Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (288)
Ei ole nuorille kesätöitä, eikä ole edes opiskelijoille tarjolla ilmaistyönä tehtäviä harjoittelupaikkoja, jotka kuuluvat pakollisina opiskeluihin ja joita ilman et voi koskaan saada sitä ammattitutkintoa suoritettua. Suomella on hieno tulevaisuus takana.
"Sä äkisit, että oon eläkkeellä. Siihen vastasin, että oon duunis. Sä yrität kilpailla kumpi voittaa. Oot ihan kipee. Oot autisti.
En ole kuule sanonut sanaakaan eläkkeestä. Olen eri henkilö vieläkin ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuori viime keväänä teki kunnon heittäytymisen, kun ei löytänyt kesätöitä kotikulmilta. Kaupunkilaispoika päätyi rengiksi maatilalle. En olisi ikinä uskonut, että niin käy. Viihtyi yllättävän hyvin ja oppi tosi paljon kesän aikana. Oli aivan tohkeissaan kun oli oppinut lypsämään, ajamaan kaikenlaisilla koneilla, tekemään peltotöitä jne.
Menee tänäkin vuonna sinne.
Kannattaa kokeilla mukavuusalueen ulkopuolelta.
Varmasti monipuolista ja saa olla ulkona myös
Erottautuisiko porukasta, jos olisi suoritettuna hygieniapassi, tulityökortti jne. Ajokortista puhumattakaan.
Itse olin aikanaan Ahvenanmaalla yhden kesän poimimassa tomaatteja (17 v), sain asua työnantajan talossa. Ja yhden kesän Skotlannissa lapsenlikkana (19 v). Muistelen mukavana aikana molempia.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä yhdistelmä kun on iso työttömyys samaan aikaan kun nämä uuden sukupolven paapotut saapuvat työmarkkinoille. Tämä on sukupolvea, jolta on loputtomiin kyselty miltä tuntuu, mikä ahdistaa, laskettu rimaa, mukautettu ja yksilöllistetty. Ei ole tarvinnut ponnistella tai tehdä ikäviä asioita. Vanhemmat on kyydinneet 2km matkat kouluun ja harrastuksiin. Käyttörahaa on ollut ja rahan arvoa ei ymmärretä.
Nyt sitten pitäisi mieleisen ja täydellisen kiinnostavan työpaikan löytyä kilometrin säteellä kotiovesta, palkka pitää olla hyvä ja vapaata saada siihen ja tähän menoon.
Tämä juuri ja täälläkin aikuisen nuoren vanhempi (aloittaja) avautuu asiasta. Vanhempi paapoo lastaan vielä yliopisto-opintojenkin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on aivan karmea, vaikka oma nuoreni saikin nyt vihdoin ja viimein töitä kesäksi. Nykyhallitus pahentanut tilannetta. Kannust nuorta vielä yrittämään, kesälläkin jaetaan vielä joitakin paikkoja!
Miten hallitus on pahentanut tilannetta?
Oletko täysin puusilmä?
Hallituksen leikkauskiima on aiheuttanut irtisanomisia joko suorina säästöinä tai sitten vähäisen kulutuksen seurauksena, jonka juurisyy on joko työttömyys tai taloudellinen epävarmuus. Työttömyyden takia niistä kesätöistä, jotka ennen täytettiin nuorilla opiskelijoilla, kilpailee nykyään vuosikymmenten työurien jälkeen irtisanonut aikuiset jättäen monen nuoren ilman ensimmäistä työpaikkaa.
Ei ole mikään ihme, että meillä on näin huono hallitus, kun äänestäjät ovat niin tyhmiä, että joutuvat tällaisia kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkojen ja työllisyyden kehitys (20052025):
2005: Työllisyys oli kasvussa, ja työllisyysaste oli vahva.
Sä väitit, että oon eläkeläinen ja huutelen jotain. Ethän sä terve ole.
En ole väittänyt. 🤭 taas kuvittelevat että sama ihminen vastaa kaikkeen.
En kyllä ihmettele, että sä et kelpaa mihinkään. Et töihin et parisuhteeseen.
Näitä on yhä vaan enemmän. On kamalan paljon nepsyjä kun sukulaiset panee ristiin ja rastiin, niin jälkikasvu ei osaa muuta kuin aukoa päätään sen sijaan että yrittäis etsiä ratkaisuja tai käyttää omaa päätään ajatteluun.
Mutku mutku mutku ei jaksa pyöräillä, mutku ei oo majoitusta toisella paikkakunnalla, mutku ei saa vuokrata kämppää toiselle kesäksi mutku sitä mutku tätä.
Ei tolla asenteella tuu ikinä saavuttamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikana vois matkustaa töihin vaikka Norjaan kalatehtaalle. Siellä on hyvä palkka.
Noin oli 1990-luvulla. Nyt on vuosi 2026 ja ruotsalaiset työttömät ovat hakeutuneet sinne.
Vierailija kirjoitti:
Filmaattinen?
Ihan oikeasti. Ulkonäölläkö sitä pitäisi töihin päästä?
Hyvä ulkonäkö auttaa tietenkin työllistymisessä. Miksi leikit tyhmempää kuin oikeasti edes olet?
Nämä jotka väittävät, että siivoustöitäkin on haettu, niin onko ihan oikeasti haettu useampaan paikkaan? Vähän epäilyttää. Minä menin nuorena osa-aikaiseksi siivoomaan vessoja ja olin tyytyväinen, että jotain maksettiin. Työhön perehdytettiin ekalla kerralla, näytettiin työvälineet ja oikeat puhdustusaineet ja tekniikat. Ei vaatinut ihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkojen ja työllisyyden kehitys (20052025):
2005: Työllisyys oli kasvussa, ja työllisyysaste oli vahva.
Sä väitit, että oon eläkeläinen ja huutelen jotain. Ethän sä terve ole.
En ole väittänyt. 🤭 taas kuvittelevat että sama ihminen vastaa kaikkeen.
En kyllä ihmettele, että sä et kelpaa mihinkään. Et töihin et parisuhteeseen.
Näitä on yhä vaan enemmän. On kamalan paljon nepsyjä kun sukulaiset panee ristiin ja rastiin, niin jälkikasvu ei osaa muuta kuin aukoa päätään sen sijaan että yrittäis etsiä ratkaisuja tai käyttää omaa päätään ajatteluun.
Mutku mutku mutku ei jaksa pyöräillä, mutku ei oo majoitusta
Kovasti kuvittelet kaikkea. :D hahahahaha
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka väittävät, että siivoustöitäkin on haettu, niin onko ihan oikeasti haettu useampaan paikkaan? Vähän epäilyttää. Minä menin nuorena osa-aikaiseksi siivoomaan vessoja ja olin tyytyväinen, että jotain maksettiin. Työhön perehdytettiin ekalla kerralla, näytettiin työvälineet ja oikeat puhdustusaineet ja tekniikat. Ei vaatinut ihmeitä.
Vanhuksen kannattaa pysyä pois tästä keskustelusta, kun et selvästi tiedä nykyisestä työnhausta perskarvan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen kannattaa pysyä pois tästä keskustelusta, kun et selvästi tiedä nykyisestä työnhausta perskarvan vertaa.
En tiedä puhutko itsestäsi, sillä minä en ainakaan ole vanhus. Ihan vastaavilla tavoilla tiedän nykyään monen työllistyneen.
Vierailija kirjoitti:
Filmaattinen?
Ihan oikeasti. Ulkonäölläkö sitä pitäisi töihin päästä?
Pöljä, fiksu ja filmaattinen on vain sanonta. Tosin vanha sellainen :)
Meidän kolme teiniä saivat kaikki kesätyöpaikat. 100% itse hankkivat paikkansa, eikä meillä ole mitään suhteita yhteenkään näistä paikoista. Mutta ovat reippaita nuoria. Harrastaneet vuosikausia teatteria, on esiintymiskokemusta, rohkeutta kohdata ihmisiä. Harrastavat monipuolisesti urheilua. Kaikilla päättötodistus yläkoulussa ollut yli ysin. Kielitaitoa. Kaikki myös tehneet keikkatyötä pitkin vuotta, mm. koiravahtina, lastenvahtina ja sekalaisia pihatöitä.
Olivat hämmentyneitä haastatteluista, että millaista porukkaa niissä näkyy. Tullaan myöhässä, rikkinäisissä farkuissa ja hupparissa, ei katsota silmiin kätellessä, vastataan "emmä oikee tiiä tai sillee...". Teinitkin jo osasivat arvioida kilpakumppaneitaan ja totesivat, että eivät itsekään näitä valitsisi.
Siivoustöissä näkee nykyään lähes pelkästään maahanmuuttajia tai keski-ikäisiä ja vanhempia naisia. Kantasuomalaisille nuorille ne työt eivät tunnu kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolme teiniä saivat kaikki kesätyöpaikat. 100% itse hankkivat paikkansa, eikä meillä ole mitään suhteita yhteenkään näistä paikoista. Mutta ovat reippaita nuoria. Harrastaneet vuosikausia teatteria, on esiintymiskokemusta, rohkeutta kohdata ihmisiä. Harrastavat monipuolisesti urheilua. Kaikilla päättötodistus yläkoulussa ollut yli ysin. Kielitaitoa. Kaikki myös tehneet keikkatyötä pitkin vuotta, mm. koiravahtina, lastenvahtina ja sekalaisia pihatöitä.
Olivat hämmentyneitä haastatteluista, että millaista porukkaa niissä näkyy. Tullaan myöhässä, rikkinäisissä farkuissa ja hupparissa, ei katsota silmiin kätellessä, vastataan "emmä oikee tiiä tai sillee...". Teinitkin jo osasivat arvioida kilpakumppaneitaan ja totesivat, että eivät itsekään näitä valitsisi.
Olisi mielenkiintoista tietää miten niistä on tullut nuorista sitten sellaisia jotka ei osaa haussa käyttäytyä. Tai että heidön fyysinen kuntonsa ei ole riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko stressata kesätyöllä? Anna pitää huilikesä.
Minun lapsellani ei ollut viime kesänä kesätöitä ja hän suoritti opintoja sekä teki kandin silloin. Hänellä on työhistoriaa 13-vuotiaasta lähtien.
Kyllä kai se hakuaika vielä jatkuu..
Meillä viime vuonna lukiolainen jäi ilman kesätöitä, tänä vuonna onneksi Lidlistä tärppäsi. Täysi-ikäisyys tuntuu sentäs avaavan vähän lisää vaihtoehtoja.
Tsemppiä työnhakuun! Tiukassa on kesätyöpaikat. Toivottavasti jotain vielä löytyisi.
Tuskin kovin moni tosissaan niitä töitä haluaa, bilettäminen kiinnostaa enemmän.