Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei saa millään kesätöitä

Vierailija
01.03.2026 |

Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei. 

Alkaa usko loppumaan. 

Kommentit (240)

201/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-ryhmä on tunnettu siitä, että sinne valitaan henkilökunnan lapsia kesätöihin.

Monessa firmassa on tt lapset etusijalla.

Vierailija
202/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea siivoojaksi. Aluksi pitää hakea lähtötason töitä.

Itse et edes osaa lukea aloitusta. Taidat tarvita siivoustöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä yhdistelmä kun on iso työttömyys samaan aikaan kun nämä uuden sukupolven paapotut saapuvat työmarkkinoille. Tämä on sukupolvea, jolta on loputtomiin kyselty miltä tuntuu, mikä ahdistaa, laskettu rimaa, mukautettu ja yksilöllistetty. Ei ole tarvinnut ponnistella tai tehdä ikäviä asioita. Vanhemmat on kyydinneet 2km matkat kouluun ja harrastuksiin. Käyttörahaa on ollut ja rahan arvoa ei ymmärretä.

Nyt sitten pitäisi mieleisen ja täydellisen kiinnostavan työpaikan löytyä kilometrin säteellä kotiovesta, palkka pitää olla hyvä ja vapaata saada siihen ja tähän menoon. 

Tämä juuri ja täälläkin aikuisen nuoren vanhempi (aloittaja) avautuu asiasta. Vanhempi paapoo lastaan vielä yliopisto-opintojenkin aikana.

Kyllä mä ymmärrän vanhemman huolen lapsestaan, olipa lapsi aikuinen tai ei. Työttömyys ja toimeentulovaikeudet eivät ole kiva juttu kenellekään. 

Vierailija
204/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat opiskelijanuoret ja heidän kavereitaan on taas lähdössä Ruotsiin kesätöihin, Tukholman alueen tehtaisiin ja yksi tavarataloon. 

Bonuksena kielitaito paranee ja saa luotua verkostoja myös Ruotsiin.

Vierailija
205/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ketjun pointti on? Sama tilanne valitettavan monella muullakin nuorella.

Vertaistuki? 

Vierailija
206/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona on työllistää itse itsensä. Ilmoittelemaan jo nyt paikallisessa somessa, että kesällä tarjoat pihatyöhön, kotityöhön, lastenkaitsemiseen, eläintenhoitoon jne jne palveluja hintaan xx. Monet tarttuu kun näistä saa kotitalousvähennyksen. Ei kaikki jengi oo persaukisia , etteikö voisi ostaa näitä palveluja. 

Hommaa vaan y-tunnus ittelles

Vierailija
207/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä hirveesti kiinnosta missään töissäkään käydä kun sekään ei nykyään takaa tyttöystävän saantia..

Vierailija
208/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä hirveesti kiinnosta missään töissäkään käydä kun sekään ei nykyään takaa tyttöystävän saantia..

Töistä kuuluu saada palkkaa, ei tyttöystävää.

Vierailija
209/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikait tuo ole sitä taannut vuosikymmeniin. Vaikka töissä kävisi. Mutta mahdollisuutta sen löytymiselle kyllä nostaa.

Vierailija
210/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ikäpolvi myös peri omat ahkerat vanhempansa ja käyttivät kaiken rahan itseensä. Omille lapsille ei säästetty mitään. Lapsille sitten kerrottiin että jokaisen täytyy tienata itse omat rahansa, raha ei kasva puissa. 
Kyllä aika on kohdellut silkkihansikkain suuria ikäluokkia ja kohtelee edelleen, lapsiperheiden ja opiskelijoiden l

Omat suuren ikäluokan vanhempani eivät perineet omilta vanhemmiltaan mitään, jotka olivat menettäneet omaisuutensa sodassa. Omat vanhempani ovat aina tehneet ahkerasti töitä, eikä heitä voi itsekkäiksi sanoa.

On helppoa työskennellä  ahkerasti kun työpaikkoja , myös vakituisia työpaikkoja on pilvin pimein tarjolla ilman koulutusta. 

Vierailija
211/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, entä poikaystävän, kun lapseni kuuluu seksuaalivähemmistöön? Toisaalta en usko, että hänkään ajattelee, että työpaikka on joku asia, jolla pitäisi ansaita ihmissuhde. 

Vierailija
212/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka väittävät, että siivoustöitäkin on haettu, niin onko ihan oikeasti haettu useampaan paikkaan? Vähän epäilyttää. Minä menin nuorena osa-aikaiseksi siivoomaan vessoja

Ja kuinka vanhana nyt muistelet nuoruuttasi?

Minä en ole koskaan tehnyt siivoustöitä. Omassa nuoruudessani ei tarvinnut, vaan menin suoraan ns. parempiin töihin toimistoon. Voi niitä kultaisia aikoja!

Sinussa ja minussa on sekin ero, että minä kehityin ja ymmärrän, että nykyisin on toisin. Sinä jäit jumittamaan vanhoihin ajatusmalleihin. 

Vierailija
213/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on huono, mutta fakta on, että joku ne paikat aina saa. Silloin täytyy miettiä miten itse olisi se joku. Turha on myöskään valittaa suhteista. Tottakai palkataan myös suhteilla, ennemmin kuin ihan sika säkissä joku tuntematon. Niin te itsekin tekisitte. 

Vierailija
214/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuoret niin peukalo keskellä kämmentä, että minkään sortin työtä ei vois kotitalouksissa tehdä? Laskutat tehdystä työstä. Katso vero.fi mitä se edellyttää ja mitkä työt voi palvelun ostaja vähentää verotuksessa. (kotitalousvähennys)

Olen esim. ruohonleikkuusta maksanut nuorille ja ihan reilulla kädellä.

Vierailija
215/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona on työllistää itse itsensä. Ilmoittelemaan jo nyt paikallisessa somessa, että kesällä tarjoat pihatyöhön, kotityöhön, lastenkaitsemiseen, eläintenhoitoon jne jne palveluja hintaan xx. Monet tarttuu kun näistä saa kotitalousvähennyksen. Ei kaikki jengi oo persaukisia , etteikö voisi ostaa näitä palveluja. 

Mutku, mutku, mutku... mutku ei oo autoo, ei oo pyörää, ei julkista, ei tykkää vieraista ihmisistä, ei oo vakituiset työtunnit, ei tykkää lapsista... Ei oo ruohonleikkurii/työhanskoi/oksasaksii/rättei, kuka ne ostaa??!  

Vierailija
216/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se selvä, että ne aktiiviset erottuvat. Jos ei CV:seen ole mitään työkokemusta laittaa ensalkuun, silloin pitää olla muita näyttöjä siitä ettei ole ihan passiivinen tolvana. ----

Kenelle oikein vastasit? Et ainakaan ap:lle, jonka lapsi on jo aiemmin ollut töissä. 

Ilmeisesti tarkoituksesi oli vain haukkua ihan ketä tahansa. 

Vierailija
217/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat syntyivät sodan jälkeen vuosina 1945-50 ja sodan jälkeen elämä, vaurastuminen ja kaupunkilaistuminen oli vähän eri juttu kuin nyt. Teknologia ja teollistuminen vasta alkoi ja joka työpaikalla tarvittiin ihminen eri työvaiheisiin, firmat rikastuivat kun kulutus ja palvelut lisääntyivät. Nyt kehitystä on siinä vaiheessa, että ihmisiä ei enää tarvita joka työvaiheiseen, koneet tekee ja ai ajattelee ja ihmisillä on jo kaikkea mitä tarvitaan arjessa. Työpaikkoja ei ole. 

Vierailija
218/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku, mutku, mutku... mutku ei oo autoo, ei oo pyörää, ei julkista, ei tykkää vieraista ihmisistä, ei oo vakituiset työtunnit, ei tykkää lapsista... Ei oo ruohonleikkurii/työhanskoi/oksasaksii/rättei, kuka ne ostaa??!  

Joo ja oon aamu-uninen sekä iltauninen. Talvella ei tarkene ja kesällä ei kerkeä.

Vierailija
219/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäisin on monenlaisia festareita ja tapahtumia. Vuokraa myyntipiste ja mene myymään sinne grillimakkaraa, mehuja ja sen sellaista. Välineet voi vuokrata ja myytävät ostaa mistä tahansa.

Joo ja tää idea ei oo negatiivisille mutku mutku tyypeille.

Ei varmasti olekaan. Minunkin lapsi ostaa ihan vaan K-kaupasta pillimehuja ja makkaraa ja ajaa ympäri Suomea taksilla päästäkseen myymään niitä festareille. 

Vierailija
220/240 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäisin on monenlaisia festareita ja tapahtumia. Vuokraa myyntipiste ja mene myymään sinne grillimakkaraa, mehuja ja sen sellaista. Välineet voi vuokrata ja myytävät ostaa mistä tahansa.

Joo ja tää idea ei oo negatiivisille mutku mutku tyypeille.

Ei varmasti olekaan. Minunkin lapsi ostaa ihan vaan K-kaupasta pillimehuja ja makkaraa ja ajaa ympäri Suomea taksilla päästäkseen myymään niitä festareille. 

Minä taas olen vuokrannut pakettiauton. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi