jos oikeasti et tiedä, mitä soijarouhebolognesella tarkoitetaan vaan luulet sen sisältävän lihaa, niin olet ensimmäinen ihminen ikinä, johon olen törmännyt, joka moista luulee. Ja mulla on monen vuosikymmenen otos asiasta. 

Vierailija
140/174 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on siinä ja siinä. Bologneselle ei kai ole saatu rekisteröidyksi nimisuojaa kuten vaikka fetalle, parmesaanille, samppanjalle jne. vaikka edelletyksiä kyllä olisi. On se silti jotenkin luihua että nimeä väärinkäytetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan